Apua tähän sillisalaattiin 160-l

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
cisse.j
Starting Member
Starting Member

Apua tähän sillisalaattiin 160-l

Viesti Kirjoittaja cisse.j »

Olen siis jo kauemman lueskellut keskusteluita täällä ja nyt tuli niin paljon asiaa itellekkin, että päätin ottaa ja rekisteröityä. No niin, pitkällisten operaatioiden jälkeen jäljellä yksi allas n. 160 litraa. Ennen en milloinkaan ole sekaantunut vesitesteihin, enkä kemikaaleihin, vaan aina olen luottanut siihen, että jos kalat ja kasvit ok, niin on kaikki hyvin. Muuttotöiden takia jouduin vaihtamaan kaiken veden pari päivää sitten ja nyt pelkään, mitä tulee tapahtumaan, kun "kypsymätön" akva heti täydessä "latingissa".
Ja se kalasto, tänne on pelastettu muutamia kaloja lopetetuista akvaarioist ja määrä alkaa vaikuttaa omaan korvaan jo hurjalta. Muutoksia luvassa kalastoon kylläkin pikimmiten. Mitä ehdottaisitte säilytettäväksi yhdessä ja mitkä pois:
*partaimumonni uros
*5x täplä(?)monninen
*2xneontetra ja 5xkardinaalitetra, jotka ovat parveutuneet!
(itse olin luulossa, etteivät kävisi edes samaan tankkiin)
*6xseeprakala
*3xplaty (jotka itse kasvatettu :mrgreen: , osa myytiin ja oman pikkuparven muutamalle muulle jäsenelle käynyt tapaturmaisesti jo aiemmin :( )
*4xlehtikalalasta, pieniä vielä
*3 erittäin kaunista kalaa, jotka ovat kuulemma huntupyrstöisiä miekkakaloja
*lisäksi pari kotiloa, sekä rapuja, joihin en juuri ole perehynyt. Punaisia ovat ja hassuja. Pelastin eräästä pikkuakvasta, mutta ovat lehtikalojen ruokaa, eikö vain? Ainakin alinomaa piilossa.

Jemmapaikkoja olen yrittänyt rakentaa paljon tukkimatta koko allasta täyteen kasveja kuitenkaan.
Lehtikalat ovat häätöuhan alla tästä altaasta, vievät vain turhaan kapasiteettia ja joitain pienempiä haluaisin siirtää. Omaa silmää miellyttäisi enemmän muutama isompikokoinen kala, kuin montamonta pientä. En kuitenkaan haluaisi pelkkää yhden lajin allastakaan. Mieli tekisi ryhtyä perehtymään lähemmin johonkin tiettyyn maanosaan. Jossain liikkeessä olivat sitä mieltä, että rihmakaloja voisi ottaa useampiakin tämän kokoiseen purkkiin. Eivät kuulemma vaadi niin paljon litroja kuitenkaan, vaikka ovat isohkoja. Oliko se olevinaan vain hyvä myyntipuhe?

Tämä harrastus on saanut vasta lähiaikoina enemmän tuulta purjeisiin, vaikka jonkinlainen puteli on jo vuosia tavannut aina jossakin nurkassa pörrätä. Vaikutan aikasta untuvikolta näissä asioissa, kun aina ihan maalaisjärjellä vain olen kalojani hoidellut. Ei löydy levittimiä, metallilamppuja, eikä rakettimoottoreita [;)] mutta siitä huolimatta pääsääntöisesti ihan hyvin on homma edennyt. Auttakaa siis tietämätöntä, innolla otan uutta vastaan!
Seraphy
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Seraphy »

Tervetuloa!

Pesitkö pohjamateriaalia muuton yhteydessä? Entäs suodatinta? Jos ne ovat säilyneet pesemättöminä jne, niin nitriittipiikkiä tuskin tarvitsee pelätä. Niissä on varmasti jo toimiva bakteerikanta valmiina :) Kannattaa kuitenkin noita vesitestejä hommailla, vaikka kalat ja kasvit näyttäisivätkin voivan hyvin, niin silti saattaa olla jotain pielessä ja mielestäni vesitestit tuovat jollain tapaa "turvallisuuden tunnetta" harrastukseen.

