Tervetuloa lomalta kotiin... Ja v...tut!

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Tervetuloa lomalta kotiin... Ja v...tut!

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Seuraa puhdasta itsesäälinsekaista tilitystä, joten kaikki ne jotka luulivat tämän threadin sisältävän jotain oikeasti hyödyllistä luettavaa: Klikatkaa "paluu edelliselle sivulle"- nappia.
Tämän kesän (ja viime kesän) ainoa lomaviikko meni ja onnessani läksin sitä viime torstaina viettämään. Mies tavan mukaan hoiti eläinkuntaa poissa ollessani, myös kaloja.
Tänään sitten palauduin kotiin ja arki iski keskelle palleaa, jättäen keuhkot vaille ilmaa. Mies kertoi heti ovella, että 720 litraisesta altaasta oli pari lippulehtikalaa löytynyt kuolleena tänään, kun oli tullut töistä. No nokkelana ei ollut heti vaihtanut vettä, vaan lähtenyt ensin lenkille. Tuli sieltä lenkiltä sitten samalla ovenavauksella kanssani sisään.
Minä tietysti sinkosin tutkimaan allasta ja kas, tilanne olikin todellisuudessa se, että elossa oli yksi lippulehtikala ja yksi perunlippu, kaikki loput (8 kpl!!! 8O ) isoa komeaa lippulehtikalaani ja suurin osa samassa altaassa majailleista kongontetroista kellui pinnalla.
Syy: ilmeisen raskaskätisen liikaruokinnan aiheuttama suodattimien tukkeutuminen ja siitä seurannut happikato. Joka ainoassa altaassa on järkyttävä leväinvaasio (sinilevästä ihan tuiki tavalliseen viherlevään), joten taidanpa vaihdella sitä vettä enemmänkin... [}:)]
Opetus? Älä pidä lomaa! Vaikka kuinka monta kertaa opastaisit sitä ruokkimista, ei näköjään onnistu! (Ei, en ottanut avioeroa, mutta helpotusta viikon eron tuomaan tuskaankaan on aika turha tulla norkkaamaan, ainakaan muutamaan päivään! Eikä siinä auta syliin kannettu ruusukimppu...)
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
möhkökala
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja möhkökala »

Otan osaa.
hehheh 8) ...

Eipä meiänkään kotiväki osaa mitään edes kädestä pitäen opastamalla...
Archie
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Archie »

Jaahas.

Taidanpa kiirehtiä Rondomatikkien tilausta.

Aarni
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

archie kirjoitti:Jaahas.

Taidanpa kiirehtiä Rondomatikkien tilausta.

Aarni
Ei lämmitä, jos kalastoon kuuluu pallokaloja, mustanorsukaloja, liejuryömijöitä ja rauskuja... Kaikki edellämainituista syövät kyllä jonkin verran kuivaruokaa, mutta esim. rauskualtaasta alkaa kyllä kadota kaloja jos pelkällä kuivapelletillä yrittää ruokkia.
No, täytynee kai vaan olla kiitollinen, että tappoi sellaisia lajeja joita sentään kohtuu helposti saa kaupasta. Laskunmaksu siinä vaan kirpaisee... :x
Joo, ja kukkiakaan ei näemmä ollut kastellut. Saa nähdä vieläkö sitruunapuu, kohtalonköynnös, amatsoninlilja ja muutamat muut toipuvat *ärrin murrin*

-----------------

Byäääääää :cry: Tää löysi kannonkolosta tän vanhimman plekon kuolleena siihen samaan kirottuun happikatoon! Nyt uhkaa jo kyllä avioero!
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Archie
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Archie »

Well....voispa jotenkin lohduttaa... :cry:

Aarni
Mika
Monnimies
Monnimies

Viesti Kirjoittaja Mika »

No niin- nyt myyt sen sen kuonoripsimonnisi ja rauskut halvalla tännepäin + loput seepraripsimonnisi! :twisted:
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
Lea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lea »

Otan osaa ....
Jos mä olisin tossa tilassa, niin en tiedä itkeäkkö vai raivota pää punasena, mutta harmittais niin törkeesti, etten tietäis miten päin olisin.. [}:)]

Toivottavasti miehesi osaa lepytellä sua kunnolla, ainakin auttaa akvaarioiden siivoamisessa ja voishan se etsiä sulle kaupasta uudet kalat tilalle ....

