Eheim 2260, äänekkyys?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sokeri
Junior Member
Junior Member

Eheim 2260, äänekkyys?

Viesti Kirjoittaja sokeri »

Onko kyseinen vehje kuinkakin äänekäs olohuoneeseen sijoitettavaksi? Entäs miten virtausnopeuden säätö onnistuuko vai pitääkö virtaus "tappaa suihkuputken suuntaa kääntämällä?
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Joissakin tapauksissa päällikoppa resonoi ja se ehkä kannattaa poistaa tai tehdä joku muu patentti. Ei se muuten mielestäni mitenkään erityisen äänekäs ole. Varsinkaan, jos on joskus pitänyt kotonaan kilpailevien valmistajien tuotteita.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
sokeri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sokeri »

Niin ja onkohan tuossa ollenkaan niitä "koreja" erottamaan suodatusmateriaaleja? Jos ei, saako niitä erikseen vai pitääkö taas kehittää joku patentti [;)]
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Ei ole koreja. Mukana tulee kuitenkin kaksi erotinlevyä. Lisäksi mukaan tulee iso verkkokassi tms -pussi, johon voi suodatusmassoja laitella.

Erotinlevyt näkyy tässä kuvassa
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Se, mitä minä olen 2260-pömpeleihin törmännyt, ei yksikään ole ollut erityisen hiljainen. Vähämetelisissä on ollut pumppu kiinni ylimääräisillä nippusiteillä tms. ja villasukkaa sullottuna pumpun alle resonanssien vähentämiseksi. Vehje ei ole se suodatin, jonka haluaisin makuuhuoneen akvaarioon.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Pumppu jalustoineen tosiaan saattaa resonoida pahastikin (itselläni ei tuota päällikoppaa laitteessa ole, se on saanut ilmeisesti lähtöpassit edelliseltä käyttäjältä). Itse ratkaisin tuon resonoinnin tunkemalla ohuen pahvin/kartongin pumpun ja pumpun jalustan väliin, ei enää päristele.

Massat on itselläni siten että alimpana on ritilä, sitten keramiikkaputkenpätkiä joiden päällä kerros karkeata suodatusvanua, pussukassa sintrattua lasia ja päällimmäisenä hienompaa suodatusvanua ja se toinen ritilä, ettei vanut pyri ulostuloputkeen. Eksoottisempiakin ratkaisuja olen kuullut olevan :o

Itse siis pienen modifioinnin jälkeen olen tyytyväinen suodattimen hiljaisuuteen ja ainakin olohuoneessa, ellen jopa makuuhuoneessa, kestän tuota olematonta hurinaa.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Vaikka kietovesipumppu resonoikin ja antaa ääntä joka ei muuten ole pahakaan eräisiin toisiin merkkeihin verrattuna on Eheim 2260 ulkosuodatin suurissa altaissa kuningas-suodatin.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

TiHe kirjoitti:Vaikka kietovesipumppu resonoikin ja antaa ääntä joka ei muuten ole pahakaan eräisiin toisiin merkkeihin verrattuna on Eheim 2260 ulkosuodatin suurissa altaissa kuningas-suodatin.
Vaisua on, jos pitää pakoputkivikaista '89 farkku-Sierraa kutsua teiden johtotähdeksi.
Viimeksi muokannut saurama, 09:57, 26.06.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Voipi olla kuningas, mutta varmasti ei ole biologisessa mielessä tehokkain :mrgreen:
Ellei sen virtausta kurista mahdollisimman pienelle ja pane vain "pieniin" (200-400) altaisiin.
Ydinajatuksena kun biologisissa suodattimistta on mahdollisimman suuri pinta virtausta kohti ja pieni virtausnopeus. Suodattimen "sisäinen suuri pinta" on suhteellisen lyhytaikainen ilo ennenkuin se kasvaa umpeen bakteereista, limasta, ja hitaasti hajoavista partikkeleista.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Omassa 2260-pöntössäni olen ottanut päällikopan pois ja kääntänyt vielä pumpun kyljelleen jotta kokonaisuus mahtui akvaarion alle. Pumppu on sinänsä sopivan hiljainen olohuoneeseen, mutta en laittaisi sitä itsekään makuuhuoneeseen.

Ongelma on että pumppu lähtee herkästi resonoimaan jolloin melu kasvaa liian kovaksi. Itse pääsin siitä eroon tunkemalla vihreän muoviletkun pätkän pumpun ja pöntön väliin.

-Juissi
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Tarkoitatko Jukka että esim. eheimin 2217 jossa virtausnopeus 1000l/t
on siinätapauksessa tehokkaampi biologisena suodattimena (tosin massatilavuus on 3 kertaa pienempi kuin 2260.ssa)?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

jartzu65 kirjoitti:Tarkoitatko Jukka että esim. eheimin 2217 jossa virtausnopeus 1000l/t
on siinätapauksessa tehokkaampi biologisena suodattimena (tosin massatilavuus on 3 kertaa pienempi kuin 2260.ssa)?
Siis virtaus kuristetaan minimiin hanoilla, jolloin viipymä suodattimessa pitenee. Aiheesta löytyy saksalaisia sivuja pilvin pimein, mutta nyt kunnostelen tuota omaa uutta enkä lähde www-hakuun tai kääntämiseen. Ehkä vielä joskus.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

saurama kirjoitti:Vähämetelisissä on ollut pumppu kiinni ylimääräisillä nippusiteillä tms. ja villasukkaa sullottuna pumpun alle resonanssien vähentämiseksi.
Se on vaaleanpunaiseksi värjäytynyt urheilusukka!

Juu, siis mulla on keittiön nurkassa ihan siististi käyttäytyvä 2260. Joskus se raukka yrittää metelöidä, mutta silloin täytyy vaan kiristellä sukka-nippuside-viritystä.

Kati
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”