Hiekkaa altaaseen
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Hiekkaa altaaseen
olen viimeinkin päättänyt vaihtaa altaideni soran hiekkaan, jonka raekoko on 0,8-1,2mm (faunattaresta hankittua) eli siis aikas karkeaa. Kysymys kuuluukin mitä hiekalle pitää tehdä ennen altaaseen laittamista kun tuo peseminen on aikas hankalaa ilman viemäreiden tukkiutumista vai laitanko vain altaan pohjalle ja toivon että vesi joskus kirkastuisi.
Pitääkö tuollaiseen hiekkaan olla kierteisiä pitämässä pohjan kunnossa vai tukkeutuuko helpolla?
Pitääkö tuollaiseen hiekkaan olla kierteisiä pitämässä pohjan kunnossa vai tukkeutuuko helpolla?
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Mulla on sama raekoko altaassa.edellisessä oli 0,4-0,8 mutta minusta oli liian hienoa ja meni tukkoon herkästi.Hiekat pesin laittamalla sopivan määrän neliskanttiseen matalaan astiaan ja sitten vain käsisuihkulla huljuttelin pariin otteeseeen ja kippasin vedet viemäriin,eikä sitä hiekkaa sinne mee kun varovasti kaataa.
Missään tapauksessa älä pesemättä laita sitä akvaarioon,muuten se on samea ties kuin kauan.
Kannattaa hommata vaalea astia niin näkee koska se on suurpiirtein puhdasta,jos siis tällä minun menetelmällä tekee.
Missään tapauksessa älä pesemättä laita sitä akvaarioon,muuten se on samea ties kuin kauan.
Kannattaa hommata vaalea astia niin näkee koska se on suurpiirtein puhdasta,jos siis tällä minun menetelmällä tekee.
Mikäs raekoko olisi sitten ihanteellisinta akvaariohiekaksi ?
Itse suunnittelin hakevani hiekkamontulta hiekkaa, mutta toisaalta miten saan sieltä siivilöityä juuri sopivinta raekokoa (ei liian pientä).
Toinen vaihtoehto olisi ajella Biltemaan ja raahata sieltä sitä puhallushiekkaa, mitä moni on kehunut. Sitäkin taitaa olla useampaa eri raekokoa ?
Itse suunnittelin hakevani hiekkamontulta hiekkaa, mutta toisaalta miten saan sieltä siivilöityä juuri sopivinta raekokoa (ei liian pientä).
Toinen vaihtoehto olisi ajella Biltemaan ja raahata sieltä sitä puhallushiekkaa, mitä moni on kehunut. Sitäkin taitaa olla useampaa eri raekokoa ?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Minulla on kierteisiä joka altaassa, ei tarvitse itse tökkiä.
Biltemassa myydään kahta raekokoa, minulla on sitä karkeampaa (en muista nyt kirveelläkään, miten ne koot menivät).
Biltemassa myydään kahta raekokoa, minulla on sitä karkeampaa (en muista nyt kirveelläkään, miten ne koot menivät).
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
www.ciklidistit.fi
-
- Junior Member
Itellä on hienon hienoa Maxitin 0,1-0,6 puhallushiekkaa (hiukka turhan pientä omaan makuun mutta monniset näkyy rakastavan) starkista eikä kierteisiä lainkaan, sattuu olemaan melko paha etanafobia. Noita pikkusia kotiloita (läpimitta alle 0,5cm) tuola kyllä mönkii mutta ne nyt vielä menee kun ovat niin pieniä, tosin eipä niistä juuri apua ole hiekan möyhennyksessä.
Vedenvaihtojen yhteydessä möyhin ja kaivelen hiekkaa varsinkin kasvien juurilta ja näin on minulla toiminut. Partis joka kaivelee omia kuoppiaan milloin mihinkin, sekä monniset, auttavat puuhassa.
Ite pesin hiekat saavissa pariin kertaan eikä tuntunut vesi puhistuvan niin paiskasin akvaarioon, meni hermot. Laitoin sisäsuotimiin hienoa vanua lisäksi ja huuhtasin sen puhtaaksi aina välillä (kerää muuten mahdottoman hyvin tota hiekka'pölyä') ja näin pönttö kirkastui kahdessa vuorokaudessa.
