Kyselyä monimetallista
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Kyselyä monimetallista
Mä en noista monimetalleista tiedä yhtikäs mitään ja toivoisinkin saavani pikaisia vastauksia (jotta voisin hieroa kauppaa heti kun sopivan löydän. Kiitos etukäteen.
Suunnittelen siis tässä monimetallin hankintaa tuohon 362 litraiseen ja ajattelin, että yksi 150w olis passeli (allas 124 cm pitkä). Mitä mun olis hyvä tietää noista ennen ostoa? Onko polttimoita esim. olemassa erikantaisia vai kaikki käy kaikkiin merkkeihin?
Kasveja kun haluaisin kasvattaa, kumpi parempi, joku 5000-6000 K vai 10 000K, ottaen huomioon, että missään nimessä en kuitenkaan halua kellervää valoa. Mitä kasvit tykkää tuosta 10 000:sta?
Entä hajavalo, sitäkään en haluaisi, tarviiko valaisimessa olla semmoiset läpät, vai onko kenties malleissa eroa? Jos läpät tarvii, mistä niitä saa, vai onko värkätty itse? Tuohon hajavaloon tietysti vaikuttaa kuinka korkealla valaisin on, mikä on lyhin korkeus, jota kalat tai kasvit sietää, vai onko siinä rajaa?
Suunnittelen siis tässä monimetallin hankintaa tuohon 362 litraiseen ja ajattelin, että yksi 150w olis passeli (allas 124 cm pitkä). Mitä mun olis hyvä tietää noista ennen ostoa? Onko polttimoita esim. olemassa erikantaisia vai kaikki käy kaikkiin merkkeihin?
Kasveja kun haluaisin kasvattaa, kumpi parempi, joku 5000-6000 K vai 10 000K, ottaen huomioon, että missään nimessä en kuitenkaan halua kellervää valoa. Mitä kasvit tykkää tuosta 10 000:sta?
Entä hajavalo, sitäkään en haluaisi, tarviiko valaisimessa olla semmoiset läpät, vai onko kenties malleissa eroa? Jos läpät tarvii, mistä niitä saa, vai onko värkätty itse? Tuohon hajavaloon tietysti vaikuttaa kuinka korkealla valaisin on, mikä on lyhin korkeus, jota kalat tai kasvit sietää, vai onko siinä rajaa?
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Kyselyä monimetallista
Kuinka korkea tuo allas on?
Kasveille käy näköjään(omassa kasvialtaassa on nyt hetken ollut 10K) ihan hyvin tuo 10 000K:n lamppu, mulla ainakin kasvaa hyvin kasvikset siinä kun "kusensävyssäkin", joskin hiilaria ja kasvilannosta lisään napakasti.
Ainakin 150W Lival Power TD-sarjaan kannattaa laittaa läpät ettei heijasta(muista malleista ei kokemusta), koska valaisinta ei kannata laittaa ihan veden pintaan(leväinvaasio, veden roiskeet, lämpö jne), tehokkaasta lampusta tulee siis ylimääräistä valoa huoneeseen. Jos allas on kovin matala voit käyttää myös 70W:tä, valoa ei tule ihan niin hirviästi kun 150W:stä. Läpät voisi kenties väkrätä itse, jos jaksaa ja viitsii, jollei niin Livaliin niitä saa ainakin Tamlasta. Täällä 50 ja 65 senttiä korkeissa altaissa, lamput 20-25 senttiä vedenpinnasta, joskin kansilasit välissä.
