Yö ja päivä aika akvaariossa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pinqu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 17:27, 26.06.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Yö ja päivä aika akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Pinqu »

Eli kuinkas säädän yö ja päivä ajan?
Tällä hetkellä on vaan rankasti 12h valoa ja 12h pimeetä.
Mitäs ehdotatte?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Re: Yö ja päivä aika akvaariossa

Viesti Kirjoittaja rain- »

Siinäpä se, ei muuta tarvitse tehdä.
Pikku-MiCi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 11:09, 24.05.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Yö ja päivä aika akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Pikku-MiCi »

Ja jos oikein haluaa hifistellä niin kuutamo valoa siihen valoisan ja pimeen väliin. Oikein tosi tosi hifistelijä sitten laittaa noi valot himmenemään ja kirkastumaan kuten päivä kirkastuu ja pimenee luonnossakin.
Sekalainen seurakunta kalaa ja äyriäistä isoissa ja pienemmissä vesiastioissa.
Hopotus
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 11:10, 16.06.2008

Re: Yö ja päivä aika akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Hopotus »

Mulla on 2 altaassa valot päällä klo 15-22.30 eli 8.5h. Päivällä ei tarvi olla valoja, koska olen töissä tai viikonloppuna nukun tai ostoksilla.

Olohuoneen altaassa on 2 eri valaisin koteloa (joissa molemmissa 2 putkea). Takavalot oavt päällä klo 14-21.30 ja etuvalot klo 15-22.30. Eli siitä saa myös auringon nousun ja laskun. Tietysti olisi loogisempaa pitää ne toisin päin, mutta ajattelin että illalla takaosan pimentyessä kalat pääsevät nukkumaan kantojen ja kasvien taakse ja taasen aamusta ne heräävät sieltä paremmin. :mrgreen:
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
kotilinna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 16:27, 25.07.2007
Paikkakunta: Lohja

Re: Yö ja päivä aika akvaariossa

Viesti Kirjoittaja kotilinna »

Pikku-MiCi kirjoitti:Ja jos oikein haluaa hifistellä niin kuutamo valoa siihen valoisan ja pimeen väliin. Oikein tosi tosi hifistelijä sitten laittaa noi valot himmenemään ja kirkastumaan kuten päivä kirkastuu ja pimenee luonnossakin.
Mitä tarvitsen jotta näin voi tehdä?
jake91
Junior Member
Junior Member
Viestit: 244
Liittynyt: 10:45, 26.12.2007
Sukupuoli: Mies

Re: Yö ja päivä aika akvaariossa

Viesti Kirjoittaja jake91 »

Hopotus kirjoitti:Mulla on 2 altaassa valot päällä klo 15-22.30 eli 8.5h. Päivällä ei tarvi olla valoja, koska olen töissä tai viikonloppuna nukun tai ostoksilla.
MIten sulla kasvaa kasvit?
Omasta mielestä tuo 8,5 tuntia kuulostaa liian vähältä. Varsinkin kun aamu alkaa vasta siinä 2 aikaan. :D

Oman huoneen altaassa aamu alkaa siinä n. 7:00 jolloin lähden kouluun ja loppuu n. 20:00.

Mielessä ei ole ikinä käynyt että jollain akvaariossa alkaa aamu siinä 12 jälkeen. Periaatteessa jos luontoa mukaillaan päivä on kirkkaamillaan tuolloin 12. Sinun kalat torkkuvat viellä kaksi tuntia. :mrgreen:
Kamariorkesteri soittaa hyvin yhteen,joskus jopa puoli kahteen!
nurkassa pienen pieni 180l
jonikniemi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 11:05, 19.02.2006
Sukupuoli: Mies

Re: Yö ja päivä aika akvaariossa

Viesti Kirjoittaja jonikniemi »

Itse olen ajastanut noi kasvilamput(suhteellisen hämärä valaistus, 2kpl) syttymään aamulla klo 8.00 ja sammumaan siinä 22.00. Loisteputket(päävalaistus) syttyy klo 9.00 ja sammuu 21.00.

