Mittailetteko arvoja?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
terra
Junior Member
Junior Member

Mittailetteko arvoja?

Viesti Kirjoittaja terra »

Mittailetteko yleensä kuinka usein akvastanne vesiarvoja esim. kovuutta, pH, nitraatti... siinä vissiin tärkeimmät? Eläinkaupassa käydessäni kyselin noista vesitesteistä niin sanoivat ettei niitä yleensä testailla jos ei ole jotain ihan kamalia ongelmia, että aina kalat kuolee tai kasvit kuihtuu pois! Olin tosi yllättynyt niiden vastauksesta kun tuntuu et joka asiaan ensin täällä palstoilla kysellään vesiarvoja. Toisaalta kauppa oli kyllä sama joka myi mulle alussa sekä kovan että pehmeen veden kaloja sekasin välittämättä tai ilman parempaa tietoa (epäilen)! Positiivinen ylläri oli kuitenkin kun mainitsivat mahdollisuudesta tuoda liikkeeseen akvasta vettä mittailtavaksi heille niin ei tarvitsisi investoida testejä kotiin, mutta riittääkö yksi mittaus vai pitääkö seurailla jatkuvasti.
VetyVoima
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VetyVoima »

No, sehän on periaatteesa totta, jos akvan tilanne on suhteellisen stabiilin oloinen, eikä mitään ongelmia ilmene, niin ei välttämättä tarvitse mitata mitään. Jos perustamisen yhteydessä seuraa vaikka viikon välein nitriittipitoisuuksia ekan kk:n ajan ja mittaa pH:n kerran kun perustaa akvan ja sitten kuukauden päästä perustamisesta, niin saa aika hyvän kuvan altaan pH:sta ja muusta tilasta. Sopiva väli saattaisi olla kuukauden välein mitata pH, mutta tämä ei ole pakollista. On kuitenkin hyvä olla olemassa pH-testi kaiken varalta. Jos viikottaiset vedenvaihdot (1/4-1/3) ovat aikataulun mukaiset, pitäisi homman hoitua ilman ongelmia eikä typpiyhdisteet (NO2, NO3, eli nitriitti ja nitraatti) pääse valloille, eli mittailulle ei pitäisi tulla aihetta. Myöhemmässä vaiheessa on enimmäkseen nitraatin kanssa tekemisissä, sillä nitrifikaatiobakteerit (olikohan nitrobacter ja nitrosomonas joku..?) hoitavat nitriitin vähemmän haitalliseksi nitraatiksi, jota kasvit osakseen poistavat vedestä.

Riittikö? Olisinpa aloittanut harrastuksen jo vuosia sitten eikä 6kk sitten...

-Sale

Mun kalat ei osaa puhua. P*rkeleen valehteleva myyjä.

Muokattu - VetyVoima on 29/01/2002 17:55:00
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Mittailetteko yleensä kuinka usein akvastanne vesiarvoja esim. kovuutta, pH, nitraatti... siinä vissiin tärkeimmät? Eläinkaupassa käydessäni kyselin noista vesitesteistä niin sanoivat ettei niitä yleensä testailla jos ei ole jotain ihan kamalia ongelmia, että aina kalat kuolee tai kasvit kuihtuu pois! Olin tosi yllättynyt niiden vastauksesta kun tuntuu et joka asiaan ensin täällä palstoilla kysellään vesiarvoja. Toisaalta kauppa oli kyllä sama joka myi mulle alussa sekä kovan että pehmeen veden kaloja sekasin välittämättä tai ilman parempaa tietoa (epäilen)! Positiivinen ylläri oli kuitenkin kun mainitsivat mahdollisuudesta tuoda liikkeeseen akvasta vettä mittailtavaksi heille niin ei tarvitsisi investoida testejä kotiin, mutta riittääkö yksi mittaus vai pitääkö seurailla jatkuvasti.
Jos on ongelmia niin sitten ongelmat yleensä juontavat vesiarvoista ja on aika loogista alkaa katselemaan niitä. Väärät/huonot vesiarvot ovat kaloille äärimmäisen stressaavia ja liika stressi kylvää pääsääntöisesti sairastelua ja lopulta kuolemaakin.