Onneksi mun parin viikon loma meni hyvin ja siskon tyttö hoiti akvaarion ihan ok (vaikka olikin ensikertalainen) kalat oli terveitä ja elossa tullessani takaisin :D
Ruoasta olin kyllä laittanut niin pienet annosteluohjeet, ettei vaan tule liikaruokintaa, parempi kalojen vähän paastota, kun kellua ruuassa...

Toivottavasti ei tule enään lisää yllätyksiä, kun siivoat niitä akvaarioitasi, eiköhän tossa nyt ollut tarpeeksi menetystä yhdelle kerralle ..
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Mika kirjoitti:No niin- nyt myyt sen sen kuonoripsimonnisi ja rauskut halvalla tännepäin + loput seepraripsimonnisi! :twisted:
Just tällaista en kaivannut. En myy! Ne ovat hyvissä voimissa ja elossa (nyt vettä vaihdettuani). Onneksi tulin kotiin tänään, muuten olii varmaan tullut tappioita muissakin pytyissä! Juma, jos olisi yllämainitut tappanut, niin... *kylmiä väreitä*
Lea kirjoitti:Ruoasta olin kyllä laittanut niin pienet annosteluohjeet, ettei vaan tule liikaruokintaa, parempi kalojen vähän paastota, kun kellua ruuassa...
No kun en enää tajua miten vielä selvemmin ne ohjeet antaisin... Kun on tietokoneelta printattu liuska, josta näkee mitä ruokaa, minkä verran ja miten mihinkin akvaan laitetaan. Sen lisäksi on käsketty seurata kalojen syömistä ja vähentää annoksia tarvittaessa... Suodattimien toimintaa on kehoitettu seuraamaan päivittäin ja vaihtamaan vettä tarvittaessa. Kädestä pitäen on näytetty miltä näyttää ilmaa haukkova kala... Emmä jaksa. Yliopistokoulutus... ja PAH!
Niin juu, ja lämpötila lienee myös kohonnut aika korkealle, kun herra oli sammutellut kaikki ilmaa sisällä viilentävät tuulettimet pois päältä ilmeisesti ajatuksenaan säästää sähköä (no sitähän sitten säästyi :roll: ).
*lapsellinen kostonhalu iskee*
Nyt harmittaa ettei sillä ole sitä prätkää, varmasti livahtaisi sokeria bensatankkiin tai jotain (tekisköhän jotain sen rullaluistimille...?)
Lea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lea »

Juu, kyllä mie uskon, että selvät ohjeet laitoit :D
Sanoit vaan, että liikaruokinta oli varmaan yksi syy kuolemiin ja kun ruoasta puhuttiin, niin minäkin lausuin siitä pari sanaa, miten omalla kohdallani homma hoitui ...
Onneksi mun ohjeeni menivät perille saakka [;)]
Niin ja mulla kun oli "vain" tuo yksi akvaario, mihin hoitaja joutu syventymään, mutta sulla kun on niitä niin kamalasti, joita joutuis tarkkailee, niin ehkä siinä "syventyminen hommaan" vähän herpaantuu...
en tiedä, mutta helpompihan se on yksi akvaario hoitaa, kuin toistakymmentä :D
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

Mari kirjoitti:No kun en enää tajua miten vielä selvemmin ne ohjeet antaisin... Kun on tietokoneelta printattu liuska, josta näkee mitä ruokaa, minkä verran ja miten mihinkin akvaan laitetaan. Sen lisäksi on käsketty seurata kalojen syömistä ja vähentää annoksia tarvittaessa... Suodattimien toimintaa on kehoitettu seuraamaan päivittäin ja vaihtamaan vettä tarvittaessa.
Turhaa mussutusta. Kalat on mennyt, ja sille et juurikaan voi jälkikäteen.

Käsketty, vähentää tarvittaessa, kehoitettu, vettä tarvittaessa... Kovin epämääräistä. Ainiin ja vielä printattu ohje. Musta kuulostaa siltä, että oli kyllä käskytetty, mutta oliko hommaa koskaan harjoiteltu? Jos hommat eivät suju rutiinilla, on turha olettaa, että ne ohjeita printtaamalla sujuisi, joten oikeastaan voisit syyttää tappioistasi itseäsi enemmän.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja skare »

dsl kirjoitti:Turhaa mussutusta. Kalat on mennyt, ja sille et juurikaan voi jälkikäteen.