Homma toimii näyttävästi ja toimivasti.

Joni
Harrastajana vuodesta 97
chanteloup
Junior Member
Junior Member
Viestit: 139
Liittynyt: 22:47, 13.03.2007
Paikkakunta: Hammarland
Viesti:

Re: Yö ja päivä aika akvaariossa

Viesti Kirjoittaja chanteloup »

Täällä 10-23 ja yövalot 22-02
Intelligence is not having all the answers; it's knowing how to think!
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:00, 10.04.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Yö ja päivä aika akvaariossa

Viesti Kirjoittaja naatti »

kotilinna kirjoitti: Mitä tarvitsen jotta näin voi tehdä?
Kuuvaloilla saa aikaan tuon yön. Hakusanalla "kuuvalo" löydät varmasti hyviä keskusteluja aiheesta.
hupsukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 12:18, 06.04.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rääkkylä

Re: Yö ja päivä aika akvaariossa

Viesti Kirjoittaja hupsukki »

Tietysti tuon valaistusajan säätäminen riippuu myös harrastajan elämänrytmistä..
Meillä yksi purkki aloittaa 8.00-12.00 jatkaa 14.00-20.00. Muut sitten 9.00-21.00 ilman taukoja. Suunnitelmissa ajastaa muillekkin päivätauko, josko vaikuttaisi levien kasvuintoon..
Kuuvalot kiinnostuksen kohteena myös :D
sekalat: 400l + 180l + 98l
Näillä mennään tällä hetkellä..
jake91
Junior Member
Junior Member
Viestit: 244
Liittynyt: 10:45, 26.12.2007
Sukupuoli: Mies

Re: Yö ja päivä aika akvaariossa

Viesti Kirjoittaja jake91 »

Täällä yhessä altaassa on aina silloin tällöin valot pois. Rupes valaisin temppuilemaan (valaisin merkiltään juwel). Normaalisti palavat sen n.12tuntia putkeen. :D
Kamariorkesteri soittaa hyvin yhteen,joskus jopa puoli kahteen!
nurkassa pienen pieni 180l
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Yö ja päivä aika akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mulla on kaloilla kyllä aikas pitkä "jalkeillaoloaika". Arkiaamuisin (siis kun menen töihin ja lähden kotoa hieman seitsemän jälkeen...) herätän kalat yleensä n. 6.30, jotta ne ovat seitsemältä sen verran hereillä että tajuavat tulla aamupalalle. Näin lomalla ja viikonloppuisin aamuherätys on vasta suunnilleen yhdeksältä. Kaloilla on iltapala yleensä n. klo 21 ja saavat useimmiten vielä olla tovin jalkeilla sen jälkeen. Silloinhan on parhaiten aikaa kalojen touhuja katsellakin. Mutta olen tässä kyllä miettinyt iltapalan aikaistamista ja että hieman lyhentäisi valaistusaikaa. Ajastimia käytän vain kun olen reissussa, ei niitä hirmuisia johtoviritelmiä jaksa himassa ollessa katella :D
Akvarismia 1992-2014
jake91
Junior Member
Junior Member
Viestit: 244
Liittynyt: 10:45, 26.12.2007
Sukupuoli: Mies

Re: Yö ja päivä aika akvaariossa

Viesti Kirjoittaja jake91 »

Tindra kirjoitti: Ajastimia käytän vain kun olen reissussa, ei niitä hirmuisia johtoviritelmiä jaksa himassa ollessa katella :D

Jos minulla ei olis ajastimia noissa 3 altaassa vuorokaudet ois eri pituisia joka päivä. :mrgreen:
Mitenkään en muistais sammutta valoja esim 21:00 ja sytyttää aamulla klo 10:00. Loman takia nukun ainakin siihen 11:00 :D
Kamariorkesteri soittaa hyvin yhteen,joskus jopa puoli kahteen!
nurkassa pienen pieni 180l
Nightfish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 10:50, 30.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Yö ja päivä aika akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

