Olen tässä kesällä perustamassa meille toisen, isomman altaan. Ja kun tilaa on nyt tulossa lisää, niin on alkanut plekotkin kiinnostamaan. Eli, koko allasta minulla ei vielä ole, mutta kuitenkin, mitä plekolajia ehdottaisitte tuon kokoiseen altaaseen? Olen ajatellut teettää altaasta "enemmän pitkän kuin korkean" altaan. (onko muuten olemassa jotain tilavuuslaskuria, josta saisi litramäärän tietoon mitat syöttämällä?)
Ja nyt on pakko myöntää, en tiedä plekoista mitään (vielä), eli mikähän mahtaa olla se iso pleko joita tuolla eläinkaupoissa näkee? Ja huoli pois vannoutuneet akvaharrastajat, aijon kyllä paneutua asiaan kunnolla ennen kuin altaaseen mitään kummaa hankin.
"jokaisella naisella pitäisi olla minkki vaatekaapissa, jaguaari autotallissa, tiikeri sängyssä ja apina, joka maksaa kaiken"
70l seura-akva + 40l omppula
Itsekin plekoista haaveilen. Tuolla olen itse käynyt "näyteikkuna ostoksilla". Näkyy listassa suunnilleen se koko, jonka kala saavuttaa. En tosin tiedä plekoja sen enempää tuntematta, miten hyvin tuo on toteutettu, mutta ainakin suuntaa antava on. Voi sitten tarkempia tietoja itse googlettaa, kun sopivan oloinen/näköinen löytyy. Noiden lisäksihän on paljon muitakin.. Mutta alkuun pääsee..
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
Oi vitsi!! Kiitos linkistä! En muistanu koko akvaariokeskuksen sivua! Hieno homma! Tänks!
"jokaisella naisella pitäisi olla minkki vaatekaapissa, jaguaari autotallissa, tiikeri sängyssä ja apina, joka maksaa kaiken"
Suosittelisin tuonne pienemmäksijääviä plekoja, joku max. 15 senttinen tuonne vois mennä. Salamanteripleko on kaunis, helppo ja suht edukaskin ostos. Tuohon allaskokoon mahtuu useampikin, riippuen toki muusta kalastosta. Muistathan tarjota plekoille luolia, lämmintä vettä(lähemmäs 30 astetta) ja runsasta virtausta.
Onko muuten totta että tuota salamanteriplekoa ei ole viljelty Suomessa? Millainen muuten tällainen otus on? Onko kovin herkkä, esim. vesiarvojen vaihteluille? Meneekö parvessa vai mieluummin yksikseen..? ..ai tätä kysymysten tulvaa.
Xia kirjoitti:
Onko muuten totta että tuota salamanteriplekoa ei ole viljelty Suomessa? Millainen muuten tällainen otus on? Onko kovin herkkä, esim. vesiarvojen vaihteluille? Meneekö parvessa vai mieluummin yksikseen..? ..ai tätä kysymysten tulvaa.
Ei ole totta. Itsekin olen "viljellyt" huimat 2 kappaletta kohta jo "aikuisiksi" kasvanutta salamanteriplekoa ja kohta sata havaittua hukkaan heitettyä hedelmöittynyttä munaa. Ainakin kolmella nimimerkillä täälläkin itseni lisäksi on "viljelyt" onnistuneet vähän paremmin tai jotenkin nyt ainakin.
Eivät ole erityisen herkkiä vesiarvojen suhteen, mutta varmasti nuokin hengiltä saa huonoissa olosuhteissa. Riittävästä lämpötilasta ja veden hapekkuudesta erityinen kiinnipitäminen lienevät ne tärkeimmät asiat muihin tavallisiin kaloihin verrattuna. Kuitenkin suhtkoht. kalliita fisuja vielä ovat, joten akvaarion perushoito ja perusteet on syytä olla kunnossa.
Montaa kappaletta voi pitää samassa altaassa, mikäli piiloja on paljon kaikille tarjolla tapauskohtaisesti. Ovat kyllä harvinaisen [sensuroitu] toisilleen sille päälle sattuessaan. Muita kaloja eivät pahemmin noteeraa (ei edes muita plekoja) omien kokemuksieni perusteella. Altaaseen saa plekoluolien, kivien ja juurakoiden avulla helposti paljon sopivia luolia kaloille.
Tylsää, mutta haku toiminnolla löytyy oikeasti paljon tarinaa kyseisestä lajista. Hakusanaksi vaikkapa salamanteriple* tai salaman*.
Xia kirjoitti:(onko muuten olemassa jotain tilavuuslaskuria, josta saisi litramäärän tietoon mitat syöttämällä?)
Laskin.
Pituus x leveys x korkeus = tilavuus. Sentteinä laskettuna tulos jaetaan tuhannella, jotta saadaan litramäärä. Esimerkiksi 150 x 40 x 40 cm tekisi 240 000 kuutiosenttiä eli 240 litraa.
Eli jos salamanteripleko on sopuisa ja säyisä laji, niin menisikö samassa altaassa tiikerinuoliaisia..? Onko kellään kokemuksia?
Kyllä salamanterit varmasti tulisivat toimeen tiikerinuoliaisten kanssa, mutta altaasi on tikruille aivan liian pieni. Pari, kolme kertaa enemmän tilaa, niin sitten kannattaa jo harkita.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
No voi hitsinpimpula.. ovat vaan niin pahuksen näyttäviä kaloja..
Kävin tänään Puutorin akvaariossa kyselemässä hintojakin tuota uutta allasta varten. Ei ollutkaan niin suuri tuo hinta (siis ite allas, hylly alle + ulkosuodatin) mitä odotin! Litroja tulis sitten olemaan 270l ja hintaa 495€... Onko tuo teidän mielestä kohtuullinen hinta tuollaiselle kompleksille? Mistäköhän muualta saisi tilattua mittojen mukaan..? Kokemuksia?
Kyllähän melkein jokaisen liikkeen kautta saa tilattua altaan myös mittatilauksena. Kannattaa vähän "kilpailuttaa" liikkeitä, eikä sen tarvitse välttämättä olla ihan kotinurkilla, jostain voi saada edullisemmin rahteineen päivineen.
Salamanterit ovat sitten aika röyhkeitä syömähommissa, meillä isommat, pienemmät ja samankokoiset saivat kyytiä, ja jopa nuoret antoivat lähdöt itseään isommille hypancistruksille. Muuten ovat kyllä sopuisia ja oikein kauniita kaloja.
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Juwelin edustajalta kyselinkin jo.. ei onnistu sieltä.. Perus turkulaisena on tullut asioitua vain näissä Turun paikallisissa akvaarioliikkeissä. Olisiko jollain suositella tässä lähimaastossa jotain hyvää liikettä josta sitten kysellä? Vai mitä kautta tätä mun projektia kannattais lähteä toteuttamaan...? Ja kun kuitenkin haluaisin akvan alle puisen kaapiston/hyllykön.. nirso kun olen.