Kalojen ruokahiutaleiden säilytys - Tetra Pro

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hejoki
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kalojen ruokahiutaleiden säilytys - Tetra Pro

Viesti Kirjoittaja Hejoki »

Moi!
Listitkää vaan mut haulla en löytänyt, muutamassa minuutissa;)
Säilytättekö kalanruokahiutaleet huoneenlämmössä vai jääkaapissa? pakkasessa?

Itse taas muutaman vuoden jälkeen akvaarioharrastukseen takaisin palanneena kysyisin ihan aikuisten oikeasti, et missä säilytätte kalanruoat? Lähinnä kyseessä perusruoat, hiutaleet?
Paljonkin kaloja ennen harrastaneena, ollut useampi vuosi taukoa ja nyt tuollainen pikku "akvis" :)
Hiutaleita olikin mielettömästi erinlaisia ja mun hohtomiljoonakaloille kehuttiin Tetran Pro ruokaa. Hyvin maistuu, vaikka osa vielä melko pikkuisia ovatkin.
Hymy terkuin Heli:)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ite säilytän noita hiutale sekä pohjakalojen tabletti/rae ruokia pakkasessa muovipusseissa ja otan sieltä pienempiin purkkeihin parin viikon annokset kerrallaan. Noin nuo ruoat ja niissä olevat vitamiinit säilyy parhaiten.
Hejoki
Junior Member
Junior Member

Moi!
Kiitos vastauksesta:)
Mulla on sitten sukaravuille Tetran Wafer Mixiä.. Sekin siis ilmeisesti pakkaseen?
Kävisikö säilytys pelkässä jääkaapissa?
Siis koko ajan, avaamisen jälkeen?
Pakastatteko te kaikki harrastelijat yleensä ruoat?

Itselläni oli mm.kiekkoja 10 vuotta sitten ja silloin ei jääkaapista, saati sitten pakastuksesta puhuttukkaan... (Oon oululainen..)
Missä vaiheessa se on tullut käytäntöön?
Siis ihan mielenkiinnosta kyselen, ystävällisesti:) ?
Terkuin Heli:)
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Kerroppa nyt ensin millaisista määristä kaloja ja millaisesta määrästä ruokaa on kysymys?

Jos pienehköjä kaloja on alle 20 kpl niin ei kannata ostaa mitää ruokaa kovinkaan isoa purkkia.
Jos taas olet ostanut "litran-purkkeja" niin siinä tapauksessa voit laittaa sitä pakkaseen jos säilytysaika on yli 6kk muussa tapauksessa ota käyttöpurkkiin noin 2-4 viikon annos ja laita loput ilmatiiviiseen ja valoaläpäisemättömään astiaan jota säilytät kuivassa ja viileässä paikassa.

Käyttöpurkin säilyttäminen pimeässä esim. akvaariokaapissa.
Ei missään tapauksessa akvaarion päällä jossa on kosteusvaihteluja ja valaisin lämmittää.
Käyttöpurkkina toimii ihan normaali kalanruokapurkki tai jokin muu ilmatiivis valoaläpäisemätön purkki.

Ruuan pakastaminen: suurin ongelma syntyy silloin kuin pakasteessa kauan ollutta ruokaa sulatetaan kun siihen on kertynyt huurretta. Eli tuo "huurre" täytyy saada pois hyvin tarkkaan ennenkuin se kastelee ruuan sulaessaan.

Normaali pitkäaikainen säilytys: Kuiva, kylmä (viileä) ja pimeä.
Oikein säilytettynä hiutaleruuat säilyy 2-3½ vuotta valmistajien mukaan.
Enkä ole yhdenkään valmistajan nähnyt suosittelevan pakastamista muille kuin pakaste ja tuoreruuille.

Mun mielestä kannattaa unohtaa pakastin ja jääkaappi. Osta vain sellaisia määriä ruokaa että ne voi säilyttää helposti normaalissa huoneen lämmössä.

Kysymys:
Säilytätkö itse näkkileipää pakastimessa, jääkaapissa, ruokakaapissa vai saunassa? Pohdi vastaustasi ja tee siitä johtopäätös.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Hejoki
Junior Member
Junior Member

Moi!
Hieno vastaus:)
Pieni 63 litran akvaario kyseessä ja pohjalla sukarapuka ja pinnalla noin kymmenen nuorta hohtomiljoonakalaa..
Heli
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuon huurteen saa kyllä ihan heleposti noista purkeista pois, senkun ottaa paperia ja kuivaa. [;)]
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Käyttöhiutaleet ja tabletit ovat akvaariokaapissa. Isompi purkki hiutaleita on jääkaapissa (ei ollu putiikissa pikkupurkkeja), samoin pakastekuivatut ötökät, vitamiinitipat ja Tetra Delica ötökkähyytelöt (myös avaamattomat).
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Mulla ois kysymys pakaste ruosta kun en ole koskaan tällasia käyttäny,niin nakataanko tuollanen kuutio suoraan pakkasesta akvaarioon vai otetaanko se sulaamaan ensin jääkaappiin?

Paketti on Ocean Nutrition Tropical Quintet ja jotain ötököitä sisältää.
-Eve
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Eve »

Mulla on surviaisia levynä pakkasessa, ja lohkaisen aina veitsellä sopivan kokoisen siivun matoa, ja sulatan lämpimän vesihanan alla sellasessa "teesiivilässä"(semmonen pallon muotoinen, johon laitetaan irtoteetä) ennen akvaan laittoa, ettei rapa sulamisvesi kuormita akvaarion vettä. Jäkaappiin ei tartte laittaa, saa nopeammin tällä tavalla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”