Fosfaattia liikaa
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Jas
- Sukupuoli: Mies
Fosfaattia liikaa
Perustiedot 200 litraa (lev 30, kork 60, pit 120), sisäsudatin aqua el 750 UV-valolla, 6 loistobarbia, 7 saksipyrstöä, lehtikala, partamonni ja haarniskamonni sekä kaksi simpukkaa. Vallisneriaa, punanuottaruohoa, keihäslehteä ja pientä keihäslehteä ja karttulehteä. Hanasta tulee ph 8,5, joten käytän bufferia vedenvaihtojen yhteydessä ja pidän ph:n seitsemänä. Tiedän syöttäneeni ehkä liikaakin. Vaikka annan pieniä määriä (3-4 krt päivässä), niin olen yrittänyt antaa kaloille monipuolisesti pakastettua surviaista, krilliä, erilaisia hiutaleita ja tabletteja sekä partikselle sillon tällöin 1/4 levätabletin. Valaistus on 2x30w putket. Kesällä luulin levän lisääntymisen olleen valon syytä, varmaan osittain olikin. Nyt kuitenkin huomasin po4 olevan luokkaa 10 mg/litra, joten vähensin ruokintaa kahteen kertaan ja tein isompia vedenvaihtoja parin päivän välein. Muut arvot ovat olleet mielestäni ok siis ph7 kh ja gh molemmat 4 ja no3 12,5 mg /litra. Bufferia tuossa vedenvaihdoissa kuluu ja fosfaatit ovat kääntyneet laskuun (tänään n. 5-10 mg/ litra). Luin että zeoliitti sitoo fosfaattia itseensä, mistä sitä saa? Kävin tänään akvaario liikkeessä ja siellä oli vain jotain nestettä joka vähentää vedenvaihtojen tarvetta ja toki sitoo fosfaatteja mutta nostaa kuulemma ph:n 7,5:een, jolloin minulla tulee käsittäkseni hiilidioksidin lisäystarve, ainakin Varjon taulukon mukaan. Vai olenkohan ymmärtänyt jotain väärin? Siis voinko käyttää jotain ensiavuksi, jotta saisin fosfaatit alas ja esim. tämä zeoliitti, mihin muuhun se vaikuttaa? Yritän olla tekemättä liian suuria muutoksia vedessä, koska perusarvot ovat kohdallaan. Kaloilla ei ole hätää ja levistä pahin näyttää olevan jonkinlaista parta- tai tupsulevää lehdillä kivissä ja varsinkin kannossa. Olisiko ongelma tuossa isossa kannossa joka tuntuu vähän lahoavan? Se on liikkeestä n. 1,5 vuotta sitten ostettu.
Noviisi Jyväskylästä
Re: Fosfaattia liikaa
Ainakin waterlifen 6,5 bufferi vetää fosfaatit pilviin. Itse sain bufferin jälkeen vaihtaa vettä usean kerran lähes koko vesimäärän ennenkuin veteen kertynyt fosfaattimäärä väheni (testi näytti suurinta arvoa). Joten laske pH turpeella/rikkihapolla/hiilidioksidilla ja viskaa se bufferi mäkeen. Onneksi sulla ollut tuo uv-suodatus koska muuten altaasi olisi kivan vihreä vihersamennuksesta
mulla oli...
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Jas
- Sukupuoli: Mies
Kiitos. En olisi uskonut tuotteesta jota myydään akvaarioon ja ohjeissa ei ole mainintaa tällaisesta sivuvaikutuksesta. Olet kuitenkin oikeassa. Ei muuta kuin lisää vedenvaihtoa ja täytyy miettiä muita keinoja saada tuo ph alas. Hiilidioksidilevittimet maksaa tuhottomasti ja kiljupönttöä en lähde itse nykertämään.
Noviisi Jyväskylästä
Ainakin Bauhaus-myymälät myyvät zeoliittia noin 500g/ 10 e. 500g ulkosuotimeen menee 500 litraisessa minulla.