Ulkosuodatin vai kaksi sisäsuodatinta?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

quethania
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Ulkosuodatin vai kaksi sisäsuodatinta?

Viesti Kirjoittaja quethania »

Tästä mua aina varoitettiin... Elis siis isompaa allasta on suunnitteilla. Nyt vaan mieleen herää kysymyksiä suodattisista, eli miten isoon altaaseen kannatta/pitää hankkia ulkosuodatin, vai miten pitkälle voi pelata noiden sisäsuodattimien kanssa? Niin ja onko mitään järkeä ylipäätään laittaa akvaarioon kahta sisäsuodatinta roskia keräämään jne? Mulle tuo ulkosuodatintsydeemi on vielä toistaiseksi täysin henkimaailman juttuja, mutta uskoisin, että täältä akvaaristin "raamatusta" löytyy siihenkin apuja :D

Suunnittteilla olisi nyt sellainen jotakuinkin 160 litrainen allas, mutta saattaapi olla, jotta hulluus ottaa jälleen kerran vallan, ja hankituksi tulee palan matkaa suurempi :mrgreen: Niin kuin rakas isäntäni sanoi, hankitaan sitten kerralla sellainen, jota ei tarvitse sitten ihan heti mennä vaihtamaan.
Aakkosjärjestyksessä: Ahneet ensin!
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Re: Ulkosuoatin vai kaksi sisäsuodatinta?

Viesti Kirjoittaja Malys »

Minulla on 98 litraisessa altaassa ulkosuodatin että sisäsuodatin. Ulkosuodattimen pesen muutaman kerran vuodessa ja sisäsuodattimen tarvittaessa (imee suurimman osan irtoroskasta).

Tuon kokoiseen minä laittaisin ulkosuodattimen (Eheim classic 2215 tuplahanoilla (minulla on classic 2213 tuossa 98 litraisessa) tai Eheim Professionel 2224 tai Eheim Professionel II 2026) ja sisäsuodattimen. Kaksi sisäsuodatinta vie ainakin omasta mielestä turhan paljon tilaa. Eheimia suosin minä, koska laitteet ovat lähes äänettömiä, omistani kuuluu hyvin hiljainen hurina, ja varaosia (roottorin akseleita, suodatinlevyja, imukuppeja, tiivisteitä yms) löytyy helposti.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
akvavitix
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja akvavitix »

Mattosuodatin on sisäsuodatin ja isoonkin akvaarioon riittää yksi. Meiltä löytyy akvaario jossa on vettä noin 410 l ja muuta suodatusta ei käytetä kuin mattosuodatin.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Suodatustarve on riippuvainen kalastosta, mutta hyvän suodatuksen saa noiden yhdistelmällä eli roskankerääjä-sisäsuodattimella ja biologisella ulkosuodattimella. Ulkosuodattimen voisi korvata(jollet halua että letkut tulevat ulos akvaariosta) akvaarion sisään kehitellyllä mattosuodatimella, mutta se ei käy ihan kaikille kaloille, koska tukkeentuu melko helposti(esim. puuta jyystävät plekot). Kaksi sisäsuodatinta ei mielestäni korvaa tuota "biologista" suodatinta.
quethania
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja quethania »

No nyt meni aloittelija vallan ulalle. Mattosuodattimesta olen toki jotakin joskus kuullut, ulkosuodattimesta jokusen sanan enemmän, mutta... Pakko myöntää jälleen kerran tyhmyyteni. Mikä nyt on sitten paras vaihtoehto tuollaiseen 160-250 litraiseen akvaan? Tietty jokaisella lienee omat vankat mielipiteensä, mutta pientä kommenttia ja perustelua kaipaan.
Toiseksi. Tämä mattosuodatinjuttu alkoi ihan todenteolla kiinnostaa. Vinkkejä ja linkkejä?
Ja sokerina pohjalla. Kannattaako hankkia valmista akvaariopakettia vai kasata se itse?
Ny mä oon ihan pihalla :mrgreen:
Aakkosjärjestyksessä: Ahneet ensin!
akvavitix
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja akvavitix »

