Rapuloiden suodattimet

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Zissou
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 13:38, 09.05.2007
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Rapuloiden suodattimet

Viesti Kirjoittaja Zissou »

Minkälaista suodatinta käytätte pienissä (noin 20-40 litraisissa) rapuloissanne? Onko mielestänne hyvä? Hyvän määritelmä voisi tässä yhteydessä olla, että tekee tehtävänsä, mutta ei "syö" pienimpiäkään sukaravun poikasia.
~~~~~~~~~~
The Life Aquatic
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Miula on 20L rapulassa suodattimena pillisuodatin, se ei "syö" ravun poikasia.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Ilmapumpulla toimiva pillisuodatin on hyvä ja turvallinen vaihtoehto. Täällä toinen hyväksi havaittu vaihtoehto on mattosuodatinh pienellä pumpulla, esim. 27 litraisen suodatus toimi hyvin päätymallisella 3cm paksulla matolla ja pumppuna oli sellainen Dolphin KF-150.
peltsi92
Member
Member
Viestit: 433
Liittynyt: 16:00, 14.08.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja peltsi92 »

Mulla seran aquaball pienin on toiminut hyvin pikkuravut pystyy syömään siin nä suodattimen pinnalla ilman sisään imeytymistä!
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

peltsi92 kirjoitti:Mulla seran aquaball pienin...
8O ? Seran aquaball?
Tarkoitatko Eheim aquaball 2206 vai kenties Seran koteloimatonta F-sarjan suodatinta joka on erittäin soveltuva juurikin rapuloihin?
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Mulla on 65 litran rapulassa fluval 1 suodatin ja hydorin se pienin. Altaassa myös kääpiörasboroita, (ja nyt väliaisesti taisto) joten altaassa on muutakin elämää kuin ravut...
Hermen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 909
Liittynyt: 16:26, 21.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Mulla kans 63-litran rapulassa Hydorin pienin sisäsuodatin, eli hydor pico. Kapistuksen olen päällystänyt suodatinmatolla, jotteivät ravut imeydy melkoisen suurista imuritilöistä sisään.
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
peltsi92
Member
Member
Viestit: 433
Liittynyt: 16:00, 14.08.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja peltsi92 »

crisse_83 kirjoitti:
peltsi92 kirjoitti:Mulla seran aquaball pienin...
8O ? Seran aquaball?
Tarkoitatko Eheim aquaball 2206 vai kenties Seran koteloimatonta F-sarjan suodatinta joka on erittäin soveltuva juurikin rapuloihin?
Juurikin tuo suodatin tyytyväinen olen! Sori sekotin merkit! :mrgreen:
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Malys »

20 litran rapulassa on Fluval 1plus, verhoiltuna suurimmaksi osaksi sukkahousuilla. Tykkään. On kooltaan pieni ja mustana sulautuu erittäin hyvin mustaan taustapahviin.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Phoxinus
Senior Member
Senior Member
Viestit: 527
Liittynyt: 14:42, 28.04.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Phoxinus »

80l. sukarapulassa ilmapumppusuodatin kahdella patruunalla.
Kuva
Monninomistaja jo vuodesta -94.
irenez
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 20:36, 05.02.2007
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja irenez »

Täällä 40L rapulassa toimii hyvin Aquaelin UniFilter 280 :)
Kun suodattimesta ottaa pois sen suodatinpatruunan kotelon (eli toiminnassa ilman sitä suojakoteloa) niin ravun poikasetkaan eivät imeydy suodattimeen sisään ja ravut voivat ruokailla suodatinpatruunan pinnalla :D
Ilmoitettu tuo malli sopivaksi 30-60L akvaarioihin ja ainakin tuossa 40L toimii moitteettomasti, ja erittäin helppo huoltaa.
Olen suodattimeen täysin tyytyväinen :)
Akvaariot: 330L ¤¤ 128L
corgi Remu tipsu Nico
pikku T
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 18:20, 14.04.2007
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pikku T »

Täällä 28 l tulisukarapulassa Seran F400- suodatin. Suositellaan juuri poikasaltaisiin.
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mulla on rapu-altaissa (5 x 112L) ensisijaisena suodattimena altaan päädyn kokoinen mattosuodatin ja kakkos-suodattimina ilmapumpulla toimivat pillifiltterit.
Idea näissä erillisissä suodatusjärjestelmissä on, että ilmapumput ja mattosuodattimien kiertovesipumput saavat virtansa eri pistorasioista, jotka ovat kytketty eri kohtiin sähkökaapissa ja niille kummallekin on omat sulakkeet ja vikavirtasuojat. Jos toinen systeemi jostain syystä ylikuormittuu tai menee oikosulkuun, toinen systeemi takaa elämän jatkumisen altaissa.
Pillifiltteri-systeemin hienoutena on myös, että sähkökatkon aikana ilmaletkujärjestelmään voidaan syöttää ilmaa patterikäyttöisillä ilmapumpuilla.
-Sami-
temule
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 10:16, 16.05.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja temule »

