Miten omppula/rapula pitäisi sisustaa?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
m_elisa
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Miten omppula/rapula pitäisi sisustaa?

Viesti Kirjoittaja m_elisa »

Meinasin laittaa tuon 180 litraisen omppulaksi ja ottaa siihen sukarapuja, erilaisia. Tällä hetkellä on muutama omppu ja 10 leväsukarapua 40 litraisessa, mutta vaihdan ne tuohon isompaan, kun saan kalat 530 litraiseen. Mitkä olisi kivoja kovan veden kaloja sinne sekaan, jotka eivät näyki omppujen tuntosarvia, eivätkä kiusaa sukarapuja. Mielellään kalalaji, joka ei sikiä kamalasti :P
Ja tykkääkö asukkaat paljosta kasvillisuudsta, kivistä, simpukoista? Tuleeko eri sukarapulajit toimeen keskenään? lisääntyvätkö ristiin? Leväsukaravuthan eivät lisäänny muualla kuin murtovedessä (näin olen ollut ymmärtävänäni).
530l, 180 l ja pikkuallas n. 36l, 2 lasta
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Re: Miten omppula/rapula pitäisi sisustaa?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mulla on kirsikkasukarapujen ja omppujen kanssa miljoonakalauroksia. Hyvin tulevat kaikki toimeen.
Muita mitä altaassa on, on kuorittuja omenapuunoksia. Omput tykkää kiipeillä niitä pitkin. Sukaravuille on pieni juurakko, jonka kyljessä on javansammalta (meniköhän nimi oikein). Pienet sukarapuvauvat asustelee sammaleen keskellä. Kunhan kasvavat niin rimpuilevat kasveilla ja omppupuun oksilla. Pinnalla on jonkin verran kilpukkaa. Isommat ravut tykkää roikkua niissä kiinni ja matkustelevat pitkin allasta virran vietävänä. :mrgreen:
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
m_elisa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja m_elisa »

Mulla on omppulassa leväsukarapuja joiden ei pitäisi lisääntyä, kuin murtovedessä. Pelkäsin, että jos otan muita rapuja, niin niitä on kohta vaivaksi saakka. Meillä omput käyttää pintakasveja hissinä, kiva seurata niiden touhuja :) Sukaravut putsaa kotiloiden kuoretkin, jos sattuvat tielle tulemaan.

Kamalaa vauhtia omput kasvaa, ihan silmissä. Tulevana viikonloppuna meinasin laittaa sen 180 litraisen toimintakuntoon ja laittaa omput ja ravut sinne. Pääsevät vähän väljemmille vesille. Miljoonakaloja minulla on joskus ollut. Jos niihin päädyn, niin pitää ottaa vain uroksia.

Omanapuunoksia on, joten niitä voisi sitten sinne laittaa ja kanto isosta altaasta, jossa kasvaa anubias.

Riittääkö veden kovetukseen ne murskatut (voi hyvänen aika, tuli totaalinen muistikatkos). Siis ostin eläinkaupasta laatikon, jossa oli sukassa murskattuja olisiko simpukoita? Täältä en löytänyt askartelukipsiä mistään.
530l, 180 l ja pikkuallas n. 36l, 2 lasta
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

m_elisa kirjoitti:Riittääkö veden kovetukseen ne murskatut (voi hyvänen aika, tuli totaalinen muistikatkos). Siis ostin eläinkaupasta laatikon, jossa oli sukassa murskattuja olisiko simpukoita? Täältä en löytänyt askartelukipsiä mistään.

Olisko kyseessä korallimurska? Silloin, kun mulla oli omenakotiloallas, mä lisäsin veteen apteekista ostettua kipsiä ja ihan tavallista ruokasoodaa (nostaa kh:ta ja samalla myös ph:ta). Käsittääkseni tuo korallimurska ei toimi yhtä hyvin, kuten seuraavassa linkissäkin käy ilmi:
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... p#karbonat" onclick="window.open(this.href);return false;.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Jomar
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jomar »

Mulla on isossa akvaariossa (260 litraa) paksu hiekkapohja, jossa kierteisiä. Lisääntyvät tietysti runsain mitoin ja nyt ajattelin perustaa keittiön tasolle PIENEN "roskis"- purkin, jonne viskoisin ylimääräiset kierteiset ja muutaman petokotilon niitä syömään. Isossa akvaariossa on kolme leväsukaa, mutta eihän niitä juuri näy. Kysymys kuuluu, että minkäkokoinen tankki olisi minimi jos siellä siis on hiekkapohja, kierteisiä, 3-4 petokotiloa ja vaikkapa 6 sukarapua. Värikkäämmät rapuset olisi tietty kivempia, mutta pitää kai "tyytyä" leväsukiin etteivät runsastu niin nopsaan. Siihen tankkiin yrittäisin sitten myös saada hieman kovemman veden.´

Olen ilmeisen onneton haun käyttäjä, kun en oikein keksi millä muin sanoin voisin rapulan kokoa käsitteleviä juttuja etsiä...
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

No luulis että minimissään n. 40litranen riittää Jomarin suunnitelmaan.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”