Ferplast CO2 mixerin viritys?
Valvoja: Moderaattorit
Ferplast CO2 mixerin viritys?
Itselläni on Ferplast KIT CO2 Classic hiilidioksilevitinsetti (sis. käymispullon, kuplalaskurin, levittimen jne.) mutta huomasin että tuossa olevaa pelkkää levitintäkin (Ferplast CO2 energy mixer) myydään nettikaupoissa. Koska tuo classic paketin setti on suunniteltu max. 150 litraiseen, niin kuinkahan suureen altaaseen tuosta pelkästä mixeristä saa levittimen? Yhdistää vain suurempaan pulloon...? Sattuuko joillakin olemaan tästä levittimestä jotain hyväksi havaittuja omatekoisia viritelmiä?
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Ferplast CO2 mixerin viritys?
Mulla on toi levitin yhdistettynä kahteen 1,5 litraiseen limsapulloon. Noin on ainakin riittänyt mun 200 litraiseen altaaseen.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
Kuinka paljon levittimessä on kaasua? Tai montako kuplaa tulee per sekunti? Mulla on niin että kun tuo levitin alkaa täyttyä kaasusta, ne kuplat eivät enää pyöri siellä. Se yläosa on vaan kaasua täynnä ja pumppu lorottaa vesiputousta sen läpi... ei tunnu kovin tehokkaalta. Kertokaahan muutkin vinkkejä miten tuosta levittimestä saisi tehokkaamman? Kannattaako se sieni ottaa pois levitinosasta tai pumpusta? Molemmissa kun on ne sienet, pumpussa sininen ja levitinosassa se musta.nepis76 kirjoitti:Mulla on toi levitin yhdistettynä kahteen 1,5 litraiseen limsapulloon. Noin on ainakin riittänyt mun 200 litraiseen altaaseen.
Miten niin? Ei kai levittimessä olevan kaasun määrällä ole väliä. Ellei leittimestä tule kuplia läpi, liuottaa se kaiken hiilidioksiidin veteen.sani kirjoitti:Se yläosa on vaan kaasua täynnä ja pumppu lorottaa vesiputousta sen läpi... ei tunnu kovin tehokkaalta.
Sen pienen sinisen sienen voi jättää pois, mikäli pumppu on asennettu siten ettei sinne mene valtavasti roskia.
Jos levittimessä on vähemmän kaasua, se pyörii siellä kuplina eli pinta-alaan suhteutettuna veteen imeytyminen on tehokkaampaa. Jos yläosaan kertyy liikaa kaasua, vesi lorottaa norona sen läpi ja se toimii ehkä hiukkasen tehokkaammin kuin vastaanvankokoinen kaasukello joka on passiivilevitin. Mulla on myös tunzen levitin jossa kaasu sekoittuu veteen ihan eri intensiteetillä (kuplat pyörii kohisten putkessa) kuin tuossa ferplastin levittimessä. Ferplast siis tuntuu menettävän tehonsa jos kaasua tulee liikaa. Mutta vikahan voi olla myös tuossa laitteessa... en tiedä miten muiden levittimet toimivat vastaavassa tilanteessa. Pitää joskus kokeilla sitä sinisen sienen poistoa jos se vaikuttaisi tehoon.sourz kirjoitti:Miten niin? Ei kai levittimessä olevan kaasun määrällä ole väliä. Ellei leittimestä tule kuplia läpi, liuottaa se kaiken hiilidioksiidin veteen.sani kirjoitti:Se yläosa on vaan kaasua täynnä ja pumppu lorottaa vesiputousta sen läpi... ei tunnu kovin tehokkaalta.
Sen pienen sinisen sienen voi jättää pois, mikäli pumppu on asennettu siten ettei sinne mene valtavasti roskia.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Mulla oli myös käytössä, ja kävi ihan samalla tavalla. En kyllä koskaan mitannut CO2 pitoisuuksia, mikä olisi kertonut enemmän tehoista kuin pelkät näköhavainnot. Otin värkin kuitenkin pois, minusta se oli aika rimpula, vei paljon tilaa, toi altaaseen ylimääräisen sähköjohdon, enkä muutenkaan löytänyt siitä mitään hyvää... Olen nyt harkinnut JBL:n levitintä.
