Kaloilla jokin hätänä?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
rimaario82
Starting Member
Starting Member

Kaloilla jokin hätänä?

Viesti Kirjoittaja rimaario82 »

Ongelmia ollut alusta saakka. Akvaario 96 litraa, suodatin eheim 2010, lämpötila 24-25 astetta, lämmitintä en käytä, vaihdan kerran viikossa 25 litraa vettä enkä lisää vedenparannusainetta, kasviravinnetta laitan nimeltä planta min.
Vesiarvot
NO3 25
NO2 0
GH 4
KH 6
PH 7
Mitattu tosin liuskoilla.
Kaloja tällä hetkellä partamonni, 2pandamonnista,hunajarihma,kardinaalikala,kirjosuppusuu (Kaloja on kuollut aiemmin enkä siksi ole uskaltanut ostaa lisää kaloja koska kaloja edelleen sairastuu)
Kiireellesin tapaus on pandamonninen:
Ihan yhtäkkiä se on vaalentunut huomattavasti ja pysyttelee paikallaan (makoilee kyljellään pohjalla, havahtuu kyllä jos napautan lasiin). Liikkuu hyvin vähän ja välillä kun se yrittää liikaa se rupeaa pyörimään ihan hulluna ympyrää kyljellään ja päätyy välillä ylösalaisin. Se hengittää aikas tiuhaan tahtiin enkä ole nähnyt sen syövän. Kuvassa tuo vaaleampi edessä oleva kala. Vertaa tuohon toiseen niin on selvästi väri vaalentunut?
http://irc-galleria.net/view.php?nick=M ... d=78076049

Toinen tapaus on hunajarihmakala jonka tyttökaveri kuoli jo aiemmin ihan yks kaks. Tälle kalalle on ilmaantunut päähän tuollaista tummaa läiskää? Silloin tällöin hankaa myös itseään lehtiin? Muuten hyvin pirteä eloisa kala. Käytin yhdessä vaiheessa akvaariossa lääkekuurin nimeltä STERAZIN mutta en nähnyt sen auttavan mihinkään.
http://irc-galleria.net/view.php?nick=M ... d=78076151
http://irc-galleria.net/view.php?nick=M ... d=78076099

Kolmas tapaus on kirjosuppusuuni jonka kaksi muuta kaveria ovat kuolleet. Yhdelle niistä tuli jonkin sortin tasapaino häiriö, se ei uinut paljoa ja kun se ui niin silloinkin vaivalloisesti. Toinen kaveri hankasi aluksi itseään lehtiin ja sit sille rupesi tulemaan joitakin iho-ongelmia. Loppujen lopuksi sille tuli ihan valtava reikä tai avohaava niin että sen pyrstö oli melkein poikki joten lopetin sen. Epäilin bakteeritautia? Nyt tällä kolmannelle on tullut myös jotakin nyt ihoon mutta hemmetti kun en näe tarkkaan eikä minulla ole mikroskooppia mutta sen ihossa on jotakin valkoista? Väriänsä hieman kadottanut ja lymyilee kasvien takana piilossa?
http://irc-galleria.net/view.php?nick=M ... d=78075913
http://irc-galleria.net/view.php?nick=M ... d=78075656
Mulla on ollut alusta asti ongelmia. Niin innokkaasti aloitin tämän harrastuksen mutta rahat ja into on nyt jo lopussa. Sain akvaarion jouluna pomoltani ja olen miettinyt sitäkin että ehkä heillä oli altaassa jokin tauti (tuberkuloosi) mikä on jäänyt lymyilemään altaaseen? Akvaario oli täynnä levää, eivätkä he olleet oikein enään huolehtineen altaasta ja ainoastaa kaksi kalaa elossa mitkä ovat nyt meillä (partamonni ja kardinaalikala). Osaako kukaan auttaa..?
Mari
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Kylläpäs olet harmillisen kuuloisen ongelman saanut riesaksesi. En osaa kommentoida mitään noihin vesiarvoihin, toivottavasti joku muu osaa. Paljoa sulla ei noita kaloja ole, mutta jonkinmoinen suositus akvaarion vesisiivoamisen määrä lienee 1/3, eli vedenvaihtomäärää pitäisi lisätä. Vesijohtovedessä saattaa olla vaikka mitä kivaa, mistä kalat ei tykkää (partis ja kardinaalikala lajeistasi vissiin kestävimmät), joten ehkä suosittelisin lisäämään vedenparannuainetta vedenvaihtojen yhteydessä. Tunnustan: en itse tällä hetkellä käytä [:I] , mutta tarkoitus olis taas ostaa sitä.

