Kalastoon apua
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Kalastoon apua
olen siis hankkimassa akvaariota maalis-huhtikuussa heti muuton jälkeen.
jonkun 200-500 litraisen olen ajatellut ottaa. ihan ensimmäinen akvaario siis.
tuon kalaston kanssa olen pähkäillyt.
tällä hetkellä ajatuksissa olisi hankkia
- intiaanisulka parvi
- joku toinen parvi
- 1-2 monnia
- 2 piikkisilmää
- ryhmä jotain rihmakaloja (ehkä eniten olen kääpiörihmakaloihin ihastunut)
onko tuo ihan ok suunnitelma?
tykkään myös suht runsaskasvisesta akvasta, joten siis miten se sopii näiden kalojen kanssa?
ja mites noiden monnien kanssa kun partamonneja pelkään itse kuoliaaksi, joten mikä toinen monni olisi yhtä sopiva? :''D
mitä suosittelette toiseksi suurimmaksi parveksi?
täytyi tulla tänne kysymään asiaa viisaammilta kun siis tosiaan itselläni ei ole mitään kokemusta akvoista.
jonkun 200-500 litraisen olen ajatellut ottaa. ihan ensimmäinen akvaario siis.
tuon kalaston kanssa olen pähkäillyt.
tällä hetkellä ajatuksissa olisi hankkia
- intiaanisulka parvi
- joku toinen parvi
- 1-2 monnia
- 2 piikkisilmää
- ryhmä jotain rihmakaloja (ehkä eniten olen kääpiörihmakaloihin ihastunut)
onko tuo ihan ok suunnitelma?
tykkään myös suht runsaskasvisesta akvasta, joten siis miten se sopii näiden kalojen kanssa?
ja mites noiden monnien kanssa kun partamonneja pelkään itse kuoliaaksi, joten mikä toinen monni olisi yhtä sopiva? :''D
mitä suosittelette toiseksi suurimmaksi parveksi?
täytyi tulla tänne kysymään asiaa viisaammilta kun siis tosiaan itselläni ei ole mitään kokemusta akvoista.
you think you know, but you have no idea.
-
- Advanced Member
Partamonnien sijaan voisi laittaa vaikka pienen ryhmän nuolimonneja eli ottoja levää syömään (kasvavat n. 4 cm:siksi):
http://www.aqua-global.de/Bilder/Otocin ... spilus.jpg
Piikkisilmiä kannattaisi ottaa enemmänkin ja toinen parvi inkkareiden lisäksikin menee, esim. kiilakyljet, suppusuut, jotka uivat aika ylhäällä tai kardinaalitetrat, koska ovat niin upean värisiä
.
Kääpiörihmakala haaremi menisi ja niille paljon tosiaan kasvillisuutta, jotta naaraat pääsee piiloon koiraalta.
Jos isompaa allasta kuin 200 litraa olet ottamassa niin siihen mahtuisi vähän isompi rihmakala eli helmirihmakalahaaremi:
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... makala.htm
Nämä ovat vähän kestävämpiä ja leppoisampia otuksia kuin kääpiörihmat
.
Noille lajeille sopiva lämpötila olisi 25 asteesta ylöspäin
.
Täältä löytyy valinnanvaraa jos toista parvea vielä pähkäilet:
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/kalat/kalat.htm
http://www.aqua-global.de/Bilder/Otocin ... spilus.jpg
Piikkisilmiä kannattaisi ottaa enemmänkin ja toinen parvi inkkareiden lisäksikin menee, esim. kiilakyljet, suppusuut, jotka uivat aika ylhäällä tai kardinaalitetrat, koska ovat niin upean värisiä

Kääpiörihmakala haaremi menisi ja niille paljon tosiaan kasvillisuutta, jotta naaraat pääsee piiloon koiraalta.
