Kuka syö pistian juuret?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hermen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Kuka syö pistian juuret?

Viesti Kirjoittaja Hermen »

63-litraisen pinnalla kasvaa komea laatta pistiaa. Tänään kuitenkin huomasin, että pistian juuristoissa on käynyt suuri kato! Juurisilppua löytyy suodattimesta, eikä ilkivallan tekijästä ole hajuakaan! Ensin juuristot kalutaan puhtaiksi, jolloin vain pääjuuret jäävät jäljelle. Sitten viimeisetkin rippeet katkaistaan ihan juuritupsun tyvestä. Eli kuka on syyllinen?

Altaan kalasto:
11 rusokiilakylkeä
taistelukala
kirsikkasukaravut

Kotiloita altaassa ei ole, muutaman sitkeän kierteisen lisäksi. Kotilokannan pitävät tiukasti kurissa ravut. 8O
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Ettei vain ole vesiarvoissa, lannoituksessa tai valossa jotain häikkää ja juuret tavallaan sulaneet?
pahkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pahkis »

Minulla sukarapualtaasta häviää pistian juuret, joten taitavat ne olla syyllisiä.
Marjis
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

pahkis kirjoitti:Minulla sukarapualtaasta häviää pistian juuret, joten taitavat ne olla syyllisiä.
Mulla (viher)sukaravut tykkäävät roikkua pistian juurissa ja raaputella niistä syötävää itselleen irti, mutta ei se juuria kyllä ole vahingoittanut, iloisesti kasvavat ja ovat hyvinvoivan näköisiä. Ettei olisi jossain muussa vika kuin ravuissa?
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
pahkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pahkis »

Mulla ei siinä altaassa ole muita kuin rapuja, joten minä ainakin syyllistän ne.
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Ikinä ei ole ravut pistian juuria syöneet, vaikka niissä roikkuvatkin, joten kyllä vika todennäköisesti on ihan muissa oloissa kuin ravuissa.
Marjis
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

pahkis kirjoitti:Mulla ei siinä altaassa ole muita kuin rapuja, joten minä ainakin syyllistän ne.
Mitenkäs vesiarvot, lannoitus, valaistus?

Pistian juuret alkaa varista pois ainakin siinä kohtaa kun ne eivät saa enää valoa jos pinta on kasvanut umpeen.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
Hermen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Vesiarvot seuraavanlaiset:
NO2 0mg/l
NO3 20mg/l ennen vedenvaihtoa
pH 6,5
GH/KH noin 3 (en omista tippatestejä tähän)
lämpötila 27 astetta

valoa 1x15W, lannoitus PMDD:llä 5ml/vko. Pohjassa saviturvepalleroita, mutta ne eivät taida vaikuttaa pistian hyvinvointiin.

Siis juuret varisevat pois, jos ne eivät saa riittävästi valoa? Jahas, tätä en tiennytkään. Kiitos Marjis. Tuolla on nimittäin aika runsaasti sitä pistiaa, jolloin valon määrä pintakerroksen alapuolella on huomattavasti vähäisempi.
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”