Tuosta kalastosta. Lehtikalat kasvavat isoiksi mötiköiksi, joten niille voisit etsiä uuden kodin. Vähän liian pieni tuo 160-litraa niille, toki lapsuuskotina menee vielä. Partiksen jättäisin, samaten täplämonniset. Monnisten parvea voisit kasvatella vaikka kymmeneen. Neontetrojen ja kardinaalitetrojen lämpötilavaatimukset ovat eri, joten niitä ei voi oikein yhdessä pitää (muuten eläisivät aika lailla äärirajoilla). Täplämonnisillekkin muistaakseni tuo yläraja oli 26 astetta, joten päätä kummat kalat haluat pitää. Platyt kaipaavat vähän kovempaa vettä, kuin nuo muut kalat (mutta esim. monniset ja partis eivät ole noista kovuuksista muistaakseni niin kranttuja). Olisiko miekkakala miekkapyrstö? Seeprakalat menevät altaassasi hyvin, mutta noillekkin on erään sivuston mukaan ylälämpöraja 25.. Mikä lämpötila altaassasi on?

Nyt vain päättämään mitkä kalat haluaisit ehdottomasti pitää. Itse kalastoksi laittaisin seuraavan:
-10 täplämonnista
-Partamonni
-15-20 neontetraa
-Joku rihmakalalaji, joka menee vaatimustensa mukaan noiden kanssa

Edit: Nyt vasta huomasin että lehtikalat ovat häätöuhan alla. [:I]
128l seura-akvaario.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Neontetroille lämpösuositus on 21-26 astetta ja kardinaalitetroille 24-30 astetta, joten 25 astetta sopinee kyllä molemmille, jos et halua kardinaaleista luopua. Tosin kardinaalit pitäisivät alle pH 7 vedesä sekä pehmeääkin vesi saisi olla, miekkapyrstöille (jos ne niitä on) ja platyille sellainen vesi ei ole kovin suositeltavaa, ne kun pitäisivät kovemmasta ja emäksisemmästä vedestä.
Täplämonnisille lämpösuositus on 18-26 astetta, seeprakaloille 20-25, mutta Varjon uudessa akvaariokalat kirjassa se on jopa 28 asteeseen saakka, platyille 22-25 astetta :| .

Rihmakalat ovat kyllä lämpimän (yli 25 astetta) veden ystäviä, joten ne eivät oikein ihanteellisesti tuonne sovi ainakaan noiden lajien kanssa. Lisäksi ne ovat haaremikaloja, joten nitä ei pidetä parvessa, vaan mieluiten 1 koiras ja 2 naarasta.

Itse jättäisin myös partiksen, täplämonniset, neontetrat ja seeprakalat, miksei ne muutama platykin joukkoon mahtuisi.
Tietysti jos haluaa joitakin isompia kaloja, niin sitten joitakin voisi poistaa. Ahvenista vaikka joku kääpiöahvenlajin pariskunta/haaremi voisi sopia, esim. keltakääpiöahven.. Tai viileän veden ystävä paratiisikala:
http://images.google.fi/images?hl=fi&q= ... Etsi+kuvia

Mitkä muuten altaan mitat ovat?
Millainen suodatin sinulla siellä on?

Täältä sivustolta kannattaa tarkistaa nuo kalojesi/rapujesi lajimääritykset varmoiksi:
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/kalat/kalat.htm

Vesitesteistä suositeltavia hankittavia olisi ainakin pH ja nitraattitesti (tippatestit), kovuudet KH ja GH voi mittauttaa vaikka akvaarioliikkeessä, GH nyt ei ainakaan paljoa yleensä muutu.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
cisse.j
Starting Member
Starting Member

PH-testin olen ostanut jo jokin aika sitten kylläkin juu, kun kauppias sanoi juurakoiden happamoittavan vettä, vaikka ne on toki lioteltu ja harjattu ym. Sittemmin ostin pH-miinusta kun tuntui olevan kovinkin korkealla jatkuvasti(nähtävästi vieläkin yli 7)
Eilen ostin seran nitriittitestin ja nollaa tuo näyttää. :D

Joku kysyi suodattimista, noh, niitä oli kaksi (sisällä) vielä eilen aamulla. Höpöttelin juurikin mattosuodattimen rakentelusta ja ulkosuodattimista isännälle ja huomasin, että toinen suodatin ei pelaa. [}:)] Se oli kajahtanut yöllä! Että nyt mennään Fluvalin 3+:lla ja tietenkin juuri sen pesin silloin muutettaessa, toista en. Nyt siis pikaisia vinkkejä, mitä suodatinta suosittelette tänne. Ulkosuodatinta itse ajattelen, mutta tuli kovin yllättäen tämä ja ovat aika kivan hintaisia. Toisaalta mielummin sitä panostaa kerran, kuin ostaa jatkuvasti uutta.