Itse en ole muutamaan vuoteen ole omistanut kuin nitriitti-testin jota ei ole tullut käytettyä kuin akvaariota perustettaessa/siirrettäessä. Sittemmin kun aloin annostelemaan hiilidioksidia, pH:n ja karbonaattikovuuden mittaaminen tuli ajankohtaisesti. Nitraattia on joskus tullut liikkeessä mittailtua tarkistaakseni vaihdanko vettä tarpeeksi ja ehkä se on ainoa testi jonka jossain vaiheessa vielä ostan. Tämäkään kyllä ei ole pakollinen kun asiat on vielä "hyvällä mallilla" mutta mikäli tulisi ongelmia, mittauttaisin kaikki vesiarvoni samantien.

Muokattu - jusa on 30/01/2002 08:53:13
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Mä omistan ph, nitriitti ja kh-testit. Tosin niitä tulee käytettyä sillonku on jotain ongelmia, eli ei kovin usein. Itse käytin myös veteni vähän aikaa sitten paikallisessa liikkessä, testattiin ammoniakki ja nitraatti josta vika sitten löytyikin. Eiköhän siihen tule jonkin sortin näppituntuma ajan mittaan siihen akvaarion hoitoon, kuten lasten hoitoonkin (vertaa esim ensimmäinen lapsi, kolmas lapsi ja niiden hoitorutiineja).

-Chyental-
Hukkailun ja unohtelemisen mestari
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Eiköhän siihen tule jonkin sortin näppituntuma ajan mittaan siihen akvaarion hoitoon, kuten lasten hoitoonkin (vertaa esim ensimmäinen lapsi, kolmas lapsi ja niiden hoitorutiineja).

Siis Chyentalillako jo 3 lasta?
Oletpa ollut toimelias ikäiseksesi.
Onneksi olkoon!

Mutta totta siltä osin, että itse en akvaariokaupasta saatavilla olevilla arvaustesteillä enää koe olevan suurta annettavaa minullekaan.

-Holzig-
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!
Kun akvaarioharrastusta aloitetaan, selvitetään käytössä olevan veden laatu. Tärkein arvo on karbonaattikovuus. Sen perusteella päätetään kyseiseen veteen sopiva tulevaisuuden kalasto. Tämä selvittäminen tapahtuu joko yhteydenotolla kunnalliseen vesilaitokseen tai jos kyseessä on oma vesi, niin tutkituttamalla se.

Jos välttämättä halutaan toisen tyyppiseen veteen sopiva kalasto, niin sitten opiskellaan riittävästi vesikemiaa, jotta veden laatu kyetään muuttamaan.

Veden laatua on helpompaa muuttaa kovemmaksi ja emäksiseksi kuin pehmeäksi ja happameksi, sillä on helpompaa lisätä kuin ottaa pois.

Kun uusi akvaario sitten on kotona ja sisustettu, mutta ilman kaloja, (jostain voi olla hyvä saada vähän vanhan toimivan akvaarion pohjamateriaalia ja/tai suodattimen pesuvettä ja lisätä se uutteen akvaarioon) niin sitä ruokitaan varovasti noin kuukauden ajan, jotta kehittyvä bakteeristo saa ravintoa. Tämän jälkeen voi tutkituttaa nitriitit ja happamuuden. Jos nitriitti on pyöreä 0 ja pH sopivasti pehmeän, happamen veden kaloille noin 7 (+- 0,5) tai kovan ja emäksisen veden kaloille 8 (+- 0,5) niin ensimmäiset kalat voi karanteeniakvaariosta siihen siirtää.

Loput kalat sitten muutaman viikon karanteenin jälkeen.

Kovuudet ja pH voidaan luotettavimmin mitata kotikonstein, eikä liuska- tai arvaustippamenetelmin:
http://members.surfeu.fi/tervekuu/akvaario/kotikovu.htm
jne.

Kun vesiarvoja täällä kysellään, olisi hyvä ilmoittaa miten ne on mitattu ja mittausvirhe (+-) eli onko tuloksilla jotain annettavaa.

www.akvaariotieto.info/suomi/oscari.htm
Akvaarion Oscari No:29

Muokattu - jarvij on 31/01/2002 10:08:18
Chyental
Senior Member
Senior Member

Siis Chyentalillako jo 3 lasta?
Oletpa ollut toimelias ikäiseksesi.
Onneksi olkoon!

