Kuinka iso akva perhoskirjoahvenille?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
totoro
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Kuinka iso akva perhoskirjoahvenille?

Viesti Kirjoittaja totoro »

Kyselisin tälläistä tulevaisuuden varalle...
Viimeksi muokannut totoro, 16:32, 13.06.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Yhden perhosen sitävastoin jo kuuteenkymmeneen uskaltaisin laittaa.
Minä pistäisin pariskunnan vasta 80 litraisesta ylöspäin.
Pariskunnalle tai haaremille tosiaan tarjoaisin aivan rohkein mielin vasta 128-litraisen koska joskus voi tämänkin lajin kirjoahvenmaisuus tulla liian selvästi esiin ( tämä akvaarioharrastus on selkeää venäläistä rulettia [;)] )
totoro
Senior Member
Senior Member

Entäs kääpiökirjoahvenpariskunta?Kuinka suureen akvaarioon se mahtuu?(Minimi)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

totoro kirjoitti:Entäs kääpiökirjoahvenpariskunta?Kuinka suureen akvaarioon se mahtuu?(Minimi)
Riippuu lajista. Kilteimpiä lajeja voi pitää jopa 60 litraisessa , mutta esim. pandakääpiöahventa en suosittele alle 200 litraisiin altaisiin ollenkaan.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
totoro
Senior Member
Senior Member

Mari kirjoitti: Riippuu lajista. Kilteimpiä lajeja voi pitää jopa 60 litraisessa , mutta esim. pandakääpiöahventa en suosittele alle 200 litraisiin altaisiin ollenkaan.
Luettele niitä kilteimpiä lajeja, jotta voin etsiä tietoa niistä...
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

A. borellii
A. macmasteri
A. cacatuoides
A. viejita
A. geisleri
A. agassizii

Noin aluksi. Nämä ovat sitten ihan pelkästään minun kokemuksiini perustuvia tietoja ja kaloissa voi olla yksilökohtaisia eroja, joten ole valmiina eristämään puolisot toisistaan, jos herrasmiestavat sattuvatkin unohtumaan.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Mulla oli macmasteri uros 180L altaassa ja se oli agressiivisinpia kaloja mitä mulla on ikinä ollut. Tappoi naaraansa ja jopa avainkirjoahvenet eli juurakon takana
marppa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marppa »

Kuinkas kuikkuista väkeä töyhtikset ovat? Tässä on sitten oma lehmä ojassa kun kyselen.. [;)]
kuusistor
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kuusistor »

Borellista semmoinen kommentti, että minulle sattuneet 2 pariskuntaa pärjäsivät hyvin 30 l karanteenissa 4 vkoa. Nyt toki ovat isommassa (paitsi poikuetta vahtiva naaras, joka jäi karanteeniin kasvattamaan pikkuisia). Naaras on tosi tiukka mätiä ja poikuetta vahtiessaan, muutoin vaikuttavat lempeiltä tapauksilta. Urokset tosin harrastavat aina välillä suu-tanssia, mutta takaa-ajo päättyy aina kun toinen ymmärtää antaa periksi.
anni
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja anni »

Rääkky kirjoitti:Yhden perhosen sitävastoin jo kuuteenkymmeneen uskaltaisin laittaa.
Tarkoittaako tämä sitä että perhosen voisi pitää yksinänsäkin?
crimson
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja crimson »

Juu, a borelli on kyllä ehdottomasti suositeltavin 60-litraseen, en laittaisi myöskään macmasteria näin pieneen. Ja perhosesta vielä sen verran että mielummin pariskunta kuin haaremi, vahvempi naaras nöyryyttää yleensä heikompaa tosi rajusti. Töyhtis on mielestäni myös liian raju alle satalitraiseen. Hanki borelli-pariskunta kuuskymppiseen..
totoro
Senior Member
Senior Member

Entä A. viejita?Kelpaako 80-litraseen (pariskunta+muita pikkukaloja)?
Onia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Onia »

Sotkempa minäkin vielä lusikkani tähän soppaan, kun on tuo aihe ajankohtainen.

Olen haeskellut ahvenlajia 63 litraiseen, ja olisin kallistumassa perhoseen. Jos mahdollista aggressiivisuutta ei ota huomioon, olisiko 63 litraa elintilana perhosille liian vähän? Voisin nimittäin siirtää toisen osapuolen tarvittaessa "jäähylle" 317 litraiseen, eli estää tappelut.
Altaassani on todella runsas kasvillisuus, ja muitakin piilopaikkoja aion vielä järjestää. Eli jos akvaario ei vesitilana ole perhosille liian pieni, homma onnnistuisi, vai? 8O

Ymmärsiköhän kukaan, mitä ajan takaa? :?

Kiitos mielipiteistä!
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

totoro kirjoitti:Entä A. viejita?Kelpaako 80-litraseen (pariskunta+muita pikkukaloja)?
Itse olen kudettanut sopuisaa pariskuntaa 74 - litraisessa muutamia kertoja. Ihan kivasti meni. Mitä olen kuullut niin on kuitenkin vähän tuurikauppaa...Sopuisa pari menee, ei-sopuisa tappelee huonoon kuntoon/hengiltä. Omien kudetusten jälkeen siirsin parin 160 l altaaseen ja lisäsin sinne vielä yhden naaraan. Saa nyt nähdä miten siellä pärjäävät kolmistaan.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”