Voiko helmirihmakalaa ottaa aloittelija? Mitä kaloja?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
puudelifani94
Starting Member
Starting Member

Voiko helmirihmakalaa ottaa aloittelija? Mitä kaloja?

Viesti Kirjoittaja puudelifani94 »

Vastatkaa pliiis. Olen saamassa 120 l akvaarion ja olen aloittelija. Mitkä kalat ovat helppo hoitoisia,kestäviä ja semmoisia kaloja jotka eivät sairastu helposti ? Kiitos! Onko edes tuo 120 l hyvän kokoinen ?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Voiko helmirihma kalaa ottaa aloittelija ? mitä kaloja?

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Kannattaa ensin perehtyä uuden akvaarion kypsyttämiseen. Tässä linkki sivuille, joista kannattaa lukea tietoa akvaarionperustamisesta.
http://www.aquahoito.info/suomi/aloittelija/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Garnelen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Garnelen »

Tervetuloa mukavan harrastuksen pariin. Minä en suosittelisi helmirihmakalaa ihan noin pieneen altaaseen se tarvitsisi vähintään 200 litran akvaarion. Mutta varteen otettavia vaihtoehtoja tuonkokoiseen altaaseen olisivat esim. huulirihmakalat, hunajarihmakalat ja jos muutkin labyrintit kiinnostaa niin taistelukala, kaikki sopisivat aloittelijallekin.
Tuo 120 litrainen akvaario on oikein mukavan kokoinen aloittelijallekin vaikka tietysti aina mitä isompi sen parempi.
~144L seura-akvaario, 40L rapula, 21L karanteeniallas & 3 mittelspitziä~
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Kannattaa ottaa heti alkuun kunnolla selvää akvaarion hoidosta, kypsyttää allas kunnolla ja ostaa terveitä, keskenään ja akvaarioon sopivia kaloja, niin ei tarvitse huolehtia sairauksista. [;)] Nimimerkki viimeisestä tautiepidemiasta pian viisi vuotta. Yksittäisiä tautitapauksia on tosin ollut myöhemminkin, mutta ne ovat jääneet joihinkin yksilöihin.

Omissa altaissani on jostain syystä ollut aina ongelmia pienten rihmakalojen kanssa, mutta paratiisikalojen ja taistelukalojen kanssa olen tullut toimeen. Paratiisikala on taistelukalan pohjoisempi ja vähän isompi serkku, joka viihtyy viileämmässä vedessä ja sopii siis yhteen viileissä vesissä viihtyvien kalojen kanssa. Taistelukala ja erilaiset rihmakalat taas suosivat lämpimämpää vettä, 28 astettakaan ei ole ollenkaan liikaa. Molemmille sopii hitaasti virtaava vesi, ja pinnalla saisi olla aivan tyyniäkin kohtia. Pesänsä ne tekevät pintakasvien sekaan ja viihtyvät niiden suojissa muutenkin.

Kannattaa etsiä vaikka kirjastosta Markku Varjon Akvaariokalat-kirja ja katsella kiinnostavan näköisiä lajeja sieltä. Akvaarioiden kokosuosituksiin kannattaa suhtautua hieman kriittisesti (mielestäni useimpiin saa lisätä muutaman kymmenen litraa) mutta muuten se on hyvä ja ajantasainen kirja ja valokuvatkin ovat enimmäkseen erinomaisia.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Tervetuloa minunkin puolestani hyvän harrastuksen pariin!

Mä palasin akvaarioharrastuksen pariin 2000-luvulla pidettyäni n.10v. taukoa. Veljeltäni, muilta harrastajilta, Aqua-Webistä ja monilta hyviltä nettisivuilta (esim Jukka Järven akvaariotieto-sivuilta) olen löytänyt paljon hyviä ohjeita sekä tietoa, ja nyt harrastus on tosiaan mielekkäämpää ja kalatkin vaikuttavat tyytyväisemmiltä. :D
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”