Kasveille käy näköjään(omassa kasvialtaassa on nyt hetken ollut 10K) ihan hyvin tuo 10 000K:n lamppu, mulla ainakin kasvaa hyvin kasvikset siinä kun "kusensävyssäkin", joskin hiilaria ja kasvilannosta lisään napakasti.
Ainakin 150W Lival Power TD-sarjaan kannattaa laittaa läpät ettei heijasta(muista malleista ei kokemusta), koska valaisinta ei kannata laittaa ihan veden pintaan(leväinvaasio, veden roiskeet, lämpö jne), tehokkaasta lampusta tulee siis ylimääräistä valoa huoneeseen. Jos allas on kovin matala voit käyttää myös 70W:tä, valoa ei tule ihan niin hirviästi kun 150W:stä. Läpät voisi kenties väkrätä itse, jos jaksaa ja viitsii, jollei niin Livaliin niitä saa ainakin Tamlasta. Täällä 50 ja 65 senttiä korkeissa altaissa, lamput 20-25 senttiä vedenpinnasta, joskin kansilasit välissä.
-
- Advanced Member
Pytty on muistaakseni 56 cm korkea. Mun mielestä tuo 150 w antaisi mukavasti valoa per litra (lähes 0,5 tai ainakin vesimäärän mukaan onkin tuo 0,5)
Kiitos noista muista tiedoista, ainakin läpällinen siis olis hyvä. Ja hyvä jos niitä saa ostaakin sitten jos on tarvis. Kyllä se tuo 10 000K taitaisi olla mulle mieluinen sitten.
Kiitos noista muista tiedoista, ainakin läpällinen siis olis hyvä. Ja hyvä jos niitä saa ostaakin sitten jos on tarvis. Kyllä se tuo 10 000K taitaisi olla mulle mieluinen sitten.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
150W on sopiva määrä valoa kunhan myös lisäät ravinteita ja hiilidioksidia reippaasti, muuten tulee epätasapaino altaaseen. Kaksikantaiset valaisimet ovat suosittuja, yksikantainen tekee hyvin kapeaa keilaa. Valon sävy on aika mielipidekysymys, mutta 10 000 menee kyllä aika kelmeäksi. Minusta 6000K on vallan puhdas sävy makeaan, liian kelmeä valo syö altaasta värejä. Philipsin megachrome -sarjan polttimoissa on hyvä värintoisto, suosittelen.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Advanced Member
A-haa, pistänpä korvan taakse. Teen just kauppaa yhdestä valaisimesta, pitääpä kysyä tuosta, onko yks- vai kaks- kantainen. Mä luulen, et hankin sitt uuden polttimon, jos toinen ei miellytä
. Käytettyä kun katselen, ni sama se oikeastaan sitten on kumpi tulee mukana.

