Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Minulla on seura-akvaariossani 5 pantterimonnista, tai siis oli... tänään löysin yhden kuolleena! Jo aiemmin seurasin huolestuneena nitriitti pitoisuutta, joka liuskan mukaan näytti ehkä 0,5?? vaihdoin silloin veden ( eli viikko sitten) kun normaalisti vaihdan kahden viikon välein. Minulla on sekä sisä-että ulkosuodatin, akvaarin koko on 180 l ja monnisten lisäksi 2 lehtikalaa, 5 kirsikkabarbia ja 9 kardinaalitetraa.
mikähän voisi olla vikana? Entä mitä nyt pitää tehdä?
En käytä veden parannusaineita, ja vaihdan vedestä 1/3. Nitraatti jotain 20, pH 6,2 - 6,5. Muilla kaloilla en ole havainnut muuta kun toinen lehtikaloista on silloin tällöin väristellyt itseään. Arvelin sen johtuvan vedenvaihdon jälkeen vedessä leijuvista hiukkaista? Minulla on ollut akvaario vasta pari kuukautta, joten en ihan tiedä, mikä edes onnormaalia käyttäytymistä.. Esim aluksi isompi monninen ahdisteli kovasti pienempää samana päivänä kun löysin tämän (ehkä sama) pienemmän yksilön luolleena. Olisiko se voinut tappaa sen?
-------------------------------------------------------------------------------------------
Niin vesiarvot eivät ole muttuneet, muuta kuin tuo nitraatti on hiukan noussut. Eikä lämpötilassa ole tapahtunut muutoksia.
Edit: Yhdistetty peräkkäiset viestit ja lisätty isoja kirjaimia.
-Ylläpito
En usko, että monniset tappaisvat toisiaan. En löytänyt Sodankylän nettisivuilta paikkakuntasi vesijohtoveden laatua. Onko pohja- vai pintavettä? Pohjaveteen ei yleensä lisätä kemikaaleja mutta pintavesi käsitellään kloorilla tai kloramiinilla jotka ovat kaloille haitallisia. Silloin tulisi käyttää vedenparannusainetta. Tarkista vesiasia paikkakuntasi vesilaitokselta. Leijuvat hiukkaset eivät kalojen ihoa ärsytä. Toinen mahdollisuus kalojen ravisteluliikkeisiin ovat pintaloiset. Tarkkaile kalojen ihoa, näkyykö mitään poikkeavaa.
kiitos näistä vinkeistä! alan selvittelemään vesiasiaa. Nyt näyttäisi toistaiseksi kakki taas olevan kunnossa, nitraatit ym eikä ravisteluakaan ole ollut, mutta joka aamu pelkään, löydänkö jonkun pinnasta keluskelemasta...