Uusvanha aloittelija kyselee

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nuttunen84
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Uusvanha aloittelija kyselee

Viesti Kirjoittaja nuttunen84 »

elikkäs,minulla on 80?litrainen akvaario,(70/35/35) joka ollut nyt pystyssä kolmisen kuukautta. Akvaario oli käytössä ennenkuin siirtyi minulle,joten oli varmasti kypsä koska ei ole ollut tyhjillään muutakuin siirron ajan. Akvaariossa on 14seeprakalaa partamonni ja taistouros. Kasveina on jaavansaniaista,argentiinanvesiruttoa,rusolehteä ja poimupatsulia. Muutama kivi ja yksi kanto on myös. Pohjana erittäin hienoa soraa. voinko ottaa pohjalle jonkun monnisparven?? akvaariossa on suht vilkas virtaus pinnassa seeprakalojen takia,mutta olen laittanut kasveja niin että taistollakin hyvä olla. Suodatin on fluvalin plus 2.

vesiarvoista voin sanoa sen verran että ph 6,5,no2 on nollassa no3 on viisi. gh on 5paikkeilla. lämpöä on sellaiset 25-26astetta,en tiedä miksi se ei pysy 26asteessa,miten tiedän onko lämmittin ehjä,minulla ei ole semmoista valomerkkiä siinä. valaisinkotelossa on yksi putki jossa lukee osram L 18/77 mitä tarkoittaa? mistä voin ostaa valaisimeen heijastimet? paljonko maksaa?
argentiinanvesirutto nuokku alaspäin,mistä johtuu? lisäksi siinä on semmoista rusehtavaa nöyhtää,piilevää ilmeisesti,miten tämän saa katoamaan? valaistus on päällä akvaariossa klo 06-19 onko ok? ai niin,lannoitteeksi olen laittanut tetran pohjatabletteja, olisiko nestemäinen parempi? poimupatsulista kyselisin viisaamilta sen verran että kuinka syvällee se pitäisi istuttaa? haittaako jo juuria on ilmassa?
TaHa
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Uusvanha aloittelija kyselee

Viesti Kirjoittaja TaHa »

Partamonni ei sovi tuohon akvaarioon. Pitäis olla vähintään satalitrainen akva. Kyllä tuonne pieni monnisparvi menee. Esim. leopardi, koru ja pandamonniset käy. Levän kasvun akvaarioon voi estää monella tavalla. Voit pitää esim viikon akvan valot posi päältä jotta levät eivät saa valoa yhteyttämiseen ja ne kuolevat, tai sitten voit käyttää Easy-Carboa joka on nestemäistä hiiltä. Se antaa samalla ravinnetta kun myös yleensä sulattaa levät. Syyt miksi levää kasvaa on koska esim. akvaarioon osuu auringon valoa tai sitten annat liikaa lannoitetta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”