Haibarbi

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Haibarbi

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Arvaan otsikon saavan monen mielen kuohahtamaan jo pelkästään lajin nimen mainitsemisesta :mrgreen:

Haluaisin kysellä onko kenelläkään haibarbeja ihan haibarbien takia? Vai pitääkö ylipäänsä kukaan näitä kaloja "vakavissaan"? Mitä allaskokoa haibarbeja pitävät suosittelevat? Entä suodatuksen puoli, ovatko kovia sotkijoita? Vielä parvisidonnaisuudesta, toisaalla vannotaan haibarbin ehdottomasti olevan parvikala, toisaalla taas sanotaan sen olevan yksineläjä etenkin aikuisena. Minulla on siis perusnettitieto hanskassa, lähinnä haen nyt käytännön tietoa ja kokemusta.

Minulle siis kävi klassisesti ja sain käytettynä hankitun altaan mukana haibarbin jota en raaskinut laittaa autuaammille vesille heti. Jonkun ajan kuluttua huomasin sen olevan varsin viehättävä kala; rauhallinen, liikkuva, valpas. Siksi harkitsen nyt sille kavereiden hankkimista (eli pari yksilöä lisää) JOS ne sopisivat altaaseeni (pH on n. 7,5 ja lämpö n. 27 astetta eli haibarbille kelpoa). Tilakysymys tuo taitaa enemmänkin olla, sillä altaassa on reilut 700 litraa, eli ei nyt mitenkään hulppean liikaa Haibarbeille ja kavereina olisi kaksi oskua ja sitruunakirjoahven. Tosin muistelen Kodin Anttilan Petikon myymälän n. 300 -litraista allasta (?) jossa uiskentelee kourallinen haibarbeja muiden kaljoen lisäksi, eikä oma altaani enää tunnu kovinkaan ahtaalta... Yksinäinen Haibarbini (n. 25 cm) on pärjännyt oikein mainiosti ahvenseurassa. Ahvenet joskus ärhentelevät keskenään, mutta Haibarbi ei ole koskan ollut missään muodossa kiinnostava, se ikäänkuin elelee itsekseen.

Eli olisiko ihan hullu ajatus ottaa Barbille pari kaveria?

Lisäys Haibarbin luonnollisesta biotoopista ei tahdo löytyä tietoa muuta, kuin että se on Thaimaa-Borneo-Sumatra-alueelta. Eli millaisesta vesistöstä se on kotoisin? Isoista joista, järvistä vai mistä?
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Piude
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Piude »

Täältä ainakin löytyy yksi, joka pitää haibarbeja ihan mielenkiintoisina yksilöinä :mrgreen:

Itse hommasin semmoisia pienen pieniä veikeän näköisiä kavereita 5 kpl joskus 6 vuotta sitten. Kolme niistä on jo poistunut autuaimmille vesille. Viimeksi, kun vettä vaihdoin sain tuttaa karvaasti niiden valtaisan innokkuuden. Lattia, seinä ja minä likomärkinä :? Tuppasivat sitten innostumaan touhuistani sen verran, uteliaita kun ovat.

Itselläni on 720 l allas ja kyllä iltaisin aina välillä ruokaa odotellessa päätylasit kolisee, kun 2 jäljellä olevaa purjeplekon kanssa ottavat kisaa nopeudesta :P

Altaassani on ph 7 pinnassa ja lämpötila 26-28 C ja ainakin minulla on hyvin fisut tulleet sen kanssa toimeen. Pakaste surviaisia niille syötän ja kylläpä aika aimo paloja hotkivat.