Meillä valot on päällä 9-21. Mutta ongelmana tällä hetkellä on, että menen aikaisemmin töihin ja silloin kalat ei saa aamupalaa :( Olen miettinyt pitäisikö aikaistaa parilla tunnilla ja pitää vaikkapa päivällä parin tuntia taukoa. Toisaalta olen kuullut että nämä äkkinäiset vaihdot valot pois/päälle rasittavat kaloja paljon :? Joten olen tässä hiukan puun ja kuoren välissä. Ruokinta-automaattia en jaksaisi hankkia, on tarpeeksi piuhoja ennestäänkin :?
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Yö ja päivä aika akvaariossa

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Nightfish kirjoitti:Meillä valot on päällä 9-21. Mutta ongelmana tällä hetkellä on, että menen aikaisemmin töihin ja silloin kalat ei saa aamupalaa :( Olen miettinyt pitäisikö aikaistaa parilla tunnilla ja pitää vaikkapa päivällä parin tuntia taukoa. Toisaalta olen kuullut että nämä äkkinäiset vaihdot valot pois/päälle rasittavat kaloja paljon :? Joten olen tässä hiukan puun ja kuoren välissä. Ruokinta-automaattia en jaksaisi hankkia, on tarpeeksi piuhoja ennestäänkin :?
Miula on valaistus tuossa 128L akvaariossa järkätty samalla tavalla kun siula, mutta miun akvassa valot on päällä kymmenestä kymmeneen.
Itekkii menen töihin ennen kuin akvarioon syttyy valo ja oonkii tehny tuon ruokinnan suhteen silleen että, aamulla annan ennenkuin valot syttyy monnisille pohjatabuja ja sitten kun tuun töistä muile kaloille ruokaa. eihan kaikille kaloille tarvii antaa syömistä samaan aikaan. [;)]
cooper
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 08:00, 10.07.2008

Re: Yö ja päivä aika akvaariossa

Viesti Kirjoittaja cooper »

Niin siinäpä se. Kalat tarttee valoa10-12tuntiin vuorokaudessa. Ja pimeyttä saman verran.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Yö ja päivä aika akvaariossa

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

cooper kirjoitti:Niin siinäpä se. Kalat tarttee valoa10-12tuntiin vuorokaudessa. Ja pimeyttä saman verran.
Oikeammin kasvit sitä valoa tarttee, ei niinkään kalat. [;)]
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Yö ja päivä aika akvaariossa

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

nepis76 kirjoitti:
cooper kirjoitti:Niin siinäpä se. Kalat tarttee valoa10-12tuntiin vuorokaudessa. Ja pimeyttä saman verran.
Oikeammin kasvit sitä valoa tarttee, ei niinkään kalat. [;)]
Tulipa vaan mieleen että, miten paljon kaloja haittaisi jos akvaariossa olisi valot päällä yötä päivää?
Voisiko ne stressaantua siitä tai jotain muuta vastaavaa? :?
Helinä79
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 20:32, 05.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Merilappi

Re: Yö ja päivä aika akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

En tiedä miten ympärivuorokautinen valaistus kaloihin vaikuttaisi, mutta luultavasti ainakin levät tykkäisivät kovasti. Itselläni altaissa on valaistus 06.30- 08.00 ja 15.30- 22.30 arkisin, viikonloppuna nukutaan porukalla pitkään ja valvotaan myöhään. Eli valaistus sen mukaan, miten itse olen hereillä ja kotona. Akvaario sijaitsee ikkunaa vastakkaisella seinällä, joten aivan säkkipimeää sinne ei tuossa päivän valaistustauollakaan tule.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Pikku-MiCi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 11:09, 24.05.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Yö ja päivä aika akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Pikku-MiCi »

Juu,levää sillä ainakin saa aikaan, kokemusta on, kun tarkoituksella sitä kasvattelin joku aika sitten tuohon pikkualtaaseen.
Sekalainen seurakunta kalaa ja äyriäistä isoissa ja pienemmissä vesiastioissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”