Aloittelijalle apua

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
zABC
Starting Member
Starting Member

Aloittelijalle apua

Viesti Kirjoittaja zABC »

Noin 1,5 kuukautta ollut minulla akvaario jossa elää 1 tiikerikotilo, 8 kiilakylkeä, 1 taistelukala ja 3 punamonnista. Sisustus on tosi ruma, joten tulinkin tänne kirjoittelemaan. Ehkä tärkein juttu, eli laitetaan tähän kuva jotta en kirjoittaisi tuhat sanaa siitä.
Kuva

Elikkä akvaarion koko on 70 litraa yhteensä ja haluaisin sinne "ranta" hiekkaa tai jotain sinne päi. Säilyttäisin kaikki kalat ja hankkisin sinne vielä lisää sitten 3 platyä, sopisiko se?

Suodattimesta en tajua yhtikäs mitään, kyseessä on Tetratec 4** en muista aivan mallia mutta kyseessä on joku hiili suodatin ja siitä tulee myös kuva.

Sitten siinä suodattimassa on joku pussi johon kertyy kaikki roskat niin en tajua miten sitä oikein puhdistetaan kun se on aina likainen mutta puhdistan vaan jotenkin 87) Sitten siinä on vielä ylhäällä sellanen reikä, onko tarkoituksella tehty vai miten mutta sieltä löytyy mustia kivejä tms. :)
http://img178.imageshack.us/img178/2772/1003593qo7.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

KuvaKuvaKuva

Eli apua tarvitaan johonk vaa eli nolo kysymys, saako tota "ranta" hiekkaa pitää kalojen kaa ja selittäkää mulle toi suodatin jtutuen tajuu siit yhtikäs mittää mitens itä käytetää
Dude
Junior Member
Junior Member

Re: Aloittelijalle apua

Viesti Kirjoittaja Dude »

Minulla on tuollainen samanlainen suodatin^^ ja olen saanut sellaisen käsityksen että se pitää vaihtaa eikä puhdistaa kun ostaessani minulle tuli toinen kaupan päälle.Haluaisin tietää että mistä niitä voi ostaa lisää kun sitten seuraavan kerran taas pitää vaihtaa??

----
Toinen asiani on sellainen että mikä on kaikkein helpoin kala hoitaa/pitää??
Lea_83
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Lea_83 »

Mulla itsellä ainakin on kahdessa altaassani ihan rannalta haettua hiekkaa.Hyvin pestynä se menee. Jos otat vedestä niin sitten mielummin keitto kuin pelkkä pesu. Hiekka pohja (on se sitten ihan mitä hyvänsä hiekkaa) niin kierteiset möyhimään pohjaa. Tai ei välttämättä jos olet itse valmis tonkimaan sen pohjan säännöllisesti tukkeutumisen takia.

Tuosta kalavalinnasta sen verran että niitä platyja en itse tuonne enään laittais koska muut kalat jotka sulla on niin on pehmeen veden kaloja ja platy on kovan veden.
Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.
zABC
Starting Member
Starting Member

Minulla on tuollainen samanlainen suodatin^^ ja olen saanut sellaisen käsityksen että se pitää vaihtaa eikä puhdistaa kun ostaessani minulle tuli toinen kaupan päälle.Haluaisin tietää että mistä niitä voi ostaa lisää kun sitten seuraavan kerran taas pitää vaihtaa??
Kiitos tästäkin tuli hyötyä siis kiitos teille molemmille, taidan myös itsekkin kai hakea sitä ranta hiekkaa. Mutta mistä kaupasta saa ostettua tuon jutun?
tirppis_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tirppis_ »

Hiekasta sen verran että jos tarkoitat sillä rantahiekalla hienoa hiekkaa, niin myös esim. Bilteman hiekkapuhallushiekka käy akvaarioon.

Kalastoon ei ne platyt kyllä sovi kuten joku taisi jo mainita, ja punamonnisetkin taitaa kaivata vähän lisää tilaa ja lajitovereita. Ne voisit vaihtaa johonkin käypäseempään lajiin.

Kannattaa selailla tätä sivustoa, täältä löydät paljon tietoa kaikkeen akvaarion hoitoon.
Toisinaan sitä on tuulilasi. Toisinaan hyönteinen.
zABC
Starting Member
Starting Member

Paljonko se hiekka maksaa? Ja siis mistä saa noita suodattimen pusseja oikee?)
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Ei liene sama tapaus? Hyvin samankaltainen kuitenkin.
Kannattaa lukea tuo ketju läpi, minkä linkitin.