Ehdottomasti kavereita pitää olla. Itsekin tässä juuri odottelen, että ystävällinen herra minulle niitä lahjoittaa 3 lisää. Saan taas parven aikaiseksi ja elämää altaaseen lisää :D
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Kuulostaa lupaavalta. Olenkin tässä tiiraillut esim. Tennispalatsin Hesburgerin ja Petikon Kodinanttilan akvaariotia ja niiden haibarbeja ja mietiskellyt minne ne parat sijoitetaan kohta kun ovat kasvamassa purkieistaan ulos... *vihi vihi sijoituskotia etsiville [;)] *

Kunhan suodatus vain jaksaisi niin varmaan Barbille siis soisi muutaman kaverin. Kansilasit on altaassa ja kastuminen on muutenkin ahvenihmiselle arkea :mrgreen: Minkälainen nitraattitaso altaassasi on? Nouseeko se kuinka paljon vedenvaihtojen välillä, ja mikä kalasto/vedenvaihtorutiini/suodatus sinulla on? Jotain mallia olisi kiva olla jotta osaisi mitoittaa kuinka paljon lisärasitusta nuo toisivat altaaseeni...
Piude
Starting Member
Starting Member

Kaikkien akvaristien kauhuksi paljastan etten tiedä nitriittiarvoja altaassani [;)] mutta sen voin myös kertoa ettei kalat ainakaan huonosti voi.

Vettä vaihdan noin 3-4 viikon välein 1/3 tai 1/2 osaa. Olenkin tässä jo innosta soikeana odottamassa, että Akvaariokeskuksesta tulisi ilmoitus uudesta suodattimestani. Se tulee olemaan Eheimin ulkosuodatin 2260. :mrgreen: Luulis pikkuhiljaa riittävän ku uudetkin ystäväiseni on tuloillaan.

Kalasto altaassa on sekalainen seurakunta. On 2 partamonnnia, 1 isopurjepleko, 1 norsukala, 1 käärmekala, 3 punapyrstöpallokalaa ja tietty ne 2 haibarbia. Tosi hyvin ovat tulleet toimeen keskenään. Silloin kun haibarbeja kuoli niin norsukalasta tuli haibarbien puuttuva lenkki. Oli jännä seurata ku barbit ja norsukala olivat samassa parvessa :)

Minkäslainen sun altaas on ja mitä olet sinne suunnitellut ?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Heh, huomaa ettet ole mittaillut arvoja kun kysyinkin nitraatteja eikä nitriittejä [;)] No ei sen väliä. Minulla on 720 litraa jossa on Sitruunakirjoahven, isopurjepleko, tummaripsimonni ja haibarbi. Pari oskaria siellä on myös vilistänyt, mutta toinen kuoli juuri tapaturmaisesti ja päätin että toisesta pitänee hankkiutua eroon vaikka ei todellakaan haluisi. Se siis on vielä minun luona siihen saakka että löytyy hyvä koti... Sitruunakirjon kanssa kun ei ilmeisesti voi pitää muita ahvenia.

Minkälanen suodatus sinulla on nyt? Itselläni on kaksi Eheimin 2228 -ulkosuodatinta sekä Eheimin 2252 -sisäsuodatin. Mitä uutta kalastoa olet odottelemassa? Altaaseesi tosiaan mahtuu lisää kaloja kuten minukin altaaseen kun "paskamasiinat" lähtevät muualle. Siksi mietin niitä Haibarbeja ja myös Sitruunakirjonaaras on käynyt mielessä. Leo kun on melkoisen näyttävä kala. Kohta allasta valaisee monimetallivalaisimet ja silloin alan haalimaan sinne lisää kasveja. Pitää vain jättää pari avointa kohtaa missä Sitruuna voi tonkia ilman että kasvit pulpahtavat pintaan...

Tuo minun yksinäinen Haibarbi on kiintynyt kovasti tummaripsariin ja riposari ilmeisesti Barbiin. Ne uivat välillä kylki kyljessä ja välillä pyörivät rauhallista ympyrää toistensa ympärillä. Hauskaa katseltavaa! Minkä kokoisia ja ikäisi muuten haibarbisi ovat? Tämä minun yksilö on ihan kääpiökasvuinen, n. 20 cm ja ikää sillä on kuulemma jo aika reippaasti. Eli tuskin se koskaan kasvaa täysimittaiseksi...
Piude
Starting Member
Starting Member

Heh heh tosiaan [:I] En ole noita arvoja paljon mittaillut kun kaikki tuntuu olevan kohdallaan. Nyt olen testit itselleni haalinut, jotta voin uuden suodattimen tullen arvojen muutoksia hieman kytätä.