Vedenvaihtojen yhteydessä möyhin ja kaivelen hiekkaa varsinkin kasvien juurilta ja näin on minulla toiminut. Partis joka kaivelee omia kuoppiaan milloin mihinkin, sekä monniset, auttavat puuhassa.
Ite pesin hiekat saavissa pariin kertaan eikä tuntunut vesi puhistuvan niin paiskasin akvaarioon, meni hermot. Laitoin sisäsuotimiin hienoa vanua lisäksi ja huuhtasin sen puhtaaksi aina välillä (kerää muuten mahdottoman hyvin tota hiekka'pölyä') ja näin pönttö kirkastui kahdessa vuorokaudessa.
Viime perjantaina laitoin yhteen altaaseen hiekkaa raekoolla 0,1-0,6. Pesun tein niin että sangon täytin vedellä ja kaadoin hiekkaa perään. Kevyt paska jäi kellumaan joten vedet pois ja altaaseen. Sanko oli n. ½ täynnä hiekkaa. Täytin altaan kerran täyteen ja oli sameeta, tyhjensin vedet. Sen jälkeen taas uudet vedet ja suodattin, oli jo seuraavana päivänä lähes täysin kirkasta. Kuva albumista löytyy kuvia jotka ovat otettu sunnuntaina.
Joten pesu ei ole niin hankalaa, eikä tartte pelätä viemärin tukkeutumista. Kierteisiä omassa altaassa on mutta laitoin siitä syystä että on nuoliaisia samassa. Kierteisiä en laittaisi ellei olisi niille "vastapaino" ettei kanta lähde käsistä.
Turha sitä suodattimella puhdistaa kovin sameata vettä koska ei välttämättä tee hieno kiviaines hyvää roottorille.
Joten pesu ei ole niin hankalaa, eikä tartte pelätä viemärin tukkeutumista. Kierteisiä omassa altaassa on mutta laitoin siitä syystä että on nuoliaisia samassa. Kierteisiä en laittaisi ellei olisi niille "vastapaino" ettei kanta lähde käsistä.
Turha sitä suodattimella puhdistaa kovin sameata vettä koska ei välttämättä tee hieno kiviaines hyvää roottorille.
"A day without sunshine is like, you know, night."
Ei niitä kierteisiä tarvitse, mutta helpottaa elämää huomattavastiniinu70 kirjoitti:on tuolla tikruja sen verran monta ettei varmaan kotilokanta leviämään pääse, muuten vain inhoon niitä, joten en laittaisi yhtään kotiloo jos saan varmistuksen, ettei niitä välttämättä tarvitse.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Mulla oli kalat akvaariossa kun mulautin uudet hiekat altaaseen. Tilanne oli tosin se että oli ollut muutto ja sorat sai siinä samalla kyytiä, eli vanhaa hiekkaa ei tarvinut sitten enää alkaa kaapimaan pois. Akva oli pari päivää ilman hiekkaa, mutta sitten kaadoin hissukseen hiekat altaaseen kalojen ollessa paikalla.
Mutta siis joo, huuhdeltu hiekka altaaseen, kalat voi olla sillä aikaa saavissa/ämpäreissä. Kunhan käyttää joko uusia saaveja/ämpäreitä tai akvaariokäytössä olleita. Ei mitään vanhoja siivousämpäreitä.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mutta siis joo, huuhdeltu hiekka altaaseen, kalat voi olla sillä aikaa saavissa/ämpäreissä. Kunhan käyttää joko uusia saaveja/ämpäreitä tai akvaariokäytössä olleita. Ei mitään vanhoja siivousämpäreitä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
-
- Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry
Lappoaminen pitää parhaiten pohjan kunnossa.niinu70 kirjoitti:onko teillä kierteisiä siellä pohjalla möngertämässä vai riittääkö kun viikottaisen huollon yhteydessä pohjaa hieman sormillaan tökkii?
Eli hanki kunnon lappo ja sillä pohjahiekkaa puhdistelet.
Esim:
http://www.akvaarioon.fi/index.php?page ... &Itemid=26
317 L (sekala)