Käsketty, vähentää tarvittaessa, kehoitettu, vettä tarvittaessa... Kovin epämääräistä. Ainiin ja vielä printattu ohje. Musta kuulostaa siltä, että oli kyllä käskytetty, mutta oliko hommaa koskaan harjoiteltu? Jos hommat eivät suju rutiinilla, on turha olettaa, että ne ohjeita printtaamalla sujuisi, joten oikeastaan voisit syyttää tappioistasi itseäsi enemmän.

No olipa hiukan tyly vastaus... varmaan itseäsikin harmittaisi vastaavassa tilanteessa.

Itsekin olen hoitanut lomaruokinnat niin, että olen kirjoittanut papereille kunkin akvaarion kohdalle mitä safkaa annetaan, paljonko ja milloin. Ja pakasteruokittavien pallokalojen kohdalla olen painottanut, että nämä sitten kuolee ilman näitä surviaisen toukkia... Äitini ja siskoni ovat osoittautuneet erinomaisiksi kalanhoitajiksi. Vedenvaihdon opettaminen voisi kyllä olla liikaa, mutta onneksi ainakaan toistaiseksi siihen ei ole ollut tarvettakaan. Olen pyytänyt heitä käymään meillä ruokkimassa viikon aikana vain kerran tai kaksi, jolloin yliruokkimisen vaara ei ole kovin suuri.

Kädestä pitäen on toki hyvä opettaa, mutta kyllä siihen lisäksi tarvitaan vielä kirjalliset ohjeet, kun eivät kaikki jutut kuitenkaan pysy asiaan tottumattoman ihmisen päässä.

Asiahan tosiaan on niin, että akvaarion on parempi olla ilman hoitajaa sen viikon verran kuin antaa asiaansa osaamattoman ihmisen yliruokkia kaloja silloin kun itse on poissa.
totoro
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja totoro »

No, onneks mä oon lomalla kotona...Kannattaa kokekeilla!Silloin ei akvaariosta ei löydy toisten kanssa selkäuintia harrastavia kaloja... :roll:
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

dsl kirjoitti:Turhaa mussutusta. Kalat on mennyt, ja sille et juurikaan voi jälkikäteen.

Huhhuh, aika kovaa puhetta..

Meillä on mies jopa innokkaampi antamaan ruokaa kuin minä. ja hyvin on oppi mennyt perille. Meillä on kuitenkin ihan tavallinen seura-akvaario, jossa vaativimmat kalat ovat kerritetroja (!). Niille maistuu hiutaleruoka siinä missä muillekkin. Pakasteruuasta eivät edes välittäneet. Helmirihmaa ei kiinnosta edes hyttysentoukat, maistoi vähän ja ilme oli kuin "antakaa nyt jo sitä tuttua ja turvallista hiutaleruokaa..". Koita siinä noille keksiä vaihtelua :roll: Eli helppoa on ruokinta. Toisen altaan ruokinnan hoitaa automaatti. Joskus jos automaatti on jäänyt täyttämättä, soitan kotiin ja sanon että jos niille kaloille nyt viikon aikana pari kertaa heittää ruokaa. Ei ainakaan pitäisi olla vaaraa liikaruokinnasta. Onneksi on vain tavallisia kaloja [;)] Niidenkin kuolema kyllä harmittaisi.

