Liikaa kalavaihtoehtoja, en osaa päättää
Valvoja: Moderaattorit
Liikaa kalavaihtoehtoja, en osaa päättää
En osaa päättää minkä kalan valitsisisin ns pääkalaksi.
Allas on siis 220l ja muu kalasto koostuu leopardimonnisista 10+, intiaaninsulista 15 ja partisherrasta. Lämpötila (23)-24, ph 6,5.
Vaihtoehtoina olen miettinyt punakirjoahvenia, loistobarbeja, verkkobarbeja tai aurinkobarbeja.
Lisää elämää tuohon purkkiin tarvitsisi kun noi inkkarit olla möllöttää suuren osan ajasta puskissa.
Kuulisin mielelläni kokemuksia näistä kaloista ja varsinkin kalamääristä kuinka monta uutta asukkia voisin ottaa.
Allas on siis 220l ja muu kalasto koostuu leopardimonnisista 10+, intiaaninsulista 15 ja partisherrasta. Lämpötila (23)-24, ph 6,5.
Vaihtoehtoina olen miettinyt punakirjoahvenia, loistobarbeja, verkkobarbeja tai aurinkobarbeja.
Lisää elämää tuohon purkkiin tarvitsisi kun noi inkkarit olla möllöttää suuren osan ajasta puskissa.
Kuulisin mielelläni kokemuksia näistä kaloista ja varsinkin kalamääristä kuinka monta uutta asukkia voisin ottaa.
Avaimia taas suosittelen. Ei niin värikäs, mutta persoonallinen
Ja näitä pariskunta.
Eli ääni avainkirjoahvenille!
Noista omista ehdotuksistasi, en laittaisi barbeja. Ovathan ne parvikaloja ja nyt kait haet jotain yksittäistä (tai paria) pääkalaksi? Tuosta ahvenesta ei ole kokemusta, mutta kannattanee hankkia säyseä ahven, ne kun osaavat olla aikamoisia "pässejä".
Entä pienempi ahven, loisto- tai töyhtökääpiö?

Eli ääni avainkirjoahvenille!
Noista omista ehdotuksistasi, en laittaisi barbeja. Ovathan ne parvikaloja ja nyt kait haet jotain yksittäistä (tai paria) pääkalaksi? Tuosta ahvenesta ei ole kokemusta, mutta kannattanee hankkia säyseä ahven, ne kun osaavat olla aikamoisia "pässejä".
Entä pienempi ahven, loisto- tai töyhtökääpiö?
Olet nähnyt - mulla (olivat tuolloin tuossa isoimmassa altaassa). Kyllä nuo tuolla altaassa kokoajan pörräävät, liikkuvat lähinnä pohjan tuntumassa.vikki80 kirjoitti:Avaimet ei oikein jaksa sytyttää, tosin en ole niitä koskaan nähnyt livenä netissä vain. Onko avaimet kuinka vilkkaita vai ovatko lehtikalojen tapaan liikekannalla lähinnä kutuaikaan.
Nyt hävettää, miten ovatkaan saattaneet mennä silmien ohi. Mä olin ehkä niin häikäistynyt sun altaiden upeasta yleisilmeestä.f_isu kirjoitti:Olet nähnyt - mulla (olivat tuolloin tuossa isoimmassa altaassa). Kyllä nuo tuolla altaassa kokoajan pörräävät, liikkuvat lähinnä pohjan tuntumassa.vikki80 kirjoitti:Avaimet ei oikein jaksa sytyttää, tosin en ole niitä koskaan nähnyt livenä netissä vain. Onko avaimet kuinka vilkkaita vai ovatko lehtikalojen tapaan liikekannalla lähinnä kutuaikaan.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Itse suosittelisin vielä "parempaa" lajia kuin avainkirjoahven. Ääneni menee ruostekirjoahvenelle.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-
- Senior Member
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Pikkulehtikalalle kyllä hieman liian viileää vettä enkä myöskään laittaisi parvea noin pieneen altaaseen vaikka esim. Varjon kirjan minimisuositus onkin 200 litraa.. Mulla ainakin ovat sen verran eloisia että voisi käydä ahtaaksi. Ovat kyllä aivan ihania kaloja. Minä annan äänen ruso-, avain- ja ruostekirjoahvenelle. Vähän lämpimämpään myös parvi perhosia olisi mukava. Tuo rubiini/odessanbarbi (aurinkobarbi) on myös todella kaunis ja parvesta saisi ainakin eloa altaaseen.. Näistä olen haaveillut mutta kun ei ole sopivaa allasta mihin laittaisin..
-
- Member
- Akvaarioseurat: Tas
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ennen kuin aloin edes kunnolla lukemaan viestiketjua, olin jo ehdottamassa rusokirjoahvenia. Niitä haaremi..
Sitten jotta inkkarit rohkaistuisivat niin voisit ottaa varoitus/suoja tetraparven. Esim. kupari- ja kerritetrat ovat vilkkaita. Monella on kyllä näistä tetroista huonojakin kokemuksia, mutta omat siniset kerrini ovat parasta mitä olen koskaan ostanut.
Suojaparven "avulla" inkkarit voisivat rohkaistua, ainakin niin kävi omassa altaassani monnisten kanssa.
Eli:
- Rusokirjoahven haaremi (1+2-3?)
- 15 intiaanisulkaa
- 10 (sinistä) kerritetraa
- 10 leopardimonnista
- partamonni
Sitten jotta inkkarit rohkaistuisivat niin voisit ottaa varoitus/suoja tetraparven. Esim. kupari- ja kerritetrat ovat vilkkaita. Monella on kyllä näistä tetroista huonojakin kokemuksia, mutta omat siniset kerrini ovat parasta mitä olen koskaan ostanut.

