140-litraisen sisustus autenttisemmaksi

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Midi
Member
Member
Viestit: 265
Liittynyt: 12:42, 24.11.2005
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

140-litraisen sisustus autenttisemmaksi

Viesti Kirjoittaja Midi »

Hei,
Minulla on 100x35x40cm akvaario. Siinä on nyt vaalea hiekkapohja, yksi 20cm kanto, pari pientä pleko putkea, kivi, kierresimpukka ja joitain helppokasvuisia kasveja, jotka ovat erivärisiä vihreitä ja erikorkuisia+ rusomelalehtiä, joka on alta punertava. Ei taustaa.
Summa summarum. Kalat näyttävät voivan hyvin, mutta akvaario on ruma. Mitä tehdä sille? Olisiko teillä mitään helposti toteutettavia muutos ideoita, joilla merkittävästi parantaa akvaariokokonaisuutta? Olen miettinyt pohjan vaihtamista. Millainen tammenlehtipohja olisi? Olisi kuulemma hyvä piikkisilmille.

Kalat ovat 18 sitruunatetraa, 6 kirsikkabarbia, 6 piikkisilmää, 3 kuparimonnista ja 1 albiinopartis.

Tiedän. Akvaariossa on moni perusasia väärin. Kalat eri mantereilta ja kuparimonneja liian vähän, mutta muuten kalastoa on mielestäni aika runsaasti noihin litroihin.

Olisiko kukaan viitsinyt antaa neuvoja. En osaa laittaa kuvia tähän, mutta jos joku osaa voisin lähettää kuvan hänelle.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 140-litraisen sisustus autenttisemmaksi

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Ilman kuvaa on vaikea neuvoa, auttaisiko tämä linkki sinua kuvan liittämisessä?

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=49&t=86305" onclick="window.open(this.href);return false;
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Re: 140-litraisen sisustus autenttisemmaksi

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Ja tässä tuo kuva:

Kuva



Itse laittaisin mustan taustan. Ja hommaisin yhden isomman kannon lisää. Piristäisikö esim punainen tiikerilumme?
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 140-litraisen sisustus autenttisemmaksi

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Tumma tausta olisi tosiaan aika kiva, nyt allas on vähän valjun näköinen. Oikealla oleva karvalehtipuska on aika hallitseva, voisiko sitä vähän siistiä ja ehkä siirtää osan siitä vasemmalle puolelle tasapainottamaan maisemaa. Itse katkoin karvalehdistä 2/3 altaan korkeuden pituisia oksia, niputin ne kuminauhalla ruuviin, joka toimi painona. Kannattaa sitoa ainakin 10 vartta per nippu niin tulee tuuheita puskia. Niputuksen avulla pystyin helposti siirtelemään puskia eri paikkoihin. Ja ku puskat taas kasvoivat liian pitkiksi, niin taas pätkäisy ja niputus.
Midi
Member
Member
Viestit: 265
Liittynyt: 12:42, 24.11.2005
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Re: 140-litraisen sisustus autenttisemmaksi

Viesti Kirjoittaja Midi »

Hyviä ideoita! Sellaisia, että minäkin ne ehkä osaisin toteuttaa.

Karvalehden niputus ehdotus oli erinomainen. Tuo karvalehti kasvaa kuin hullu. Saan laittaa sitä melkein puoliämpäriä roskiin kerran viikossa. Onko ruuvi ok, ettei siitä liukene mitään ylimääräistä?
Hyvä kun ette ensimmäisenä ehdota pohjan vaihtoa. Se olisi aika iso homma.

Olen tuota taustaa miettinyt, että voisko siihen laittaa yksivärisen kartongin taustalle vai miltä se näyttäisi. Vai pitäisikö olla semmoinen akvaarikasvikuvainen juttu. Lasissa on muutamia naarmuja takaosassa, ne varmaan korostuisivat. Tumman sininen kartonkin ok? Vai näyttääkö liian pahviselta. Sellainen geelitausta vois olla kiva, mitä oli jossain saksan akvaariomessuilla esittelyssä. Antaa lisää syvyys vaikutelmaa akvaarioon. Tietääkö kukaan mistä niitä saisi?

