Syrjintää..

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 15:41, 05.11.2007

Syrjintää..

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Viidestä kiekkosestani pienin, on tässä viikon aikana kokenut syrjintää. Se on ollut välillä kasvien takana ja toiseksipienin ajaa sen aina pois muiden luota. Ja välillä käy jopa nokkimassa tuota pienintä. Olen laittanut akvaarioon merisuolaa, koska pienin haukkoo henkeä aika nopeasti. Pienin ei syö, eikä liiku, kyyhöttää vain paikoillaan. Tumma se ei vielä ole, mutta ei kyllä normaalikaan. Mitään ulkoista ei näy ja muut ovat oikein pirteitä.

Kysymys onkin nyt, että pitäisikö tuo pieni ottaa karanteenialtaaseen ja laittaa sille kunnon lämpö koppiin. Altaassa on nyt 30 astetta lämmintä. Olen nyt tarkkaillut tuota tilannetta tässä viikon ja olen aika neuvoton. Kamala katsellakin tuota touhua. Pienen vatsakin on jo lommolla sisälle päin... :cry: Eli parantuisikohan tuon pienen tilanne karanteenissa vai toisinpäin? Mitä olette mieltä? Vedenvaihdot eivät auta asiaa, kokeiltu on jo.
brahma
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 14:23, 07.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja brahma »

Oli vähän samankaltainen tilanne viime kesänä. Ostin pienen eristyskehikon akvaariokaupasta ja laiton surkimuksen sinne, viikko pari survaritehoruokinnalla niin sai kaveri taas voimia ja pääsi muiden joukkoon... Toiset kyllä kurmottaa vähän väliä vieläkin.

Tuo hengen haukkominen tosin viestii jostain muusta, mutta vastatkoon ammattilaiset siihen.
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 15:41, 05.11.2007

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Lueskelin tuolta haulla vanhoja juttuja ja aika monella on näköjään ollut samanlaisia koettelemuksia. Ehkä tämä johtuu siitä, että nuo kiekot on vielä niin pieniä eli tuo pienin on about 3 cm ilman eviä katsottuna. Vesiarvot kun on ok tuolla altaassa, just taas mittasin kaikki.

Olen nyt ottanut pikkuisen karanteeniin, lääkinnyt Tremazolilla ja sen jälkeen nostanut lämpöä 34 asteeseen. Ihan hyvältä näyttää, saa hetken olla rauhassa ja koittaa syödäkin rauhassa. Toivottavasti kääntyy kaikki parhain päin. Kiitos bharma vastauksestasi, myös henkinen tuki on nyt tarpeen :mrgreen:
Tapiotar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 111
Liittynyt: 12:11, 02.05.2007

Viesti Kirjoittaja Tapiotar »

Kyllä luulisin, että 30 asteinen vesi riittäisi. 34 kuullostaa jo todella kuumalta. :|
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

32 + olen mäkin käyttänyt.
Bucket
Member
Member
Viestit: 289
Liittynyt: 18:28, 29.12.2005
Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bucket »

Tapiotar kirjoitti:Kyllä luulisin, että 30 asteinen vesi riittäisi. 34 kuullostaa jo todella kuumalta. :|
34 on ihan jees jos kysee on "vatsatauti" :)
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 15:41, 05.11.2007

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Tilanne on taasen normaalina, eli pikkuinen oli karanteenissa aamusella niin pirteä ja ruoka maistui, että päätin palauttaa sen takaisin muiden joukkoon. Ja siellä sitten mentiin jo akvaarion päästä päähän, välillä vähän levähtäen, mutta näyttäisi tilanne taas olevan meillä ohi. Onneksi. Toivottavasti noista loisista nyt pääsisi jo eroon [}:)] merisuolaa tuolla akvaariossa vielä on. Jätin kokeeksi yhden ison miekankin sinne, kun ei kukaan vastannut, että mitkä kasvit kestää suolan, muut kolme isointa siirsin toiseen akvaan. No, ei ole vielä ainakaan ottanut itseensä tuo miekka. Ajan kanssa sitten sulaa kuiteski pois. Pitää vaan olla tarkkana, että ei pilaa vettä. Muitakin kasveja jätin tuonne, eihän niillä niin väliä ole, niitä saa aina lisää.
Bucket
Member
Member
Viestit: 289
Liittynyt: 18:28, 29.12.2005
Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bucket »

