Onko kukaan saanut perhoskirjoahventen kutua säilymään?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jennic
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 08:41, 10.04.2008

Onko kukaan saanut perhoskirjoahventen kutua säilymään?

Viesti Kirjoittaja jennic »

Perhoskirjoahvenet kutivat nyt toiseen kertaan, ensimmäisellä kerralla söivät kutunsa. Olen selaillut keskustelua perhosten kudusta ja saanut sellaisen käsityksen, että perhoset kutevat helposti ja usein, mutta kutu lähes poikkeuksetta syödään. Onko kukaan saanut perhoskirjoahventen kutua säilymään seura-akvaariossa? Entä eristämällä erilliseen akvaarioon? Millä keinoin?
pcm
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 14:46, 07.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pcm »

Tämä aihe kiinnostaa minuakin [;)]
Meidän perhoset ovat kuteneet tulostaan lähtien n.5-6 kertaa jo, mutta aina kutu/poikaset ovat hävinnyt hävinneet kolmen päivän kuluttua. Hiekkakuoppia olen havainnut pariskunnan tehneen, mutta mitään elämää en ole niissä huomannut. Kutu on tehty eri paikkohin, kuitenkin aina kantoon.
Akvaariossa on perhosten lisäksi parvi kääpiösuppusuita, muutama nuolimonni sekä sukarapuja.

Eilen sain hyviä vinkkejä kudetukseen Akvaariolinnassa käydessäni :D
Varminta lienee ottaa poikaset poikashäkkiin ja ruokkia siinä, tai sitten kudettaa omassa altaassaan. Jokatapauksessa kuulemma vaikeaa on saada poikaset pysymään hengissä.

Olisi siis tosiaan kiva kuulla oisko jollain poikaset selvinneet vanhempien kanssa seura-akvaariossa, tai sitten omassaan.
jennic
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 08:41, 10.04.2008

Viesti Kirjoittaja jennic »

Tuolla se ahkera pariskunta touhukkaana hoivailee kutuaan. Käyvät ilmastimen kuplavirrassa hakemassa ilmakuplia ja vievät niitä lehdelle, jolle ovat kuteneet. Herra Ahvenella vaan on kalan aivot, ressukka vie kuplia sille lehdelle, jolle viimeksi kutivat... :roll: Mutta hauskaa katseltavaa on tuo puuhailu, ahkerasti ajavat myös kaikki muut kalat lähistöltä. No, nähtäväksi jää monentenako päivänä tällä kertaa kutunsa syövät.
peltsi92
Member
Member
Viestit: 433
Liittynyt: 16:00, 14.08.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja peltsi92 »

Mulla perhosien ennätys on että ovat saaneet poikaset uimaan ja sit on syöty ne! Mutta olen ottanut poikasia talteen ja nyt mulla on 10 n.2cm mittasta perhosen poikasta eri akvas. :)
jennic
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 08:41, 10.04.2008

Viesti Kirjoittaja jennic »

Teitkö jotain erityisiä toimenpiteitä, että sait ne säilymään poikasvaiheeseen asti? Piditkö esim lamppua yölä päällä tms?
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

peltsi92 kirjoitti: Mutta olen ottanut poikasia talteen ja nyt mulla on 10 n.2cm mittasta perhosen poikasta eri akvas. :)
Tuossa lienee vastaus kysymykseen. Eli eri altaassa missä todennäköisesti ei muuta ole kun nämä poikaset.
pcm
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 14:46, 07.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pcm »

No niin, nyt meidän pariskunta on saanut poikasensa kuoriutumaan ja kovasti häätää muita kaloja loitommas. Kutukiven päällä näkyy pikkuisia siimahäntiä :mrgreen: Hiekkakuoppa on viereen kaivettu, mutta siirtämistä ei ole vielä tapahtunut.

Saapa nähdä selviääkö poikasia isommaksi asti tästä kudusta.
Tarvitseeko mun hankkia poikasruokaa, jos niin mikä olisi hyvä?

Altaassa uiskentelee perhosten lisäksi kääpiösuppusuita, nuolimonneja ja kimalaissukarapuja.
Marjis
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 10:54, 11.03.2006
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Itse kylmästi siirsin mätimunat toiseen kalattomaan akvaan kun viime viikonloppuna ahvenet kutivat intianmantelipuun lehdelle. Alkoivat syödä munia pois niin nappasin koko lehden talteen toisaalle. Nyt altaassa on mooooonta mustilla palloilla varustettua siimanpätkää. Eivät vielä ui vaan "ryömivät" lehteä pitkin. Saa nähdä jääkö noista yhtään henkiin loppupeleissä, etenkin kun on pahoja ongelmia hanaveden kanssa.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Re: Onko kukaan saanut perhoskirjoahventen kutua säilymään?

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Tein aamulla kiekkolasta ylättävän havainnon - perhospari ulkoili lapsilauman kanssa. Minä puusilmä en ole edes huomannut koko kutuhommaa, ihmetellyt vain, miksi ovat ajaneet kolmannen perhosen liki henkihieveriin (niin, että näin parhaimmaksi siirtää sen toiseen altaaseen).

Näillä lapsukaisilla on mittaa 3mm ja värejä alkaa jo näkymään.

En nyt tiedä, kuinka loistava veto oli, mutta otin ja kyhäsin poikasaltaan (40 l) pikapikaa kasaan (hiekat yms. sisukset vanhasta altaasta - pumppu ollut jo jonkin aikaa kuivilla eli siellä ei bakuja ole) ja siirsin poikaset sinne. Nyt vain sitten tarjoilen lapsukaisille nestemäistä artemiaa ja katson kuinka käy..harmi, että ollaan ensi viikko vielä reissussa (saavat kuitenkin päivittäistä hoitoa).
jennic
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 08:41, 10.04.2008

Re: Onko kukaan saanut perhoskirjoahventen kutua säilymään?

Viesti Kirjoittaja jennic »

Miten Marjis kävi? Saitko poikaset säilymään? Ostin pikkuakvaarion karanteeni/poikasakvaariokäyttöön, se on nyt kypsymässä ja odottamassa kutupuuhia. Eli varmaankin kokeilen samaa, siirrän kutulehden pikkuakvaarioon ilman vanhempiaan. Ilmeisesti pitää pitää huolta hyvästä ilmastuksesta, ettei kutu homehdu? Pikkuakvassa on vain Juwelin integroitu sisäsuodatin, joka ei muodosta kuplia yhtään, täytynee ostaa erillinen ilmastin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”