Ehei, kakaroita ei ole yhtään ja jos se on yhtään minusta kiinni ni ei koskaan tulekaan...pointtini oli lähinnä se, että usein ensimmäisen lapsen kanssa panikoidaan ja esim hygieniataso pidetään jopa liian korkeana (josta seuraa myöhemmin allergioita ja infektioita) ja saatetaan luottaa muiden neuvoihin, jopa huonoihin sokeasti, kun taas jos on jo useampi kakara jaloissa, osaa jo ite ajatella ja päätellä ja hoito sujuu ilman sen kummempia miettimättä. Kyllä sen meilläkin huomaa, että mun vanhin veli on kaikkein allergisin jne verrattuna muihin. Tosin en sitten tiedä kuinka paljon se tuttien keittely etc siihen vaikutti, esim pikkuveljellä ei tutteja keitelty ollenkaan ja meikäkin on kuraset tutit kokenut.

Meikä pitää enemmän elukoista ku lapsista. =)

-Chyental-
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Ehei, kakaroita ei ole yhtään ja jos se on yhtään minusta kiinni ni ei koskaan tulekaan...

Noin minäkin olen aina ajatellut ja vaikka nyt kolmenkympin vääjäämättä lähestyessä en enää tunne niin kovaa ehdottomuutta asiaa vastaan ja inssiopiskelujen päätyttyä saattaisin hyvinkin harkita asiaa uudelleen vakavammin. Asiassa on vain yksi pieni ongelma eli täydellisyyteen pyrkivänä ja lasten parasta ajattelevana hyväksyisin lasteni äidiksi vain naisen. En hetkeäkään epäile etteikö jo pelkästään geeniperimä ja vanhempien asenteet takaisi lapselle tervettä ja parasta mahdollista kasvupohjaa.

Kylmänväreistä ja näistä lämpimistä ajatuksista siirtykäämme itse asiaan ja kysynkin, tietäen miten pH on kytköksissä lämpötilaan, miten muiden perusakvaariotestien tulokset vaihtelevat eri lämpötiloissa?

-Holzig-
Chyental
Senior Member
Senior Member

lasteni äidiksi vain naisen. En hetkeäkään epäile etteikö jo pelkästään geeniperimä ja vanhempien asenteet takaisi lapselle tervettä ja parasta mahdollista kasvupohjaa.

Hih...jatkan edelleen... kyllähän mä tykkään tietyn kokosista kakaroista ja mielelläni yh-isänkin ottaisin ellei miestä jo olisi, mun perusteluni biologisen kakaran hankimattomuudelle on yksinkertaisesti huonot geenit. Ajattelen siis sen olemattoman kakaran parasta.

-Chyental-
salaatti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja salaatti »

Heh, kun tää nyt meni tämmöseksi....
lasteni äidiksi vain naisen. En hetkeäkään epäile etteikö jo pelkästään geeniperimä ja vanhempien asenteet takaisi lapselle tervettä ja parasta mahdollista kasvupohjaa.

Hih...jatkan edelleen... kyllähän mä tykkään tietyn kokosista kakaroista ja mielelläni yh-isänkin ottaisin ellei miestä jo olisi, mun perusteluni biologisen kakaran hankimattomuudelle on yksinkertaisesti huonot geenit. Ajattelen siis sen olemattoman kakaran parasta.

Niin että, kenetkäs Holzig sitten isukiksi kelpuuttaisi????
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Heh, kun tää nyt meni tämmöseksi....
Niin että, kenetkäs Holzig sitten isukiksi kelpuuttaisi?

Asetat minut suureen kiusaukseen vastata jotain laittamatonta, mutta jospa kuitenkin säästämme 'laulavat talonmiehet sun muut salaatit' pois samasta lauseesta tulevan lasteni äidin kanssa ja tyydymme toteamaan että ihmisellä pitää olla unelmia.

-Holzig-
delfiini
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja delfiini »

Olen mittaillut tota ph:ta kuus vuotta kerran kuussa ja ongelmien ilmetessä ja aina tuntuu olevan suunnilleen sama, tuntuu turhauttavalta...
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Olen mittaillut tota ph:ta kuus vuotta kerran kuussa ja ongelmien ilmetessä ja aina tuntuu olevan suunnilleen sama, tuntuu turhauttavalta...

Hei!
Millähän menetelmällä mittaat? Jos mittaat jollain yleisliuskalla pehmeässä vedessä, voi olla että mittaat liuskan pH:ta ja sen tuleekin olla aina melkein sama

www.akvaariotieto.info/suomi/oscari.htm
Akvaarion Oscari No:29
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Tulee sitä mittailtua ph, kh, nitriitti, ja pari muuta testiä.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Harrastin vähän aikaa mittailua tetran 5in one arvausliuskalla ja totesin täysin aiheettomaksi...

-jari
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”