Ulkosuodatin 128 litraiseen??
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Ulkosuodatin 128 litraiseen??
Olen miettinyt että sitten kun olen saanut sen 317 litran akvaarion, niin aion siirtää nykyisestä akvaariostani kaikki aasialaiset kalat sinne ja jättää tämän nykyisen 128 litraisen viidelle palettikalalle ja monneille.
Mitä luulette, että soveltuisiko ulkosuodatin vai tulisiko palettikaloille liian kova virtaus?
Mitä luulette, että soveltuisiko ulkosuodatin vai tulisiko palettikaloille liian kova virtaus?
En usko että tulee liian kova virtaus jos käännät ulostuloputken lasia kohti. Itselläni on Eheimin ecco 2235 (600l/h), ja virtaus on kyllä sopiva ts. kalat eivät ole liiskautuneena lasiin. Ehkä suodatin on ylimitotettu, mutta hankin sen varalta että joskus hankin suuremman altaan (nykyinen 130l)Olen miettinyt että sitten kun olen saanut sen 317 litran akvaarion, niin aion siirtää nykyisestä akvaariostani kaikki aasialaiset kalat sinne ja jättää tämän nykyisen 128 litraisen viidelle palettikalalle ja monneille.
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
-
- Elite Member
Tarkoitin itseäni. Ulkosuodattimen käyttö pienessä akvaariossa on mielestäniEikös niitä suositella yleensä isoihin akvaarioihin?
Vai ketä allekirjoittanutta tarkoitit?
erittäin perusteltua, mikäli vain saa virtauksen pysymään järkevissä mitoissa.
Ulkosuodattimessa on paljon enemmän pintaa bakteereiden mellastaa, kuin sisäsellaisessa
ja pienessä altaassa, jonka veden pitäminen hyvänä on paljon tarkempaa hommaa,
kuin isossa, suuresta suodatuspinta-alasta on huomattavaa hyötyä.
T: Mari
-
- Advanced Member
- Viesti:
Olen samaa mieltä. Ja sitten kun sisäsuodatin vie vain tilaa akvaarion sisällä enemmän. Saa senkin tilan täytettyä kasveilla.Ulkosuodattimessa on paljon enemmän pintaa bakteereiden mellastaa, kuin sisäsellaisessa
ja pienessä altaassa, jonka veden pitäminen hyvänä on paljon tarkempaa hommaa,
kuin isossa, suuresta suodatuspinta-alasta on huomattavaa hyötyä.
Ulkosuodatin sopii kyllä akvaarioosi mutta yhdistelmä palettikalat / monniset eivät sovi. Olet varmasti tiedostanut asian että palettikala ei ole vesiarvoille niin turhan tarkka ja viihtyy "melkeimpä" vedessä kuin vedessä kunhan se on märkää ja lisääntyykin vielä erittäin helposti. Palettikalat ovat agresiivisia revirin / poikastensa puolustajia ja käyvät kiinni kaloihin jotka ovat paljon itseään suurempiakin, sekä repivät näitä. Joten monnisesi ovat tällöin hätää kärsimässä.Olen miettinyt että sitten kun olen saanut sen 317 litran akvaarion, niin aion siirtää nykyisestä akvaariostani kaikki aasialaiset kalat sinne ja jättää tämän nykyisen 128 litraisen viidelle palettikalalle ja monneille.
-------------------------
Koirat haukkuvat, mutta karavaani kulkee.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mietintikin juuri, että mitä kannattaisi olla levänsyöjänä ja pohjan tonkijana. Kutuaikana voikin tulla ongelmia.Ulkosuodatin sopii kyllä akvaarioosi mutta yhdistelmä palettikalat / monniset eivät sovi. Olet varmasti tiedostanut asian että palettikala ei ole vesiarvoille niin turhan tarkka ja viihtyy "melkeimpä" vedessä kuin vedessä kunhan se on märkää ja lisääntyykin vielä erittäin helposti. Palettikalat ovat agresiivisia revirin / poikastensa puolustajia ja käyvät kiinni kaloihin jotka ovat paljon itseään suurempiakin, sekä repivät näitä. Joten monnisesi ovat tällöin hätää kärsimässä.