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Minkälainen olisi hyvä monimetalli juweli rio 300 loisteputkien kaveriksi? Paljonkohan on hintaa ja mistä löytys hyviä vaikka käytettynä!
Mielellään halvalla! Ja vesi ei saisi mielellään värjäytyä keltaiseksi ("kusenväriseksi")....

-
- Advanced Member
No niin, nyt on monimetalli hankittu, että kiitos vaan tuesta Alixille ja Vesieläimelle. Nyt on läpällinen ja kaksikantainen Lival. Polttimo on 10 000K ja kyllä pidän siitä. Ystävällisten harrastajien avustuksella sain sen jo kattoonkin kiinni.
Kyllä oon tyytyväinen, pitää laittaa ihan heti kuvat
Tämmöinen se oli:

ja tämmöinen siitä tuli

Kyllä tuo monimetallin valo on paaljon lähempänä luonnon valoa varjoineen ja suodattimen tuottamien "aaltojen" varjot välkehtelee aivan kuin luonnossa auringon paisteessa. Kalatkin uidessaan jättää varjon pohjalle.
Kyllä oon tyytyväinen, pitää laittaa ihan heti kuvat
Tämmöinen se oli:

ja tämmöinen siitä tuli

Kyllä tuo monimetallin valo on paaljon lähempänä luonnon valoa varjoineen ja suodattimen tuottamien "aaltojen" varjot välkehtelee aivan kuin luonnossa auringon paisteessa. Kalatkin uidessaan jättää varjon pohjalle.
-
- Advanced Member
Ai niin, piti vielä kysymäni sitä, että mikä tuon polttimon käyttöikä mahtaa olla (jos ei jostain syystä poksahda)? Siitä ei vissiin vähene tehot niin kuin loisteputkista?
Pitää vielä kertoa, jos joku muukin hyötyisi tiedosta, että on se aikas tehokas, kun oon migreeniiin taipuvainen, ja tuota asentaessa ja sen korkeutta säädellessä joutui katselemaan sitä enempi, ja hajavaloakin oli ensin, kunnes laskin sen alemmaksi. Heräsin yöllä kolmen aikaan ihan hirveeseen migreeniin. Kirkkaat valothan laukaisee migreenin. Että kyllä ne läpät on ainakin mulle ihan välttämättömät. Onneksi Vesieläin niistä kertoi, että tuli ostettua se läpällinen ja siis yleensäkin sellainen valaisin jo merkiltään.
Pitää vielä kertoa, jos joku muukin hyötyisi tiedosta, että on se aikas tehokas, kun oon migreeniiin taipuvainen, ja tuota asentaessa ja sen korkeutta säädellessä joutui katselemaan sitä enempi, ja hajavaloakin oli ensin, kunnes laskin sen alemmaksi. Heräsin yöllä kolmen aikaan ihan hirveeseen migreeniin. Kirkkaat valothan laukaisee migreenin. Että kyllä ne läpät on ainakin mulle ihan välttämättömät. Onneksi Vesieläin niistä kertoi, että tuli ostettua se läpällinen ja siis yleensäkin sellainen valaisin jo merkiltään.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Ikävä kyllä kvartsilasisissa polttimoissa tehot vähenee ja värisävy muuttuu myös ajan kuluessa. Meriveden puolella polttimot vaihdetaan kai vuosittain, mutta kasvien kannalta riittää ehkä hiukan pitempi vaihtoväli. Keraamiset polttimot voi polttaa loppuun värisävyn tai tehon juuri laskematta. Harmi vaan, ettei niitä jostain syystä saa kuin korkeintaan 4200 kelvinisinä.bj kirjoitti:Ai niin, piti vielä kysymäni sitä, että mikä tuon polttimon käyttöikä mahtaa olla (jos ei jostain syystä poksahda)? Siitä ei vissiin vähene tehot niin kuin loisteputkista?
-
- Advanced Member
Ok, kiitti! No, onhan noiden putkienkin kans jo tottunut, et aika usein pitää vaihtaa.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
No hyvä että saatiin yksi lisää värvättyä monimetallien kauniiseen maailmaan. Pian sitä myös oppii käyttämään hyväkseen niin, että valoa vaativammt kasvit saa sijoitettua kirkkaaseen valoon ja varjoisammasta pitävät reunoille 

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Viesti:
On tuo monimetalli tosiaan niin upea, etten itse ainakaan enää loisteputkeen takaisin vaihda. Haaveilen nyt että tuohon toiseenkin altaaseen saisi monimetallin..
-
- Member
- Akvaarioseurat: has
Mä oon niin hurahtanut, että kolmessa altaassa on monimetallit. Kaikkiin uusiin vähänkään sen kokoisiin, että kannattaa laittaa, aion kyllä nuo laittaa.. En halua enää loisteputkia 

Kaksinkertainen rapula( 67l & 27l)
ja kaksi seropia
-Kasveja ei voi ikinä olla liikaa-