Tällä hetkellä mulla pöhöttää siellä kaksi sisäsuodatinta. Eheimejä ne on, mutta en kyllä muista malleja. Ja koska ne on sisäsuodattimia, niin putsausvälin voit vain arvata [}:)]

No mullehan oli tulossa 3 kpl haibarbeja lisää :mrgreen: Kaksi niistä on kuulemma n. 10 cm mittasia ja olikohan se yksi 15-20 cm.
Nykyisen ovat mulla n.6 vuotta "vanhoja" ja mittaa löytyy n.20 cm.
Ei siis myöskään mitään järjen jättiläisiä.

Onko se sun 720 l allas ainoa ? Mulla löytyy vielä semmoinen perhemallin akvaario. 100 l ja kalastona miljoonakaloja, 8 neontetraa, 1 huntupyrstö ja 3 kimalaispallokalaa. Kimalaisten ois kasvaessaan tarkoitus siirtyä isompaan altaaseen 8)
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Nomutta [:I] Hyvin luettu, huonosti muistettu. 720 litrainen on uusin altaani, lisäksi tällä hetkellä on 325 -litrainen Sateenkaarikala-allas sekä 100-litrainen kutu/karanteeni/kasvi/monitoimiallas. Sammakkoni kuolivat vanhuuttaan talvella joten niiden 40-litrainen on myyty pois. Puolentoista vuoden aikana kämpässä on kiertänyt 6 allasta 8O Klassinen nälkä on syödessä kasvanut. Yhtään isompaa ei saa mahtumaan asuntoon, joten tämä taitaa olla lopullinen kalusto.

325-litraisessa asustelee Purppurasateenkaarikaloja, Harmovampyyripleko sekä Kultapleko (jonka on tarkoitus siirtyä 720-litraiseen kunhan se ei enää mahdu kenenkään suusta alas). Monitoimialtaassa on tällä hetkellä sen 720-litraisen kanssa tulleet muutamat partikset jotka eivät ole kenellekään kelvanneet, sekä pari piikkisilmää jotka siirtyvät jossain välissä 325:seen. Sen lisäksi pari Neonsateenkaarikalan poikasta, ensimmäinen kutu!

On se hyvä että saat sen reippaan ulkosuodattimen, tuon kokoisessa altaassa se on varmasti tarpeen! Sitten pysyy bakteeritasapaino paremmin tasaisena ja vedenlaatu pysyy parempana.
Tanja M.
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tanja M. »

Minäkin myönnän joskus pitäneeni haibarbeja! :P En tosin ehtinyt nauttia niistä kuin puolisen vuotta kun tuli muutto eteen eivätkä ne millään olisi mahtuneet siihen satalitraiseen, jonka ainoastaan pystyin ottamaan mukaan. Kolmikko oli todella suopea muita kaloja (jotain rihmakaloja ja pienehköjä ahvenia) kohtaan ja jopa toisiaan. Aika ihme sinänsä, pienin kaveruksista oli ehkä puolet isoimman koosta. Eivät mielestäni kokoonsa nähden ole mitään "kakkakoneita" se hyvä puoli niissä oli myös. Ruoka-aikana ne hieman napsuttelevat, ovat nopeita nappaamaan pelletit ja muut sapuskat, mutta eivähän muutkaan kalasi mitään nyhveröitä ole, ehtinevät saada osansa nekin. Mukavia veijareita, voisin suositella parin hankkimista lisää!
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Kivaa! Tässä sitten odottelen vain tarjouksia liian isoiksi kasvaneista yksilöistä :mrgreen: *vihi vihi* Kun Oskut lähtevät niin ei tarvitse edes murehtia sitä kakkamasiinapuolta. Se "napsiminen" on hauskaa, siitä lähtee kunnon maiskutus kun se ahmii pellettejä pinnalta! Oikein persoonallinen ollakseen "särki".
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Veikkaisinpa, että mikäli Saarijärven vesieläinpuiston kolme haibarbia ovat yhä elossa, niin ne saapi kohta hakea haluava pois. Voin taata että ovat isoja :mrgreen: Kyseiset yksilöt löysivät sieltä uuden kodin kun huomasimme, että niiden kasvu ei pysähtynytkään siihen kymmeneen senttiin, jota myyjä arveli aikuiskooksi. Luopumispäätös syntyi nopeasti yhden niistä nielaistessa pikkuruisen noitamonnin pää edellä. Olivat sitäpaitsi sätkyjä kaloja muutenkin, eivätkä mielestäni suurempina mitenkään kauniitakaan, tai siis särjiltähän ne näyttävät.

