Hiekkaa altaaseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
niinu70
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Hiekkaa altaaseen

Viesti Kirjoittaja niinu70 »

olen viimeinkin päättänyt vaihtaa altaideni soran hiekkaan, jonka raekoko on 0,8-1,2mm (faunattaresta hankittua) eli siis aikas karkeaa. Kysymys kuuluukin mitä hiekalle pitää tehdä ennen altaaseen laittamista kun tuo peseminen on aikas hankalaa ilman viemäreiden tukkiutumista vai laitanko vain altaan pohjalle ja toivon että vesi joskus kirkastuisi.

Pitääkö tuollaiseen hiekkaan olla kierteisiä pitämässä pohjan kunnossa vai tukkeutuuko helpolla?
apsukka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja apsukka »

Minulle ainakin neuvottiin alan kaupassa, että siivilän läpi huuhtoo hiekkaa niin kauan kun vesi on kirkasta. Tein työtä käskettyä ja hyvä tuli :)
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Mulla on sama raekoko altaassa.edellisessä oli 0,4-0,8 mutta minusta oli liian hienoa ja meni tukkoon herkästi.Hiekat pesin laittamalla sopivan määrän neliskanttiseen matalaan astiaan ja sitten vain käsisuihkulla huljuttelin pariin otteeseeen ja kippasin vedet viemäriin,eikä sitä hiekkaa sinne mee kun varovasti kaataa.

Missään tapauksessa älä pesemättä laita sitä akvaarioon,muuten se on samea ties kuin kauan.

Kannattaa hommata vaalea astia niin näkee koska se on suurpiirtein puhdasta,jos siis tällä minun menetelmällä tekee.
niinu70
Junior Member
Junior Member

onko teillä kierteisiä siellä pohjalla möngertämässä vai riittääkö kun viikottaisen huollon yhteydessä pohjaa hieman sormillaan tökkii?
Jasmiini
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jasmiini »

Mikäs raekoko olisi sitten ihanteellisinta akvaariohiekaksi ?

Itse suunnittelin hakevani hiekkamontulta hiekkaa, mutta toisaalta miten saan sieltä siivilöityä juuri sopivinta raekokoa (ei liian pientä).

Toinen vaihtoehto olisi ajella Biltemaan ja raahata sieltä sitä puhallushiekkaa, mitä moni on kehunut. Sitäkin taitaa olla useampaa eri raekokoa ?
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Minulla on kierteisiä joka altaassa, ei tarvitse itse tökkiä.

Biltemassa myydään kahta raekokoa, minulla on sitä karkeampaa (en muista nyt kirveelläkään, miten ne koot menivät).
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Bilteman hiekat kaikissa altaissa ja kierteis-armeijat niin ei tarvitse huolehtia :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
marianne*
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marianne* »

Itellä on hienon hienoa Maxitin 0,1-0,6 puhallushiekkaa (hiukka turhan pientä omaan makuun mutta monniset näkyy rakastavan) starkista eikä kierteisiä lainkaan, sattuu olemaan melko paha etanafobia. Noita pikkusia kotiloita (läpimitta alle 0,5cm) tuola kyllä mönkii mutta ne nyt vielä menee kun ovat niin pieniä, tosin eipä niistä juuri apua ole hiekan möyhennyksessä.
Vedenvaihtojen yhteydessä möyhin ja kaivelen hiekkaa varsinkin kasvien juurilta ja näin on minulla toiminut. Partis joka kaivelee omia kuoppiaan milloin mihinkin, sekä monniset, auttavat puuhassa.
Ite pesin hiekat saavissa pariin kertaan eikä tuntunut vesi puhistuvan niin paiskasin akvaarioon, meni hermot. Laitoin sisäsuotimiin hienoa vanua lisäksi ja huuhtasin sen puhtaaksi aina välillä (kerää muuten mahdottoman hyvin tota hiekka'pölyä') ja näin pönttö kirkastui kahdessa vuorokaudessa.
janma
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja janma »

Viime perjantaina laitoin yhteen altaaseen hiekkaa raekoolla 0,1-0,6. Pesun tein niin että sangon täytin vedellä ja kaadoin hiekkaa perään. Kevyt paska jäi kellumaan joten vedet pois ja altaaseen. Sanko oli n. ½ täynnä hiekkaa. Täytin altaan kerran täyteen ja oli sameeta, tyhjensin vedet. Sen jälkeen taas uudet vedet ja suodattin, oli jo seuraavana päivänä lähes täysin kirkasta. Kuva albumista löytyy kuvia jotka ovat otettu sunnuntaina.

