Satekin suolat?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ubi
Starting Member
Starting Member

Satekin suolat?

Viesti Kirjoittaja ubi »

Iltapäivää.

Tanganyika kiinnostaa kovasti, joten päätin perustaa 140-litraiseeni kotilokutijayhdyskunnan. Hakua olen käyttänyt ahkerasti, mutta muutama asia askarruttaa silti.

Satek ( Tunnettu edullisuudestaan ) :mrgreen: myy seuraavia kemikaaleja, joita altaaseeni luulen tarvitsevani:

-kaliumvetykarbonaatti
-Magnesiumkloridi-heksahydraatti
-Magnesiumsulfaatti-heptahydraatti

Nyt sekoaa pää. Turun vesiarvot -kh 3 -gh 9 -ph 8,5.
Kipsillä ja soodalla ei pärjää, näin olen ymmärtänyt. Vaan mitä eroa on heksahydraatilla ja heptahydraatilla noinniinkuin käytännössä? Molemmat nostavat Gh-arvoa? Kumpaa luulisitte tässä kohtaa tarvittavan?

Olisin kovin onnellinen, jos joku kertoilisi kokemuksistaan näitten suolaseosten kanssa. Minä kun osaan tehdä helpoistakin asioista aika vaikeita. :mrgreen:
maltsa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciclidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja maltsa »

MgCl2 Heksahydraattia minä ainakin käytän, se nostaa GH:ta/johtokykyä. KH:ta /pH:ta nostamaan käytän NL-aquan A-suolaa, jossa on karbonaatteja. - tosin meillä on vesijohtoveden KH 2 ja Gh 4-5. Tuolla suolalla GH nousee 8:n paikkeille, ja johtokyky 600aan. Turun vesi taitaa olla kovin erilaista, kun Gh on valmiiksi noinkin korkea.
ninuska
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Re: Satekin suolat?

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Siis onko molemmat magnesiumkloridia eri kidevesillä vai onko toinen magnesiumsulfaatti? Jos ovat molemmat magnesiumkloridia eri kidevesimäärällä, niin käytännössä on ihan sama kumpaa käytät. Jos muisti ei petä, niin kahdenarvoiset ionit (eli tässä Mg2+) vaikuttaa kokonaiskovuuteen ja sen määrähän on ihan sama kummassakin. Jos pilkkua viilataan, niin tietysti tuota heptahydraattia pitää punnita karvan verran enemmän kuin heksahydraattia, että magnesiumia tulee sama määrä, mutta harvalla varmaan on kotona sellaisia vaakoja 8-) . Jos toinen vaihtoehto on magnesiumsulfaatti, niins se nostaa ihan samalla tavalla kokonaiskovuutta kuin magnesiumkloridi, mutta vaikuttaa vähemmän sähkönjohtavuuteen. Itse säädän magnesiumkloridilla sähkönjohtavuuden kohdalleen, enkä piittaa kovuuksista. Uskoakseni aika moni muukin toimii samoin.

Jos pH on 8,5, niin sehän on jo aika lailla kohdallaan. Itse en puuttuisi välttämättä ko lukemaan. Eri asia tietysti on mistä suoloista tuo pH ja kovuudet teidän hanaveteen tulevat, mutta aika harva on varmaan oman hanavetensä niin tarkkaan tutkinut [;)] .

Vilkutuksia maltsalle :mrgreen:

ubi kirjoitti:Iltapäivää.

Tanganyika kiinnostaa kovasti, joten päätin perustaa 140-litraiseeni kotilokutijayhdyskunnan. Hakua olen käyttänyt ahkerasti, mutta muutama asia askarruttaa silti.

Satek ( Tunnettu edullisuudestaan ) :mrgreen: myy seuraavia kemikaaleja, joita altaaseeni luulen tarvitsevani:

-kaliumvetykarbonaatti
-Magnesiumkloridi-heksahydraatti
-Magnesiumsulfaatti-heptahydraatti

Nyt sekoaa pää. Turun vesiarvot -kh 3 -gh 9 -ph 8,5.
Kipsillä ja soodalla ei pärjää, näin olen ymmärtänyt. Vaan mitä eroa on heksahydraatilla ja heptahydraatilla noinniinkuin käytännössä? Molemmat nostavat Gh-arvoa? Kumpaa luulisitte tässä kohtaa tarvittavan?

Olisin kovin onnellinen, jos joku kertoilisi kokemuksistaan näitten suolaseosten kanssa. Minä kun osaan tehdä helpoistakin asioista aika vaikeita. :mrgreen:
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Re: Satekin suolat?

Viesti Kirjoittaja Taju »

Onkos tuo pH-arvo vesilaitoksen ilmoittama vai oletko mitannut itse hanavedestä. Oman muistikuvani mukaan tuo olisi vesilaitoksen arvo, ja meillä ainakin raanasta tulevan veden arvo on 7.4. Eli tuo laskee hiukan putkistossa.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”