Valaistus ja ruokinta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Firedrago
Starting Member
Starting Member

Valaistus ja ruokinta

Viesti Kirjoittaja Firedrago »

Hei!

Olen vasta saanut uudet kalat akvaariooni ja kysyisin neuvoja niiden ruokkimista koskien.
Ohjeessa on että aamulla ja illalla mutta pitääkö valojen olla päällä ruokinnan yhteydessä?
Tällä hetkellä valaistus on päällä klo 10-16 mutta lähden kotoa aamuisin kahdeksan maissa ja saatan illalla palata vasta iltakymmeneltä. Voinko ruokkia kalat pimeässä vai laitanko valot päälle ruokkimisen ajaksi?
Kaloina tällä hetkellä pelkkiä miljoonakaloja jos se vaikuttaa asiaan :)
Syvaniem
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Syvaniem »

Valoja voi pitää päällä n. 10-12 tuntia päivässä. Valojen olisi ainakin minun mielestä oltava päällä miljoonakaloja ruokkiessa. Ne "saalistavat" ruokaa näöllään, eikä hajun perusteella kuten esim. monnit ja monniset (joita voi siksi ruokkia myös pimeään aikaan).
Ruokintakertoja ei ole pakko olla kaksi, myös kerran päivässä riittää.
Firedrago
Starting Member
Starting Member

Kiitoksia tiedosta!

Olen lisäämässä valon määrää siihen 10h/vrk mutta ohjeessa sanottiin et pitää alottaa viidestä ja lisätä tunti per viikko...

Ehkä sit laitan valot aina siksi aikaa et näkevät syödä, ressukat :)
Jääpala
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Jääpala »

Firedrago kirjoitti: Olen lisäämässä valon määrää siihen 10h/vrk mutta ohjeessa sanottiin et pitää alottaa viidestä ja lisätä tunti per viikko...
Missä ohjeessa? Kyllä minä ainakin olen laittanut akvaarioon suoraan sen 10-12 tuntia valoa, enkä asteittain. :)
Firedrago
Starting Member
Starting Member

Akvaariokeskuksesta sain sellaisen aloitusohjeen.. ehkäpä voisin sit nostaa valaistusta suoraan siihen kymmeneen tuntiin..
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Tuolla valaistusohjeella pyritään varmasti siihen, ettei uuteen altaaseen, joka ei vielä ole aivan stabiili, pääse syntymään leväinvaasiota heti alkuun. Ei hullumpi ohje minusta, kun harrastuksen aloittaminen levätaistelulla ei varmasti ole mitenkään kivaa. Minusta voisit alkuun ruokkia kerran päivässä, niin ei pääse vesikään aluksi kuormittumaan kovasti ja sitten kun olet saanut valaistusaikaa pidennettyä, siirtyä ruokkimaan myös iltaisin, kun valot ovat vielä päällä.
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
Hannsu
Starting Member
Starting Member

Valaistus

Viesti Kirjoittaja Hannsu »

Itselläni oli alusta alkaen valaistus ajastimella näin: n. 9 -12 ja 15 - 21.
Valot päälle ruuan ajaksi; kuka nyt pimeässä haluaa syödä?
Yst.t. Hannsu
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Tai katsella pimeää akvaariota, ellei ole jotain pimeässä liikkuvaa lajia, jotka eivät liiku valosalla. :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”