Millä pitää vesi hyvänä mahd pitkään?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Saritu
Starting Member
Starting Member

Millä pitää vesi hyvänä mahd pitkään?

Viesti Kirjoittaja Saritu »

Heip

Nyt kun täällä pääkaupunkiseudulla siirryttiin Vantaanjoen veteen ja sain sen käsityksen, että vedenvaihtoja kannattaisi vähentää (norm 1/3 - 1/2 viikottain). Niin mitkä "niksit" pitävät veden mahd hyvänä, siis vähentää kuormitusta?
Tietenkin vähemmän kaloja ja hillitty ruokinta, mutta muuten: kierteisiä kyllä/ei? Kasveja paljon/vähemmän? Suodattimien puhdistus tiuhemmin/harvemmin? Ilmastin?...

Nyt olis hyvät neuvot arvossaan.
450L, 250L, 112L, ja shiba
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mabo »

No kyllähän kierteiset pitävät jätteet aisoissa eli voisi kuvitella niistä olevan enemmän hyötyä kuin haittaa (vaikka kyllähän nekin kaiketi kakkivat). Kasvit käyttävät vedestä nitraattia eli kuluttavat turhia, vettä kuormittavia ravinteita pois.
Itse ajattelin huuhtoa suodattimia hiukan useammin, jotta jaksavat porskuttaa täydellä teholla. Ilmastimesta en tiedä, onko mitään hyötyä, tuskin ainakaan haittaa.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

kalojen jätökset muuttuvat lopulta nitraatiksi joka on sekin haitallista kaloille liian isoina pitoisuuksina. Tuota nitraattia käyttää luonnollisesti kasvit hyväkseen, eli nopeakasvuisten kasvien lisääminen auttaa siihen. Yhtenä mainostettuna suodatinmateriaalina nitraattien laskemiseksi on mainittu Easy-Life Symbiont.

Paras keino kuitenkin lienee ostaa RO-laite.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Akvaarion kuormitusta vähennetään ruokkimalla vähemmän. Muuta helppoa tai tavanomaista tapaa ei oikeastaan ole. Veden kuormitus vähenee myös poistamalla vedestä kalankakat ennen kuin ne ovat merkittävästi liuenneet - mikä lienee melko mahdoton tehtävä käytännössä. Sitä paitsi "pissaa" ei saa pois kuitenkaan.

Täytyyhän vettä kuitenkin vaihtaa. (RO-laite tislaa vettä.) Mikä siinä uudessa vesijohtovedessä nyt on tai arvellaan olevan vialla?

Tietenkin voi olla että monella tulee käytännössä vähemmän vettä vaihdettavaksi jos on tottunut suuria määriä usein vaihtamaan. Tähän voi liittyä myös kalamäärän vähentämisen tarve.

Kalat voivat myös reagoida uudenlaiseen veteen aluksi vaikkei siinä mitään varsinaista vikaa olisikaan. Erilaisiin klooriyhdisteisiin on varmasti erityistä syytä kiinnittää huomio muitten muutosten lisäksi.

--------------------------

Tuolla Tevin jutun liitteessä on myös joitain odotettavissa olevia muutoksia: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 0&start=30
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Riittävän tehokas biologinen suodatus on kaiken A ja O. Mieluiten vähän ylimitoitettukin.
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Applemiina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Applemiina »

Minua rupesi mietityttämään että miksi pitäisi vaihtaa vähemmän sen uuden veden takia? Mitä siinä vedessä on erilaista?

En meinaan tiedä, koska olen täältä hämeestä päin, niin olen vähän ulkona :P Ja kiinnostaa myös siksi, koska on mahdollisuus, että joudun Helsinkiin päin muuttamaan.
>||||> http://kuvablogi.com/blog/13596/1/
140l, 54l, cockerspanieli ja kingcharlesinspanieli
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Mä en ota mitään paineita tuon veden suhteen. Mulla on akvaariossa alimitoitettu kalasto, helkkarin hyvä suodatus, kierteisiä ja hyvät vedenparannusaineet. Ja omaksi juomavedeksikin kelpaa kyllä, siis hanavesi. :mrgreen:
Saritu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Saritu »

Pienempiä vedenvaihtoja ajattelin käyttää lähinnä siksi, että käsittääkseni vesi kovenee ja sitä kloorataan enemmän. Myös mm. ammoniakin määrän oletetaan lisääntyvän. Minulla on yhdessä altaassa kiekkoja, joiden oletan paheksuvan kovaa, kloorattua vettä. Olen mieluummin vähän liian varovainen ja säikky näissä asioissa, jos sillä voin välttää kalakuolemia.
450L, 250L, 112L, ja shiba
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”