Hiekkapuhallushiekka maksaa rautakaupassa noin 5 euroa/säkki. Yksi säkk riittänee.
tirppis_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tirppis_ »

Ei se hirveesti maksa.. Tarkkaa summaa en muista mutta alle 10 e 25 kg säkki, kertokaa te parempi muistiset. Niistä pusseista mulla ei ole hajuakaan! Luulis niitä ihan akvaario kaupasta saavan. Mutta miten tommonen voi toimia jos joka kerta suodattimen sisälmyksen joutuu vaihtaa niin mitäs siihen bakteerikanta sanoo 8O
Toisinaan sitä on tuulilasi. Toisinaan hyönteinen.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Mikäli suodattimesi on Tetratec In 400, on se turhan pieni akvaarioosi, ainakin mitä on uskominen tätä, tätä tai tätä sivustoa. Tuolta keskimmäisestä linkistä voisit katsoa, mikä suodatin olisi sopiva sinun akvaarioosi. Tarkoitushan ei ole pestä suodatinta kauhean usein.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Mitä tuo altaasi pohjamateriaali oikein on? Näyttäisi kuvan perusteella enemmänkin joltain kalkkisoralta tai korallimurskalta kuin hiekalta. Jos se on jotain kalkkipitoista (kuten valkeasta väristä voisi päätellä) se ei kyllä ole sopivaa kalojesi kanssa. Kiilakyljet, taistelukalat ja monniset ovat pehmeiden, siis vähäkalkkisten vesien kaloja, ja jos pohjasta liukenee suuria määriä kalkkia, se muuttaa veden niille sopimattomaksi.

Sisustuksen osalta osaan neuvoa sen verran, että laita pohjamateriaalia paksumpi kerros (esim. 4-6 cm), jotta kasvit saa istutettua siihen kunnolla, ja hanki reilusti lisää kasveja. Kunnon vedenalainen puutarha näyttää aina hyvältä. [;)] Jos valaistusta on vähän ja/tai et halua panostaa kasvien hoitoon, kannattaa valita kestäviä lajeja, kuten melalehtiä, jaavansaniaista ja -sammalta, afrikansaniaista, intianvesitähdikkiä, karvalehteä, vesimiekkoja... Onhan noita helppojakin kasveja kelpo valikoima.
Joku kantokaan ei olisi hullumpi lisä sisustukseen. Jos tuo olisi oma altaani, ottaisin tuon kauhean linnan heti pois :mrgreen: mutta sehän on makuasia.

Suodattimesta sen verran, että se puhdistetaan mahdollisimman harvoin, jotta hyödyllinen bakteerikanta säilyy. Vasta sitten, kun virtaus on selvästi heikentynyt alle puoleen alkuperäisestä, suodatusmateriaalia (lienee vaahtomuovia?) huuhdellaan sen verran, että vesi taas kiertää. Se vaihdetaan uuteen vasta, kun se on menettänyt täysin muotonsa.
Jos suodatin tukkeutuu alle kuukaudessa, pinnalle syntyy kalvo tai pohjalle ja kasvien lehdille kertyy lietettä, voit päätellä suodattimen olevan liian heikkotehoinen.

Platyt eivät tosiaan muiden kalojesi seuraan sovi, koska ne tarvitsevat aivan erilaista, kalkkipitoisempaa, emäksisempää ja viileämpää vettä. Kiilakylkiä voisit lisätä vielä jokusen (parvikalat viihtyvät parhaiten isossa porukassa), ja pohjallakin olisi vielä tilaa.
Dude kirjoitti: Toinen asiani on sellainen että mikä on kaikkein helpoin kala hoitaa/pitää??
Se riippuu siitä, mitä helpolla tarkoittaa. Jos haluaa kalan, jota ei saa hengiltä kuin kirveellä, konnamonni voisi olla hyvä valinta. Se tosin tarvitsee tilaa hyvinkin minimissään kuutisensataa litraa, ja pistelee poskeensa lähestulkoon kaikki allastoverit, koosta riippumatta.
Helppohoitoinen, erittäin kestävä ja suhteellisen pieneen tilaan sopiva taas on vanha kunnon maatiaispartamonni.

Kuitenkin, hyvällä perushoidolla pärjää suuri osa yleisistä akvaariokaloista. Harva oikeastaan vaatii mitään erikoista, kuten jatkuvaa elävän ruuan tarjoilua tai lähestulkoon tislattua vettä tai huoneenlämpöä viileämpiä oloja.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

7330 kirjoitti:Helppohoitoinen, erittäin kestävä ja suhteellisen pieneen tilaan sopiva taas on vanha kunnon maatiaispartamonni.
Mutta ei 70-litraiseen altaaseen tätäkään kalaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”