Olen kyllä vähän samaa mieltä edellisten kanssa... lehtikaloille allas on turhan nafti, mutta jos niitä ihan välttämättä haluat, niin yritä löytää valmis sopuisa kutupari. Voin kyllä kertoa, että vaikka olisi kuinka sopuisa pariskunta, niin kutuaikana (meillä kutevat lähes tulkoon viikon välein) muut kalat ja lehtarit itsekin saavat kyytiä toinen toisiltaan. Ei siis mikään maailman paras vaihtoehto, mutta itse teet valintasi.
Ehdottomasti kovan ja pehmeän veden kalat erikseen! Vetesi on todennäköisesti pehmeää, jolloin se on ikään kuin "valmista" pehmeän veden kaloille ilman sen kummempia toimenpiteitä.
Semmoinenkin asia kannattaa ottaa huomioon, että mustatetrat saattavat olla aikamoisia nyppijöitä. Siinä voi lehtareidenkin liehukkeet olla vaarassa. Isommassa porukassa viihtyvät ja käyttäytyvätkin paljon paremmin.
Saako tehdä kalasto-ehdotuksia? Itse laittaisin tällaisen kokoonpanon:
10-15 mustatetraa
1 partis
1k + 2-3n kääpiö- tai helmirihmakalaa
12 lämpimässä viihtyvää monnista, lajin saat vapaasti itse valita
Tälle poppoolle sopiva lämpötila on siinä 26 asteen paikkeilla, pH happaman puolella. Rihmakalat on mielettömän kauniita, mutta huomattavasti rauhallisempia kuin lehtikalat ja sopivat siksi mielestäni paremmin altaaseesi. Mustatetroja kunnon parvi. Itselläni ei ole kuin yksi partis 260-litraisessa ja voi että se nauttii yksinvaltiudestaan! Kasvavaa kokoakin mokoma ihan hirmuisesti, lähentelee jo 12cm. Pärjää siis loistavasti yksinäänkin, eikä ole pelkoa poikas-tulvasta. Monnisilla saat elämää pohjalle ja muutenkin mukavasti vipellystä ja liikettä altaaseen.