Pörriäinen kirjoitti:Tilanne on taasen normaalina, eli pikkuinen oli karanteenissa aamusella niin pirteä ja ruoka maistui, että päätin palauttaa sen takaisin muiden joukkoon. Ja siellä sitten mentiin jo akvaarion päästä päähän, välillä vähän levähtäen, mutta näyttäisi tilanne taas olevan meillä ohi. Onneksi. Toivottavasti noista loisista nyt pääsisi jo eroon [}:)] merisuolaa tuolla akvaariossa vielä on. Jätin kokeeksi yhden ison miekankin sinne, kun ei kukaan vastannut, että mitkä kasvit kestää suolan, muut kolme isointa siirsin toiseen akvaan. No, ei ole vielä ainakaan ottanut itseensä tuo miekka. Ajan kanssa sitten sulaa kuiteski pois. Pitää vaan olla tarkkana, että ei pilaa vettä. Muitakin kasveja jätin tuonne, eihän niillä niin väliä ole, niitä saa aina lisää.
se riippu vähän kuinka paljon suolaa sä laitoit sinne.

meikkakasvi pärjä mun mielestäni hyvä suolavedessä.

se voi lakka kasvaa noin 2-4 vikkoa mutta se ei kuolee :)
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 15:41, 05.11.2007

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Kiitos tiedoista Bucket, suolaa laitoin 1 dl/100 litraa, joka täällä on ollut neuvona.
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Viestit: 1133
Liittynyt: 11:54, 07.02.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Inia »

Nyt hoidit oiretta, et syytä. Kiekkoja kannattaa hankkia aina vähintään 6kpl, muuten käy suurella todennäköisyydellä juuri niin kuin kirjoitit, eli yhdestä tulee päähänpotkittu. Kun kiekkoja on enemmän kuin viisi, kiusaaminen vähenee ja kohdistuu useampaan yksilöön. Kannattaa siis hankkia ainakin pari kiekkoa lisää.
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Inia kirjoitti:Nyt hoidit oiretta, et syytä. Kiekkoja kannattaa hankkia aina vähintään 6kpl, muuten käy suurella todennäköisyydellä juuri niin kuin kirjoitit, eli yhdestä tulee päähänpotkittu. Kun kiekkoja on enemmän kuin viisi, kiusaaminen vähenee ja kohdistuu useampaan yksilöön. Kannattaa siis hankkia ainakin pari kiekkoa lisää.
Minulla on kanssa 11 tuossa ja kaikilla sopu yllä.
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 15:41, 05.11.2007

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Ongelmana vain on tuo akvaarion koko, joka ei ole liian iso kiekkoaltaaksi.. Mutta ainahan sitä uusia akvaarioita saa, isompia :mrgreen:

Pigeon blood kyllä voisi olla kivannäköinen noiden siniturkoosien kanssa. Olen ensiviikolla menossa Tampereelle, joten Viherkalassa voisi käydä katsomassa tarjontaa... Jollei jollakin teistä olisi myydä. Nyt kyllä ostan sitten isompia yksilöitä. Nuo pikkuisen kävi isäntä hakemassa pyynnöstäni, kun kävi "isolla kirkolla" ja naureskeli sitten vain tullessaan, että nämä oli siellä ainoat. No arvatahan saattaa millaisia kiekkoja minulle sitten tuli. Yhdelläkin oli pala sekä ylä- että alaevästä pois. On kyllä toki jo kasvanut ehjäksi, että näin. Niin ja yhdellä on yläevä tuplasti isompi kuin alaevä, eli on kyllä aikamoinen haarniskamalli.. Kyllä se tästä!!!

Ostaisin ehkä kaksi noita pigeoneja ja mielummin harrastajalta kuin liikkeestä :roll: Laittakaa siis yv:tä tulemaan, jos näin on.
plenty
Senior Member
Senior Member
Viestit: 712
Liittynyt: 23:27, 13.08.2004
Paikkakunta: Vantaa, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

Pörriäinen kirjoitti:Ongelmana vain on tuo akvaarion koko, joka ei ole liian iso kiekkoaltaaksi.. Mutta ainahan sitä uusia akvaarioita saa, isompia :mrgreen:

Pigeon blood kyllä voisi olla kivannäköinen noiden siniturkoosien kanssa. Olen ensiviikolla menossa Tampereelle, joten Viherkalassa voisi käydä katsomassa tarjontaa... Jollei jollakin teistä olisi myydä. Nyt kyllä ostan sitten isompia yksilöitä. Nuo pikkuisen kävi isäntä hakemassa pyynnöstäni, kun kävi "isolla kirkolla" ja naureskeli sitten vain tullessaan, että nämä oli siellä ainoat. No arvatahan saattaa millaisia kiekkoja minulle sitten tuli. Yhdelläkin oli pala sekä ylä- että alaevästä pois. On kyllä toki jo kasvanut ehjäksi, että näin. Niin ja yhdellä on yläevä tuplasti isompi kuin alaevä, eli on kyllä aikamoinen haarniskamalli.. Kyllä se tästä!!!

