Liikaa kalavaihtoehtoja, en osaa päättää

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
vikki80
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Liikaa kalavaihtoehtoja, en osaa päättää

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

En osaa päättää minkä kalan valitsisisin ns pääkalaksi.
Allas on siis 220l ja muu kalasto koostuu leopardimonnisista 10+, intiaaninsulista 15 ja partisherrasta. Lämpötila (23)-24, ph 6,5.

Vaihtoehtoina olen miettinyt punakirjoahvenia, loistobarbeja, verkkobarbeja tai aurinkobarbeja.

Lisää elämää tuohon purkkiin tarvitsisi kun noi inkkarit olla möllöttää suuren osan ajasta puskissa.

Kuulisin mielelläni kokemuksia näistä kaloista ja varsinkin kalamääristä kuinka monta uutta asukkia voisin ottaa.
annikki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja annikki »

Mitäs tuumaisit paratiisikalasta!
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Avaimia taas suosittelen. Ei niin värikäs, mutta persoonallinen :) Ja näitä pariskunta.

Eli ääni avainkirjoahvenille!

Noista omista ehdotuksistasi, en laittaisi barbeja. Ovathan ne parvikaloja ja nyt kait haet jotain yksittäistä (tai paria) pääkalaksi? Tuosta ahvenesta ei ole kokemusta, mutta kannattanee hankkia säyseä ahven, ne kun osaavat olla aikamoisia "pässejä".

Entä pienempi ahven, loisto- tai töyhtökääpiö?
vikki80
Member
Member

Avaimet ei oikein jaksa sytyttää, tosin en ole niitä koskaan nähnyt livenä netissä vain. Onko avaimet kuinka vilkkaita vai ovatko lehtikalojen tapaan liikekannalla lähinnä kutuaikaan.

Barbiparvea ajattelin juurikin siksi, että saisin vähän enemmän liikettä ja tohinaa altaaseen.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

vikki80 kirjoitti:Avaimet ei oikein jaksa sytyttää, tosin en ole niitä koskaan nähnyt livenä netissä vain. Onko avaimet kuinka vilkkaita vai ovatko lehtikalojen tapaan liikekannalla lähinnä kutuaikaan.
Olet nähnyt - mulla (olivat tuolloin tuossa isoimmassa altaassa). Kyllä nuo tuolla altaassa kokoajan pörräävät, liikkuvat lähinnä pohjan tuntumassa.
vikki80
Member
Member

f_isu kirjoitti:
vikki80 kirjoitti:Avaimet ei oikein jaksa sytyttää, tosin en ole niitä koskaan nähnyt livenä netissä vain. Onko avaimet kuinka vilkkaita vai ovatko lehtikalojen tapaan liikekannalla lähinnä kutuaikaan.
Olet nähnyt - mulla (olivat tuolloin tuossa isoimmassa altaassa). Kyllä nuo tuolla altaassa kokoajan pörräävät, liikkuvat lähinnä pohjan tuntumassa.
Nyt hävettää, miten ovatkaan saattaneet mennä silmien ohi. Mä olin ehkä niin häikäistynyt sun altaiden upeasta yleisilmeestä. :mrgreen:
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Itse suosittelisin vielä "parempaa" lajia kuin avainkirjoahven. Ääneni menee ruostekirjoahvenelle.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Inneremont
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

Neitotonkija!
Biotooppiharrastaja
J.A
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja J.A »

Miten ois pikkulehtikala :mrgreen: .
paxy81
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja paxy81 »

Pikkulehtikalalle kyllä hieman liian viileää vettä enkä myöskään laittaisi parvea noin pieneen altaaseen vaikka esim. Varjon kirjan minimisuositus onkin 200 litraa.. Mulla ainakin ovat sen verran eloisia että voisi käydä ahtaaksi. Ovat kyllä aivan ihania kaloja. Minä annan äänen ruso-, avain- ja ruostekirjoahvenelle. Vähän lämpimämpään myös parvi perhosia olisi mukava. Tuo rubiini/odessanbarbi (aurinkobarbi) on myös todella kaunis ja parvesta saisi ainakin eloa altaaseen.. Näistä olen haaveillut mutta kun ei ole sopivaa allasta mihin laittaisin..
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Entäs yksinäinen sinileukakirjoahven tai tyttöparina?

Kaunis kala, joka ei ole arka ja liikkuu muuallakin kuin pohjan tuntumassa.
¤albiinomonninen¤
Member
Member
Akvaarioseurat: Tas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ¤albiinomonninen¤ »

Minusta sinileuka olisi kaunis!
Ääneni sille.
Olivian lemmikkisivut =)
Tiesin sen, mutta unohdin.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Jos vilskettä kaipailet, niin seeprakalat kyllä järjestävät pintaveteen sitä [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
vikki80
Member
Member

Kiitos vinkeistä.
Olen tässä vertaillut ehdottamianne kaloja ja rusokirjoahvenet taitaa vallata meidän altaan, mutta kuinkahan monta niitä menis.

Maailmassa on liikaa ihania kaloja ja mulla liian vähän altaita.
llFiSull
Member
Member

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Ennen kuin aloin edes kunnolla lukemaan viestiketjua, olin jo ehdottamassa rusokirjoahvenia. Niitä haaremi..
Sitten jotta inkkarit rohkaistuisivat niin voisit ottaa varoitus/suoja tetraparven. Esim. kupari- ja kerritetrat ovat vilkkaita. Monella on kyllä näistä tetroista huonojakin kokemuksia, mutta omat siniset kerrini ovat parasta mitä olen koskaan ostanut. :D
Suojaparven "avulla" inkkarit voisivat rohkaistua, ainakin niin kävi omassa altaassani monnisten kanssa.

Eli:
- Rusokirjoahven haaremi (1+2-3?)
- 15 intiaanisulkaa
- 10 (sinistä) kerritetraa :mrgreen:
- 10 leopardimonnista
- partamonni
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
vikki80
Member
Member

Tuollainen suojaparvi olis varmaan hyvä, jos oikein muistan inkkarit olivat enemmän liikekannalla silloin kun joukossa oli myös sitruunatetroja.
Onko kerritetra "paras" vaihtoehto, minä kun olen monesti miettinyt ruusutetroja tai puna-aavetetroja.

Ei nuo inkkarit nytkään suorastaan arkoja ole, niillä ei vaan ole mitään tekemistä ja möllötävät vain odottamassa seuraavaa ruokaa.
llFiSull
Member
Member

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

En nyt sanoisi että "paras". Sillä kuten jo totesin monilla on huonoja kokemuksia kerrien suhteen. Tuppaavat kuulemma olemaan kovin agressiivisia.
Ja tetra vaihtoehtojahan on monta. Itseäni vaan miellyttäisi kaksi erimallista tetralajia. Kun taas inkkarit ja ruusut ovat niin saman mallisia. Jokaisella tietysti oma maku.
Kuparit ja kerrit ovat kuitenkin tiedettävästi kauhean rohkeita, siksi niitä ehdotin.
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”