Meillä on kulmamallin mattosuodin. Hyvin pelaa ja rapuset tykkää kiipeillä matossa.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Meillä on kaikenkokoisissa altaissa itsetehtyjä mattosuodattimen ja sisäsuodattimen välimaastoa olevat suodattimet. Toimii pienellä pumpulla jopa ihan pienten kalanpoikasten kanssa. Tässä pienikokoinen versio vastaperustetussa 18-litraisessa rapulassa:
Kuva
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 552
Liittynyt: 07:58, 10.02.2007
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Meillä rapualtaassa on tälläinen omatekoinen sisäsuodatin ja hyvin on tehnyt tehtävänsä.
illusia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 21:18, 18.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja illusia »

40-litraisessa rapulassa tuollainen ilmapumppukäyttöinen pillifiltteri ollut nyt pari kuukautta. Ei moitteen sanaa.
magrat
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 22:12, 30.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Rapuloiden suodattimet

Viesti Kirjoittaja magrat »

Jatketaanpas tähän perään.

Sain tuossa jokin aika sitten kaksi todella nättiä 6-kulmaista pikkupurkkia, joiden tilavuudeksi arvioin (varsin epätarkalla ämpärimittauksella) 20-25 litraa. Innosta tuhisten lähdin suunnittelemaan tuommoisesta kotipurkkia tulisukasille, tai jos jotain erikoisempia rapusia saisi käsiinsä, niin mikä ettei.. =)

Ongelmaksi nousi purkin suodatus. Altailla ei leveyttä ole kuin 29-31cm, joten mitään kovin leveää (aquaball, pickup) ei viitsisi laittaa pintaa tukkimaan. Pillisuodatin olisi muodoiltaan passeli, mutta tuo ei-vielä-yöuniaan-altaiden-vuoksi-uhraava miehekkeeni (jota kovasti uudelleenkoulutetaan) saa henkisiä näppylöitä kaikesta hurisevasta ja pörisevästä asunnossamme, ja myönnettäköön, että pillit ovat itsellenikin pitkäaikaisratkaisuina liikaa.. Fluval 1 voisi myös olla vaihtoehto, mutta senkin äänettömyydestä ja kestävyydestä ollaan montaa mieltä. Seran F400, Tetratecin IN400+ ja aquaelin unifilter 280 vaikuttaisivat näpsäkän kokoisilta, mutta ilmeisesti noita ei voi hiljaisiksi haukkua? Kokemuksia?

Edellisellä sivulla tuo -Alix-:in ratkaisu näyttää todella näppärältä, ja tuota 'minimattoa' olen itsekkin harkinnut, kunhan löytyisi se "äänetön" vesipumppu. Ovatko nuo eheimin compactit minkämoisia pörisijöitä, kun pientä vastustusta olen tälläkin palstalla lueskellut niiden väitetystä äänettömyydestä.
Mitenkäs jos semmoisen pakkaisi tuon-> http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/sisasuod.php ohjeen mukaisesti suodatinmaton sisään? Hiljenisikö mahdollinen kuorten resonointi sillä. Vaikka toisaalta, sitten taitaa taas härvelistä tulla senverran isokokoinen, että sama vaikka lykkäisi aquaballin sinne purputtamaan..

Löytyisikö jotain muita pienenpieniä, hiljaisia uppopumppuja, minkä voisi noin pieneen purkkiin virittää? Taitaa tuo compactin pieninkin olla turhan järeä tuon kokoiseen..

Vinkkejä?
Lenie
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 15:49, 26.09.2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Rapuloiden suodattimet

Viesti Kirjoittaja Lenie »

Itselle tarttui mukaan Bauhausista Waterwerksin 200 l/h pikkuinen pumppu, kooltaan 4,5*4,8*3,2 cm. Ihan hiljainen on ollut, mattosuodattimen siitä itsekin tein. Olisko ollut jonkun kymmenisen euroa hinta. Sieltä piha-allastarvikehyllyjen luota löytää.
irenez
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 20:36, 05.02.2007
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rapuloiden suodattimet

Viesti Kirjoittaja irenez »

Täällä tosiaan käytössä rapulassa tuo Aquaelin unifilter 280 ollut jo reilusti toista vuotta ja on täysin äänetön. Sukarapuallas sijaitsee makuuhuoneessa, ja täällä myös toinen puolisko joka on herkkä uninen ja herää kaikkeen mahdolliseen, ei kertaakaan ole sanonut kyseisestä suodattimesta mitään :))
Eli toimii äänettömästi, ainakin täällä :)
Akvaariot: 330L ¤¤ 128L
corgi Remu tipsu Nico
magrat
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 22:12, 30.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Rapuloiden suodattimet

Viesti Kirjoittaja magrat »

Kiitoksia vinkeistä :)

Aquaelista olen kuullut sekä hyvää että pahaa, mutten koskaan ole moista päässyt elävässä elämässä seurailemaan. Tuo waterwerks on puolestaan merkkinä täysin tuntematon itselleni, mutta voisihan senkin puitteissa käydä bauhaussin myyjäsetiä ja -tätejä kiusaamassa, jos vaikka antaisivat testata melutason ennen ostopäätöksen tekoa 8-)
Katsotaan vaan mimmoinen määrä metelöiviksi luokiteltuja pikkusuodattimia kaapeista löytyy tämän rojektin jälkeen..
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Rapuloiden suodattimet

Viesti Kirjoittaja Malys »

Minulla on 20 litran rapulassani Fluval 1plus-suodatin. Tausta on tumma ja suodatin on tumma, niin se "katoaa" altaaseen todella hyvin. Imuaukot olen verhonnut sukkahousuilla, jotta suodattimeen ei eksy rapuja.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”