-Kasveja ei voi ikinä olla liikaa-
-
- Advanced Member
Joo, tosiaan jostakin syystä nuo 10k polttimot ovat järjestäin kvartsilasisia.-riff- kirjoitti:Ikävä kyllä kvartsilasisissa polttimoissa tehot vähenee ja värisävy muuttuu myös ajan kuluessa. Meriveden puolella polttimot vaihdetaan kai vuosittain, mutta kasvien kannalta riittää ehkä hiukan pitempi vaihtoväli. Keraamiset polttimot voi polttaa loppuun värisävyn tai tehon juuri laskematta. Harmi vaan, ettei niitä jostain syystä saa kuin korkeintaan 4200 kelvinisinä.bj kirjoitti:Ai niin, piti vielä kysymäni sitä, että mikä tuon polttimon käyttöikä mahtaa olla (jos ei jostain syystä poksahda)? Siitä ei vissiin vähene tehot niin kuin loisteputkista?
Minusta silti liioitellaan niiden ominaisuuksien heikkenemistä. Vaikka olen polttanut jotkut niin loppuun, että ei enää syty, niin uusien samanlaisten asentemisen jälkeen ei ole kyllä tullut mitään ahaa-elämystä, että "olipas ne jo huonot".
Itellä on BTW monimetalli huonekasveillekin, hieman hämärämmässä nurkassa. Chilien takia mm.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Lisäänpä oman kyselyni tähän aiheeseen:
allas olisi 450l 150*50*60, jossa 60 on korkeus. Mietinnässä olisi monimetallien hankinta ja tutkailin 2*150w systeemiä. Tuostahan tulisi ~0.66w/l valotehoa. Onko liikaa, räjähtääkö levät? Altaassa on aktiivinen hiilarilisäys painepullosta pH kontrollerilla säädeltynä, lisäksi nestehiiltä tarpeen vaatiessa. Lannoitteina PMDD vedenvaihtojen yhteydessä ja JBL7 kuulat pohjassa. Kasvistoa on kohtuullisen reilusti. Jos tuo 2*150 on liikaa valoa tuohon niin vaihtoehtona olisi 2*70w. Se onkin sitten jo paljon himmeämpi ja valotehoa olisi vain 0.31w/l. Nuo 70w on vaan nihkeitä kun polttimovalikoima on kai paljon suppeampi (kalliimpi?) ja valaisin on hinnaltaan lähes sama kuin 2*150w.
Kuva akvasta vielä: http://picasaweb.google.fi/o00NoiR00o/O ... 0230761410
allas olisi 450l 150*50*60, jossa 60 on korkeus. Mietinnässä olisi monimetallien hankinta ja tutkailin 2*150w systeemiä. Tuostahan tulisi ~0.66w/l valotehoa. Onko liikaa, räjähtääkö levät? Altaassa on aktiivinen hiilarilisäys painepullosta pH kontrollerilla säädeltynä, lisäksi nestehiiltä tarpeen vaatiessa. Lannoitteina PMDD vedenvaihtojen yhteydessä ja JBL7 kuulat pohjassa. Kasvistoa on kohtuullisen reilusti. Jos tuo 2*150 on liikaa valoa tuohon niin vaihtoehtona olisi 2*70w. Se onkin sitten jo paljon himmeämpi ja valotehoa olisi vain 0.31w/l. Nuo 70w on vaan nihkeitä kun polttimovalikoima on kai paljon suppeampi (kalliimpi?) ja valaisin on hinnaltaan lähes sama kuin 2*150w.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
En minä usko että 2x150W välttämättä olisi liikaa. Herkempi systeemistä toki tulee, eli saa olla tarkkana ravinteiden kanssa. Mitä enemmän valoa, sen enemmän muita mömmöjä allas vaatii. Ja aina valaisinta voi nostaa ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
Miten ois 3 x 70 wattia. Tulis 0,46 per litra. Tulee tietty hankintahinnaltaan kalliimmaksi. Tuo 2 x 150 tuntuu aika paljolta, kun tuo mun vaikuttaa passelilta yksinään tuohon 364 litraiseen. Valaisee hyvin päätyihin asti, kun lamppu on 35 senttiä vedenpinnasta.
Mut sen enempi tietämättä, et vastatkoon muut noita kauemmin käyttäneet.
Mut sen enempi tietämättä, et vastatkoon muut noita kauemmin käyttäneet.
-
- Elite Member
Ei ainakaan tuossa kuvassa tainnut olla mitään kauhean valoavaativaa kasvia? 2x70W voisi siis ihan hyvin riittää, kolmella toki saa tasaisemmin valoa. Mutta taas toisaalta allas on 60 cm korkea ja jos valaisimet(2x150) asentaa tarpeeksi korkealle +kansilasit, tuskin mitään hätää tulee olemaan.NoiR kirjoitti:Jos tuo 2*150 on liikaa valoa tuohon niin vaihtoehtona olisi 2*70w. Se onkin sitten jo paljon himmeämpi ja valotehoa olisi vain 0.31w/l..

Moiks.
Kiitos ehdotuksista. 3*70w olisi hyvä keskitie tuon valon määrän kanssa, mutta tuon taitaa estää kokolasialtaan leveä keskituki.
Liikaa heijastuksia keskituesta ja kelju varjo akvaarioon? Kansilaseja ei ole eikä tule 
Varmaankin tuo 2*70w olisi ihan hyvä vaihtoehto, luopuisi valoa eniten vaativimpien kasvien kasvatuksesta ja olisihan se vähän himmeämpi myös tonkijoille ja kongoille, jotka kai tykkäisi vähän hämärämmästä...
Osaisipa päättää...
Kiitos ehdotuksista. 3*70w olisi hyvä keskitie tuon valon määrän kanssa, mutta tuon taitaa estää kokolasialtaan leveä keskituki.