Suojaparven "avulla" inkkarit voisivat rohkaistua, ainakin niin kävi omassa altaassani monnisten kanssa.
Eli:
- Rusokirjoahven haaremi (1+2-3?)
- 15 intiaanisulkaa
- 10 (sinistä) kerritetraa

- 10 leopardimonnista
- partamonni
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
Tuollainen suojaparvi olis varmaan hyvä, jos oikein muistan inkkarit olivat enemmän liikekannalla silloin kun joukossa oli myös sitruunatetroja.
Onko kerritetra "paras" vaihtoehto, minä kun olen monesti miettinyt ruusutetroja tai puna-aavetetroja.
Ei nuo inkkarit nytkään suorastaan arkoja ole, niillä ei vaan ole mitään tekemistä ja möllötävät vain odottamassa seuraavaa ruokaa.
Onko kerritetra "paras" vaihtoehto, minä kun olen monesti miettinyt ruusutetroja tai puna-aavetetroja.
Ei nuo inkkarit nytkään suorastaan arkoja ole, niillä ei vaan ole mitään tekemistä ja möllötävät vain odottamassa seuraavaa ruokaa.
En nyt sanoisi että "paras". Sillä kuten jo totesin monilla on huonoja kokemuksia kerrien suhteen. Tuppaavat kuulemma olemaan kovin agressiivisia.
Ja tetra vaihtoehtojahan on monta. Itseäni vaan miellyttäisi kaksi erimallista tetralajia. Kun taas inkkarit ja ruusut ovat niin saman mallisia. Jokaisella tietysti oma maku.
Kuparit ja kerrit ovat kuitenkin tiedettävästi kauhean rohkeita, siksi niitä ehdotin.
Ja tetra vaihtoehtojahan on monta. Itseäni vaan miellyttäisi kaksi erimallista tetralajia. Kun taas inkkarit ja ruusut ovat niin saman mallisia. Jokaisella tietysti oma maku.
Kuparit ja kerrit ovat kuitenkin tiedettävästi kauhean rohkeita, siksi niitä ehdotin.
Never mind the dog, beware of the owner.