Ostaisin ehkä kaksi noita pigeoneja ja mielummin harrastajalta kuin liikkeestä :roll: Laittakaa siis yv:tä tulemaan, jos näin on.
Kiinnitin myös huomiota tuohon kalojen kokoon. Itselläni nuo turkoosipoikaset on ilman eviä sellaisia 4-5 senttisiä ja mielestäni ovat vieläkin aivan "vauvoja". Koko ja ikä ei tietysti ana kiekoilla kulje käsi kädessä - pienet on usein vain kasvaneet hitaasti vaikka ikää jo olisikin.
* Huvinsa kullakin! *
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Isomassa parvessa on aina enemmän syrjittyjä, mutta päähänpotkittuja ja pienemmäksi ja aremmiksi jääneitä on myös aina, oli allas miten iso tahansa ja kiekkoja miten paljon tahansa.

Omassa altaassa on joku nuori pienempi rauhallinen kiekko kuitenkin ottanut aikuiset kalat kiinni kasvussa ja mennyt ohikin.
Isomilla kiekoilla kasvu saattaa hidastua jos kaikki energia menee uhitteluun.

Kiekko ei ole tyypillinen parvikala tetrojen tapaan vaan osa-aikainen sellainen ja samaan aikaan tyypillinen reviiriä pitävä kirjoahven.

Itse olen aina ostanut pieniä kiekkoja vähintään 6-8kpl mutta on tullut ostettua aikuisia kokeneita kutuparejakin ja täytyy sanoa että kutuparin kanssa on vähemmän ongelmia, ne puolustavat yhdessä reviiriään ja toisiaan ja ajavat muut pois alueeltaan mutta eivät ole kiinostuneet ajamaan pienempiään ympäri akvaariota jos tilaa on.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 15:41, 05.11.2007

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

No niin, tilanne on taas kääntynyt ja nyt itse olen hieman lukenutkin aiheesta enemmän. Kirjallisuudesta luin reikätaudista ja myös netistä vanhoja keskusteluja siitä.

Nuo pienen kalan oireet kyllä viittaavat kovasti tuohon reikätaudin taudinkuvaan (mitään ulkoista ei vielä ainakaan näy). Altaassani voisi olla kyse vitamiinien puutteesta. Se on ainut, mitä nyt tähän hätään keksin. Täytyy tänään käydä ostamassa parempia kuivaruokia ja lopettaa nyt nuo mömmöruokien syöttämiset (muikku- ja sydänmix). Yrittää vähentää veden kuormitusta ja huuhdella survarit hyvin.

Eli suositelkaas nyt hyviä kuivapöperöitä, mitä teillä menee? Lisäksi laittaako kukaan veteen vitamiineja vielä ruoassa olevien lisäksi. Tuo pikkukiekko on taas lopettanut syömisen ja vitamiineja pitäisi varmaan veteen lisätä, niin ja seachem diskus trace oli tietty akvaarioon.fissä loppunut. Eli suositteletteko jotain muuta vitamiinia ja millaisilla annostuksilla?

Nostin taas lämpöäkin..

Kaikkeni yritän, toivottavasti tästä jotenkin selvitään. 3 kiekkoa viidestä on ihan normaaleja ja elinvoimaisia. 1 huonossa kunnossa taas puskien takana ja se kiusaajakin on hiukan epänormaali. Eli olisikohan siihen voinut tarttua jotain kun on käynyt tuota pientä kiusaamassa?

Vai suosittelisiko joku tähän nyt jotain lääkintää koko altaaseen?

Jos joku nyt vaan viitsisi auttaa ystävää hädässä, niin olisin tosi kiitollinen. "Yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta" :|
urmutti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 19:27, 08.10.2006

Viesti Kirjoittaja urmutti »

Se cichlid trace on aivan samaa tavaraa,ja itse olen kyllä kyseisiin aineisiin tyytyväinen. Kuivaruuista suosittelen lämmöllä hikarin tuotteita. :)
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 15:41, 05.11.2007

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Juuri tilasin ja katsoinkin että on samaa ainetta tuo cicklid trace ja tilasin sitä, annostus näyttää olevan erilainen eli kiekoille 2x viikossa. Miten oletteko laittaneet tuolla annostuksella?
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 15:41, 05.11.2007

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Niin ja mikä lääke tuohon reikätautiin pitäisi olla? Markku Varjon akvaariokirjassa oli, että 2 viikkoa lämpötila 36 astetta. HUI, meidän Jägerit ei kyllä pysty edes noin koviin lämpöihin, kait 34 on niissäkin maksimi. :roll:
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Pörriäinen kirjoitti:Niin ja mikä lääke tuohon reikätautiin pitäisi olla? Markku Varjon akvaariokirjassa oli, että 2 viikkoa lämpötila 36 astetta. HUI, meidän Jägerit ei kyllä pysty edes noin koviin lämpöihin, kait 34 on niissäkin maksimi. :roll:
Ei tuo lämpötilan nosto tuohon auta kyse on vitamiinien ja mineraalien puutoksesta yhdistettynä huonoihin vesiarvoihin.

