Nyt meni hermot (akvaario-ongelmia)
Valvoja: Moderaattorit
Nyt meni hermot (akvaario-ongelmia)
Tämä päivä on taas sellainen, että tekisi mieli nakata akvaario alas parvekkeelta niin, että se menee mahdollisimman pieneksi tohjoksi.
Olin poikaystäväni kanssa P-Savossa viettämässä jussia. Akvaario siivoiltiin ja puunailtiin ennen sitä ja kuinka ollakkaan kun tullaan kotiin niin akvaariossa on kasvit täysin levän peitossa, samoin lasit ja kannot. Jostain on mennyt vielä vettä taustakuvan ja takalasin väliin niin, että taustakuva on pilalla. Sen irti repiminenkin tulee olemaan riemastuttavaa, koska kuva todennäköisesti on liimautunut melko tiukkaan tuohon lasiin. Onneksi kaloja ei ole kuollut ainuttakaan, sillä ilmeisesti laitoin ruokinta-automaatinkin suuaukon liian isolle, sillä pohja on aika täynnä vanhaa ruokaa (ei siis viimeisimmästä ruokinnasta vaan kaikista niistä neljän päivän aikana tippuneista sapuskoista). Normaalisti tuo aukko on ollut ihan ok, mutta nyt taisi olla pientä silppua tuo hiutaleruoka. Vesiarvoja en uskalla edes mitata, lopputuloksena kuitenkin se, että huomenna lapotaan ja vaihdetaan vettä parin seuraavan päivän aikana. Vitsi että sapettaa ihan sikana. Tekisi niin mieli huutaa pitkät tuolle akvaarioharrastukselle nyt ja lähteä vain pois kotoa, ettei tuo allas ole silmieni ulottuvilla.
Tuo levä mitä tuohon on tullut on punaisen sävyistä kun raappaan sitä irti, siis mitä ihmettä se oikein on? (siis levää, mutta mitä?)
Nyt en edes jaksa kuvitella, että alkaisin pelastamaan tuota pyttyä. Kun kerran kestivät fisut tuon neljä päivää niin saavat luvan kestää vielä tämän yön. *tähän paha kirosana.. ellei toinenkin*
Olin poikaystäväni kanssa P-Savossa viettämässä jussia. Akvaario siivoiltiin ja puunailtiin ennen sitä ja kuinka ollakkaan kun tullaan kotiin niin akvaariossa on kasvit täysin levän peitossa, samoin lasit ja kannot. Jostain on mennyt vielä vettä taustakuvan ja takalasin väliin niin, että taustakuva on pilalla. Sen irti repiminenkin tulee olemaan riemastuttavaa, koska kuva todennäköisesti on liimautunut melko tiukkaan tuohon lasiin. Onneksi kaloja ei ole kuollut ainuttakaan, sillä ilmeisesti laitoin ruokinta-automaatinkin suuaukon liian isolle, sillä pohja on aika täynnä vanhaa ruokaa (ei siis viimeisimmästä ruokinnasta vaan kaikista niistä neljän päivän aikana tippuneista sapuskoista). Normaalisti tuo aukko on ollut ihan ok, mutta nyt taisi olla pientä silppua tuo hiutaleruoka. Vesiarvoja en uskalla edes mitata, lopputuloksena kuitenkin se, että huomenna lapotaan ja vaihdetaan vettä parin seuraavan päivän aikana. Vitsi että sapettaa ihan sikana. Tekisi niin mieli huutaa pitkät tuolle akvaarioharrastukselle nyt ja lähteä vain pois kotoa, ettei tuo allas ole silmieni ulottuvilla.
Tuo levä mitä tuohon on tullut on punaisen sävyistä kun raappaan sitä irti, siis mitä ihmettä se oikein on? (siis levää, mutta mitä?)
Nyt en edes jaksa kuvitella, että alkaisin pelastamaan tuota pyttyä. Kun kerran kestivät fisut tuon neljä päivää niin saavat luvan kestää vielä tämän yön. *tähän paha kirosana.. ellei toinenkin*
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
- Sukupuoli: Nainen
Re: Nyt meni hermot.. (akvaario-ongelmia)
Luultavimmin tuo altaan siivous/puunaus + ruuan yliannostus ovat syinä levien rehottamiseen. Neljän päivän reissun takia toimenpiteesi taisivat olla turhan radikaaleja ja turhia
Kalat olisivat hyvin voineet paastota tuon ajan ( ellei kyseessä poikasista) ja tasapaino altaassa olisi pysynyt vakaana.
Mittaa vesiarvot, vedenvaihtoja ja kalat kevyelle ruualle. Kyllä se siitä..