Mattosuodattimesta löytyy tietoa paljon täältä Aqua-Webistä ja http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... /index.php mm maton mitoituslaskuri. Mattosuodatin ei kaiketi sovi noille puuta jyystäville plekoille. Muista en ole kuullut. Kaikenlaisia kaloja tuntuu olevan noissa mattosuodattimilla varustetuissa altaissa.
Mattosuodatin tuntuu olevan joillekkin uskon asia. Minusta se kuulosti heti alusta alkaen oikein järkevältä. Pari aikaisemmin hankittua pienempää akvaariota saavat pian mattosuodattimet nekin.
Paras vaihtoehto on se mikä sopii sinulle. Itse pidän siitä että suodatin ei tarvitse huoltoa ja se on halpa kuin mikä ja täyttää tarkoituksensa. Se on myös erittäin yksinkertainen. Vain matto ja pumppu. Moni tuntuu olevan sitä mieltä että mattosuodattimen lisäksi tarvitaan erillinen sisäsuodatin roskia keräämään. En tiedä onko minulla liian kova kierto kun en ole kaivannut erikseen roskien kerääjää.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Jukka Järven sivuilta löytyy loistavia vinkkejä ja ohjeita mattosuodattimen tekoon ja paljon tietoa sen toimintaperiaatteesta: http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Ainakin kehujen perusteella vaikuttaisi olevan yksi parhaista suodatintyypeistä. Halpoja, käteviä, tehokkaita (varsinkin biologisessa suodatuksessa), sekä ilmeisesti suht helppoja rakentaa. En ole itse kokeillut, mutta olen itsekkin vähän sillä silmällä noita katsellut.. [;)]
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Soon vähän makuasia kans, mistä ratkaisusta tykkää. Mun mielestä matto ei ole hyvä, kun se vie altaan sisätilaa aika paljon, ja esim mulla isoin allas on paikassa että sitä voi katsella molemmista päädyistä myös, ei olis kivan näköinen jos siinä olis päädyn kokoinen matto... Joku taasen ei halua altaan ulkopuolelle asunnon sisustusta rumentamaan ulkopönttöjä, sitäkin kannattaa miettiä akvaariota hankkiessa, että jalustassa olis kaappi, johon pöntön saisi, jos akva ei sijaitse paikassa, että suodatinta ei saa esim. nurkkaan. Mulla tuossa isoimmassa on avoin mäntyjälusta kun en hoksannut silloin asiaa, ulkosuodatin on siis akvan alla mutta ei ole ovia. Jos tuon suurempaan vaihdan, hankin kaapistolla, jonne saa pöntön piiloon.

Mä oon siis ulkosuodattimen kannalla, kaikissa kolmessa mulla on ulkosuodatin, ei vie akvasta tilaa vaan päin vastoin tulee jokunen litra vesimäärää lisää ja onhan se paremmin biologinen kuin yksin sisäsuodattimet olisi. Toki mulla sisäsuodattimet on myös roskia varten ja pyörittänässä pintavettä.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

bj kirjoitti:Soon vähän makuasia kans, mistä ratkaisusta tykkää. Mun mielestä matto ei ole hyvä, kun se vie altaan sisätilaa aika paljon, ja esim mulla isoin allas on paikassa että sitä voi katsella molemmista päädyistä myös, ei olis kivan näköinen jos siinä olis päädyn kokoinen matto...
Samaa mieltä. Tosiaan jos akvaario ei sijaitse jossain nurkkauksessa, voi tuo matto olla vähän pöhkön näköinen. Ehkä pääsyy sille miksi meidän akvassa ei sellaista ole. Avovaimo ei ainakaan kauaa sellaista katselisi :roll:
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mielestäni suodattimen valinta riippuu täysin akvaarion kalastosta (=kuormituksesta). Seuraavaksi mietitään käyttömukavuutta. Sisäsuodattimia tulee huoltaa aika usein, ulkosuodattimia muutaman kerran vuodessa. Tosin alle sata litrasiin ulkosuodattimen hankkiminen on jo pääsääntöisesti välineurheilua:). Alle satalitrasiin löytyy niin hyviä sisäpuolisia suodattimia että ne voivat hoitaa altaan biologisenkin suodatuksen.
Tuon kokoluokan akvaarioon suosittelisin itse ulkosuodatinta. Eheimin unohtaisin täysin. Tai jos ihan välttämättä haluaa eheimin niin sitte classic-sarjan 2215 tai 2217. Tähän suodattimeen mä olen menettäny sydämeni: https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stor ... y_rn=10602. Ei paljon tarvitse miettiä, mistä saa varaosia. Niitä kun ei tarvita:D Suodatin toimitetaan täysin käyttövalmiina, siinä on siis kaikki ne "hienoudet" mitä eheimin vehkeisiin pitää ostaa erikseen. Sellaisen saat hankittua vaikka täältä: http://www.pieniakvaariokauppa.fi/index ... e&Itemid=1
Pääsääntöisesti akvaario kannattaa hankkia valmiina pakettina mutta melko edullisesti pääsee kun sopii kaupassa oman "pakettihinnan" ja saa haluamansa tarvikkeet siihen. Esim vaihtaa sisäsuodattimen ulkopuoliseen.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Nii joo, mut eihän sellaisia kaloja olekaan jolle ei mun suosima ulkosuodatin käy, vai onko? Just matolle se asettaneekin rajoituksia, poissulkee erityisen sotkevat (esim. ne puuplekot).

