Ruostekirjolle kutuvihjeitä?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
crimson
Starting Member
Starting Member

Ruostekirjolle kutuvihjeitä?

Viesti Kirjoittaja crimson »

Omistan kolme ruostekirjoahventa ( L. dorsigerus), sukupuolista en osaa sanoa mutta koko on noin 5-6 cm. Kaipaisin vihjeitä kutuinnon herättämiseen, samassa altaassa keltakääpiöt (A. borellii) kutee säännöllisesti ilman erityis-toimenpiteitä. Lämpötila 26 astetta, ph seiskan pinnassa, turveuutetta.
Miten saisin provosoitua ruosteet kutemaan?
- lämpötilan nosto?
Onnistuuko suht rauhallisessa seura-altaassa?
Kertoisko joku?
Viimeksi muokannut crimson, 12:20, 10.06.2003. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: ruostekirjolle kutuvihjeitä?

Viesti Kirjoittaja Kati »

crimson kirjoitti:Omistan kolme ruostekirjoahventa ( L. dorsigus), sukupuolista en osaa sanoa mutta koko on noin 5-6c m.
Piäniä. Kyllä se siitä.
Kaipaisin vihjeitä kutuinnon herättämiseen
Sukukypsät tyttö ja poika altaaseen, jossa on vettä [;)]. Lämpötilan nostaminen parilla asteella voi tehdä terää, mutta ainakaan mun ruosteet eivät ole sitä tarvinneet.
Onnistuuko suht rauhallisessa seura-altaassa?

Kutevat kyllä, mutta on sitten muista asukeista ja sisustusksesta kiinni, jäävätkö poikaset henkiin. Voi onnistuakin.

Kati
crimson
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja crimson »

Jees, näin olen kuullut ettei paljon muuta tarvi kun vettä, tyttö ja poika.
Taidan laittaa "pojille" oman kuuskymppisen ja kattoo mitä tapahtuu, voihan olla etten edes omista molempia sukupuolia. Ja nämä vissiin kaipaavat vähän enemmän omaa rauhaa kuin esim. muut pienet ahvenet?
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

crimson kirjoitti:Ja nämä vissiin kaipaavat vähän enemmän omaa rauhaa kuin esim muut pienet ahvenet?
Kuteakseen? Salli mun hörähtää :mrgreen:

Mulla ruosteet ovat kuteneet mm. 128-litraisessa karanteenialtaassa, jossa oli toistakymmentä erimerkkistä, liki kymmensenttistä sateenkaarikalaa höösäämässä (ja kutemassa [;)]). Jollen väärin muista, Tuirella taas oli kymmeniä ruostepoikasia 40-litraisessa poikasaltaassa, ja kalojen hiukan aikuistuttua kyseisessä altaassa oli yksi mätisatsi joka nurkassa.

Kati
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Sampparit ja kutu

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mulla taas ovat sampparit innostuneet tehtailemaan kutua viikon miltei viikon välein! Hitto ku ei oo sitä pikkuallasta niin vois tehtailla samppareita oikein urakalla. Eka kutukin onnistui heti ja n. 30-40 poikasta pääsi veteen. Pikkusamppareita ei tosin oo näkynyt sillä seura-akvassani on aika kehnonlaiset selviytymismahikset pikkukaloilla. :cry:
Uutta kutua tuli eilen ja vanhemmat hyysäävät palleroita ihan innoissaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”