850 L projekti

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

850 L projekti

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Olen suunnittelemassa uutta allasta ja aloitan tässä aiheen, johon voin sitten toiveikkaana lisäillä kaikkia kysymyksiä.

Akvaario tulee siten, että pääallas on 155 cm pitkä (mitat 155 p, 75 l, 65 k) ja se on 160 cm pituista seinää vasten. Altaan jalusta muurataan leca-harkoista noin 50 cm korkeaksi ja altaan alle tulee ainoastaan säilytystilaa. 160 cm pitkän seinän läpi, alustavasti suunniteltuna noin 45 cm korkeuteen, tulee reikä. Seinän toiselle puolelle tulee suurehko kaappi, johon sijoitan ala-altaan, vaahdottajan, vedenpinnantasaussysteemit jne. Altaasta vesi virtaa takaseinän keskellä kiinni olevasta ylivuotolaatikosta altaan pohjan läpi, jonka jälkeen putki tekee n. 45 asteen mutkan ja kulkee seinän läpi ala-altaaseen. Vesi tulee takaisin altaaseen samaa reittiä.

Tähän viritykseen on oikeastaan 2 syytä: ensinnäkin ala-altaan kanssa työskentely helpottuu huomattavasti kun ei tarvi ryömiä altaan alla. Toiseksi kaappiin mahtuu paljon enemmän tavaraa ja jos joskus haluan, voin laittaa sinne vaikka 2m korkean vaahdottajan.

Nyt sitten eka kysymys: voiko Durso-systeemin tehdä siten, että putki tekee matkalla 45 asteen kulman, vai aiheuttaako tämä veden virtaukseen ylimääräisiä ääniä?
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: 850 L projekti

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Heti vastakysymys - minkä paksuisella putkella aiot valuttaa veden ala-altaaseen?
Itselläni vesi menee 34-35mm läpiviennin kautta (suurennettu hiukan 32mm läpivientiä) ja 40 mm PVC (läpinäkymätön) letkussa seinän ali laitekaappiin. Siis tarkoitan ali koska reikä seinään on tehty lattian rajaan. Virtaus tässä tapauksessa on hyvin tasaista eikä Dursoa oikeastaan tarvita.

Pumppuna on Eheim1060 joten kierto on noin 2000l/h.
Sitä en tiedä auttaako virtauksen rauhallisuuteen juuri se, että letku tekee luupin seinän ali ja nousee sitten ylöspäin ala-altaan reunan yli.

Aivan alussa vesi meni alas hiukan hörppien mutta pian tämäkin asettui. Läpivienti on muuten altaa seinässä yläreunassa. Vesi valuu ensin pieneen ylivuotolaatikkoon ja tästä sitten ala-altaaseen. Durso on rakennettu läpiviennin jälkeen tankin ulkopuolelle (Durson kotisivuilta löytyy vastaava versio).

Jos kerran teet erillisen laitekaapin, saat sopimaan sinne myös refugiumin. Itse olen toteuttanut juuri näin. Ala-altaasta pumppaan vettä sekä takaisin pääaltaaseen että refugiumiin (joka on kaapin ylähyllyllä) ja refugiumista vesi valuu pääaltaaseen painovoimalla.

Teetpä jalustan mistä tahansa mutta kuitenkin laita itse allas riittävän korkealle. Itselläni se on 80cm korkeudella ja voisi olla vielä hiukan korkeammalla.

Jos haluat, voin laittaa muutaman kuvan suoraan sähköpostiisi.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Heti vastakysymys - minkä paksuisella putkella aiot valuttaa veden ala-altaaseen?
En ole vielä päättänyt. Kaippa 32 mm läpivienti riittäisi. Palautuspumpuksi tulee OceanRunner 2000 l/h.
Durso on rakennettu läpiviennin jälkeen tankin ulkopuolelle (Durson kotisivuilta löytyy vastaava versio).
Pitääpä käydä siellä vakoilemassa eri vaihtoehtoja. Olen kuitenkin jo päättänyt, että läpivienti tulee altaan pohjaan.
Teetpä jalustan mistä tahansa mutta kuitenkin laita itse allas riittävän korkealle. Itselläni se on 80cm korkeudella ja voisi olla vielä hiukan korkeammalla.
Tämä lienee makuasia. Itselläni on tällä hetkellä 45 cm korkea jalusta ja tuntuu, että se on juuri sopivan korkuinen. Nykyinen allakin on vain 55 cm. korkea. Miksi suosittelet niin korkeaa ratkaisua?
Jos haluat, voin laittaa muutaman kuvan suoraan sähköpostiisi.
Mielellään! Osoite: mikko.koskinen@finnzymes.fi
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

mikkokoo kirjoitti:
Tämä lienee makuasia. Itselläni on tällä hetkellä 45 cm korkea jalusta ja tuntuu, että se on juuri sopivan korkuinen. Nykyinen allakin on vain 55 cm. korkea. Miksi suosittelet niin korkeaa ratkaisua?
Kuten sanoit se on ihan makuasia, minulla nyt jalusta on 65 cm korkea ja 10 cm lisää olisi vielä parempi, itse olen sen takia aina laittanut korkeamman jalustan kun silloin ei tarvi kontata lattialla jos allasta läheltä katsoo [;)] ja muutenkin se on näyttävämpi jos on korkeammalla, jos vielä ala-allas tulee kaappiin niin siinne on lähes mahdoton laittaa tekniikkaa jos se on 45 cm korkea,sinun tapauksessa se ei ole ongelma kun on erillinen laitekaappi, joten tee kaappi juuri näin korkea mihin itse olet tyytyväinen.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

mikkokoo kirjoitti: Miksi suosittelet niin korkeaa ratkaisua?
Rambi oikeastaan jo vastasikin. Kun katsot isoa allasta vierestä, on paljon mukavampaa kun ei tarvitse kyykistellä. Kun istut tuolilla altaan edessä, katse on suoraan eteenpäin tai hiukan yläviistoon. Voi taata, että katseleminen on paljon helpompaa kun voit katsoa jotakuinkin suoraan lasin lävitse.
simppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja simppu »

Olen samaa mieltä kuin mikael ja rambi. Oma jalusta on n. 90 cm korkea. Sitä on mukava katsella sohvalta ja seisten. Ainoa ongelma on sitten puhdistaminen, kun korkeutta tulee n. 150-160 cm. Mutta keittiönjakkaralla sekin ongelma häviää (ja harvemmin sitä tarttee sinne kurkotella).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”