Poikaskuolemat! ehdotuksia?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
cent
Starting Member
Starting Member

Poikaskuolemat! ehdotuksia?

Viesti Kirjoittaja cent »

Minulla oli n.100 kiekkopoikasta joista on nyt jäljellä noin 80. Menetän päivässä noin 5 poikasta. Oireet ovat seuraavat: ennen kuolemaansa poikaset hortoilevat virranmukana ja ovat kaikinpuolin apaattisia. Hengitys on normaalia ja esineitä vasten hankailua ei juurikaan esiinny. Ulosteet ovat monilla vaaleita, läpikuultavia ja pitkiä.Sisäloislääkkeenä olen käyttänyt flubenolia, jota sekoitan ruokaan.

Osa poikasista menetti ruokahalunsa muutamassa päivässä. Kidusloisten kanssa on ollut aikasemmin ongelmia joten olen antanut suolakäsittelyn kaikissa muodoissaan. Nostin myös altaan lämmön 32-asteeseen.Loislääkkeenä on käytetty daktymor(vaikuttava aine Praziquantel). Altaassa on noudatettu todella hyvää hygieniaa, vedenvaihto 2x päivässä 30%. Sera tremazol on seuraava lääke jota olen miettinyt, mutta en ole enää ollenkaan varma diaknoosista.
Ulkomaisilla sivustoilla neuvottaisiin käyttämään metronidazol-lääkeainetta kalojen hoitoon mutta sen saaminen suomesta lienee vähitäänkin vaikeaa.
Suomu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Suomu »

Ikävä kuulla että sinullakin on ongelmia kiekkojesi kanssa. Omat kiekkoni oireilevat aika paljon samalla lailla kuin nuo sinunkin, uloste läpikuultavaa, hengitys normaalia eivätkä hankaa itseään mihinkään. Uivat kuitenkin normaalisti. Mari ystävällisesti neuvoi minua lääkitsemään kalat, ja laitoinkin eilen altaaseen Parasite Clearin annosteluohjeen mukaan. Lääkitsen tosin kaloja nyt ulkoisten loisten annostuksella, sisäloisiin kun on taas omat annostusohjeensa. Toivottavasti löydät lääkkeen joka noihin vaivoihin puree ja saat kiekkopoikueesi pelastettua. Tsemppiä!
cent
Starting Member
Starting Member

Parasite clearissa on sama vaikuttava aine kuin daktymorissa(Praziquantel), en ole tosin tietoinen onko siinä jotain muita lääkeaineita, joita daktymorista ei löydy. Laitan tänään vielä yhden daktymor käsittelyn.
Bucket
Member
Member
Viesti:

Re: Poikaskuolemat! ehdotuksia?

Viesti Kirjoittaja Bucket »

cent kirjoitti:Minulla oli n.100 kiekkopoikasta joista on nyt jäljellä noin 80. Menetän päivässä noin 5 poikasta. Oireet ovat seuraavat: ennen kuolemaansa poikaset hortoilevat virranmukana ja ovat kaikinpuolin apaattisia. Hengitys on normaalia ja esineitä vasten hankailua ei juurikaan esiinny. Ulosteet ovat monilla vaaleita, läpikuultavia ja pitkiä.Sisäloislääkkeenä olen käyttänyt flubenolia, jota sekoitan ruokaan.

Osa poikasista menetti ruokahalunsa muutamassa päivässä. Kidusloisten kanssa on ollut aikasemmin ongelmia joten olen antanut suolakäsittelyn kaikissa muodoissaan. Nostin myös altaan lämmön 32-asteeseen.Loislääkkeenä on käytetty daktymor(vaikuttava aine Praziquantel). Altaassa on noudatettu todella hyvää hygieniaa, vedenvaihto 2x päivässä 30%. Sera tremazol on seuraava lääke jota olen miettinyt, mutta en ole enää ollenkaan varma diaknoosista.
Ulkomaisilla sivustoilla neuvottaisiin käyttämään metronidazol-lääkeainetta kalojen hoitoon mutta sen saaminen suomesta lienee vähitäänkin vaikeaa.
ei se vaikeaa oo. eläinlääkerille soitto ja flagyl recepti, sitten sulla on Metro.

jos kakka on läpinnäkyviä tai valkoista, ei se matoja on vaan spiro tai hexamita.

flubenol ei auttaa

1.5 gramma flagyl 100g pehmeäruoka (räkmix) ja anna se 12päivää ja vaan se, jos poikasia ei syö sitä jos ne ovat vielä niin nuoria sitten metro vedessä. 400mg/100l vettä.