Joten pesu ei ole niin hankalaa, eikä tartte pelätä viemärin tukkeutumista. Kierteisiä omassa altaassa on mutta laitoin siitä syystä että on nuoliaisia samassa. Kierteisiä en laittaisi ellei olisi niille "vastapaino" ettei kanta lähde käsistä.

Turha sitä suodattimella puhdistaa kovin sameata vettä koska ei välttämättä tee hieno kiviaines hyvää roottorille.
"A day without sunshine is like, you know, night."
paul
Advanced Member
Advanced Member

niin piti vielä lisätä, että en ole pessyt hiekkaa vaan hulauttanut suoraan säkistä altaaseen
janma
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja janma »

Bilteman hiekka taitaa mennä ihan pesemättä, ainakin näin olen ymmärtänyt. Tuo oma hiekka on Strakista ostettua Maxit-hiekkaa, sitä oli kyllä pakko vähän edes pestä.
"A day without sunshine is like, you know, night."
niinu70
Junior Member
Junior Member

on tuolla tikruja sen verran monta ettei varmaan kotilokanta leviämään pääse, muuten vain inhoon niitä, joten en laittaisi yhtään kotiloo jos saan varmistuksen, ettei niitä välttämättä tarvitse.
paul
Advanced Member
Advanced Member

niinu70 kirjoitti:on tuolla tikruja sen verran monta ettei varmaan kotilokanta leviämään pääse, muuten vain inhoon niitä, joten en laittaisi yhtään kotiloo jos saan varmistuksen, ettei niitä välttämättä tarvitse.
Ei niitä kierteisiä tarvitse, mutta helpottaa elämää huomattavasti
tilli85
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tilli85 »

Tapahtuuko hiekan vaihto käytössä olevaan akvaarioon samalla lailla kuin uuden akvaarion kanssa? Eli huuhtelen hiekan hyvin ja otan vanhat hiekat pois? Minne kalat siksi aikaa?
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Mulla oli kalat akvaariossa kun mulautin uudet hiekat altaaseen. Tilanne oli tosin se että oli ollut muutto ja sorat sai siinä samalla kyytiä, eli vanhaa hiekkaa ei tarvinut sitten enää alkaa kaapimaan pois. Akva oli pari päivää ilman hiekkaa, mutta sitten kaadoin hissukseen hiekat altaaseen kalojen ollessa paikalla.
Mutta siis joo, huuhdeltu hiekka altaaseen, kalat voi olla sillä aikaa saavissa/ämpäreissä. Kunhan käyttää joko uusia saaveja/ämpäreitä tai akvaariokäytössä olleita. Ei mitään vanhoja siivousämpäreitä. [;)]
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
niinu70
Junior Member
Junior Member

no tänään pitäs sit alkaa allasta täyttämään. Huuhtelin tuon hiekan useampaan otteeseen joten ei pitäs enää paljoa ylimääräistä olla. Saapi nähä meneekö hermo ku oon ollu vannoutunut soran käyttäjä. :)
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

niinu70 kirjoitti:onko teillä kierteisiä siellä pohjalla möngertämässä vai riittääkö kun viikottaisen huollon yhteydessä pohjaa hieman sormillaan tökkii?
Lappoaminen pitää parhaiten pohjan kunnossa.

Eli hanki kunnon lappo ja sillä pohjahiekkaa puhdistelet.

Esim:
http://www.akvaarioon.fi/index.php?page ... &Itemid=26
317 L (sekala)
Jasmiini
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jasmiini »

Mutta jos lappoaa hiekkapohjaa, eikö sieltä lähde myös hiekka liikkeelle ?
vai lapotaanko niin "kaukaa" pohjaa, että vaan irtoröhnä liikkuu. Pohjan ilmastointiin se ei kyllä riitä.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Jos hiekkaa menee ämpäriin, sen saa takaisin helposti. ;)

Minä en lappoa hiekkaa. Ei keräänny mitään! Vain mattosuodatinkin.

Siivoamisilla usein vain tehdään hallaa akvaarion biologiselle tasapainolle. Jos on mattosuodatin, voi kyllä siivota mielin määrin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”