128 litraa: juovaperhosnuoliainen, rubiiniseeprakala, pandamonninen, smaragdirasbora
110 litraa: kääpiöpallokala, täplänuolimonni
-- -- -- --
110 litraa: kääpiöpallokala, täplänuolimonni
-- -- -- --
Ooko tehnyt vertailua, kumpaan levittimeen voi laittaa enemmän hiilidioksidia, ennen kuin se tulee suoraan läpi?sani kirjoitti:Jos levittimessä on vähemmän kaasua, se pyörii siellä kuplina eli pinta-alaan suhteutettuna veteen imeytyminen on tehokkaampaa. Jos yläosaan kertyy liikaa kaasua, vesi lorottaa norona sen läpi ja se toimii ehkä hiukkasen tehokkaammin kuin vastaanvankokoinen kaasukello joka on passiivilevitin. Mulla on myös tunzen levitin jossa kaasu sekoittuu veteen ihan eri intensiteetillä (kuplat pyörii kohisten putkessa) kuin tuossa ferplastin levittimessä. Ferplast siis tuntuu menettävän tehonsa jos kaasua tulee liikaa. Mutta vikahan voi olla myös tuossa laitteessa... en tiedä miten muiden levittimet toimivat vastaavassa tilanteessa. Pitää joskus kokeilla sitä sinisen sienen poistoa jos se vaikuttaisi tehoon.
En ole asiantuntia, mutta mielestäni Ferplastin juju on se musta vaahtomuovi. Kasvaahan siinä kaasun pinta-ala älyttömästi kun se virtaa sen läpi. Tunzea en ole elävänä nähnyt mutta kuvien perusteella ideana on, pitkä putki jonka matkalla kaasu imeytyy. Eli eri periaatteilla toimivat laitteet. Ratkaisevaahan on vain se kuinka paljon kaasua pytyvät liuottamaan veteen. Uskallan melkein väittää, ettei kaasukellolla päästä lähellekkään Ferplastin tai Tunzen arvoja.
Ei se musta vaahtomuovi pelasta tilannetta, sillä kun kaasua tulee liikaa, niitä kuplia ei tule siihen vaahtomuoviin. Muutenkin siihen vaahtomuoviin tulee loppujen lopuksi aika vähän niitä kuplia.
Mulla on tuo ferplast 120 litraisessa juwel lidossa. Hiilidioksidia en ole mitannut mutta kasvit eivät ainakaan kupli (kuplivat jos laittaa hiilidioksidiletkun juwelin pumpun alle mikä levittää sen pieninä kuplina veteen). Valaistusta on 4*15 w.
Tunze toimi mulla superhyvin 325 litraisessa ja tähän pienempään en sitä uskalla virittää koska on liian tehokas. Tunzessa on tornado sisällä
oli kaasua kuinka paljon vain. Se liuottaa kaasun tehokkaammin veteen ja onhan se tarkoitettukin paljon suurempiin altaisiin kuin tuo ferplast. Ferplastissa pyörii nyt pari hassua isoa kuplaa kun laitoin käymispullon viileälle lattialle. Jos käymispullo on valaisimen päällä, kaasua tulee liikaa... ja alkaa se vesiputous-efekti. Pitää hankkia hiilaritesti niin tietää paljonko tuosta on hyötyä.
Mulla on tuo ferplast 120 litraisessa juwel lidossa. Hiilidioksidia en ole mitannut mutta kasvit eivät ainakaan kupli (kuplivat jos laittaa hiilidioksidiletkun juwelin pumpun alle mikä levittää sen pieninä kuplina veteen). Valaistusta on 4*15 w.
Tunze toimi mulla superhyvin 325 litraisessa ja tähän pienempään en sitä uskalla virittää koska on liian tehokas. Tunzessa on tornado sisällä