Teknologian edistymista kivikautiselle

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
discusdream
Junior Member
Junior Member

Teknologian edistymista kivikautiselle

Viesti Kirjoittaja discusdream »

Heippa!

Kuinka homma onkaan edistyny siita kun mulla viimeksi oli akvaario... Jouduin hankkiutumaan eroon niista ku muutin tanne Englantiin (siis puuttuu aat ja oot...) kymmenen vuotta sitten. Nyt oon aikeissa hankkia taas muutaman tankin ja herratun aika kun on asiat muuttunu!!!

Silloin ennen vanhaan mulla oli vain pH testi ja akvaarion valmisteluun ei tarvittu ammoniakkia ja muuta, nyt on vanhalla paljon opiskeltavaa! Onneksi loysin tan foorumin niin voi ihan supisuomeksi hankkia infoa!

Mita suositellaan testeiksi siella? Taalla sanotaa etta pitais hankkia pH, kH, gH, ammoniakki, nitriitti,nitraatti, fosfaatti ja rauta testit ammoniakkien ja vetyperoksiidin lisaksi!
Marge
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Marge »

Moi !

Näin on käynyt minullekkin... Ei tule enään ph testillä toimeen yms uutta asiaa. Kalatkaan ei mahdu enään 100 litraiseen joka oli ennen iso. Olenkohan tullut vanhaksi kun pitää puhua ennen vanhaan [:I]
No mutta tuossa alkeet otsikon alla on hyvää luettavaa testit mitä , miksi ja mitävarten??? Se on hyvin tiivistetty ja minäkin ymmärsin .
discusdream
Junior Member
Junior Member

Hei taas!

Joo tutkimusta onkin tehty, kasakaupalla kirjoja ja lehtia ja online artikkeleita on tullu luettuu! Muistan makin ennen vanhaan, tiesin kaikki latinalaiset nimet kaloille ja kasveille ja munkin 100 litrainen oli iso... Kuinka sattuikaan, me taidetaan olla just saman ikaiset joten "vanhat hyvat ajat" on varmaan samanmoiset! Meinaan menna tankkiostoksille viikonloppuna joten pian on kypsytyshommat eessa. Taytyy aloittaa noin 100 litrasella tosin kun kissa teki pennut sohvan taa enka voi siirtaa sita niin etta saisin ison akvaarion siihen... sita taytyy malttaa oottaa viela muutama viikko...
CrystalCat
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja CrystalCat »

Samaa ikäluokkaa taidan minäkin olla suunnilleen :D, ja ajat on todella muuttuneet.
Tuosta kypsytys-hommasta: On 2 tapaa harrastaa seks--- eikun kypsytystä.

1. Tosi nörtti, eli kotikemisti , eli asiaan perehtynyt - joka tarvitsee ammoniakit ja hirvensarvisuolat ja sen myötä liudan vesitestejä.

2. Tavan harrastaja - joka voi mennä kauppaan ja ostaa pullossa kypsytykseen tarvittavat bakteerit. Ja normaalisti saa vielä kypsytysohjeet kaupanpäälle. Toki muutamat perustestit on hyvä olla olemassa, mutta vähemmällä pääsee, kuin kohdassa 1.

Suosittelen jokatapauksessa kysymään paikallisesta akvaarioliikkeestä mielipiteitä asiaan. Jos ei tietoa satu paikallisesta löytymään (tai eivät ole koskaan kypsytyksestä kuulleetkaan) , kannattaa olla mailitse yhteydessä suomalaisiin (sorry, en yhtään tiedä mikä on meininki Briteissä)
akvaariokauppiaisiin tai tämän Aqua-Webin kautta harrastajiin.
Esimerkiksi Helsingin Akvaariokeskuksen kotisivuilla on tosi hyviä ohjeita akvaarion perustamiseen. Kannattaa urkkia tuo Aqua-web yhteistyökumppanit-osio nettisivuineen läpi.
Hullu saa olla, muttei tyhmä.
discusdream
Junior Member
Junior Member

Joo oon huomannu etta taalla varsinkin ollaan erityisen tieteellisia vesikemian kanssa... Testeja pitaa olla miljoona ja apteekista hankkia ammoniakkia ennen kuin saa mitaan tehtya. Taalla tuntuu myos olevan talla hetkella muodissa kasvittomat akvat kun ovat kuulemma niin vaivalloisia. Ei mun makuun sinansa mutta kukin taaplaa tyylillaan...