Tuli vielä mieleen, että kyllä meillä pidettäisiin mykkäkoulua, jos mies onnistuisi tappamaan rakkaita kaloja. Helmirihma on yksi kala, jota olen koittanut kaikin tavoin suojella ja hoitaa, se on nimittäin pienemmän akvaarioni ensimmäinen asukas ja jo 6 tai 7 vuotta vanha. Siitä on nyt viime kuukausina tullut todella seurallinen ja ihastuttava kala ja sitä myötä tietysti entistä tärkeämpi. Eihän se varmaan enää montaa vuotta elä, mutta sitä en hyväksyisi että joku huolimattomalla hoidolla tappaisi kalan. Kyllä antaisin anteeksi, mutta en ihan heti :|
Viimeksi muokannut Blue, 10:13, 04.07.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Marille osanotot

Viesti Kirjoittaja Jani »

Olipas kyllä kamala kotiinpaluu!!! Itse en kyllä osaisi edes kuvitella moista tilannetta ja omaa reaktiotani. Ois kyllä niin vaikea antaa toiselle moinen mokailu ja typeryys anteeksi. Itselläni on myös kaloja jotka ovat mulle kuin henki ja elämä ja jos ne delaisivat jonkun surkean hoidon ja välinpitämättömyyden takia, ois ero lähellä tai ystävyys miltei ohitse.

Sitten siihen että mitä tästä voimme oppia. Viikon matkan aikana en välttämättä ruokkisi kaloja ollenkaan. Rauskuille ois ehkä pakko nakella jotain kalanpaloja mutta vain 2-3 kertaa viikossa (sillai tulisi ehkä pienimmät tappiot muiden kalojen syömisen muodossa). Kuitenkin on vaikea sanoa sillä en tiedä kalojesi luonnetta ja elintapoja. Jokainen kala on yksilö ja vain niiden oma kokenut hoitaja osaa suunnitella oikean hoidon.

Itse olen toiminut pari kertaa 2 viikon loman aika seuraavasti: olen hommannut (pakottanut) pari kaveriani hoitamaan allasta. Yksi hoitaja on oikea akvaristi joka osaa vaihtaa vedet ym. Toinen hoitaja on akvaarioista kiinnostunut työkaverini joka sitten 3 kertaa viikossa kävi kalat ruokkimassa. Eli vesi vaihdettiin siinä 2 viikon aikana kerran(palattuani reissusta vaihdoin heti puolet vedestä) ja ruokintaa oli muutaman kerran. Ruokkimisen olin opettanut kädestä pitäen ja kaveri parka oli sitten ihan skarppina ruokkinut puikkokaloja kepakon nokasta annettavilla seitinpaloilla jne :mrgreen:

Eli tuo ruokintahomma on hankalaa hommaa semmoiselle joka sitä ei osaa. Ja kaverini sanoi että puikot olivat häntä pelänneet, kalat ilmeisesti todella tuntevat hoitajansa. Kunnon koulutus on paikallaan. Ja safkaa mieluiten 3-5 kertaa vähemmän kuin normaalisti. Tällöin ei helpolla tule liikaruokintaa sillä nälkäiset kalat 2-3 päivän välein kyllä syövät vähän isommankin satsin kerralla ja eivät muutenkaan ole turhan nirsoja tarjotun ruuan suhteen.

Toivottavasti saat Mari altaan uudestaan kuntoon ja pystyt joskus antamaan siipallesi anteeksi. Kalat ovat rakkaita lemmikkejä ja jossain mielessä niitä voi verrata vaikkapa kissoihin tai koiriin. Ainakin mulle on 16 v ripsarini rakas eläin ja hermot menis jos se kuolisi ihan turhaan huonon hoidon takia. Tsemppiä Marille!!!
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Tervetuloa lomalta kotiin... Ja v...tut!

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Mari kirjoitti:...Älä pidä lomaa! Vaikka kuinka monta kertaa opastaisit sitä ruokkimista, ei näköjään onnistu!
...Joo, ja kukkiakaan ei näemmä ollut kastellut.
...Yliopistokoulutus... ja PAH!
...Sen lisäksi on käsketty seurata kalojen syömistä ja vähentää annoksia tarvittaessa.
...Nyt harmittaa ettei sillä ole sitä prätkää, varmasti livahtaisi sokeria bensatankkiin tai jotain (tekisköhän jotain sen rullaluistimille...?)
Ikävä kyllä tekstistäsi selviää aika selvästi miksi näin pääsi käymään. Siippasi ei välitä pätkääkään harrastuksestasi ja tuntuu hiukan, että et itsekkään juuri ajatteli kovinkaan positiivisesti hänen harrastuksistaan.
Saattaisi olla pieni palaverin paikka ja miettiä miten tulevaisuudessa asia hoidettaisiin. Varmasti nuo perusasiat hoituu kun molemmin puolin kunnioitetaan toistensa harrastuksia.
vvarpa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vvarpa »

Parisuhdeneuvontaa Aqua-Webissä, kaikki on nähty..

voijjeesus 8O
marppa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marppa »

Omalle avokille on tullut opetettua tuo ruokinta. Vierestä olen seurannut ja voin sanoa olevani ylpeä kun olen vierestä seurannut kun hän tiputtaa esim. hiutaleita vain pienen määrän jotta kalat ehtivät syödä ja sitten vähän lisää. :) Varmaan uskaltaisin jättää kalani hänelle hoitoon (ehkä).