Mä taasen oon varsin tyytyväinen noihin Eheim'eihin. Just ulkopönttöjen parhaimmistoa ovat, mut mikä ettei muutkin olis ok, ei oo kokemusta. Toki tuolla toisessa ketjussa on puhetta noista uudemmista Eheim'eistä, niistä mä en tiedä, nuo mun on jonkin vuoden vanhoja kaikki. Classicissa ei käytössä ole moittimista, mutta kyllä proffan korit on kätsyt.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Re: Ulkosuodatin vai kaksi sisäsuodatinta?

Viesti Kirjoittaja Malys »

Alkoi kiinnostaa, että mitähän hienouksia Teemun mielestä Eheimiin pitää ostaa erikseen, luettele kiitos? En minä ole ainakaan noihin ostanut mitään, kun käyttöön laitoin. Ja varaosilla tarkoitetaan tässä muutakin kuin jotain hajonnutta suodattimen osaa (suodatinlevyt, katkennut roottorinakseli (näitä voi rikkoa ihan käyttäjä omin kätösin), tiivisteet voivat ajan kanssa hapristua, imukupit jne). Mua ei ainakaan naurattanut, kun Fluvaliin löytyivät uudet imukupit vasta toiselta puolelta Suomea, kun Eheimiin olisin saanut ne lähikaupasta.

Eiku niin, eihän Teemun suosikkeihin mitään varaosia tarvitse ostaa, kun se on niin ihmeellinen laite, etteivät edes imukupit kovetu ja suodatinlevyt pysyvät täysin käyttökuntoisina kymmeniä vuosia ja jos ne joutuu vaihtamaan, on vastuu kauppiaan. EIku tämähän koskikin vain akvaarion silikoneja.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Ei muakaan hirveesti naurattanut kun kattelin mitä kaikkea eheimin varaosat maksavat; imu- ja ulostuloputket väh. 12 e / kpl, suihkuputki 10 e, imuritilä 10 e, tuplahanat 40 e / kpl, ulkosuodattimen roottori 30 e, hanayksikkö 35 e, kannentiiviste 20 e. Halpaa ko heinä!
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Yhdyn salosen kommenttiin siitä että ehkä itsekkin ostaisin tuollaisen unimax kuin eheim suodattimen mutta ainoa mikä siinä suodattimessa on yhtä hiritsevä kuin eheimeissäkin,niin tuo kansi mikä lukitaan noilla muutamalla pikalukituksella että kuinka se pitää vedet sisällä,varsinkaan kun kummassakaan muoto ei ole pyöreä.Eheimin prof 2 on jo kerran kusassu vedet kannen välistä pihalle ja suurin syy siihen oli juuri se,että kannessa ei ole kunnollisia ruuvattavia lukitus salpoja.

Mattosuodattimesta olen sitä mieltä että ainakaan minun akvaariossa ei niitä limaläjiä tule koskaan olemaan.
Mikkor
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Muffe kirjoitti:Ei muakaan hirveesti naurattanut kun kattelin mitä kaikkea eheimin varaosat maksavat; imu- ja ulostuloputket väh. 12 e / kpl, suihkuputki 10 e, imuritilä 10 e, tuplahanat 40 e / kpl, ulkosuodattimen roottori 30 e, hanayksikkö 35 e, kannentiiviste 20 e. Halpaa ko heinä!
Minkähän takia ihmiset yrittää kovasti harrastaa ja sit, kun joku paikka prakaa niin ei raaskita ostaa uusia osia vaan ne pitäis ilmaiseksi saada. Tähän samaan juttuun törmää aika usein foorumeista riippumatta.
Mistä näistä tietää..
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Mä uskoisin, et jos noi salvat ja tiivisteet on hyvin mitoitettu niin ei luulisi olevan vesivahingon riskiä? Jos edes jaksaisi laittaa joka kerta vaseliinia noihin tiivisteisiin. Tällä hetkellä kämpillä pyörii Fluvalin uusinta (FX-5,304), vanhinta (403), Eheimin prof2 sarjaa sekä vanhempaa esim. 2260. Tetratecin ostin lähinnä halvan hankintahinnan vuoksi, muttei mielestäni pyöri samoissa sarjoissa. Eiköhän tuo pidä vielä se unimaxkin kokeilla, ettei jää unettomax.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Teemu Salonen

Alkoi kiinnostaa, että mitähän hienouksia Teemun mielestä Eheimiin pitää ostaa erikseen, luettele kiitos?
Silleen karkeesti sanoen kaikki ne "herkut" mitä eheimiin pitää ostaa erikseen (installation setit jne) tulee unimaxeissa mukana jo automaattisesti. Ylimääräisiä vipstaakeja siinä ei ole yhtään. Eli karkeesti sanottuna laitteessa on tasan yks liikkuva osa (roottorin lisäksi). Nimeltään se on käynnistyskahva. Jäljittelee eheim eccojen (toimimatonta) systeemiä. Sillä erotuksella että unimaxin kahva todella toimii.

