Juta vai Juwel?
Valvoja: Moderaattorit
Juta vai Juwel?
Elikkäs aloittelija kaipaa vähän kokeneempien mielipidettä asiaan. Haluaisin hankkia noin 200 litraisen akvaarion. Akvaarioliikkeessä oli Jutan ja Juwelin akvaarioita. Minua kiinnostaa eniten Juwelin Rio -mallin akvaario (ns. sisustusakvaario). Mutta katsoin tämän akvaarion seinien liitoksia, siis niitä mustia silikoneja. Kestävätkö ne todella? Kun taas Jutan akvaarioissa on silikonit ja alumiinikehykset. Jotenkin maalaisjärki sanoo, että kehykset tukevat akvaariota vielä lisää. Vai onko tällä käytännön merkitystä? Myyjä ainakin sanoi, että heillä on pelkkiä hyviä kokemuksia Juwelin akvaarioista. Ja onhan niissäkin takuu.
Kannattaako ostaa akvaariopaketti vai koota itse sopiva kokonaisuus? Haluaisin itselleni sellaisen akvaarion joka myös pelaa, ettei heti tule ongelmia heikon valaistuksen tai huonojen suodattimien kanssa. Mielummin laitan alussa rahaa kiinni enemmän jos saan sillä hyvän kokonaisuuden. Ei sitä joka päivä akvaarioita ostella...
Sitten sellainen kysymys vielä, että kaverini on myymässä omaa akvaariotaan. Olen harkinnut senkin ostamista mutta tulin kuitenkin toisiin ajatuksiin. Akvaario on nimittäin normaalia korkeampi ja hieman kapeampi (syvyyssyynnassa). Litroja on noin 110. Luin jostakin, että akvaarion leveys, pituus, korkeus-suhteilla on merkitystä. Siis kannattaako tällaista akvaariota ottaa vaikka saisin sen ilmaiseksi? Akvaariossa on vain yksi lamppu. Eli riittääkö valaistusteho pohjalle asti? Akvaario on ostettu aikoinaan valmiina pakettina.
Kannattaako ostaa akvaariopaketti vai koota itse sopiva kokonaisuus? Haluaisin itselleni sellaisen akvaarion joka myös pelaa, ettei heti tule ongelmia heikon valaistuksen tai huonojen suodattimien kanssa. Mielummin laitan alussa rahaa kiinni enemmän jos saan sillä hyvän kokonaisuuden. Ei sitä joka päivä akvaarioita ostella...
Sitten sellainen kysymys vielä, että kaverini on myymässä omaa akvaariotaan. Olen harkinnut senkin ostamista mutta tulin kuitenkin toisiin ajatuksiin. Akvaario on nimittäin normaalia korkeampi ja hieman kapeampi (syvyyssyynnassa). Litroja on noin 110. Luin jostakin, että akvaarion leveys, pituus, korkeus-suhteilla on merkitystä. Siis kannattaako tällaista akvaariota ottaa vaikka saisin sen ilmaiseksi? Akvaariossa on vain yksi lamppu. Eli riittääkö valaistusteho pohjalle asti? Akvaario on ostettu aikoinaan valmiina pakettina.
Akvaarion mittasuhteet ovat lähinnä makuasia. Korkea akvaario voi kyllä vaatia standardien mukaan rakennettaessa hieman paksummat lasit. Samoten jotkut kalalajit vaativat enemmän tilaa korkeussuunnassa kuin toiset, joillekin altaan pituus tai pohjapinta-ala on tärkeämpää.
Alumiinikehykset ovat useimmissa akvaarioissa vain koristeita, eivätkä pidä allasta koossa. Mainitsemistasi altaisi minulla ei ole henk. koht. kokemuksia.
