Hongi ja Afra lisääntyvät

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
DonJFO
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Hongi ja Afra lisääntyvät

Viesti Kirjoittaja DonJFO »

Jees.

Eli tuli tuossa katseltua aikamoisia kuturituaaleja viime viikon tiistaina ja keskiviikkona. Afra sekä Hongi urokset pistivät ns. pullat uuniin. Eli ei siinä muutakun taas poikas-akva tulille.

Kun molemmat lajit kutivat päivän sisään, olen hieman epäröivä kalojen sijoittelusta poikas-akvaan. Noin kolmen viikon kuluttua ajattelin ottaa molemmat naaraat kiinni ja siirtää poikas-akvaarioon vapauttamaan poikaset. Onko tämä hyvä idea? Rupeavatko naaraat riehumaan toisilleen ja voiko tästä syntyä myös muita ongelmia ?

Experteiltä infoa.

Kiitoksia! :)
Don't drive, drink.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Expertistä ei ole tietoa mutta oman kokemuksen mukaan "kantavat" naaraat kyllä ovat niitä malaweista rauhallisempia. Eli samaan altaaseen ihan rauhassa ja poista sitä mukaa kun vapauttavat poikaset.

Poikaset myös yleensä tunnistaa melko nopeasti omiksi lajeikseen. Jos saman suvun fisuista olisi kyse niin eri altaisiin sitten.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
DonJFO
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Ok, kiitoksia.

n. 2½-3vkon kuluttua siirrän siis naaraat poikas-akvaan :)
Don't drive, drink.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Tuo kiinni ottaminen on helpommin sanottu kuin tehty :mrgreen:
Itse en naaraita pois ottanut vaan annoin niiden olla altaassa ja lisäääntyä rauhassa. Kunhan on piilopaikkoja niin kyllä suurinosa poikasista selviää.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
DonJFO
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Nojoo, niinpä. Mulla on kyllä paljon piilopaikkoja akvassa, mutta kalojakin on jonkun verran... Auratuksen poikasia tuli 8kpl ja henkiin niistä jäi isossa akvassa 1 :D
Don't drive, drink.
suffeli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja suffeli »

Itse olen ainakin huomannut, että ne poikaset, jotka ovat väritykseltään altaan sisustukseen meneviä selviävät kaikkein helpoiten ja hukkaprosentti ei ole niin suuri.
Hyväksi keinoksi olen havainnut sen, että jos haluaa poikasia pääaltaassa kasvattaa niin käy keräilemässä pikkukiviä ja niistä sitten kasailee poikasille omia kivikoita ympäri allasta, johon pääsevät turvaan niin ettei isot pysty pääsemään käsiksi niihin.
Muun väriset kuin ruskeana syntyvät poikaset olen kyllä poikkeuksetta haalinut poikasaltaaseen syntymään. Poikasaltaassa naarailla on yleensä ollut vielä omat kolot, kun toiset tuntuvat kuitenkin olevan reviiritietoisempia kuin toiset ja hätyyttävät toisiaansitten pienessä altaassa. Poikasten pullautuksen jälkeen olen vielä lihotellut naaraita ja katsonut, että ovat täysin kunnossa ennen kuin päästän takaisin isoon altaaseen. Kiistoja on toisinaan tullut, kun kala on ollut poissa altaasta jonkun aikaa.
DonJFO
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Hienoa kun on saanut niin paljon vastauksia :)

Joo, toi kiinniottaminen kyllä tulee olemaan suhteellisen hankalaa... ;)
Kyllä mä ainakin tällä kertaa ne tuonne toiseen siirrän kun auratuksien kohtali jäi kaivelemaan. Tosin niiden väritys on sangen kirkas, joten suupalojen etsiminen tummakivisestä saavista ei ollut muille fisuille ongelma ;) Sen ikävä kyllä huomasi.. Pitää jokatapauksessa varautua siihen, että en saa jompaa kumpaa kiinni ja käyn keräilemässä noita pikkukiviä varuiksi. :)
Don't drive, drink.
Maikov
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Maikov »

Mulla afrat on kuteneet useempaan otteeseen sen vähän aikaa mitä kalat on akvaariossani olleet. Nyt viimeisimmästä kudusta ainakin yksi poikanen on vielä elossa. Siellä se vilisteli kivien seassa, kun tänään poistin puolikuolleet vallisneriat akvaariosta.
DonJFO
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Perjantaina sain laitettua molemmat mammat poikas-altaaseen! Mieletön taisto. 9:40-01:00 et oli 2 kalaa poikas-akvas ja kaikki kivet "paikoillaan".

Toivotaan, että skidit ovat terveitä ja hyvinvoivia :))

Hyvin tulevat toimeen!
Don't drive, drink.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”