Varmaankin tuo 2*70w olisi ihan hyvä vaihtoehto, luopuisi valoa eniten vaativimpien kasvien kasvatuksesta ja olisihan se vähän himmeämpi myös tonkijoille ja kongoille, jotka kai tykkäisi vähän hämärämmästä...
Osaisipa päättää...
-
- Junior Member
Saako liittyä keskusteluun ja kyselyyn...? Olen myös hankkimassa monimetallivalaisinta,mutta asia on aivan hepreaa meikäläiselle. Kerrotko bj mistä sait
hankittua omasi? Asun "naapurissasi" ja etsin tänään Turusta. Arcadian 50cm pitkä 150w katosta roikkuva ovh. 490e ja tingittynä 390e akva-kaupasta.
Huh huh! Toisessa kaupassa joku samanlainen mut erimerkkinen 275e. Aika paljon maksaa eikä mitään läppiä. En oikein osaa edes kysyä mitään järkevää,ja toinen kauppias katsoi suunnilleen vähän kieroon että häh, monimetalli,miks? Mitä tarkoittaa yksi tai kaksi kantaa? Ovatko kannat standardi-juttuja niin että uuden lampun (onko se sama kuin polttimo?) voi hankkia joskus mistä vaan eri merkkiä. . .
? Eipä kyllä tiennyt paikallisen ison sähköalan erikoisliikkeen myyjät edes sitä minkä minä- että niitäkin on olemassa,oon lukenu netistä.
Älkää naurako - vaihdoin elämäni ekaa kertaa tänään loisteputkenkin kun oli pakko. Kyl ny niippal hävett...
Valoa vaan tarvittais
hankittua omasi? Asun "naapurissasi" ja etsin tänään Turusta. Arcadian 50cm pitkä 150w katosta roikkuva ovh. 490e ja tingittynä 390e akva-kaupasta.
Huh huh! Toisessa kaupassa joku samanlainen mut erimerkkinen 275e. Aika paljon maksaa eikä mitään läppiä. En oikein osaa edes kysyä mitään järkevää,ja toinen kauppias katsoi suunnilleen vähän kieroon että häh, monimetalli,miks? Mitä tarkoittaa yksi tai kaksi kantaa? Ovatko kannat standardi-juttuja niin että uuden lampun (onko se sama kuin polttimo?) voi hankkia joskus mistä vaan eri merkkiä. . .
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Älkää naurako - vaihdoin elämäni ekaa kertaa tänään loisteputkenkin kun oli pakko. Kyl ny niippal hävett...

Valoa vaan tarvittais

-
- Advanced Member
Mä ostin omani käytettynä tän palstan kautta. Tuolla myydään osiossa niitä aina silloin tällöin on näkynyt. Samoin Huuto.netissä on toisinaan näitä. Ne onkin ihan mielettömän kalliita ne akvakauppojen, nämä Livalit ei olekaan juuri vartavasten akvoille tehdyt, vaan niitä käytetään myymälöissä. Livaleja myy Tamla ja edullisia käytettyjä on ainakin ollu myymäläkaluste.comissa. Noihin joutuu teettää vähän sähkötöitä, jos ei halua asentaa kiskokiinnityksellä. Täältä palstalta voi löytyä harrastajalta sellainen, jossa on jo pistoke johdon päässä laitettuna, niin kuin tuo mun oli. En mäkään noista kovin paljoa tiennyt, kun aloin hankkia sellaista, harrastajalta kun ostin, sain paljon tietoa mukana myyjältä!
-
- Advanced Member
Kyl mä luulen että 2*150 on ihan hyvä vaihtoehto tuohon. Sittenpä on mahdollista enemmän pelata myös sillä, millä korkeudella ne lamput roikkuvat akvaarion yläpuolella.NoiR kirjoitti:Lisäänpä oman kyselyni tähän aiheeseen:
Kannattaa kyllä silti tosiaan katsoa, täällä on silloin tällöin myyty käytettyjä 70w Livaleita sopuhintaan.
Mulla on uutena ostetut 150W Livalit ja ne on ollut jo monien polttimoiden ajan. Toiseen jouduin vaihtamaan sytyttimen kerran, kun olin pois kotoa just kun polttimo päätti että edellinen syttymiskerta oli viimeinen.
Itellä nämä on kiinnitetty metrin pituiseen huonekaluputkeen, joka roikkuu päistään ketjuista katossa olevista koukuista. Johdotukset on vaan kytketty "sokeripaloilla" ja yksi piuha tulee sieltä alas ajastimelle.
Oma valinta, mutta en kannusta ketään tekemään sähköasennuksia, joiden laillisuudesta ei ole täysin varma.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Livalit on nou nou olohuoneeseen avokin toimesta
Keittiössä vielä käytettyä myymälävalaisinta kestää kuulemma katsella, mutta olkkariin tulee sitten ihan oikea akvavalaisin, tyyliin Giesemann, Aqua Medic tms...

-
- Elite Member
No jos haluaa paljon hajavaloa huoneeseen niin nostaa korkealle.NesteHukka kirjoitti:Sittenpä on mahdollista enemmän pelata myös sillä, millä korkeudella ne lamput roikkuvat akvaarion yläpuolella.

-
- Junior Member
Kiitos bj!