Alumiinikehykset ovat useimmissa akvaarioissa vain koristeita, eivätkä pidä allasta koossa. Mainitsemistasi altaisi minulla ei ole henk. koht. kokemuksia.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Juwel Rio 125 litraa löytyy täältä. Altaan silikonisaumat ovat todellakin vähän muista altaista poikkeavat mutta kyllä ne ovat tuossa pian 1½ vuotta ainakin vettä pitäneet. Kokonaisuus kaappeineen on nätti ja sopii meidän sisustukseen, se oli oma valintaperuste. Mukaanhan tulee koko tekniikka, puoli vuotta allasta pyöritin sen omalla suodattimella joka pelasi ällistyttävän hyvin. Oli äänetön ja vesi oli aina kirkas. Kalasto altaassa on kevyt mutta siltikin suodatinta sai putsata joka toinen viikko ja kaksi kertaa oli sitruunatetra mennyt suodattimen sisällekin. Suodattimen puhdistamisen koin kohtuullisen hankalaksi, kun materiaaleja nosti sieltä pois niin kauhea pöly pölähti veteen joka kerta. Niinpä sitten vaihdoinkin suodattimen Eheim Eccoon. Altaaseen tuli huomattavasti lisää tilaa suodattimen poiston jälkeen.
Lämmitin hajosi melkein uutena, mutta sen liike vaihtoi heti takuuna uuteen. Moni on tällä palstalla parjannut mukana tulevia loisteputkia, mutta minusta ne ovat ihan menettelevät. Vieläkin alkuperäiset putket paikoillaan, taitanee olla pian vaihdon paikka. Hyvin tuolla valaistuksella on punertavatkin kasvit kasvaneet. Heijastimet kanteen hommasin heti alussa valotehoa lisäämään.
Nätti paketti, mutta mukana tuleva tekniikka todennäköisesti vaatii hieman viilaamista.
Lämmitin hajosi melkein uutena, mutta sen liike vaihtoi heti takuuna uuteen. Moni on tällä palstalla parjannut mukana tulevia loisteputkia, mutta minusta ne ovat ihan menettelevät. Vieläkin alkuperäiset putket paikoillaan, taitanee olla pian vaihdon paikka. Hyvin tuolla valaistuksella on punertavatkin kasvit kasvaneet. Heijastimet kanteen hommasin heti alussa valotehoa lisäämään.
Nätti paketti, mutta mukana tuleva tekniikka todennäköisesti vaatii hieman viilaamista.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Juwelin uudet paketit tulee muistaakseni nykyään T5-putkilla. Itselläni on vielä noissa Juweleissa nuo vanhat tavalliset loisteputket, joita siis esim. 240-litraisessa on kaksi. Uusistakin varmaan löytynee joltain kokemusta?
Paketin mukana tulevasta Juwelin omasta suodattimesta on montaa mielipidettä, mutta jos sen jättää paikalleen niin laittaisin kyllä tuohon kokoluokkaan hyvän ulkosuodattimen kaveriksi. Mulla on 240-litraisessa paketin mukana tullut suodatin revitty pois ja tilalla Eheim 2048 sisäsuodatin ja ulkosuodattimena Eheim 2026. Tuo on mielestäni hyvä kokonaisuus.
Kaiken kaikkiaan olen ollut hyvin tyytyväinen Juweleihin. Vertailukohtana on 250-litrainen Aquastabil jonka huolto on vaikeampaa johtuen siitä, että Juwel Riossa valaisinyksikköä saa helposti liikuteltua mutta Aquastabilissa sitä ei saa työnnettyä taaksepäin. Jutasta ei ole kokemusta, mutta luulen että haulla löytyy juttua tästäkin.
PS. Jos kaveriltasi saat halvalla tuon hänen altaansa, se kannattaa ostaa karanteenialtaaksi. Sitä tulet kuitenkin tarvitsemaan uusia kaloja hommatessa!
Paketin mukana tulevasta Juwelin omasta suodattimesta on montaa mielipidettä, mutta jos sen jättää paikalleen niin laittaisin kyllä tuohon kokoluokkaan hyvän ulkosuodattimen kaveriksi. Mulla on 240-litraisessa paketin mukana tullut suodatin revitty pois ja tilalla Eheim 2048 sisäsuodatin ja ulkosuodattimena Eheim 2026. Tuo on mielestäni hyvä kokonaisuus.
Kaiken kaikkiaan olen ollut hyvin tyytyväinen Juweleihin. Vertailukohtana on 250-litrainen Aquastabil jonka huolto on vaikeampaa johtuen siitä, että Juwel Riossa valaisinyksikköä saa helposti liikuteltua mutta Aquastabilissa sitä ei saa työnnettyä taaksepäin. Jutasta ei ole kokemusta, mutta luulen että haulla löytyy juttua tästäkin.