Mittaa vesiarvot, vedenvaihtoja ja kalat kevyelle ruualle. Kyllä se siitä..
Siis toi siivous oli ihan normi viikkosiivous ja erehdyksessä ilmeisesti olin laittanut tuon ruokinta-automaatin isolle..
190L akvaario, 2 risteytyskania, New Forestin poni ja Welsh corgi pembroke uros (11/07)
-
- Elite Member
Unohda hiutaleruoat kokonaan. Varsinkin ruokinta-automaattiin kannattaa laittaa pellettiruokia, jolloin kaikki partikkelit ovat saman kokoisia ja aukon koko on helppo säätää oikeaksi. Suosittelen New Life Spectrumin ruokia lämpimästi. Jos kalasi ovat tottuneet hiutaleruokiin, kannattaa hankkia ensin NLS: n hiutaletta, jolloin kalat tottuvat uuteen makuun ja kun hiutalepurkki on syötetty, hommata esim. Small fish formula- raetta.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Jeps, itse jätin kanssa ruokinta-automaatin käytön hiutaleilla kokonaan, koska sain aikaan samankaltaisien yliruokintailmiön, koska hiutaletta on niin monen kokoista. Onneksi satuin itse olemaan silloin paikalla, kun katselin kauhistuneena sitä ruokamäärää, joka killui altaassa
.

Kiitos Mari vinkistä. Pitänee ostaa uutta sapuskaa noille. Ei koskaan tullut mieleen, että nuo pikkukalatkin voi syödä raetta
No. Ihminen on tyhmä.