Jos isompaa allasta kuin 200 litraa olet ottamassa niin siihen mahtuisi vähän isompi rihmakala eli helmirihmakalahaaremi:
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... makala.htm
Nämä ovat vähän kestävämpiä ja leppoisampia otuksia kuin kääpiörihmat
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Noille lajeille sopiva lämpötila olisi 25 asteesta ylöspäin
Täältä löytyy valinnanvaraa jos toista parvea vielä pähkäilet:
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/kalat/kalat.htm
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-
- Starting Member
Kalat mihin olen tykästynyt:
- Kirsikkatetra
- Musta-aavetetra
- Sininenontetra
- Kulmatetra
- Kääpiösuppusuu
- Sinitetra
- Intiaanisulka
- Kääpiörihmakala
- Hunajarihmakala
- Siaminpiikkisilmä
- Verkkonuoliainen
(Kalojen saatavuudesta en tosiaan sitten tiedä) Mitä noista suosittelisitte samaan akvaan?
Voisiko joskus myöhemmin ottaa myös kolmannen parven vai onko tuo 2 riittävästi?
Kasvillisuus vinkkejä otetaan myös vastaan ^^. Ajattelin itse laittaa runsasta kasvillisuutta jonnekkin sivumalle ja muualle vähän vähemmän.
Sisustukseen ajattelin juurakoita ja kiviä. Pohjalle hiekkaa (piikkisilmiä ajatellen).
Siaminpiikkisilmiä tosiaan siis semmoinen pieni ryhmä (tutkiskelin vähän akvaariokeskuksen sivuja ja siellä kun tosiaan oli se minimi neljä)
Tosiaan noita nuolimonneja voisi ottaa. eivät niin pelottavilta näytä
. Kuinka monen ryhmässä nämä viihtyvät parhaiten?
- Kirsikkatetra
- Musta-aavetetra
- Sininenontetra
- Kulmatetra
- Kääpiösuppusuu
- Sinitetra
- Intiaanisulka
- Kääpiörihmakala
- Hunajarihmakala
- Siaminpiikkisilmä
- Verkkonuoliainen
(Kalojen saatavuudesta en tosiaan sitten tiedä) Mitä noista suosittelisitte samaan akvaan?
Voisiko joskus myöhemmin ottaa myös kolmannen parven vai onko tuo 2 riittävästi?
Kasvillisuus vinkkejä otetaan myös vastaan ^^. Ajattelin itse laittaa runsasta kasvillisuutta jonnekkin sivumalle ja muualle vähän vähemmän.
Sisustukseen ajattelin juurakoita ja kiviä. Pohjalle hiekkaa (piikkisilmiä ajatellen).
Siaminpiikkisilmiä tosiaan siis semmoinen pieni ryhmä (tutkiskelin vähän akvaariokeskuksen sivuja ja siellä kun tosiaan oli se minimi neljä)
Tosiaan noita nuolimonneja voisi ottaa. eivät niin pelottavilta näytä
-
- Senior Member
- Viesti:
Tervetuloa kivan harrastuksen pariin. Hyvän kokoisesta akvaariosta lähdet liikkeelle.
Minun mielestä kaksi isoa parvea altaassa on paremman näköinen entä kolme-neljä pientä.
Itsellä tuossa vajaa 500 litraisessa on lähes 50 kardinaalitetraa ja 22 kiilakylkeä, niiden lisäksi on vain pohjakaloja (nuoliaisia, plekoja, pieniä kirjoahvenia) eikä allas näytä täyteen tungetulta, vaikka kasvillisuutta on runsaasti.
Kasveista suosittelen aloittamaan peruskasveilla kuten erinlaisilla miekkakasveilla, vallisnerioilla, rusolehti tuo hieman punertavuutta altaaseen. Tälläkin palstalla on ihan peruspaketteja edullisemmin myynnissä entä eläinkaupoissa.
Minun mielestä kaksi isoa parvea altaassa on paremman näköinen entä kolme-neljä pientä.
Itsellä tuossa vajaa 500 litraisessa on lähes 50 kardinaalitetraa ja 22 kiilakylkeä, niiden lisäksi on vain pohjakaloja (nuoliaisia, plekoja, pieniä kirjoahvenia) eikä allas näytä täyteen tungetulta, vaikka kasvillisuutta on runsaasti.
Kasveista suosittelen aloittamaan peruskasveilla kuten erinlaisilla miekkakasveilla, vallisnerioilla, rusolehti tuo hieman punertavuutta altaaseen. Tälläkin palstalla on ihan peruspaketteja edullisemmin myynnissä entä eläinkaupoissa.