PS. Jos kaveriltasi saat halvalla tuon hänen altaansa, se kannattaa ostaa karanteenialtaaksi. Sitä tulet kuitenkin tarvitsemaan uusia kaloja hommatessa!
Mulla on uudemman mallinen juwel rio 180 T8 putkilla, ostettu 2004 loppuvuodesta.
Ihmettelin jokunen viikko sitten, miksi kansi ei osu enää kunnolla kehykseen. Asiaa tarkemmin tutkittuani huomasin, että muovinen keskituki on irtoamassa kiinnityksestään lasiin. Laskin vedenpintaa ja otin yhteyttä myyjäliikkeeseen -> takuu ei enää voimassa. Otin myös yhteyttä valmistajaan, joka lähetti samantien ilmaiseksi uuden keskituen.
En malttanut odotella keskituen saapumista, vaan tyhjensin koko altaan ja päätin parannella rakennetta omin päin. Silikoonasin 6 millin lasista pitkittäis-ja poikittaistuet alkuperäisen tuen lisäksi. Ehkä hätävarjelun liioittelua, mutta homma toimii nyt hyvin.
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img956152.jpg
En aio ostaa uutta juwelia koskaan vaikka valmistaja väittikin, että keskituella ei ole merkitystä kestävyyteen. Ei sitä huviksenkaan ole tuohon laitettu? Keskitukiongelmaisia löytyy googlella muitakin.
PS. valmistajan lähettämä keskituki oli tietenkin väärä, vanhempaan malliin.
Ihmettelin jokunen viikko sitten, miksi kansi ei osu enää kunnolla kehykseen. Asiaa tarkemmin tutkittuani huomasin, että muovinen keskituki on irtoamassa kiinnityksestään lasiin. Laskin vedenpintaa ja otin yhteyttä myyjäliikkeeseen -> takuu ei enää voimassa. Otin myös yhteyttä valmistajaan, joka lähetti samantien ilmaiseksi uuden keskituen.
En malttanut odotella keskituen saapumista, vaan tyhjensin koko altaan ja päätin parannella rakennetta omin päin. Silikoonasin 6 millin lasista pitkittäis-ja poikittaistuet alkuperäisen tuen lisäksi. Ehkä hätävarjelun liioittelua, mutta homma toimii nyt hyvin.
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img956152.jpg
En aio ostaa uutta juwelia koskaan vaikka valmistaja väittikin, että keskituella ei ole merkitystä kestävyyteen. Ei sitä huviksenkaan ole tuohon laitettu? Keskitukiongelmaisia löytyy googlella muitakin.
PS. valmistajan lähettämä keskituki oli tietenkin väärä, vanhempaan malliin.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Itsellä on sattuneesta syystä nyt jo toinen Juwel Rio 180 käytössä. Uusimmat ovat todella T5-putkilla ja tuon keskituen
rakennetta on käsittääkseni uusissa malleissa muutettu. Muistaakseni siitä oli tällä foorumilla aiemmin ketju. Korjatkaa, jos olen väärässä....
Tuo Juwelin oma suodatin on aivan toimiva peli, mutta sen huoltoväli
jää lyhyeksi jos noudattaa mukana tulleita ohjeita ja tökkää sen valkoisen
vanumaisen hienosuodatinlevyn myös mukaan.
Itse olen sen heivannut pois heti alussa ja olen putsannut ylimmän korin suodatinlevyt noin kuukauden välein ja alemman muutaman kuukauden väleillä.
Seuraavaksi ajattelin laittaa vielä ylimmäiseksi puolikarkeata mattosuodatinlevyä lisäksi.
Pienenä vinkkinä kun puhdistatte suodatinta ja haluatte välttyä saastepäästöltä altaaseen, niin moottori irti ja lappoputki sinne perällä olevaan koloon pohjaa myöten ja sieltä imaisemalla kaikki töhnä lähtee ulos pilaamatta altaan vettä. Meillä Juwelin suodattimen lisänä Eheim 2012 sisäsuodatin, jota putsataan neljän viikon välein. Ei minusta paha...
rakennetta on käsittääkseni uusissa malleissa muutettu. Muistaakseni siitä oli tällä foorumilla aiemmin ketju. Korjatkaa, jos olen väärässä....