Kaikki kalani ovat henki ja elämä vaikkei siellä nyt mitään suuria harvinaisuuksia ole. Mutta varsinkin oma taistelukala koiraani on silmäterä ja on sen verran nirppanokka että mikä tahansa muona ei kelpaakkaan paitsi silloin kun itselleen sopii. Yhdellä lomalla olimme keväällä ja kerran vanhempani kävivät ruokkimassa kalaset. Jätin myös ohjeet ja annokset pöydälle mutta onneksi meillä on aina ollut akvaarioita niin eivät aivan aloittelijoita olleet. Vaqikkei tuolloisesta hoidosta kympiä voisi antaa kun olin pieni, pakko myöntää.
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Mari kirjoitti: *lapsellinen kostonhalu iskee*
Nyt harmittaa ettei sillä ole sitä prätkää, varmasti livahtaisi sokeria bensatankkiin tai jotain (tekisköhän jotain sen rullaluistimille...?)
Hui! Älä niihin kajoa, se on hengenvaarallista :( Keksi jotain, ihan mitä muuta tahansa, tai jos tarvitsee ronklata rullaluistimia, ota niistä enemmin kaikki pyörät irti ja kätke ne vaikka :mrgreen: ja kun niitä kysellään, viheltele vain ja pyörittele silmiäsi :roll:
~Tinski~
Tanja M.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tanja M. »

Olipa kamalan surullinen tarina! :( Jos miestäsi ei muuten kalojen kuolemat haittaa niin tietääkö hän edes paljon lippulehtikala maksaa? En muuten tiedä sitä itsekään, mutta paljon. Mielestäni hän saisi ostaa synttäri/joulu/muutenvaanlahjaksi kyllä jonkun komean kalan tai parikin.

Tässä oli yksi syy miksi lopulta en hankkinut norsukalaa. En uskaltaisi jättää puolisoni murheeksi sen ruokkimista jos itse olen lomalla. Olin viikon sukulaisten luona, ja hän hoisi akvaarioni hyvin! Akvaariossa oli silloin vähän samennusta ja annoin ohjeeksi ettei ruokaa saa antaa, ja vain kaksi valoputkea päälle. Kaikki kalat olivat terveitä, akaroilla oli jopa kutu, olisikohan sittenkin salaa antanut ruokaa?

Uskon sinun tehneen hyvät ohjeet, jonka mukaan suurin osa hoitajista olisi onnistunut. Mutta aina kaikki ei ole niin yksinkertaista. Äitini hoiti hellästi rihmakaloja ja platyja ollessani lomalla, mutta seeprakirjoahvenet! Hän oli nakannu seeproilla ruokaa olan takaa, ja joka paikassa lillui pellettejä! Olin sanonut että pitää tarkistaa, että kalat kanssa syö, ja äiti noudatti neuvoani. Seeprat eivät tainneet oikein pitää vieraan ihmisen tuijotuksesta, eivätkä syöneet lainkaan. Joten äiti olikin ruokkinut oikein urakalla... Onneksi seeprakirjoahvenet ovat vahvoja kaloja, tokenivat vedenvaihdolla. Siskoni oli oivallinen kalanhoitaja, hän teki jopa vedenvaihdon, johon oli aikaa mennyt kuulema tunti ja vettä lentänyt lattialle ainakin ämpärillinen. En tajua, itselläni menee aina vartti vedenvaihtoon... :roll:
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Mari, otan osaa. Ne olivat kauniita kaloja.

:cry:

Ei, kosto ei auta. Rikki menee muutakin kuin mitä on jo mennyt. Yritä jaksaa.

