Mihin monnisen poikaset kuolivat?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
heijo
Junior Member
Junior Member

Mihin monnisen poikaset kuolivat?

Viesti Kirjoittaja heijo »

Kaikki yhdeksän täplämonnisen poikasta ovat nyt kaikki kuolleet. Mikä niille on voinut tulla? Vesiarvot ovat kaikki kohdallaan, nyt ei ole niitä laittaa tähän (olen töissä), mutta testattu on kaikki arvot. Pikkuhiljaa kaikki kuolivat. Poikaset olivat kuusiviikkoisia :cry: Mitään näkyvää vikaa ei kaloilla ollut, paitsi kahdella oli valkoinen patti kiduksessa... Altaassa oli pienoinen leväongelma, mutta ei paha. Olisiko sillä voinut olla vaikutusta kalojen hyvinvointiin?

Antkaa ehdotuksia, mikä olisi voinut mennä vikaan. Tarkoitus olisi laittaa nyt altaaseen uudet kalat, mutta uskallanko? Mitä akvalle olisi hyvä tehdä ennen uusia kaloja?
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

En osaa sanoa mitään noihin valkoisiin patteihin. Jos et ole jo katsonut, suosittelen ihan muutenkin tutustumaan osoitteeseen www.aquahoito.info.

Poikasethan saattavat olla hyvinkin herkkiä pienillekin epäkohdille tai jollekin, mikä ei aikuisia hetkauta. Muista levistä en tiedä, mutta jos se levä on ollut sinilevää, niin se on sitten saattanut olla osasyyllinen. Mutta jos se sinilevää olisi, niin vesiarvot ja muut tuskin olisi mallillaan.

Varmaan kannattaa jonkin aikaa (pari viikkoa) pidättäytyä uusien kalojen tuonnista, tarkkailla muita fisuja ja suorittaa vedenvaihdot ja muut rutiinit normaalisti.

Joku viisaampi voi korjata, jos olen johdattamassa sinua metsään.
heijo
Junior Member
Junior Member

...

Akvaariossa ei ollut muita kaloja kuin nuo poikaset.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Hm... Selailin tässä ihan muuta tietoa etsiessäni SEran ilmaisläpysköitä, myös sairauksia käsittelevää (Miten pidät akvaariokalasi terveinä?). Sattui silmään kuva, jossa kalalla pulkottaa valkoinen patti kiduskannen alta. Siinä kyse on jodinpuutostaudista ja patti on siitä johtuva struuma. Tässä tosin lukee, että kasvain ilmaantuu kurkun alueelle, suurilla kaloilla jopa kiduksien alueelle.

Tuo noista pateista tuli mieleen. Poikkeus voinee vahvistaa sääntöjä tautienkin kanssa.
Nono
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nono »

Kuinka usein ja paljonko vettä vaihdetaan? Kalanpoikaset ovat aika herkkiä ja itse olen huomannut, että ihan pienille poikasille 10% vedenvaihto päivittäin on ihan hyvä. Parin kuukauden ikäisille olen vaihtanut 20% joka toinen päivä ja siitä pikkuhiljaa lisännyt vaihdettavan veden osuutta ja harventanut vedenvaihtovälejä. Ensimmäiset ahvenpoikasemme (Victoriajärven) menehtyivät vuosia sitten, kun hurautimme vaihtaa vettä kerran viikossa puolet. Seuraava poikueen kohdalla melkein kaikki kasvoivat aikuisiksi, kun vettä vaihdettiin varoen muutaman eka kuukauden aikana. Kokemuksesta olen huomannut, että monnisen poikaset ovat melko herkkiä.
heijo
Junior Member
Junior Member

..

Vedenvaihto voisi olla tuo kuolinsyy, sillä vaihdoin tosiaan vettä vain kerran viikossa noin puolet. Jos monniset innostuvat taas kutemaan, muistan vaihtaa poikasille useammin vettä. Kiitos kovasti neuvosta :P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”