190L akvaario, 2 risteytyskania, New Forestin poni ja Welsh corgi pembroke uros (11/07)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Minä laitan automaatteihin aina myös hiutaleita mutta pidän huolen siitä että ne ovat murskattuja sopivan kokoisiksi.
Liian hienoa pakkaa menemään paljon ja isot hiutaleet tukkii joskun automaatin niin ettei sieltä tule juuri mitään.
Sekoitus automaattiin: (kun kalat alle 12cm kokoisia)
2-3 sorttia hiutaletta + 1-2 erilaista raetta + vesikirppuja + hyttysentoukkia + pienille kaloille kuorittua artemiaa sekaan myös.
Joskus myös pilkon tubifexia sekaa.
Eli otetaan 1,5 litran läpinäkyvä purkki johon kipataan "hyppysellinen" jokaista lajia ruokaa joka hieman "esikäsitellään" ennen purkkiin laittamista. Isot hiutaleet pienennetään tms. Kun ruuat on purkissa ravistellaan purkkia niin että ruuat sekoittuu hyvin ja tarpeen mukaan voimakkaasti ravistelemalla saadaan ruoka hienontumaan entisestään.
Sitten tällä hyvin sekoitetulla ruokasekoituksella täytetään automaattien säiliöt.
Automaatin toiminta kannattaa testata parikertaa ennekuin se jätetään kannelle toimimaan.
Automaateista ei tule joka kerta samaa määrää ruokaa eikä myöskään lajeja jos niitä on laitettu montaa erilaista säiliöön.
Jos on pelkkiä rakeita niin silloinkin määrä pienenee yleensä säiliön loppumista kohden.
Joskus pilkon pohjatabletteja "400 rondomaticin " päälle pohjakaloja varten. Samoin laitan myös kuoritut artemiat päälimmäiseksi noihin kippoihin.
Pyöriviin säiliöihin tabletit täytyy pilkkoa hiema pienemmiksi jos niitä laittaa koko riippuu ruokinta-aukon asettelusta..
Testatkaa ja opetelkaa käyttämään ruokinta-automaattianne. Itse pidän niitä käytössä aina.
Näin en ole mitenkään sidottu siihen että minun pitäisi olla kotona ruokkimassa kaloja tiettynä aikana.
Liian hienoa pakkaa menemään paljon ja isot hiutaleet tukkii joskun automaatin niin ettei sieltä tule juuri mitään.
Sekoitus automaattiin: (kun kalat alle 12cm kokoisia)
2-3 sorttia hiutaletta + 1-2 erilaista raetta + vesikirppuja + hyttysentoukkia + pienille kaloille kuorittua artemiaa sekaan myös.
Eli otetaan 1,5 litran läpinäkyvä purkki johon kipataan "hyppysellinen" jokaista lajia ruokaa joka hieman "esikäsitellään" ennen purkkiin laittamista. Isot hiutaleet pienennetään tms. Kun ruuat on purkissa ravistellaan purkkia niin että ruuat sekoittuu hyvin ja tarpeen mukaan voimakkaasti ravistelemalla saadaan ruoka hienontumaan entisestään.
Sitten tällä hyvin sekoitetulla ruokasekoituksella täytetään automaattien säiliöt.
Automaatin toiminta kannattaa testata parikertaa ennekuin se jätetään kannelle toimimaan.
Automaateista ei tule joka kerta samaa määrää ruokaa eikä myöskään lajeja jos niitä on laitettu montaa erilaista säiliöön.
Jos on pelkkiä rakeita niin silloinkin määrä pienenee yleensä säiliön loppumista kohden.
Joskus pilkon pohjatabletteja "400 rondomaticin " päälle pohjakaloja varten. Samoin laitan myös kuoritut artemiat päälimmäiseksi noihin kippoihin.
Pyöriviin säiliöihin tabletit täytyy pilkkoa hiema pienemmiksi jos niitä laittaa koko riippuu ruokinta-aukon asettelusta..
Testatkaa ja opetelkaa käyttämään ruokinta-automaattianne. Itse pidän niitä käytössä aina.
Näin en ole mitenkään sidottu siihen että minun pitäisi olla kotona ruokkimassa kaloja tiettynä aikana.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
-
- Advanced Member
Millä nimellä tuo NSL:n hiutale kulkee? En ainakaan Pienen akvaariokaupan nettikaupasta löytänyt nimeä tuolle hiutaleelle.Mari kirjoitti:Unohda hiutaleruoat kokonaan. Varsinkin ruokinta-automaattiin kannattaa laittaa pellettiruokia, jolloin kaikki partikkelit ovat saman kokoisia ja aukon koko on helppo säätää oikeaksi. Suosittelen New Life Spectrumin ruokia lämpimästi. Jos kalasi ovat tottuneet hiutaleruokiin, kannattaa hankkia ensin NLS: n hiutaletta, jolloin kalat tottuvat uuteen makuun ja kun hiutalepurkki on syötetty, hommata esim. Small fish formula- raetta.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
En tiedä tarkkaan levän lajia mutta tiedän mitä tarkoitat. Käsittämättömän ärhäkkä, punainen, erityissesti laseissa viihtyvä levä on tuttu ilmiö. Minulla on ollut sellaista muotoa joka ei lähde laseista oikein millään ja sitten sellaista hipaisemalla irtoavaa. Molemmat ilmestyvät parissa päivässä kaikille pinnoille ja aiheuttavat akvaristille rauhoittavan lääkityksen tarpeen. Minulla Philipsin akvaarioputken poisto hävitti tuon levän silmänräpäyksessä.stiigo kirjoitti:Tuo levä mitä tuohon on tullut on punaisen sävyistä kun raappaan sitä irti, siis mitä ihmettä se oikein on? (siis levää, mutta mitä?)
-
- Advanced Member
Löysinkin jo. Olen puusilmä.Malys kirjoitti:Millä nimellä tuo NSL:n hiutale kulkee? En ainakaan Pienen akvaariokaupan nettikaupasta löytänyt nimeä tuolle hiutaleelle.Mari kirjoitti:Unohda hiutaleruoat kokonaan. Varsinkin ruokinta-automaattiin kannattaa laittaa pellettiruokia, jolloin kaikki partikkelit ovat saman kokoisia ja aukon koko on helppo säätää oikeaksi. Suosittelen New Life Spectrumin ruokia lämpimästi. Jos kalasi ovat tottuneet hiutaleruokiin, kannattaa hankkia ensin NLS: n hiutaletta, jolloin kalat tottuvat uuteen makuun ja kun hiutalepurkki on syötetty, hommata esim. Small fish formula- raetta.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Mullakin toi punainen levä pääosin laseissa ja todellakin on tiukassa! Hermot menee kun takalasista on muutenkin niin ärsyttävä raapata sitä irti niin sitten kun sitä tulee heti seuraavana päivänä sinne uudelleen niinmaisu kirjoitti:En tiedä tarkkaan levän lajia mutta tiedän mitä tarkoitat. Käsittämättömän ärhäkkä, punainen, erityissesti laseissa viihtyvä levä on tuttu ilmiö. Minulla on ollut sellaista muotoa joka ei lähde laseista oikein millään ja sitten sellaista hipaisemalla irtoavaa. Molemmat ilmestyvät parissa päivässä kaikille pinnoille ja aiheuttavat akvaristille rauhoittavan lääkityksen tarpeen. Minulla Philipsin akvaarioputken poisto hävitti tuon levän silmänräpäyksessä.stiigo kirjoitti:Tuo levä mitä tuohon on tullut on punaisen sävyistä kun raappaan sitä irti, siis mitä ihmettä se oikein on? (siis levää, mutta mitä?)
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Micke: Olen minä aina sen hiutaleen silpunnut haarukalla pienemmäksi ettei jumita siihen suuaukolle. Nyt vaan juhannus aiheutti jonkin sortin tyhmyyskohtauksen ja laitoin sen aukon isolle (suljen sen aina siivouksen ajaksi ja siirrän toiselle pöydälle.. Kerran tuo pönttö putosi altaaseen

