Melkein ostin kaloja tänään

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rangatanga
Junior Member
Junior Member

Melkein ostin kaloja tänään

Viesti Kirjoittaja rangatanga »

Menin erääseen liikkeeseen katsomaan monnisia, kun olen joskus vuosia sitten sieltä niitä hyvin saanut. Juu, oli kaipaamiani kaloja. Pähkäilin kahden lajin välillä ja kun lopulta jämähdin toisen altaan eteen, huomasin viereisessä kultakala-altaassa jonkun kuolleen kalan. Sitten katsoin tarkemmin ja kultsithan olivat ihan pilkuissa. Tähän mennessä olin ehtinyt höpötellä kaikenlaista myyjän kanssa kala-asioista ja kas, kun hän ei muistanut mainita, että heillä on pilkkutautia... Jäi kalat ostamatta vaikka myyjä vakuutteli, ettei ole mitään vaaraa, kun ei monnisissa pilkkuja näy.
Ehkä olisin häntä uskonutkin "ennen vanhaan", mutta... Olen joitain vuosia sitten juuri tuosta liikkeestä saanut sellaisen pilkkutaudin, joka tappoi kaikki kalat silloisesta altaastani. Siihen ei tavalliset lääkkeet auttaneet yhtään ja joku räätälöity rohto, jota liikkeestä luvattiin, ehti meille liian myöhään. Silloin minulle korvattiin kalat yms ruhtinaallisesti, mutta nyt en ottanut riskiä ja kerroin toki syynkin myyjälle.
Olisitko muuten sinä ostanut kaloja?

ps. Olikos joskus muutama vuosi sitten tosiaan liikkellä sellaista sitkeää pilkkua, kun silloin myyjä sanoi, että tästä taudista on ollut myös mm. akvaariolehdissä? Harrastukseni sai kyllä sellaisen takaiskun silloin, että yritin asiasta kysellä pääkaupunkiseudullakin yhdessä liikkeessä ja vastaukseksi sain, että liike jossa asioin, hoitaa altaiden vedenkierron tms sillä tavoin, että taudit leviää ja muhii loistavasti ja siten tauti on heidän itsensä "kehittämä".
Emmää mittää tiiä.
ZamY
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Melkein ostin kaloja tänään

Viesti Kirjoittaja ZamY »

Hmm... En olisi itse mennyt ostamaan näitä kaloja...
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Siis jos nyt käsitin oikein, niin pilkkutauti oli toisessa altaassa, ei siis siinä mistä olit kaloja ostamassa ? Olen nähnyt monesti liikkeissä sairaistuneita kaloja, eli altaassa on lappu "lääkitys", mutta ei se ole vielä estänyt ostamasta sieltä kaloja, lääkityksessä olevia kalojahan ei myydä.
rangatanga
Junior Member
Junior Member

Juu, olivat eri altaassa. Missään ei mainintaa lääkityksestä/taudista. Silloin aikoinaan meni koko kalojen myynti hetkeksi pois, kun "sitkeä pilkku" jylläsi.
Emmää mittää tiiä.
tiinu
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tiinu »

rangatanga kirjoitti:Harrastukseni sai kyllä sellaisen takaiskun silloin, että yritin asiasta kysellä pääkaupunkiseudullakin yhdessä liikkeessä ja vastaukseksi sain, että liike jossa asioin, hoitaa altaiden vedenkierron tms sillä tavoin, että taudit leviää ja muhii loistavasti ja siten tauti on heidän itsensä "kehittämä".
Tuollaisesta liikkeestä tuskin kalojani ostaisin...
rangatanga
Junior Member
Junior Member

Anteeksi, laiskottaa (en jaksa tutkia sääntöjä asiaan liittyen...). Mutta: saako täällä mainostaa halpoja hintoja? [;)]
Ostin nimittäin kaipaamiani monnisia ja halvalla. :D
Emmää mittää tiiä.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

aquamarina kirjoitti:Siis jos nyt käsitin oikein, niin pilkkutauti oli toisessa altaassa, ei siis siinä mistä olit kaloja ostamassa ? Olen nähnyt monesti liikkeissä sairaistuneita kaloja, eli altaassa on lappu "lääkitys", mutta ei se ole vielä estänyt ostamasta sieltä kaloja, lääkityksessä olevia kalojahan ei myydä.
Ei niin, mutta pilkkun aiheuttaman loisen saastuttama vesi voi levitä altaasta toiseen pienestä pisarasta, jos olosuhteet ovat pöpölle otolliset. Joka kerta kun karanteerattavaan altaaseen kosketaan (ja sinne on pakko koskea paljon, raatoja on noukittavana ja suodattimia yms. saa entrata, jotta hapetus riittää lääkityksessä oleville kaloille), roiskahtaa vettä pihalle. Pahimmillaan niillä samoilla käsillä tai samalla haavilla ronkitaan heti perään viereistä allasta, etenkin jos asiakkaita on paljon ja kiire valtava :roll: . Ihan fiksua rangatangalta jättää fisut liikkeeseen ;).
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
rangatanga
Junior Member
Junior Member

Ei vielä selvinnyt onko luvallista vai ei, mutta haluan nyt jakaa pienen akvaristin riemuni:
kupari- ja täplämonniset 1.60€/kpl. Mielestäni ihanan halpaa! :mrgreen:
Vai...?
Ja tämä siis Mikkelissä Rahulan rehussa. Niin ja alkuperäisen viestin liikkeeni ei ole tämä, mistä fisut lopulta ostin.
Emmää mittää tiiä.
ZamY
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ZamY »

Aiak halvalla sait! Olen itse ostanut kuparit hintaan 3,57/kpl ja nyt kun sä saat noin halvalla, niin ...

Edit: Poistettu voimasana.
-Ylläpito
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”