pauli1 kirjoitti:Pallokaloista olen kuullut puhuttavan paljon mutta missään lukemistani kirjoista niitä ei juurikaan esitellä, joten minua kiinnostaa millainen tämä paljon puhuttu kala on. Olisiko joku kiltti ja laittaisi pari pallokalasta kertovaa linkkiä tai jotain kuvia.
Kyllä täällä on keskusteltu aika paljonkin niistä, niiden hoidosta ja kotilontuhoojaominaisuuksista. Minä totesin kimalaispallokalan ns. lopulliseksi ratkaisuksi taistelussa postitorvikotiloita vastaan. Lopullinen monella tavalla. Menivät niin kotilot kuin sydänkin. Siis kyse ei ole esim. sinänsä epäilyttävästä tavasta syöttää naudansydäntä kaloille vaan omasta sydämestä, ja koko perheen siinä samalla. Meillä on jo neljä akvaariota joissa on kolmen lajisia pallokaloja ja ainakin yksi laji vielä varmasti tulossa, ehkä kaksikin. Mutta kuten Pallokala sanoi, eläviä eläimiä, lemmikkejä eikä "heitä altaaseen ja unohda" -tyylisiä työkaluja.
Mutta on siinä muitakin vaihtoehtoja. Myrkyt ovat kuulemma huono idea, joten niitä en rupea itsekään suosittelemaan, enpä ole kokeillutkaan. Enkä ole kokeillut kotiloansaakaan. Kotiloita syövien kalojen lisäksi voin kuitenkin suositella kolmea halpaa konstia joiden kokeilu ei ainakaan mitään vahinkoa tee, ja ainoastaan ensimmäisellä on jokini pysyvä vaikutus ja mahdollisia jälkiseuraamuksia joista on hankala päästä eroon jos jostain syystä haluaa:
1. Laita altaaseen kierteissarvikotiloita. Syövät aika tehokkaasti kotiloiden ruuaksi kelpaavan ruokaylimäärän ja muut möhnät, eivätkä ole samalla tavalla haitallisia kuin ne kotilolajit joista yleensä halutaan eroon. Itse olen yrittänyt pitää huolen että kaikissa altaissani on näitä lukuunottamatta kotiloviljelmiä. Muiden kotiloiden elinolot heikkenevät selvästi näiden tultua.
2. Syötä kalojasi vähemmän. Jos ei kotiloille ole ruokaa, ne joko vähenevät tai ryhtyvät syömään kasvejasi, lajista ja kasveista riippuen.
3. Pyydystä kotiloita ilman kotiloansaa. Ainakin lampikotilot (suipposarvikotilot) ja postitorvetkin jossain määrin kerääntyvät esim. kurkun, tomaatin, katkaravun tai simpukan palaan joka on helppo poimia pois. Ei niitä kaikkia kotiloita pois saa tällä tavoin, mutta helpottaa paljon. Tämä tehoaa parhaiten jos samalla kalojen ruokinta on minimaalista, eli kotiloilla on muuten huonosti ruokaa tarjolla. Tämä on myös näppärä konsti "saalistaa" kotiloita kasvatusaltaasta pallokaloille syötettäviksi.
Mika