Huom! Katsokaa viestin kirjotusaikaa, iltaunisena minulle tähän aikaan tulevat ideat eivät välttämättä ole niitä parhaita.

Valvoja: Moderaattorit
Kun olis kamera vaan, niin kyllä näyttäisin. Hiilidioksiidia kun lasketaan kaikki voittaisin!aapo kirjoitti:..Minkälaisia "tee se itse"-malleja on?
Ongelmana olisi se ilman kertyminen sinne suodattimeen...cube122 kirjoitti:Olen tässä lueskellut näistä erillaisista hiilidioksidi levittimistä ja ajattelin kantaa korteni kekoon.
Mieleeni tuli että onkohan kukaan kytkenyt hiilidioksidi letkua ulko suodattimen imupuolelle, tässä tapauksessa letku on tulossa 2215 imuletkuun juuri ennen hanaa.
Vaikuttaisi toimivalta ainakin näin paperilla, jos suodatin ei siittä meteliä nosta. CO2 imeytyisi ainakin takuu varmasti sitä myöten kun sitä syöttäisi.
Onnea matkaan sen testaamisen kanssa, muista kokeilla aina välillä sitten sen suodattimen moottorin kuumuutta jne. Saattaahan se hyvällä onnella toimiakin ja suodatin olla leikkaamatta kiinnicube122 kirjoitti:Arvasit oiken hiivate hommat tulossa, olen itseppäinen ja kokeilen kuitenkin ellei siittä ILMAstaole siellä haittaa bakteereille yms.
Saako tiedustella miten olet mitottanut tulevan suodattimesi altaan kokoon, itsekkin olen kyseistä härveliä harkinnut?
Akvaariokasvin ruukusta leikattu pohja pois, jolloin jäljelle jää "pohjaton ruukku". Sitten ruukku leikataan yhdestä kohdasta halki sitten, että ruukun saa kierreittyä torvelle. Ne räpsöttimet, jotka jää jäljelle, kun ruukun pohja poistetaan pitävät EhfiMechin sisällä - EM on helppo myös poistaa tarvittaessa suoristamalla ne räpsöttimet.Ilpo kirjoitti:Kysymys:
Millä hooveellä saat ehfimechin pysymään tuolla levittimessä?
Jep, mie vedin kiljupöntöstä letkun Sacem Marathon 1000:n imuritilään. Kilju kun kävi kovin innoissaan ei suodatinressu ehtinyt kaikkea kaasua sekoittaa. Tuloksena oli ulkosuodatin, joka oli kuin hörpännyt ilmaa eikä jaksanut enää imeä. Ei hyvä ratkaisu. Suosittelen ennemmin kaasuletkun vetämistä diffuusoriin tms.cube122 kirjoitti:Mieleeni tuli että onkohan kukaan kytkenyt hiilidioksidi letkua ulko suodattimen imupuolelle, tässä tapauksessa letku on tulossa 2215 imuletkuun juuri ennen hanaa.
Aloittamalla mieluummin hyvin pienellä määrällä ja seuraamalla hiilidioksidipitoisuutta esim. pH:ta mittaamalla (sellainen lasiin kiinnitettävä CO2/pH-mittari, jossa reagenssilitku jaksaa parisen viikkoa kerrallaan, on tuossa vaiheessa ihan kätsä). Kaasukello on aktiivista levitintä vaarattomampi, koska siitä ylimääräkaasu yleensä vain pulputtaa pois. Hyvä aktiivinen reaktori voi liuottaa kaiken tuotetun kaasun.mysli kirjoitti:Luinkin juuri tuosta hiilidioksidin lisäämisestä, tarvikkeetkin löytyvät, mutta vielä muutama asia arveluttaa. Eli miten voin olla varma, etten yliannostele hiilidioksidin määrää, onko vaaraa päivällä edes olemassa kun kasvit kuitenkin käyttävät sitä koko ajan?
Ei.Entä onko edes teoriassa mahdollista, että kasvit tuottaisivat liikaa happea?
Joidenkin mielestä kyllä. Itse pidän tuota ilmastinkiveä varsin tehottomana levittimenä.Levittimeksi ilmeisesti riittää ihan tavallinenkin ilmastinkivi ja hiilidioksidi tulee ulos omalla paineellaan.
Mjaa. Ehkä tuo voisi olla hyvä idea ainakin aluksi. Omissa altaissani on levitys päällä yötä päivää. Ei ongelmia.Niin ja olisiko varminta poistaa koko systeemi aina yöksi, ettei vain myrkytä kaloja, ainut omistamani ilmapumppu on niin äänekäs ettei sitä voi öisin käyttää.
Kuulostaa hyvältä, täytyy vielä toivoa, että paikallinen akvaariokauppias on edes kuullut tuosta joskus.Kati kirjoitti: Aloittamalla mieluummin hyvin pienellä määrällä ja seuraamalla hiilidioksidipitoisuutta esim. pH:ta mittaamalla (sellainen lasiin kiinnitettävä CO2/pH-mittari, jossa reagenssilitku jaksaa parisen viikkoa kerrallaan, on tuossa vaiheessa ihan kätsä).
Kati
Huitelin pitkin nettiä; www.jbl.de'stä löytyi tämä. Printtaa vaikka mukaan, jos tuntuu vaikealtamysli kirjoitti:Kuulostaa hyvältä, täytyy vielä toivoa, että paikallinen akvaariokauppias on edes kuullut tuosta joskus.
Itse laittaisi levityksen ekaa kertaa käyntiin mahdollisimman aikaisin akvaarion päivärytmissä, jotta kasvit ehtivät heti ekana päivänä kunnolla mukaan. Mittaisin pH:n ennen aloittamista, ja ekoina päivinä vaikka muutamankin kerran. Jos se pysyy samana tai nousee (sekin on mahdollista), parantaisin levitystä tai lisäisin kaasua seuraavaksi päiväksi.Kuinka nopea tuo ph:n muutos pahimmillaan on? Olettaen etten tuollaista litkua löydä, niin kuinka usein ja millä aikavälillä ph:ta mittailen? Vesi kun on aika pehmeää (3) ja aavistuksen hapanta (6,8), niin mahdollinen muutos voisi kai olla nopeakin.
Jos se pH on 6, niin minua vähän arveluttaisi tuo hiilidioksidin lisäys. Vai olenko väärässä?mysli kirjoitti:Vesi kun on aika pehmeää (3) ja aavistuksen hapanta (6,8)
Kati kirjoitti:Mjaa. Ehkä tuo voisi olla hyvä idea ainakin aluksi. Omissa altaissani on levitys päällä yötä päivää. Ei ongelmia.Niin ja olisiko varminta poistaa koko systeemi aina yöksi, ettei vain myrkytä kaloja, ainut omistamani ilmapumppu on niin äänekäs ettei sitä voi öisin käyttää.
Kati