Vaan oikeissa oloissa ja harrastajalla, joka tietää mitä on mennyt tekemään kalan hankkiessaan, nämä ovat varmaan ihan jänniä. Jonkinlaisia akvaarioharrastuksen extreme-muotoja.
Piude
Starting Member
Starting Member

Tämähän muuntui mielenkiintoiseksi aiheeksi :D

Se on kyllä tosiaan ihme, etteivät nuo isot "särjet" ole mitään kakkamoottoreita. Minulla ainakin plekosta lähtee enemmän kuonaa ku barbeista yhteensä 8O .

Tuosta napsimisesta sen verran, että onko kukaan koskaan kuullut, että tuo napsiminen lajitoveria kylkiin tarkoittais kuhertelemista ? Itse joskus sen tarkotusta kysäisin ja sieltä vinkattiin et se merkitsee parin löytämistä [;)]

Mysli sanoi; "Veikkaisinpa, että mikäli Saarijärven vesieläinpuiston kolme haibarbia ovat yhä elossa, niin ne saapi kohta hakea haluava pois." Mökkini sijaitsee Ähtärissä ja olin aatoksissa kesälomalla käydä pyörähtämässä kyseisessä puistossa. Pitäsköhän kysästä tuosta luopumis ajatuksesta ?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

mysli kirjoitti:...eivätkä mielestäni suurempina mitenkään kauniitakaan, tai siis särjiltähän ne näyttävät.
Heh, oman barbin kutsumanimihän on nimenomaan "Särki" :D
Piude kirjoitti:Tuosta napsimisesta sen verran, että onko kukaan koskaan kuullut, että tuo napsiminen lajitoveria kylkiin tarkoittais kuhertelemista ? Itse joskus sen tarkotusta kysäisin ja sieltä vinkattiin et se merkitsee parin löytämistä [;)]
Tuosta kylkiin napsimisesta (mitä oma barbi tekee ripsarille, heh) en tiedä... Ihme kyllä olisi jos se on kutukäytöstä sillä nämähän eivät pahemmin kude akvaariossa. Mutta eihän sitä tiedä, minä kun en ole tätä ennen pitänyt ensimmäistäkään barbia niin en osaa sanoa onko tällä käytöksellä jokin erityinen merkitys barbella yleensä? Ihmisen silminhän se näyttää hellyydenosoitukselta mutta voisi se olla stressin aiheuttama käytösmallikin..?
mysli kirjoitti:Vaan oikeissa oloissa ja harrastajalla, joka tietää mitä on mennyt tekemään kalan hankkiessaan, nämä ovat varmaan ihan jänniä. Jonkinlaisia akvaarioharrastuksen extreme-muotoja.
Kolmen ison ahvenen jälkeen nuo särjet tuntuvat mielestäni kaikkea muuta kuin extremeltä, kilteiltä parvikaloilta lähinnä. Ei riitoja, ei kakkamasiinuutta :roll: eikä vettä ympäri lattiaa, seinää ja naamassa joka ruokinnan yhteydessä. Toisaalta nuo extremejutut ovatkin isojen ahventen viehätys. Onneksi extremein jäi :twisted:
Piude kirjoitti:
mysli kirjoitti:Veikkaisinpa, että mikäli Saarijärven vesieläinpuiston kolme haibarbia ovat yhä elossa, niin ne saapi kohta hakea haluava pois. Voin taata että ovat isoja :mrgreen:
Mökkini sijaitsee Ähtärissä ja olin aatoksissa kesälomalla käydä pyörähtämässä kyseisessä puistossa. Pitäsköhän kysästä tuosta luopumis ajatuksesta ?