-
- Starting Member
Äsken kun tuossa kaverin kanssa tästä asiasta keskusteltiin ja tuli puhetta biotooppiakvaariosta, niin ehdotti että semmoisen voisin ottaakkin.
Innostuin tietysti ideasta, joten siis mitä kaloja ehdottaisitte Etelä-Amerikkalaiseen biotooppiin? Näin siis aloittelijalle.
Täytyy kyllä vielä miettiä asiaa.. Katsellaan sitten päädynkä seuraan vai biotooppiin
.
Innostuin tietysti ideasta, joten siis mitä kaloja ehdottaisitte Etelä-Amerikkalaiseen biotooppiin? Näin siis aloittelijalle.
Täytyy kyllä vielä miettiä asiaa.. Katsellaan sitten päädynkä seuraan vai biotooppiin
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Kyllähän Etelä-Amerikka-teemallakin aika hienon altaan saisi - ja useimmat toivekalasi näyttävät olevankin jo sieltä kotoisin. Biotooppihan se silloin ei ole - biotooppi tarkoittaa elinympäristöä, esimerkiksi jonkin tietyn Amazonin sivujoen alajuoksun suvantokohtaa. Etelä-Amerikka taas pitää sisällään miljoonittain biotooppeja.
Eteläamerikkalaisiahan ovat mm. useimmat tetrat, kääpiöahvenet, nuolimonnit, monniset, banjomonnit, okamonnit, nahkamonnit ja melkoinen joukko muitakin otuksia.
Tuohon parisataalitraiseen voisi mennä esimerkiksi:
-3-5 kynäkalaa (haaremi) tai 6-10 tapparakalaa
- noin 50 sinineontetraa
- 2-3 jotakin kääpiöahventa
- 8-10 nuolimonnia
tai:
- noin 50 sinineontetraa
- kymmenkunta musta-aavetetraa tai koru/ruusutetraa
- 8-10 monnista, vaikka helmi- tai safiirimonnisia
- 8-10 ottoa
- muutama pitsitatia
Kasvitkin voisi sitten valita samalta seudulta, eli ainakin miekkakasveja altaassa saisi olla. Myös lumpeita taitaa Amazonin alueella olla, joten niitä voi käyttää vaikka akvaarioliikkeiden lummelajit taitavatkin olla jostain ihan muualta kotoisin. Lisäksi kävisi ainakin konnanputki
Eteläamerikkalaisiahan ovat mm. useimmat tetrat, kääpiöahvenet, nuolimonnit, monniset, banjomonnit, okamonnit, nahkamonnit ja melkoinen joukko muitakin otuksia.
- noin 50 sinineontetraa
- 2-3 jotakin kääpiöahventa
- 8-10 nuolimonnia
tai:
- noin 50 sinineontetraa
- kymmenkunta musta-aavetetraa tai koru/ruusutetraa
- 8-10 monnista, vaikka helmi- tai safiirimonnisia
- 8-10 ottoa
- muutama pitsitatia
Kasvitkin voisi sitten valita samalta seudulta, eli ainakin miekkakasveja altaassa saisi olla. Myös lumpeita taitaa Amazonin alueella olla, joten niitä voi käyttää vaikka akvaarioliikkeiden lummelajit taitavatkin olla jostain ihan muualta kotoisin. Lisäksi kävisi ainakin konnanputki
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Tarkoitatko tosiaan, että kynäkaloja haaremi?7330 kirjoitti:

Kolme pientä kalallista kasviallasta
-
- Member
- Sukupuoli: Mies
Jos sillä intiaanisulkaparvella mennään niin ota niitä sitten aluksi reilun kokoinen parvi akvaarion alkutaipaleella ennen toista parvea ja näet käyttävätkö inkkarit koko akvaarion tilan sopivasti. Näin ehkä itse tekisin.
Piikkisilmien tilalle Etelä-Amerikka geo/biotooppia ajatellen voisi ottaa monnisia (Corydoras sp.) , joita on useita erinäköisiä noin 200l akvaarioon sopivia. Ne sopisivat hyvin pohjantonkijoiksi tetraparven lisäksi. Toisaalta piikkisilmät ovat niin söpöläisiä, että ei minua ainakaan häiritsisi vaikka ne Aasiasta olisivatkin. Voisivat leikkiä sitten siirtolaisia.
