Taistelukalaspesifiset sairaudet

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Taistelukalaspesifiset sairaudet

Viesti Kirjoittaja rain- »

Onko niitä?

Olen nimittäin nyt vuoden sisällä törmännyt kahteen otteeseen leukapattiin aivan eri paikoista olevilla taistelukalakoirailla. Alaleukaan kasvaa isohko patti joka saa suomutkin harottamaan siitä kohtaa.

Nämä olivat molemmat kyllä vanhoja kaloja jotka heittivät henkensä sitten kuukauden-parin sisällä patin ilmestymisestä.

Muilla samanlaisia kokemuksia?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Patteja en ole nähnyt, mutta muutaman kerran on ollut sellainen taistelukalalimaisuussairaus. Ei aavistustakaan mikä on taudin nimi. Jonkinlainen ihotulehdus kaiketi. Sairaus näkyy siten että ihon limakerros paksuntuu ja evät menevät "putkelle", ovat yksi jämäkkä limaklöntti. Tautiset kalat ovat siis kauttaaltaan harmaan höhmän peitossa. Ihossa ei ole verestämiä ja jos hometta tulee, niin se kasvaa liman päälle. Taistelukalalimaa on aivan turha yrittää lääkitä millään bakteerilääkkeillä. Olen kokeillut...hmm...ainakin 4 lääkettä tuohon. Kaikista kunnon kuuri karanteeniakvaariossa. Ei niin mitään tulosta. Ensimmäinen potilas parani sitten omia aikojaan muutaman kuukauden perästä lääkinnöistä. Evät vaan eivät koskaan kasvaneet takaisin. Toinen potilas parani oltuaan vähän yli viikon päivät suolavedessä. Muistaakseni annostus oli 2 rkl merisuolaa 50 litraan vettä. Taistelukalalima ei ole tarttuva tauti. Ensimmäinen taudin uhri eleli seura-akvaariossa, muissa kaloissa ei ollut mitään vikaa. Toinen kaveri sairastui poikasakvaariossa, sisaruksissa ei ollut mitään vikaa.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Taistelukalaspesifiset sairaudet

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

rain- kirjoitti:Olen nimittäin nyt vuoden sisällä törmännyt kahteen otteeseen leukapattiin aivan eri paikoista olevilla taistelukalakoirailla. Alaleukaan kasvaa isohko patti joka saa suomutkin harottamaan siitä kohtaa.
Itse olen törmännyt ja kuullut muutamasta kalasta joilla on ollut myös jokin pahkura. Huulirihmakaloilla ollut pahkuroita selässä ja päässä ja muistaakseni "ylähuulessa". Sekä yhdellä vanhalla murisijarihmalla jossain päin.

Itse epäilisin (Ei oo mikään varma sitte, pelkkä akateeminen arvaus) noita jonkin loisen aiheuttamaksi, koska tuo pahkura sitten katoaa ja tilalle jää kuoppa. Ainakin yksi huulirihma on tiettävästi selviytynyt tuosta pahkurasta ja sen jälkeisestä kuopastakin.

En sitten tiedä onko kyse samanlaisesta pahkurasta kuin mistä rain- mainitsi, mutta löytyy siis muiltakin lajeilta vastaavan kaltainen patti.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”