Voisin väittää että laite kestää kaiken muun paitsi tulipalon (siitä löytyy kokemusta:))
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

No mulla kolmas noista on Ecco kahvoineen ja se kyllä toimii :mrgreen: Tai mitä ihmeitä sen sitten pitäisi tehdä? Kait noissa suodattimissakin on joka merkissä ne maanantai kappaleensa.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Mikkor kirjoitti:
Muffe kirjoitti:Ei muakaan hirveesti naurattanut kun kattelin mitä kaikkea eheimin varaosat maksavat; imu- ja ulostuloputket väh. 12 e / kpl, suihkuputki 10 e, imuritilä 10 e, tuplahanat 40 e / kpl, ulkosuodattimen roottori 30 e, hanayksikkö 35 e, kannentiiviste 20 e. Halpaa ko heinä!
Minkähän takia ihmiset yrittää kovasti harrastaa ja sit, kun joku paikka prakaa niin ei raaskita ostaa uusia osia vaan ne pitäis ilmaiseksi saada. Tähän samaan juttuun törmää aika usein foorumeista riippumatta.
Ei nyt kyse ole tästä vaan siitä, että Eheimin varaosien hinnat ovat vain niin järjettömiä verrattuna kaikkiin muihin merkkeihin, mitkä myyvät täysin samoja osia (ilman sitä hieeeeeeenoa EHEIM-tekstiä siinä muoviputkessa) kolmanneksella Eheimin varaosien hinnoista.
Teemu Salonen

No mulla kolmas noista on Ecco kahvoineen ja se kyllä toimii Tai mitä ihmeitä sen sitten pitäisi tehdä?
Mulla kokemusta vaan yhdestä eccosta. Siinä vehkeessä "käynnistyskahva" toimi ainoastaan kantokahvana. Tai sitte olen niin tyhmä, etten tajunnu, miten se käynnistyskahva oikein toimii. En ainakaan kertaakaan vaikka luin käyttöohjeet saanut moista sitä toimimaan.

Unimax lähti käymään ilman käyttöohjeitakin.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

No pitääpä ihan uteliaisuudesta perehtyä kahvaan paremmin, sitten kun on aika puhdistaa suodatin.
Teemu Salonen

Mikä sulla on huoltoväli ollu siinä suodattimessa? Mä jouduin omani siivoamaan about kerran kuussa. (Pienin malli ja altaassa pikku tetroja. tilavuutta 100l). Se meni kertakaikkiaan tukkoon. Pohjalla makaronit, sitte vaahtomuovilevy, substraatti, vaahtomuovilevy ja vanulevy.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

No tuo on mulla ollut vasta reilun kuukauden, vielä en ole sitä putsannut ollenkaan. Vielä se ainakin tuntuu pelittävän, on kyllä tosi pienessä kuormassa: allas 97l ja Ecco 2234 (keskimmäinen) ja asukkaina ainoastaan sukarapuja. Lähti vain muitta mutkitta ilman mitään ohjekirjaa lukematta hyvin toimintaan, silläpä se tuntuukin ihan kunnon peliltä.

Silloin kun ostin sen, en katsonut edes massoja mitä siinä on, just kun tuli niin pienoiseen kuormitukseen. Mut mun käsittääkseni Eccoon kuuluu karkea vaahtomuovi alimmaksi, eli siinä ei käytetä makaroneja. Tämän sanoin muuten vain, tukkeutumiseenhan se vaikuttaa pikemminkin lisäämällä sen mahdollisuutta.

http://www.amazon.fi/eheimecco.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
ZamY
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ZamY »

Miten herää luulo että ulkosuodatin olisi jotenkin tehokkaampi kuin sisäsuodatin? Eikös se riipu siitä miten paljon se vettä suodattaa/h?
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

No kylhän ukosuodattimessa on massan pinta-ala paljon suurempi, ja yleensä sisäsuodattimet kierrättää vettä niin kovalla voimalla, että biologista suodatusta ei niinkään tapahdu, vaan se on mekaanista roskien keruuseen sopivaa. Toki riittäähän sisäsuodattimet kuitenkin pieniin altaisiin (pitää akvan olot kaloille kunnossa), toisilla homma toimii melko isoissakin altaissa, tähän sopii se Teemun mainitsema kalasto, joka määrittää suodatuksen tarpeen. Ite kyllä edelleenkin ulkopönttöä pidän kyllä parempana, joskin myös sisäsuodatus pitää olla pintaa kierrättämässä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”