Lääkityskin hoitaa vain taudin oireita mutta samalla huonontaa vedenlaatua entisestään.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 15:41, 05.11.2007

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Itse en keksi enää mitään muuta kuin nuo vitamiinit ja mineraalit. Vesiarvot kun on hyvät. En kyllä ole mitannut ph:n vaihtelua päivän aikana, jonka vielä aion tehdä, eli voihan sekin stressata. Otin pikkukiekkosen 60 litraiseen leväbarbin kanssa ja tuolla se ui etulasilla niin kuin nuo muutkin tuossa isommassa ja näin sen jo syömässä survariakin (vakoilin salaa 8O sen touhuja). Niin, että taitaa olla vaan kavereista kiinni tuo kasveissa möllöttely. 8O

No, ehkä tuo Varjon opas vuodelta -82 on jo aikansa elänyttä tietoa.. jota lainasin. Myönnetään, eikä keitetä kaloja :roll:

Ostin tänään vähän ruokiakin ja alkuviikosta tulee sitten Hikarin discusta ym. postissa. Vois emäntäki kyllä ottaa muutaman naukkauksen tuota discus tracea 8O ja relata vähän piuhoja tässä hommassa.

Onko kenelläkään avainkirjoahvenia kiekkojen kanssa ja miten tulee toimeen? Sain isännältä kritiikkiä akvaariosta, että näyttää autiolta. Siellä kun on vain kiekot, 2 levistä ja 2 partista ja kasveja pönttö täynnä. Jonku parven vois tietty ostaa, suositteleeko kukaan kirsikkatetroja? Tuo parvi vois sekoittaa muutenkin emännän päätä vähän, että olis jotain muutakin kytättävää kuin nuo kiekkoset tai tuo yläkerran monnisten kuteminen..
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Tetroista en kiekkojen kanssa laittaisi kuin kynäkala parven.
Riittävän rauhallisia, eivätkä ärsytä kutevaa kiekkoparia kuten muut tetrat.

Pistä lisäksi pohjalle vilinää, iso parvi C. sterbaita ja matokaloja.
Jos akvaariosi on tiiviskantinen osta tapparakaloja.
Näillä kaloilla saat vipinää joka kerrokseen.

Äläkä lotkauta korviasi miehesi kommenteille tai tuloksena on "sekahedelmäsoppa" ja allas onkin tyypillinen aloittelijan seura-akvaario ilman mitään suunnitelmallisuutta tai harmoniaa.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 15:41, 05.11.2007

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Kiitos kiitos morpho, eli näin olen itsekin ajatellut kyllä tuota harmoniaa toteuttaa eli sekametelisoppaa tehdään vain jouluna riisipuuron kera :mrgreen:

Sterbaita on tarkoitus ostaa ensiviikolla Tampereelta parvi, toivottavasti siellä on niitä, täälläpäin niitä ei ole myynnissä missään, kaikki paikat on koluttu ja kyselty, tilauksesta saisi, mutta lähimmässä isossa kaupungissa niiden hinta olisi ollut 12,50 €, kun Viherkalassa näytti olevan 8,50 €.
Tuossa kiekkolassa minulla on ollut parvi kaarimonnisia, mutta siirsin ne tuonne yläkertaan kun tuota merisuolaa lisäilin ja lämmön kanssa takkuilin (tosin leopardimonniset lopettivat kutunsa kun huomasivat, että ystävät tulivat takaisin). Tapparakaloja minulla on joskus 10 vuotta sitten ollutkin ja olivat aika veikeitä, tosin jopa siivouksen aikana joku hyppäsi pois akvasta. Ja nykyisessä altaassa ei tiiviistä kannesta ole tietoakaan, joten tapparat jää nyt.

Pikkukiekkonen söi tänään survaria tuolla vielä ehtoommallakin! JES! Saa nähdä nyt ostanko niitä pigeon bloodeja ollenkaan, lihottelen nyt tuota pikkuista ainakin pari kuukautta tuolla, niin pärjää sitten noille toisille paremmin :mrgreen: Ohi se ei koskaan niistä varmastikaan kasva, toiset (2 niistä) kun ovat jo 10 cm:n kokoisia. Ei tuonne mun altaaseen mahtuiskaan enempää kiekkoja, kun miettii miten isoja ne isoina on 8O Mutta katsotaan pääsenkö liikkeestä ulos ilman pigeoneja 8-)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”