Minulla on ongelma miekkakasvien kanssa. Lehtien päälle kertyy niinkuin ruskeaa maata ja se sitten tukehdutaa lehden. Olen poistanut kaikki juurakot. Ei ole enään muuta kuin sorapohja ja miekat. Akvaariossa on kaksi ulkosuodatinta ja yksi tehokas sisäsuodatus. Olisko kenelläkään neuvoja, että mitä on tuo ruskea mönjä?
Tiedosta kiitollinen, Leena.
Ruskeaa levää miekkakasveissa
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Minäkin uskoisin sen olevan piilevää. Uuteen akvaarioon sitä tulee helposti, samoin kun valon lisääntyessä esim. keväisin kun luonnon valoa pääsee altaaseen tai loisteputkien uusimisen yhteydessä. Itse olen varovasti hangannut sitä lehtien päältä pois pahimmassa vaiheessa ja ajan kuluessa pitäisi levän tulo loppua, mikäli muut seikat ovat akvaariossa kunnossa. Ei ole siis tekemistä juurakoiden kanssa.
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Mulle tuli taas piilevää. Ajattelin sen johtuvan siitä että hiilidioksidilevitin oli pois toiminnasta muutaman päivän ajan, mutta ehkä johtuukin sitten auringon valosta joka nyt paistaa aina aamuisin suoraan akvaarioon (ellen ole muistanut vetää sälekaihtimia kiinni). Olen nyt jättänyt lannoitteet pois parin viikon ajan, onko siinä järkeä vai ei?
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua