Kokemuksia Sera F400 -suodattimesta?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Kokemuksia Sera F400 -suodattimesta?

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Onko tuo korkeahkon hintansa väärti? Minkä kokoisissa altaissa on toiminut hyvin? Entä miten huolto, onko käytännöllistä?

Pähkäilen tässä tulevan 21-litraisen suodatusta, ei ole tarkoitus tulla mitään pyörremyrskyä sinne :D Tuossa koteloimattomassa suodattimessahan olisi se hyvä puoli että pitäisi olla kalanpoikasillekin turvallinen, joskin pillisuodatin+ilmapumppu on varmaan vielä turvallisempi.
Akvarismia 1992-2014
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Re: Kokemuksia Sera F400 -suodattimesta?

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Mulla on ollut käytössä 40-litraisessa. Ei ole syönyt poikasia. Puhallusta voi säätää varsin hitaaksi.

Mitä tarkoitat käytännöllisellä huollolla? Itse en ainakaan joutunut kovinkaan usein putsaamaan.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Huollolla meinasin että miten helppoa on puhdistaa kun ei ole koteloitu suodatin, levähtääkö patruunasta helposti sotkua kun suodattimen nostaa altaasta pois huoltoa varten? Entä miten se patruuna kiinnittyy suodattimeen?
Akvarismia 1992-2014
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Tindra kirjoitti:Huollolla meinasin että miten helppoa on puhdistaa kun ei ole koteloitu suodatin, levähtääkö patruunasta helposti sotkua kun suodattimen nostaa altaasta pois huoltoa varten? Entä miten se patruuna kiinnittyy suodattimeen?
Itse olen ollut pikkuämpärin kanssa vastassa, kun olen nostanut pumpun pois altaasta, ei ole häiritsevästi sotkenut. Tokihan siitä vähän pölähtää.

Suodattimesta tulee sellainen reikäputki ja tuossa patruunassa on sitten reikä sisällä. Hyvin ankkuroituu kiinni ja ei ainakaan minulla ole tippunut mihinkään.

Tällä hetkellä oma Serani on kuivillaan varavara-altaassa ja tuossa 40-litraisessa poikasaltaassa pöhisee pillisuodatin (jonka olemattoman patruunan tilalle olen leikannut isomman mattosuodatinmatosta). Plussaa toki tuossa Sera F400:ssa on se, että erillistä ilmastinta ei tarvitse ja tietty se puhalluksen voimakkuuden säätömahdollisuus.
mickey2004
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Mulla porhaltaa tuossa 30 litraisessa rapulassani nyt aquaball niin rajusti (vähän ylitehokas) että tulisukasillakin pyörii villasukat jalassa!
Niinpä ajattelin kokeilla Seran F 400:sta. Onko tämä edelleen hyväksi koettu laite? Kaikenlaiset kommentit/kokemukset tervetulleita :D !
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Jos sen aquaballin virtaus on säädetty täysille, niin tilannetta voi helpottaa virtauksen laittaminen minimiin.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
airam
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja airam »

Mulla on 40-litraisessa karanteenissa Seran F 400, ja hyvin on toiminut. Olen säätänyt sen puhallusta noin puoleen väliin sillä säätöasteikolla. Suodattimen ulostuloputkihan jää reilusti vedenpinnan alapuolelle, joten olen virittänyt siihen "jatko-osan" letkusta ja laittanut imukupilla lasiin hieman yläviistoon, joten pyörittää myös pintavettä.
sekalat 350 litraa, 240 litraa ja 200 litraa
rapula 167 litraa & omppula 126 litraa
Oskarista tuli Kissaenkeli 9.3.2013
mickey2004
Senior Member
Senior Member

Tuo aquaball mikä rapulassa nyt pörisee on jossain määrin viallinen yksilö tuon säädön suhteen (eikä kyseessä ole mikään uusi suodatin!). Kun sitä säätää pienemmälle, alkaa julmetun moinen meteli! Tutkittu on mikä metelin aiheuttaa, mutta selkeetä syytä en ole löytänyt.
Siispä uutta kehiin nyt vaan ja mahdollisesti se uusi voisi olla tuo Sera F400 :).
Herman
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Herman »

airam kirjoitti:Suodattimen ulostuloputkihan jää reilusti vedenpinnan alapuolelle, joten olen virittänyt siihen "jatko-osan" letkusta ja laittanut imukupilla lasiin hieman yläviistoon, joten pyörittää myös pintavettä.
Minä olen laittanut Sera F400 suodattimen ulostuloon kiinni Eheim Pallonivelen 12/16mm (Eheim-tuotenumero: 4004600). Sillä on helppo suunnata virtaus haluttuun suuntaan.
Voidakseen tehdä oikean kysymyksen on tiedettävä suurin osa vastauksesta.
mickey2004
Senior Member
Senior Member

No niin, tuli sitten hankittua tuo sera f400:nen. On nyt tuolla isossa altaassa "kypsymässä" joten rapulaan pääsyä odottelee vielä hetken :). Tosi hyvän tuntuinen laite kyllä! Ilmastusta tosin mietin että pitäiskös semmonen siihen liittää...
cercer
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja cercer »

Miksi ilmastaisit? Ihan hiilidioksidin kannalta en sitä suosittelisi ja ravut saa kyllä riittävän hapen ilmankin. Koristearvo tietty oma juttunsa mutta silloinkin lähinnä kai muuten kuin suodattimen kuplinnalla, toisaalta onhan siitäkin mielipidettä ettei suodattimen diffuusori edes käytännössä ilmasta saati vähennä hiilidioksidia. :)
mickey2004
Senior Member
Senior Member

No sepä se, kun ilmastus ei ole välttämätön niin miksi laittaisin. Mielessä tuo pyörii lähinnä juuri kosmeettisista syistä ;).
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Kesällä sitten kun on kuuma, niin sitä ilmastusta ja tuulettimia ei voi olla liikaa, on ihan välttämätöntä.
Jos saat sen F-400 suunnattua niin, että pintavesi kiertää vauhdilla, niin se riittää näin talven vilposilla. Siihen voi tosiaan liittää päähän sellasen eheimin pyörivän olkapääosan, niin suuntaus pintaan on helpompaa.
mickey2004
Senior Member
Senior Member

No tuo on kyllä totta! Kesän kuumilla ilmoilla ilmastus ja tuuletus todellakin on tarpeen, varsinkin tuommosessa pikkualtaassa.
Siispä ilmastusta kehittelemään jossain vaiheessa...
Amos
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Amos »

f_isu kirjoitti:
Tindra kirjoitti:Huollolla meinasin että miten helppoa on puhdistaa kun ei ole koteloitu suodatin, levähtääkö patruunasta helposti sotkua kun suodattimen nostaa altaasta pois huoltoa varten? Entä miten se patruuna kiinnittyy suodattimeen?
Itse olen ollut pikkuämpärin kanssa vastassa, kun olen nostanut pumpun pois altaasta, ei ole häiritsevästi sotkenut. Tokihan siitä vähän pölähtää.
On hyvä konsti nostaa sisäsuodatin ylös, asettamalla alakautta hieman suodattimen halkaisijaa suurempi muovipussi, suodattimen vielä käydessä. Pussi kannattaa kiertää "sukalle" ja täyttää vedellä ennen sen nostoa suodattimen ympärille. Isompiin suodattimiin on kalapussit hyviä.
1000, 100 ja 10 litraa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”