Tuo Juwelin oma suodatin on aivan toimiva peli, mutta sen huoltoväli
jää lyhyeksi jos noudattaa mukana tulleita ohjeita ja tökkää sen valkoisen
vanumaisen hienosuodatinlevyn myös mukaan.
Itse olen sen heivannut pois heti alussa ja olen putsannut ylimmän korin suodatinlevyt noin kuukauden välein ja alemman muutaman kuukauden väleillä.
Seuraavaksi ajattelin laittaa vielä ylimmäiseksi puolikarkeata mattosuodatinlevyä lisäksi.
Pienenä vinkkinä kun puhdistatte suodatinta ja haluatte välttyä saastepäästöltä altaaseen, niin moottori irti ja lappoputki sinne perällä olevaan koloon pohjaa myöten ja sieltä imaisemalla kaikki töhnä lähtee ulos pilaamatta altaan vettä. Meillä Juwelin suodattimen lisänä Eheim 2012 sisäsuodatin, jota putsataan neljän viikon välein. Ei minusta paha...
Eiköhän nuo molemmat ole ns. laatumerkkejä, joten altaat sinänsä ovat varmaan laatutavaraa. Mutta mitä olen viime aikoina taas pitkästä aikaa (monen vuoden jälkeen...) katsellut noita Tampereen liikkeissä kaupan olevia akvaariopaketteja, niin sama tendenssi tuntuu jatkuvan: tekniikassa tingitään, jotta saadaan hinnat alas. Eli käytännössä se on suodatin (ja ehkä lämmitin), joka on ns. halpamalli. Itse ostaisin pelkän altaan ja siihen suodattimen ja muut tekniset vempaimet - no ehkä valaisimia lukuunottamatta - erikseen. Se suodatin nimenomaan on se tekninen härveli, jonka toiminta käytännössä joko saa sinut täysin tyydyttymään tai joka vie sinut hermoromahduksen partaalle (juu, pörisevistä suodattimista on kokemusta...).
Mutta tää on vain mun mielipide.
Mutta tää on vain mun mielipide.
-
- Starting Member
Mulla on 120-l Juwel Lido T5-putkilla ja 200-l JuTa mustilla design-kehyksillä. Kummassakaan silikonit eivät ole ulkonäöltään aivan priimat (jos katsoo ihan läheltä), mutta pitävät vettä.
Juwelin hyvä puoli on se, että ei tarvitse erikseen etsiä sopivaa valaisinta, eikä valaisin näytä irralliselta kokonaisuudesta. JuTa-akvaarioon oli todella työn takana löytää mustina oikean kokoiset valaisinkotelot. Alumiinin väristä allasta en edes harkinnut, koska ovat mielestäni aika rumia, ja hintaero mustaan nähden oli todella pieni. JuTa:n hyvä puoli on se, että voi päästä halvemmalla jos valmiina olevat lasikoot kelpaa.
Juwelin purkista irrotin mukana tulleen suodatinhässäkän ennen altaan käyttöönottoa, katsoin sen liian hankalakäyttöiseksi ja tilaa vieväksi.
Juwelin hyvä puoli on se, että ei tarvitse erikseen etsiä sopivaa valaisinta, eikä valaisin näytä irralliselta kokonaisuudesta. JuTa-akvaarioon oli todella työn takana löytää mustina oikean kokoiset valaisinkotelot. Alumiinin väristä allasta en edes harkinnut, koska ovat mielestäni aika rumia, ja hintaero mustaan nähden oli todella pieni. JuTa:n hyvä puoli on se, että voi päästä halvemmalla jos valmiina olevat lasikoot kelpaa.
Juwelin purkista irrotin mukana tulleen suodatinhässäkän ennen altaan käyttöönottoa, katsoin sen liian hankalakäyttöiseksi ja tilaa vieväksi.
-
- Senior Member
Mulla on Juwelin rio 300 ja siinä noita poikkitukia on 2kpl.Silikooneista senverran kun töissä niitä jonkiverran käytän niin taitaa Juwelinin musta silikooni olla samaista ainetta ja on todella kestävää kamaa.
Alkuperäistä suodatinta en ole poistanut kun on mielestäni tehokas keräämään roskia ja putsaaminen ei kovin montaa minuuttia kestä.
Alkuperäistä suodatinta en ole poistanut kun on mielestäni tehokas keräämään roskia ja putsaaminen ei kovin montaa minuuttia kestä.