Tiikerilumme mulla oli, mutta jostain syystä se yhtäkkiä kupsahti... tuolla akvaariossa oli pallopartalevä ja se levis joka paikkaan. Kasvaa myös tosi nopeasti, siis sitten kun se ei ole enää pallona. On vaikuttanut kaikkien muiden kasvien kasvuun. Mm. hentorotalaa joka on tuolla taustalla tulossa ei näy nyt ollenkaan, koska joudun poistamaan lähes koko kasvin. Partalevä kasvoi siinä kiinni.
Apina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 55
Liittynyt: 20:09, 12.06.2008
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: 140-litraisen sisustus autenttisemmaksi

Viesti Kirjoittaja Apina »

Askartelukartonki on onneksi halpaa, niin voit kokeilla seuraavaa: Ryttää kartonki ja suorista kevyesti. Tämä antaa kalliomaisen vaikutelman. Jos ei tykkääkään, niin eipä ollu kallista [;)] Voit kokeilla mustaa, ruskeaa tai sinistä. Mielestäni paras on musta.
I´m not random you just can´t think as fast as I can
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: 140-litraisen sisustus autenttisemmaksi

Viesti Kirjoittaja srd »

Itse laittaisin molempiin takakulmiin puskat tuota karvalehteä, siirtäisin kannon keskemmälle ja kiinnittäisin jaavansaniaisen siihen, siirtäisin melalehtipuskan kannon viereen ja kiven ja plekoputket vinottain toiselle puolelle karvalehtipuskan eteen. Simpukka voisi olla kiva katseenvangitsija etualalla hieman sivullaja taustaksi laittaisin mustan kartongin.

Tammenlehtiä voit laittaa altaaseen hiekan päälle ;) Hyvässä lykyssä saat piikkarivauvoja, mulla ainakin aikoinaan villiintyivät lehtipohjasta.

Ota ihmeessä 3 monnista lisää. Kyllä ne tuolle pohjalle mahtuu ;)
Midi
Member
Member
Viestit: 265
Liittynyt: 12:42, 24.11.2005
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Re: 140-litraisen sisustus autenttisemmaksi

Viesti Kirjoittaja Midi »

Hei,
Ihania neuvoja! Luulen, että lähden aika pitkälle toteuttamaan tätä viimeistä ehdotusta. Mulla ei kyllä itsellä ole tippaakaan sisustussilmää. En oo osannut keksiä mitään muuta kuin mitä tuolla nyt on. Joskus mulla oli vallisneriaa toisessa akvaariossa taka-alalla ja se rupesi tekemään versoja sinne tänne. Se oli aika kivannäköinen kun tuli tupsuja sieltä täältä hiekasta. Siihen meni kyllä aika pitkän aikaa, että ne kasvoi siihen kuntoon.

Mulla on 2 kysymystä:

1) Voinko kerätä tammenlehtiä suoraan luonnosta? Missä kunnossa niiden pitäisi olla? Maassa olevia ruskeita?
2) Miten saan jaavansaniaiset kiinni kantoon? Siimalla? Tarttuuko se kantoon sitten joskus oikeasti?
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: 140-litraisen sisustus autenttisemmaksi

Viesti Kirjoittaja srd »

1. Voit kerätä. Ja maasta niitä ruskeita, huuhtaset vain roskat pois ja ovat valmiita altaaseen.

2. Musta ompelulanka on ok, ajan mittaan jaavansaniainen juurtuu kiinni kantoon.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 140-litraisen sisustus autenttisemmaksi

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Midi kirjoitti:
1) Voinko kerätä tammenlehtiä suoraan luonnosta? Missä kunnossa niiden pitäisi olla? Maassa olevia ruskeita?
Ja puussa olevia vihreitä, jotka voit sitten kuivata itse vaikka jollekin hyllylle levitettynä tai nopeammin uunissa/sienikuivurissa. Lehdet kannattaa kerätä jostain muualta kuin kaupungin keskustan puistoista tai vilkkaiden teiden varsilta, koska pakokaasut ovat haitaksi kaloillekin.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Midi
Member
Member
Viestit: 265
Liittynyt: 12:42, 24.11.2005
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Re: 140-litraisen sisustus autenttisemmaksi

Viesti Kirjoittaja Midi »

Ok. Tein tänään juuri akvaarion suurijärjestelyä. Meni vesikin vähän sameaksi.

Niitä monnisia en kyllä mielellään uskaltaisi lisää ottaa, sillä minulta puuttuu karanteeni allas. Uusien kalojen lisääminen tuo vanhoille stressiä ja ne voisivat sairastua/kuolla.
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: 140-litraisen sisustus autenttisemmaksi

Viesti Kirjoittaja srd »

Jos et halua lisää monnisia niin kannattanee luopua tuosta tynkäparvestakin, kyseessä kuitenkin parvikala ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”