Ai niin ja neonvariset hiekat ja merirosvolaivat yms ovat kovassa huudossa, suurimmasta osasta kauppoja ei edes saa normaalihiekkaa tai -soraa vaan pitaa erityisesti tilata... Eli on varmaan paljon samanlaista mutta sitte tietty tama enkkukulttuuri osoittaa eronsa myos! Kalat on myos aika kalliita mutta muuten luulen etta hinnat on vahan alemmat kuin siella.

Mulla on aikeena ottaa vetta yhdelta tyokaverilta, hankkia pullobakteereita ja nestelannoitetta ja iso kasa kasveja ensi alkuun ja sitten jatetaan akvaario muhimaan ja seurataan nitriitia, nitraattia, ammoniakkia ja ootetaan vaikka se onkin niin vaikeeta... Mulla on nimittain karsivallisyys nolla. Nottingham on viela kovan veden aluetta joten sitakin taytyy kattoa ja mahdollisesti pelata co2 ja/tai turveuutteella kun on pehmeamman veden kalat suosikkeja. Kalastoksi haluan parven taplamonneja, 2 partista ja kiilakylkia pikkuhiljaa hankittuna kun oottelen isompaa akvaa. Vahintaan pitais saada 240 litrainen ja haluaisin 400 litrasen mutta pitais ensin testauttaa lattia kun taalla on puurakenteinen lattia tiilitalossa ja en oikeen voi olla varma kestavyydesta. Kiekkoja pitais saada, oon niista aina haaveillu ja nyt ois tarpeeksi rahaa kunhan saa taas kokemuksen ajan tasalle!
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Pieni vinkki: sitä vettä ei kannata toisesta altaasta ottaa, siinä ei ole mitään kypsyyttä edistävää bakteeristoa, pahimmassa tapauksessa saat vain jonkin taudin siitä omaan akvaarioosi. Tetran Safestart on kuulemma toimivin bakteerivalmiste, jos meinaa pullobakteereilla kypsyttää.
Ja ne kasvit... Ei välttämättä kannata lisätä vielä kypsymättömään altaaseen, ne voivat ottaa pahastikin nokkiinsa. Eli malttia matkaan, kyllä siitä hyvä tulee. [;)]
Vesitesteistä vielä, kannattaa testata hanaveden arvot ihan ensimmäiseksi. Itse käytän enimmäkseen nitriitti-, nitraatti-, pH- ja gH-testejä, niillä pääsee alkuun. Tietenkin nuo rauta-arvot ym. voi olla hyvä mitata, jos siellä päin maailmaa on sen kanssa yleisesti jotain ongelmaa.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
discusdream
Junior Member
Junior Member

Kiitti vihjeista,

mulla on nutrafinin bakuja ja akvaario oottamassa pestyn soran kanssa kotona ja aamulla vetta sisaan. Taalla on konsensuksena on etta heti alkuun kasveja sisaan, helppoja ja nopeita koynnoksia ja niin oon aina tehny uusien akvaarioiden kanssa ja on hyvin toiminu. Hanavesi on taalla hyvaa ja puhdasta mutta talla alueella kovan puoleista, huomenna meinaan hankkia kH ja Gh testit kun ei niita ollu paikallisessa kaupassa tanaan. Nitriittia naytti olevan hanavedessa 0 tai just yli ja pH 7.5 ja kovuus tietty selviaa huomenna. Mutta Enkuissa kun ollaan niin sadevetta voi kerata enempi kuin omiin tarpeisiin ja suuri osa viljelijoista taalla kayttaakin paljon sadevetta hieman paranneltuna hyvin tuloksin ilmeisesti.