Jos noista ovat oikeasti luopumassa eivätkä ole missään ihan järkyttävän kokoisessa altaassa elelleet niin voisin tarjota kolmelle kodin. Jos ne ovat elänneet jossain uima-altaassa niin en kyllä raaski tunkea omaan pikkuiseen lasipurkkiin... Eli Piude, kerropa miltä näyttää 8)

Niin, ja Piude tuo vedenvaihtoväli tihenee varmasti kun saat ne uudet Barbit, vaikka uusi suodatinkin pörisee. Näet sen nitraattitsetin mukaan mikä on sopiva vedenvaihtoväli, nitraattienhan kuuluu ehdottomasti olla alle 50 mg/l, mieluiten saisi pysyä siinä 20-25 mg/l. Siitä mittailemaan vaan kun saat lisukkeesi altaaseen!! :mrgreen:
Kuningascobra
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kuningascobra »

Kuinka nopeasti teillä om Haibarbit kasvaneet siihen 15-25cm pituuteen?Kaupassahan ne ovat reilu 5cm pitkiä.
Itse mietin,että otanko niitä aluksi tohon pienempään(270l) kasvamaan ja kevällä kun on tarkoitus ostaa sellanen 500-600 litranen niin siirtäisin ne sitten siihen.
Lähinnä sitä,että kerkeävätkö ne talven aikana kasvamaan tosta tankista "ulos"?
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Kuningascobra: Minusta haibarbi ei ole yhäkään 600-litraiseenkaan sopiva. Jos kala on vauhdikas ja kasvaa yli 30cm pitkäksi ei se todellaan istu alle tuhatlitraiseen, missä siinäkin voi tulla seinät vastaan.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Piude kirjoitti:
Mysli sanoi; "Veikkaisinpa, että mikäli Saarijärven vesieläinpuiston kolme haibarbia ovat yhä elossa, niin ne saapi kohta hakea haluava pois." Mökkini sijaitsee Ähtärissä ja olin aatoksissa kesälomalla käydä pyörähtämässä kyseisessä puistossa. Pitäsköhän kysästä tuosta luopumis ajatuksesta ?
Kysy pois vain, jos todella yhä porskuttavat, sano vaikka, että entinen omistaja lupasi. Kaksi on suurempaa, kolmas kai eri sukupuolta kun jäi pienemmäksi. Ja jos ne todella ovat siellä, niin kerro toki minkä kokoisia ovat nykyään. :D
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Enpä tiedä Haibarbien kasvunopeudesta kun omat yksilöni ovat tulleet jo n. 20 senttisinä altaaseeni, vesioloista riippuen kasvanevat nopeastikin. Minun kolmikko on rauhallinen, suorastaan lauhkea kokoonpano särkeä ja silakkaa. Kaksi viikkoa kesti ennenkuin tulokkaat tajusivat että voivat parimetrisessä altaassa ponnahtaa kunnolla vauhtiin, olivat nimittäin kasvaneet parisataalitraisessa. Edelleen ovat helpoimpia kaloja mitä kyseisessä altaassa olen pitänyt, jos ei laske yhtä hullua ripsaria. Katsotaan minkälaista meno on sitten kun ovat kasvaneet 30 -senttisiksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”