hyvä foorumi on ruotaslainen www.diskusforum.se siellä on englatilaien osasto ja sieltä mä on saannut paljon hyviä neuvoja.
Bucket
Member
Member
Viesti:

Flagellol autta myöskin, mutta mä en tie miten sen käy poikasien kanssa.
cent
Starting Member
Starting Member

Oulun eläinlääkäriasema Lemmikin erityisen hyvän palvelun kautta sain heti metroa. Ajattelin laittaa lääkettä ensin veteen ja kysynkin kauan pitää antaa lääkkeen vaikuttaa vedessä?
Bucket
Member
Member
Viesti:

cent kirjoitti:Oulun eläinlääkäriasema Lemmikin erityisen hyvän palvelun kautta sain heti metroa. Ajattelin laittaa lääkettä ensin veteen ja kysynkin kauan pitää antaa lääkkeen vaikuttaa vedessä?
tämä mä en nyt oikein voi sanoa mutta joku annat se vaikuttaa 2 päivää ja vedenvaihto ja sama määrä

ja sitten on niitä joka laittaa se sinne ja antaa vaikutta 8 tuntia ja vedenvaihto , ja lisää sinne, ja 8 tuntia ja vedenvaihto ja niin poispäin.

niin kauan ,että se kakka on tumma :)

toivottavsti joku muu voi sanoa suoraan miten se pitäs olla.

Ja pyydän anteeks että mun suomen osaminen on vähän huonoa , mutta toivottavasti sä ymmärrät :)

toivottavasti ne tulevat 22cm lettuja koku porukka :D
cent
Starting Member
Starting Member

Suurkiitokset bucketille avusta! Poikasten käyttäytyminen on palannut normaaliksi metro käsittelyn jäljiltä! Vasta 10 tuntia on kulunut hoidon aloittamisesta, mutta ei ikinä uskoisi näitä kiekkoja samoiksi joiden seuraan aamulla heräsin. Toivottavasti osaan jatkaa hoidon loppuun oikea oppisesti.
Tehty nyt: lämpö 31-asteeseen ja metroa veteen 400mg/l, lisäksi metroa ruokaan niille jotka vielä söivät.
suunnitelma eteenpäin: metroa vedessä kunnes ruokahalu kaikilla takaisin, jonka jälkeen jälkeen jatkan metro-ruualla kunnes ulosteet tummia pökäleitä.
Bucket
Member
Member
Viesti:

cent kirjoitti:Suurkiitokset bucketille avusta! Poikasten käyttäytyminen on palannut normaaliksi metro käsittelyn jäljiltä! Vasta 10 tuntia on kulunut hoidon aloittamisesta, mutta ei ikinä uskoisi näitä kiekkoja samoiksi joiden seuraan aamulla heräsin. Toivottavasti osaan jatkaa hoidon loppuun oikea oppisesti.
Tehty nyt: lämpö 31-asteeseen ja metroa veteen 400mg/l, lisäksi metroa ruokaan niille jotka vielä söivät.
suunnitelma eteenpäin: metroa vedessä kunnes ruokahalu kaikilla takaisin, jonka jälkeen jälkeen jatkan metro-ruualla kunnes ulosteet tummia pökäleitä.
voi ihana :)
Bucket
Member
Member
Viesti:

miten se etenee? :)
cent
Starting Member
Starting Member

Heikoimmille poikasille hoito oli jo liian myöhäistä ja muutama huonokuntoinen on vieläkin altaassa, mutta suurinosa poikasista syö jo aktiivisesti ruokaa ja käyttäytyvät kuin terveet kalat. Odotettavissa on varmaan vielä muutamia menetyksiä mutta tilanne on kääntymässä parempaan päin. Jatkan vielä kolmannen päivän lääkkeen antoa veteen, jonka jälkeen annan lääkettä vain ruuassa tilanteen salliessa.
Bucket
Member
Member
Viesti:

cent kirjoitti:Heikoimmille poikasille hoito oli jo liian myöhäistä ja muutama huonokuntoinen on vieläkin altaassa, mutta suurinosa poikasista syö jo aktiivisesti ruokaa ja käyttäytyvät kuin terveet kalat. Odotettavissa on varmaan vielä muutamia menetyksiä mutta tilanne on kääntymässä parempaan päin. Jatkan vielä kolmannen päivän lääkkeen antoa veteen, jonka jälkeen annan lääkettä vain ruuassa tilanteen salliessa.
Ok.

se on vaan se kun pieni poikasia saa jotain, niin niitä aloittaa aika äkkiä kuolemaan :/

toivottavasti kaikki mene parempaan suuntaan :)

mutta ens kertaa sä tiedät :)

Minkälaisia värimuotoa ovat vanhempia?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”