Kalatuberkuloosi on yksi vaihtoehto kalojen oireiluun. Mulla alkoi itelläni miekkikset oireilemaan ja kolmeen kuukauteen vajaa neljännes miekkisparvesta oli heittäny henkensä mun ollessa välikätenä. Viime viikolla vein yhden tutkittavaksi Eviraan (tutkivat kaikki mahdolliset pöpöt, lasku vähän vajaa 40 euroa). Alustavan tuloksen saan tietää tänään.
Jos pöpö vaivaa, suosittelen (elävän) kalan kiikuttammista tutkimuksiin, mikäli budjetti antaa myöten.

Arviolta noin 80 % altaista sisältää kalatubin, joten taviksen lienee turha haaveilla tubittomuudesta. Vaikka vaihtaisit tankin tekniikkaa myöten, uudet asukit voivat tuoda sen tullessaan. Jos kaikki menee hyvin, kalat voivat koteloida pesäkkeen ja elää oireettomana elämänsä loppuun asti.

Itse en aio 14-vuotista harrastustani lopettaa yhden tyhmän pöpön takia, mutta on äärimmäisen harmillista, jos muuten mukava harrastus kaatuu siihen.

Tsemppiä ja jaksamista!

P.S. www.aquahoito.info on hyvä sivusto, AW:stä kannattaa kohtalotovereita etsiä laittamalla hakusanaksi vaikkapa kalatub*
rimaario82
Starting Member
Starting Member

Pandamonninen oli kuollut viimeyön aikana. Sen kaveri on nyt ollut hieman apaattinen. Kävin eläinkaupassa hakemassa nyt sitä vedenparannusainetta. Kyllä minä sitä aluksi käytinkin mutta kun se pääsi loppumaan niin en hakenut uutta pulloa. Mieleni teki niin ostaa mukaan sieltä monnisia ja hunajarihmalle tyttökaveri mutta pahus vieköön niin kauan kun kalat oireilevat jostakin niin ei parane uusia hankkia. Kardinaalikala ja hunajarihmakala hankaa itseään kasveihin joten laitoin sterazinin uudestaan. Kirjosuppusuu ei ole ainakaan vielä mennyt huonompaan kuntoon mutta olen varma että kahden viikon kuluttua tilanne on jo se että se on lopetettava...
Mari
Canttarelli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Canttarelli »

Yksi mikä voisi auttaa, olisi myös sen lämmittimen hankkiminen. Valaisin kyllä lämmittää sitä vettä päivällä, mutta yöllä kun ei ole päällä niin lämpötila voi laskea usemmankin asteen. Mikä ainakin herkempiä kaloja voi stressata -> sairauksien vastustuskyky alenee. Koska tuota tubiakin kai jokainen kala kantaa (korjatkaa jos olen väärässä) mutta se puhkeaa vain silloin kun kalan vastustuskyky jostain muusta syystä alenee.

Tuosta lämpötilasta ainakin hunajarihmalle tuo 24 astetta on ehdoton minimi.
Ja niin kuin sanoin niin joku varmasti korjaa jos olen väärässä :)
rimaario82
Starting Member
Starting Member

En ole pitänyt lämmitintä tarpeellisena kun yön aikana lämpötila laskee 24 eli yöllä on 24 ja päivällä 25.
Mari
rimaario82
Starting Member
Starting Member

Tänään huomasin että kirjo suppusuun uinti oli hyvin keinahtelevaa ja iho kun oli mennyt huonommaksi päätin lopettaa kalan. Nyt rupesin miettimään että jos altaassa on sellainen kuin kalatäi. Hmmm. Hunajarihmakalalla olen huomannut että sillä on irronnut suomuja joistakin kohtaa mutta muuten on ok ja kardinaalikalalla on ihmeellisiä säntäys kohtauksia välillä. Seuraan tilannetta.
Mari
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”