-
- Elite Member
Miksi nähdä näin paljon vaivaa kun on olemassa valmiiksi sopiva ruoka? Monipuolisuus ruokinnassa ei tarkoita kymmeniä erilaisia ruokapurkkeja, vaan monipuolisesti kalojen tarvitsemia ravintoaineita. Laadukas ruoka sisältää nämä kaikki, eikä ole syytä sohrata useamman eri purkin kanssa. Helppoa ja edullista.Micke kirjoitti:Sekoitus automaattiin: (kun kalat alle 12cm kokoisia)
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Elite Member
Kyse lienee useimmilla palstan lukijoilla vapaa-ajan harrastuksesta, jonka pääasiallinen tarkoitus on ajan tappaminen ja pieni vaivannäkökin. Monipuolisuus ruokinnassa puolestaan tarkoittaa ainakin minulle monipuolisuutta myös makujen muodossa.Mari kirjoitti:Miksi nähdä näin paljon vaivaa kun on olemassa valmiiksi sopiva ruoka?
Olen kaloilleni tarjonnut lomaruuaksi akvaan jätettävää hyytelömäistä kiekkoa. Ei todellakaan kelvannut.
Mitä lomalle lähtöön tulee - aina kannattaa koeponnistaa systeemit......eli siis ajastetun ruokinta-automaatin suun koko jne....
Kalat pärjää muutamia päiviä ihan hyvin paastolla.
Pienet vastoinkäymiset naurattaa sitten myöhemmin.....
T.Hannsu
Mitä lomalle lähtöön tulee - aina kannattaa koeponnistaa systeemit......eli siis ajastetun ruokinta-automaatin suun koko jne....
Kalat pärjää muutamia päiviä ihan hyvin paastolla.
Pienet vastoinkäymiset naurattaa sitten myöhemmin.....
T.Hannsu
Heh, itse hommaan kaksijalkaisia ruokinta-automaatteja eli siis lähellä asuvista kavereista olen kouluttanut aina sopivan kalanruokkijan. Nyt on kolmas menossa kun kaksi aikaisempaa muuttivat kauemmaksi 

4 kissaa, koira ja 3 akvaa
Aika näpsää
Meillä ei oikein vain ole ketään kaksijalkaista kenet voisi hommaan pakottaa
Mummo asuu samassa kaupugissa, mutta sen tietää sitten että kalat on ainakin HYVIN syöneitä
Vedenvaihtoja oon nyt tehny yhden, huomenna toisen. Jospa tää tästä. Rasittavin homma oli kyllä raapia sitä punaista levää pois laseista ja isohkoa, monikoloista kantoa raapia levästä
Kellään mitään kivaa vinkkiä tuohon kantojuttuun?
Uunisienellä sain tehokkaimmin sitä irti mut.. No vähän meni ehkä hermot silti..

-
- Elite Member
Sain jostain kirjakerhosta lahjaksi perunanpesusormikkaat(!), niitä aion itse seuraavaksi kokeilla kantojen puhdistamiseen tupsulevästä.stiigo kirjoitti:Rasittavin homma oli kyllä raapia sitä punaista levää pois laseista ja isohkoa, monikoloista kantoa raapia levästäKellään mitään kivaa vinkkiä tuohon kantojuttuun?
Uunisienellä sain tehokkaimmin sitä irti mut.. No vähän meni ehkä hermot silti..
Mä olen aina raapannut tuota levää irti Kharman klubikortilla
Sillä saa ihan hyvin
sano jos nuo perunanpesusormikkaat toimii
Tupsulevää mun altaassa ei ole, se on sitä jotain punertavaa levää :/ Ei tietoa että mitä se vois olla.. Olisko ehdotuksia?

-
- Advanced Member
maisu kirjoitti:stiigo kirjoitti:Sain jostain kirjakerhosta lahjaksi perunanpesusormikkaat(!), niitä aion itse seuraavaksi kokeilla kantojen puhdistamiseen tupsulevästä.
Mulla ei ole (ainakaan vielä) mitään hankalia leviä, mutta löysin Hong Kong-tavaratalosta perunankuorimasormikkaita 1e/pari, joten ostinpa varalle. Oletko maisu jo testannut noita? Mä en kyllä varmaan uskalla laseja tuolla puhdistaa, mutta vaikka sisäsuodattimen ulkopintoja, kantoja, jne.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)