-
- Starting Member
Itse valitsin Jutan ihan kotimaisuuden puolesta.
Tuolla se on vielä tyhjillään odottamassa täyttöä, joten ei ole kokemusta onko hyvä vai huono. Aikaisempi akvaarioni on kotimainen Giant, joka on ainakin ollut hyvä.
En ole ostanut valmista pakettia, vaan hankkinut kaikki itse.
Täytyy sitä jättää hieman rahaa kotimaisillekin yrittäjille, koska kaikki muut suodattimet, lämmittimet, ruoka ym. tulevat ulkomailta.
Tämähän on tietysti vain minun mielipiteeni, kannata kotimaista.
Tuolla se on vielä tyhjillään odottamassa täyttöä, joten ei ole kokemusta onko hyvä vai huono. Aikaisempi akvaarioni on kotimainen Giant, joka on ainakin ollut hyvä.
En ole ostanut valmista pakettia, vaan hankkinut kaikki itse.
Täytyy sitä jättää hieman rahaa kotimaisillekin yrittäjille, koska kaikki muut suodattimet, lämmittimet, ruoka ym. tulevat ulkomailta.
Tämähän on tietysti vain minun mielipiteeni, kannata kotimaista.
-
- Member
Juu, mulla vajaan vuoden vanha Juwel Rio 180. Nyt tässä parin viikon aikana etulasi lähtenyt pullistumaan, nyt pullistumaa jo 8mm. Tyhjensin allasta n.30%,ettei hajoaisi ennenkuin uusi tulee,jos nyt sit tulee.. Otin yhteyttä myyjä liikkeeseen, nyt tehtaalla/maahantuojalla asia, ilmeisesti uuden altaan saan.. On viimeinen Juwel, vaikka kaunis paketti onkin.
-
- Junior Member
Tuollainen 8mm pullistuma lasissa metrin matkalla ei ole kyllä paljoa, aikanaan lasitusliikkeessä työssä olleena voin sanoa että sitten kun se pullistuma on noin n20-30mm alkaa olla kriittiset paikat, se että lasi pullistuu hieman keskeltä, ei tuo yhtään enempää rasitusta päätyjen silikoni saumoihin, eli en tuosta vielä tressiä ottaisi. Kyllä ne muunkin merkkiset akvaariot vaan pulliselee, aikanaan mulla oli 530 litrainen Aquastabil ja siinä ei kehysten kohdalta tietty vääntele mutta kun tutkii etulasia keskikohdalta huomaa että on siinäkin lasi hieman pullollaan.
Mulla on myös Juwel ja siinäkin hieman etulasi yläosastaan pullollaan olisiko just tuon noin 6-8mm, ei sillä ole merkitystä.
Mulla on myös Juwel ja siinäkin hieman etulasi yläosastaan pullollaan olisiko just tuon noin 6-8mm, ei sillä ole merkitystä.
Submariner kirjoitti:Tuollainen 8mm pullistuma lasissa metrin matkalla ei ole kyllä paljoa, aikanaan lasitusliikkeessä työssä olleena voin sanoa että sitten kun se pullistuma on noin n20-30mm alkaa olla kriittiset paikat, se että lasi pullistuu hieman keskeltä, ei tuo yhtään enempää rasitusta päätyjen silikoni saumoihin, eli en tuosta vielä tressiä ottaisi. Kyllä ne muunkin merkkiset akvaariot vaan pulliselee, aikanaan mulla oli 530 litrainen Aquastabil ja siinä ei kehysten kohdalta tietty vääntele mutta kun tutkii etulasia keskikohdalta huomaa että on siinäkin lasi hieman pullollaan.
Nyt tuli paremmat yö unet

Omassa juwel 180 rio lasit pullottaa kans joku 3-4mm puoleltaan(kansi jutuista mittailin). Mielessäni oon miettinyt että ei tuo pullistelu taida niin valkavaa olla kuin litrojakin in on se 180l. Silloin alkais huolettaa jos ois sellanen 1000l allas ja lasit alkaispullottaa se 8mm ylös päin.
Kamariorkesteri soittaa hyvin yhteen,joskus jopa puoli kahteen!
nurkassa pienen pieni 180l
nurkassa pienen pieni 180l
-
- Junior Member