Mika
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Ei muuta kuin tänään nuppi "off" asentoon ja kuuntelemaan. Popeda - Tohtori Mustajärvi. Löytyy ainakin tupla-albumilta. Popeda - Pelkkää Juhlaa.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Mielenkiintoista palautetta... monin puolin.
dsl: Oletko koskaan kokeillut rakentavan palautteen antamista? Sen varmaan vielä oppisi jos oikein harjoittelisi. :roll:
Olen tietenkin näyttänyt oikeat ruoka-annokset ja vedenvaihdot kädestä pitäen. Ongelma lienee ollut nousseet lämpötilat -> kalojen ruokahalun vähentyminen -> liikaruokinta -> suodattimien tukkeutuminen -> happikato. Ja sitten se, ettei itse harrastavalla ole kokemusta / tuntumaa siihen ruoan määrän säätelyyn.

Mjalava, Tanja M, Tinski: Kostoheitot olivat tietenkin vitsi! En kai minä nyt oikeasti ole niin kakara, että rankaisisin toista tahallisella sabotaasilla vahingossa aiheutetusta tuhosta, vaikka kuinka sapettaisi.

Mikael: Teitpä aika pikaisen analyysin avioliitostani ja suhteestani. Kunnioitamme toisiamme, toistemme tekemisiä ja eilen kirjoitettu teksti syntyi armottoman v..tutuksen innoittamana. Ja tiedoksesi, kyse ei todellakaan ollut piittaamattomuudesta, vaan tietämättömyydestä ja ajattelemattomuudesta.

Mieheni tietää paljonko lippulehtikalat maksavat ja on todella pahoillaan tapahtuneesta. Parka kun yleensä pyrkii tekemään äärimmäisyyksiin asti kaikkensa, että minä olisin onnellinen ja tyytyväinen...

Että joo, harmittaa edelleen mutta on nukuttu yön yli ja pahin on ohi. Riittäköön parisuhdetilitys tältä erää.
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

Jos tässä nyt jotain rakentavuutta etsitään, niin enemmän sitä löytyi minun viestistäni kuin sinun kahdesta aikaisemmasta. Mielestäni sinulla ei ole mitään syytä arvioida kommenttieni rakentavuutta. Toisekseen, turha kirjoittaa, jos haluaa, että kaikki ovan vain samaa mieltä, hyssyttelevät ja voivottelevat sekä silittävät päätä. Ikäväähän se on, että rakkaita kaloja meni läjitykseen tai päätyi kuoppajuhliin, miten haluaakaan sanoa. Kiukun puuskaasi ei voi mitenkään sanoa rakentavaksi, kun tuossa alla tarkkaan kuvailet yhden mahdollisen ketjun, miksi ohjeistamasi ruokamäärät olivat liian suuret, ja kun taas toisaalta toteat, että vain kokemuksella ja tuntumalla selviäisi.
Mari kirjoitti:Oletko koskaan kokeillut rakentavan palautteen antamista?
Rakentavassa mielessä (ihan vain malliksi, tämä tuskin toistuu) suosittelen ketjun aloittaneelle kymmeneen tai ehkäpä sataan laskemista jotta suurin tuohtuneisuus ehtii hieman laskea. Näin vältytään avioanalyyseiltä ja turhilta keskusteluilta siitä, onko negatiiviset kommentit rakentavia.

Lopuksi haluaisin kysyä, mitä rakentavaa löydät noista selkääntaputus ja päähänsilitys luokan kommenteista.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

dsl kirjoitti:Jos tässä nyt jotain rakentavuutta etsitään, niin enemmän sitä löytyi minun viestistäni kuin sinun kahdesta aikaisemmasta. Mielestäni sinulla ei ole mitään syytä arvioida kommenttieni rakentavuutta.
En puhunutkaan pelkästään tästä omalle kohdalleni osuneesta kommentistasi, vaan yleisesti tavastasi kirjoittaa. Ei tämä suinkaan ollut ensimmäinen kerta kun kiinnitin siihen huomioni.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Mari kirjoitti:Teitpä aika pikaisen analyysin avioliitostani ja suhteestani.
Tarkempaa lukemista pyytäisin. Jos tein arvion niin tein sen suhtautumisesta toisen harrastukseen - en muusta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”