270-l kalasto ja kasvien lannoitus

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
minttuli_81
Starting Member
Starting Member

270-l kalasto ja kasvien lannoitus

Viesti Kirjoittaja minttuli_81 »

Ajattelin kysellä mielipidettänne. Nyt sain eileen akvaan kasvit ja ostin samalla 10kpl kardinaallitetroja ja yhden partomonnin. Liikeessä oli juttua että jos laitan sen taistelukalan niin platyt menisivät sen kanssa, ok?
Mutta kalasto mitä nyt olen ajatellut niin en oikeen tiedä onko ne sopivia keskenään siksi kysynkin neuvoa!
Eli
10 kardinaallitetraa (jos mahdollista niin ajattelin ostaa viellä 5-10kpl)
1 partamonni
15 intiansulkaa
6 platya
1 taistelukala uros
2 taistelukala naaras
3 helmirihmakalaa

Muitakin vaihtoehtoja ja ideoita otan mielellään vastaan.

Akvan koko n. 270 l (160x40x45)
Ph 7-7,5
Nitriitti 0,0mg/l
Kh 4 tipppaa kellertävä - 5 tippaa keltainen
Gh 6-7 (jos oikeen sen mittasin :? )
No3 10mg/l

Entä mitä mieltä te olette tuosta kasvien lannoituksesta. Eileen tosiaan ostin kasveja jos nyt oikeen muistan niin miekkakasveja sitten oli jotain intiantähti... ja edessä olevien kasvien nimi ei painunut mieleen. Niin lainotusaineena mulla on Easy-life Profito. Niin että kannattaako mun laittaa sitä viellä vai mitä mä teen ja sitten mulla on Easy-life Easycarbo hiiltä miten sitä annostelen/laitan. Sori tyhmiä kysymyksiä, mutta enpä ole koskaan joutunut lannoittelemaan akvan kasveja. Ja tuossa hiilijutussa on ohjeena 1ml/50l päivittäin, laitanko päivittäin vaiko viikottain? Ja lannotteessa käyttö 10ml/100l viikossa. Eli mitä teen näitten kanssa?

Kiitos teille vastauksista :D :mrgreen:
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Muut kalasi vaativat erilaista vettä kuin platyt, joten ne eivät oikein sovi akvaarioosi.
Et ole siis ostanut vielä muita kaloja kuin kardinaalitetrat ja partamonnin? Hyvä.

Ehdotukseni kalastoksi:
25 kpl kardinaalitetroja
partamonni
3 helmirihmakalaa, k + 2n
Vaikkapa kuparimonnisia 10 kpl pohjalle
Piikkisilmiä 7 kpl

Voit laittaa kasviravinnetta Easy Carbon kanssa. Käytän niitä itsekin, ja kasvit voivat hyvin. :)
Annosteluohjeet lukevat pullon kyljessä, mutta voin käydä katsomassa ne nyt, eli:
Easy Carbo - 1 ml/ 50l vettä päivässä
ProFito - 10 ml/100l viikossa

Hiili laitetaan kerran päivässä tuo määrä mikä ohjeessa oli, ProFito kerran viikossa ohjeen mukaan.
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
lasagne
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lasagne »

Joulutonttu kirjoitti:
Ehdotukseni kalastoksi:
25 kpl kardinaalitetroja
partamonni
Piikkisilmiä 7 kpl
Helmirihmakaloja voisi olla viisikin.
Team fortress 2!!!!!!!!
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

lasagne kirjoitti:
Joulutonttu kirjoitti:
Ehdotukseni kalastoksi:
25 kpl kardinaalitetroja
partamonni
Piikkisilmiä 7 kpl
Helmirihmakaloja voisi olla viisikin.
En laittaisi niin montaa, kun allaskin on vain 270l, ja helmirihma on kuitenkin melko vilkas kala. [;)]
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Joulutonttu kirjoitti:En laittaisi niin montaa, kun allaskin on vain 270l, ja helmirihma on kuitenkin melko vilkas kala. [;)]
Juu, haaremi(koiras ja kaksi naarasta) alkuunsa ja sitten lisäillään, jos tilaa jää.
minttuli_81
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja minttuli_81 »

Joulutonttu kirjoitti:Muut kalasi vaativat erilaista vettä kuin platyt, joten ne eivät oikein sovi akvaarioosi.
Niin jäin tuossa miettimään että minkätakia platyt ei sovi samaan akvaan noitten muitten kanssa mitä olne miettinyt? Ainakin mitä katsoimme vesiarvoja ja niin kaikki osuivat samaan katekoriaan. Että mikä siinnä sitten mättää? :roll:
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Siinä mättää se, että platyt viihtyvät keskikovassa vedessä, mutta esim. kardinaalitetra pehmeässä. Lisäksi platyn maksimilämpötila on 25 astetta, joka on muille alarajoilla ja lämpötilasuositusten ääriarvoja tulisi välttää.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
ammax
Junior Member
Junior Member

Re: 270-l kalasto ja kasvien lannoitus

Viesti Kirjoittaja ammax »

minttuli_81 kirjoitti:Entä mitä mieltä te olette tuosta kasvien lannoituksesta. Eileen tosiaan ostin kasveja jos nyt oikeen muistan niin miekkakasveja sitten oli jotain intiantähti... ja edessä olevien kasvien nimi ei painunut mieleen. Niin lainotusaineena mulla on Easy-life Profito. Niin että kannattaako mun laittaa sitä viellä vai mitä mä teen ja sitten mulla on Easy-life Easycarbo hiiltä miten sitä annostelen/laitan. Sori tyhmiä kysymyksiä, mutta enpä ole koskaan joutunut lannoittelemaan akvan kasveja. Ja tuossa hiilijutussa on ohjeena 1ml/50l päivittäin, laitanko päivittäin vaiko viikottain? Ja lannotteessa käyttö 10ml/100l viikossa. Eli mitä teen näitten kanssa?
Oisko ollu intianvesitähdikki?
Kun itte alottelin Easy-life Easycarbon käytön sain neuvon alottaa ihan pienellä annoksella (1ml 200l altaaseen). Alottelin pienin määrin ja tällä hetkellä laitan vain 3ml, vaikka kasveja on paljon, mutta kasvit voi tosi hyvin. Siis kannattaa aloittaa varovasti ja seurailla vaikutusta. Toki lannotan muutenkin. Kannattaa lannotukset hoitaa kunnolla, että kasvit kasvas hyvin, niin ei jää leville niin paljon ravinteita kasvuun
Ne tärkeät mitat; 100x45x45
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”