No eiköhän jtain löydy palettikalojen seuraksi löydy.
Kannattaa muistaa, että ulkosuodattimesta akvaarioon tulevan virtauksen suuruus riippuu reiällisen poistoletkun pituudesta ja reikien määrästä. Mikään ei estä rakentamasta vaikkapa kaksihaaraista poistoletkua.
Ulkosuodattimella saa helpoimmin aikaiseksi tasaisehkot olosuhteet akvaariossa. Pienin akvaario, jossa minulla on ulkosuodatin on 70 litraa.
Ulkosuodattimella saa helpoimmin aikaiseksi tasaisehkot olosuhteet akvaariossa. Pienin akvaario, jossa minulla on ulkosuodatin on 70 litraa.
Itselläni on tällä hetkellä pakon sanelemana 100 - litraisessa altaassa melkoinen ylikansoitus. Vastaavasti sitten vettä vaihdetaan usein ja suodatukseksi laitoin 2229:n. Suihkuputki vaan takalasia kohti, niin ei mitään ongelmaa virtauksen kanssa.
Mites tuo oy vakuutus ab on suhtautunut tuohon pakkoon Aika pahan näköinen halkeama oli tullut.Itselläni on tällä hetkellä pakon sanelemana 100 - litraisessa altaassa melkoinen ylikansoitus. Vastaavasti sitten vettä vaihdetaan usein ja suodatukseksi laitoin 2229:n. Suihkuputki vaan takalasia kohti, niin ei mitään ongelmaa virtauksen kanssa.
Harmi.
Se kyllä varmasti tuntuu siltä. Eihän noista vaakuuutusyhtiöistä ota erkkikään selvää, jos vain löytyy yksikin syy miksi ei korvata niin ei varmasti korvaa.Kuukauden käsittelyaika
Sittenhän sen näkee, mutta odottavan aika on pitkä...
Itsekin on tullut vakuutusyhtiön kanssa asioitua vähän väliä (liittyy pääasialliseen harrastukseeni). Tähän asti älyttömin tapaus oli viime keväänä kun olin montenegrossa ja multa pöllittiin kamaa autosta. Paikallinen poliisi ei byrokratiasta johtuen suostunut kirjoittamaan rikosilmoitusta, koska paikalle tullut passipoliisi ei edellisenä yönä ollut sitä tehnyt. Noh menin sitten Suomessa vakuutusyhtiöön ilman mitään todisteita siitä että mulla olisi ollut kyseiset tavarat taikka siitä että minulta olisi jotain varastettu... Kuukauden päästä tuli korvauspäätös joka oli positiivinen.
Joskus taas tuntuu olevan päivänselvä juttu ja sitten vaan kolahtaa ilmoitus postiluukusta että valittaa saa jos haluaa.
Ei parane kuin pitää peukkuja.
En tiedä vakuuttaako kukaan akvaarioitaan, mutta ainakin lähivakuutuksesta on saanut ns. kojevakuutusta joka on korvannut vähän sitä sun tätä niiden pääasiallisessa käytössä.
Muokattu - jusa on 22/01/2002 18:08:10
-
- Elite Member
En tiedä vakuuttaako kukaan akvaarioitaan
Kyllä vakuuttaa. Vaihdoimme tuossa mieheni kanssa juuri
vakuutusyhtiötä ja lähetin isännän neuvottelemaan vakuutusehdoista
tiukahkon ohjeistuksen kera, että akvaariot tekniikoineen JA kaloineen
on saatava korvausvelvollisuuden piiriin.
Sen syksyisen sähkökatkon aikana tulin ajatelleeksi, että noissa
pytyissä alkaa olla ihan oikeasti sen verran euroja kiinni ja
kalojenkin yhteenlaskettu arvo rahassa sitä luokkaa, että
vakuutuksen tarjoamasta suojasta kannattaa jo jotain maksaakin.
T: Mari