Mielenkiintoisia juttuja, ja taytyy vaan harrastaa maltillisuutta jota en kylla taida!!! Oon nahny reippaasti vieraita kalalajeja ja kirjat ja nettisivut onkin kuumana kun selvitan etta mita hankin. Ehdottomasti ekana on kiva corydoras parvi ja sitten taasen katotaan.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Teknologian edistymista kivikautiselle

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Sadeveden lisääminen on sinänsä hyvä idea, mikäli pehmeämpää ja happamampaa vettä on haussa. Kannattaa vain testata myös sadeveden pH ennen käyttöä, sillä niinkin teollistuneella seudulla se voi olla melkoisen happamoitunutta ja sisältää muitakin epäpuhtauksia. Jos pH on luokkaa 5-6, sitä on varmaankin turvallista käyttää, mutta alle viiden putoava pH-arvo kertoo jo happolaskeumasta. Itse en ole enää Jyväskylään muutettuani uskaltanut käyttää sadevettä, mutta maalla asuessa lisäsin sitä rasbora-altaaseen ja tykkäsivät kyllä.

Ja toisena vinkkinä tuohon kalaston hankintaan, kannattaa valita corydoras-laji sitten muiden haluttujen kalojen mukaan. Monet monniset kun viihtyvät sen verran viileässä vedessä, että se rajoittaa melkoisesti esimerkiksi labyrinttikalojen, plekojen, perhoskirjoahventen, kiilakylkien ja monien tetrojen hankintaa. Lämpimämmänkin veden lajeja kyllä löytyy. Ja toisaalta viileämpäänkin veteen on miljoona mielenkiintoista kalaa. :roll:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
discusdream
Junior Member
Junior Member

Täytyypä kattoa että miltäse sadevesi näyttää täällä. Meillä ei ole paikallisesti ihan kauheasti teollisuutta mutta ympäristössa kuitenkin. Suositus olis että sadevesi pitäis suodattaa ja sehän tiettu kallistaa hintaa kun pitää hankkia Brita tai vastaava sitä vettä suodattamaan. Huomasin että paikaalisessa akvaariokeskuksessa oli käänteisosmoosivettä myytävänä, sekin saattais olla vaihtoehtona mutta pidemmän päälle kallista hommaa! :roll:

Mulla on nyt muutenkin hikiset paikat kun kaverilta hajos akvaario ja se toi mulle neonsateenkaarikaloja lattialta ja ne oli laitettava mun toistaiseksi vaan viikon ikäiseen pyttyyn. Ei muuta kuin vesiarvojen seurantaa, toistaiseksi ovat suht ok, pH 7.6, nitriitti 0.1 ja nitraatti 20. Kasvit kasvavat huimaa vauhtia toistaiseksi, noin 5 senttiä tullu cabomballe pituutta lisää. Kannattaako vettä vaihtaa viikoittain vai päivittäin?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Vettä kannattaa vaihtaa sitä mukaan, mitä testit sanovat. Jos nitriitti tai nitraatti lähtee nousemaan niin vaihda 50%. Jos jaksat mitata pari kertaa vuorokaudessa viikon verran (tai edes muutamia päiviä) niin näet kyllä nousevatko pahisarvot. Kyllä se allas kypsyy noinkin, kalallinen kypshytys lienee edelleen jenkeissä normaalia vaikka se meikäläisten mittapuun mukaan on liian stressaavaa kaloille jotka joutuvat mahdolliseen nitriittikylpyyn.

Sitä hiilidioksidia ei olisi pöllömpi harkita jos haluat pehmeämpää vettä. Samalla nimittäin saisit (kunnon valaistuksella ja ravinnelisällä) aika muhkean kasvialtaan jota näyttää Rittiläisille ;)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
discusdream
Junior Member
Junior Member

Heippa,

joo toistaiseksi oon mittaillu aamulla liuskatestilla ja illalla tippatestilla ja tanaan vaihdoin n 25 % vetta ja hyvin nayttavat nuo pienet asettuvan. Ovat aika arkoja viela mutta allas on aika kirkas ja eivat oo olleet siella kuin vahan yli 24 tuntia. Ammoniakki edelleen nollassa, nitriittia on alle 0.1 mg/l ja nitraattia on noin 20 mg/l joten asiat ok viela. Taytyy vaan uskollisesti jaksaa mitata vesiarvoja ja vaihtaa vetta niin eikohan taa tasta. Harmi vaan etta tuntuvat kovasti nyppivan cabombaa, lehden palasia on joka paikassa!

Kylla taytyy sanoa etta taa vesikemia on aika hommaa tallaselle maatiaiselle! On jaany lukion opit mielesta jo vuosia sitten...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”