Kalojen viljely

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
iida^^
Starting Member
Starting Member

Kalojen viljely

Viesti Kirjoittaja iida^^ »

Nyt kun pienen tauvon jälkeen sain vihdoin taas akvaarion toimintaan, innostuin kalojen viljelystä. Minulla on tällä hetkellä akvassa neontetroja, miljoonakaloja ja yksi partamonni. Miljoonakalat lisääntyvät itsestään ja poikaset kasvavat sielä aikuisten kalojen joukossa. Pian hankin akvaani kuitenkin paratiisikalan, joten voi olla että minljoonien poikaset häviät sen suihin. Pitää siis alkaa viljelemään erillisessä altaassa...Riittääkö 20 litranen viljelyallas?
Aluksi tietenkin kasvattaisin miljoonien poikaset siinä vähän isommiksi. Kun saisin ne tarpeeksi isoksi, siirtäisin ne sitten takaisin tuonne "pääaltaaseen". Sen jälkeen haluaisin koittaa saada jotain muuta kalalajia lisääntymään. Neontetraa ainakin aijon koittaa. Sitten ajattelin vielä jotain kolmatta lajia, mikä se voisi olla? En ole kuitenkaan ennen viljellyt kaloja, joten sellainen hyvä viljeltävä lajo aloittelijalle.
Hermen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Kannattaa aloitella yhdestä lajista ja sitten laajentaa, jos on kiinnostusta enempään. Näin ainakin itse tekisin. Mielenkiintoisena kokisisn tuon neontetran viljelyn, mädinsirottelijoiden kasvattaminen kun voisi olla ihan jännää. Meillä kasvaa hunajarihmakalan poikasia kahdessa altaassa ja kolmanteen aijon laajentaa. Enempää lajeja en aijo kokeilla, yksi riittää minulle. :)
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
iida^^
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja iida^^ »

Hermen kirjoitti:Kannattaa aloitella yhdestä lajista ja sitten laajentaa, jos on kiinnostusta enempään. Näin ainakin itse tekisin.
Yhtä lajia olenkin jo viljellyt, miljoonakalaa. Haluaisin kuitenkin ennen neontetraa kokeilla vielä jotain toista yhtä helppoa viljeltävää kun miljoonakala, mikä se voisi olla?
lehtifisu-fani
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja lehtifisu-fani »

Platy ja miekkapyrstö lisääntyvät helposti. Kumpikin on synnyttäviä hammaskarppeja, kuten miljoonakala.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Jos haluat toisen yhtä helpon lajin kuin miljoonakala, sitä kannattaa etsiä synnyttävien hammaskarppien joukosta. Kenties platy, miekkapyrstö tai kirjoplaty? Veikkaan kyllä, että hermostut pian jatkuvaan lisääntymiseen, eikä niiden viljelyssä ole juurikaan haastetta.
Myös esimerkiksi kirsikkabarbit, seeprakalat ja kardinaalikalat ovat todella helppoja saada kutemaan, samoin kupari- ja täplämonniset. Oman kokemukseni mukaan myös paratiisikalat, rubiiniseeprakalat, timanttitetrat ja kerritetrat kutevat sopivissa oloissa helposti. Uutena vuotena seurasin kulmatetrojen kutua seura-akvaariossa, ei sitäkään tuntunut olevan vaikeaa saada aikaan.

Tietysti lajin valinta riippuu siitä, aiotko laittaa uuden lajin samaan altaaseen muiden kanssa vai hankkia toisen akvaarion. Nykyisetkään asukkisi eivät aivan yhteensopivia ole, elleivät miljoonakalat sitten ole luonnonmuotoa.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
cruella
Member
Member

Viljely

Viesti Kirjoittaja cruella »

Mä olen kudettanut seeprakaloja useaan otteeseen. Nyt niillä on kudetusaltaana 13-litranen purkki jossa annan uros ja naaras seeprakalan olla 2 päivää, otan kalat pois ja seuraavana päivänä yleensä onkin kalanpoikasia kiinnis lasissa. Siitä seuraavana päivä poikaset lähtevätkin uimaan ja kun ovat tarpeeksi isoja, siirrän ne muiden kalojen joukkoon. Erittäin yksinkertaista.
146l sekä 3 maatiaiskissaa ja sfinx-kissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”