Lisäksi akvaarioon voisi ottaa Etelä-Amerikkaa ajatellen jonkin mukavan ja sopeutuvaisen kääpiöahvenhaaremin (Apistogramma sp.) tai pariskunnan.
Tähän porukkaan vielä lisäksi levänsyöjiksi nuolimonneja (Otocinclus sp.) tai vaikkapa katinkultamonneja (Parotocinclus jumbo).
Kun tällä jengillä aloittaisi, voisi sitten oman maun mukaan lisätä porukkaa siihen osaan akvaariota mihin haluaa. Jos esim. pohjalle näyttäisi sopivan toinen monnisporukka niin sitten ostaisi sellaisen tai intiaanisulkien lisäksi toisen porukan erinäköisiä parvikaloja.
Ja pohjahiekkaa tietysti möyrimään kourallinen kierteissarvikotiloita
Piikkisilmien tilalle Etelä-Amerikka geo/biotooppia ajatellen voisi ottaa monnisia (Corydoras sp.) , joita on useita erinäköisiä noin 200l akvaarioon sopivia. Ne sopisivat hyvin pohjantonkijoiksi tetraparven lisäksi. Toisaalta piikkisilmät ovat niin söpöläisiä, että ei minua ainakaan häiritsisi vaikka ne Aasiasta olisivatkin. Voisivat leikkiä sitten siirtolaisia.

Lisäksi akvaarioon voisi ottaa Etelä-Amerikkaa ajatellen jonkin mukavan ja sopeutuvaisen kääpiöahvenhaaremin (Apistogramma sp.) tai pariskunnan.
Tähän porukkaan vielä lisäksi levänsyöjiksi nuolimonneja (Otocinclus sp.) tai vaikkapa katinkultamonneja (Parotocinclus jumbo).
Kun tällä jengillä aloittaisi, voisi sitten oman maun mukaan lisätä porukkaa siihen osaan akvaariota mihin haluaa. Jos esim. pohjalle näyttäisi sopivan toinen monnisporukka niin sitten ostaisi sellaisen tai intiaanisulkien lisäksi toisen porukan erinäköisiä parvikaloja.
Ja pohjahiekkaa tietysti möyrimään kourallinen kierteissarvikotiloita

-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Ohoellaf kirjoitti:Tarkoitatko tosiaan, että kynäkaloja haaremi?7330 kirjoitti:
-3-5 kynäkalaa (haaremi) tai 6-10 tapparakalaaOlen ollut siinä käsityksessä, että ovat parvikaloja ja itse en laittaisi niitä alle 10 yksilön porukkaa.

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
-
- Member
- Sukupuoli: Mies
Niin nuolimonnithan ei sitten ole oikein mitään pohjakaloja, vaan häärivät ympäri allasta. Ne liikkuvat usein suurilehtisten kasvien ja lasien pinnoilla.n-enna kirjoitti:sitä että mietin vielä mitä monneja haluan. luultavasti nuolimonneja, mutta en ole varma vielä.Fakkenoo kirjoitti:Mitä tarkoittaa jotkut monnit?n-enna kirjoitti: jotkut monnit pohjalle ja sitten katsoisin mitä ottaisin lisää.
Nuolimonnit eivät siis möngi pohjaa niin kuin esim. monniset.
-
- Starting Member
joo ja siis nyt on niin, että jos äiti suostuu saloon asti lähtemään niin 510 litranen akvaario tulee kotiin.
170 pitkä, 60 korkee ja 55 syvä (muistaakseni)
kaloja pitää vielä mietiskellä.
ja kasveistakin olisi ihan hyvä saada selkoa.
onko lehtikalat vaativiakin? niitä olen aina halunnut, mutta en sitten tiedä niiden vaativuudesta
170 pitkä, 60 korkee ja 55 syvä (muistaakseni)
kaloja pitää vielä mietiskellä.
ja kasveistakin olisi ihan hyvä saada selkoa.
onko lehtikalat vaativiakin? niitä olen aina halunnut, mutta en sitten tiedä niiden vaativuudesta