Ja vielä kaikista pahinta, monnin pyrstö riekaleina. 8O
Faunattaressa meinasivat, että jos ei kukaan nypi (ei nypi), niin sit on joku tauti. Kalatauti! Ekan kerran. Ajattelin kaupassa, että meidän mummovainaalla pyörähtäis villasukat pari kierrosta jaloissa, jos kuulis mun ostaneen lääkettä kalalle! Sen siis tein ja epäilin, kun ohjeissa luki "värjäävä." Sitten toimin tietenkin niinkuin aina pitääkin, jos epäilee jotakin, sinne vaan! Muuttui sinertäväksi koko vesi. Kai se nyt edes on normaalia?

Tulisukarapuja näyttäisivät olevan, joskaan niitä ei ole hetkeen näkynyt. Lehtikset taisivat olla niille kohtaloksi. Ja kotilot ihan tavallisia omppuja ja ne rouskuttaa mun puskia! ARG! Ja ne mitat ovat 94(k)x43(s)x41(l)cm

Tuntuupa epätoivoiselta tämä räpellys. Enää puuttuu, että koko allas poksahtaa jostain ja alkaa vuotamaan. Kop-kop-kop (puuta) [;)]

Edit: Poistettu huuto.
-Ylläpito
hillopulla
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hillopulla »

cisse.j kirjoitti:Tulisukarapuja näyttäisivät olevan, joskaan niitä ei ole hetkeen näkynyt. Lehtikset taisivat olla niille kohtaloksi. Ja kotilot ihan tavallisia omppuja ja ne rouskuttaa mun puskia!
Mihinkään muuhun kommentoimatta, niin varmaan se kalalääke on kohtaloksi niille ravuille ja ompuille. Ja omput saa olemaan rouskuttamatta puskia (itselläni ei syö kasveja ollenkaan) antamalla niille tarpeeksi muuta syötävää, kuten esim. kurkkua. Meillä ne ei kyllä silti enne sitäkään syöneet kasveja. Ennemmin partikset... Ja se, että vesi värjäytyi lääkkeen vaikutuksesta, oli normaali. Pitäisi hävitä vähintään viikossa. Itsekin ekalla kerralla vähän ihmettelin.
Altaat: 50l, 100l ja 1000l (upotettuna tauluksi seinään omalla hoitohuoneella). Lisäksi 6 kissaa, 2 koiraa, 2 kuttua, 10 kanaa ja kukko, viiriäisiä, rottia, käärmeitä ja aviomies.
Sissie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sissie »

Tee sinäkin mattosuodatin ensialkuun. Kehuvat hyväksi, ja on edullinen. Jos et tykkää, niin oli se ainakin ensiapuna siihen saakka, kun budjetissa on ulkosuodattimen verran väljyyttä. Itse tilasin suodatinmattoa www.akvaarioon.fi -nettikaupasta, josta löytyvät myös kaikki muutkin tykötarpeet. Rakentamiseen saa apuja täältä sekä www.aquahoito.info :n sivuilta, hakusanaksi mattosuodatin. Näillä eväillä minä alan kokeilemaan. Ja kun sinulla jo oli mattosuodattimeen mielenkiintoa, niin nyt vain toteuttamaan!
Hurahatanut akvaarionhoitoon...
cisse.j
Starting Member
Starting Member

Apua, nytkö mun kotiloille käy huonosti ja minä kun yritin vain lääkitä sairaita...voii-i! :cry: Yritän vielä perehtyä tuohon mattoon, jos sitä uskaltais lähteä nikkaroimaan. Vaikka luultavasti siinäkin hyvässä ajatuksessa menee joku yksinkertainen asia mönkään...
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

Tulvaisuuden varalle on hyvä jos hankkisit itsellesi vaikka faunaboksin ja ylimääräisen hapettimen. Jos kaloja /kotiloita tarvitsee eristää, niin saat helposti siirrettyä eristettävät tuohon erilliseen faunaboksiin. Hapettimen avulla siellä kiertää vesi ja kalat/kotilot pärjäävät kyllä mainiosti siellä kunhan vaan muistaa vaihtaa vettä (vähän vaikka joka toinen päivä).

Nimittäin nytkin olisit saanut kotilot eristettyä tuollaiseen varakippoon, onko sulla semmosta jossakin?
Kuvia
317L kalakippo.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”