Taas ne kutivat!

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Monniluola
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Taas ne kutivat!

Viesti Kirjoittaja Monniluola »

Minun on ollut määrä lahjoittaa palettikalaurokseni pois, mutta tätä en ole kerennyt tehdä. Nyt tuossa akvaa tutkaillessani huomasin, että ne olivat kuteneet keihäslehden juurakkoon sotkeutuneeseen lehteen! Tätä nyt vartioivat ja terrorisoivat akvaa. Edellisen kudun tuotokset kasvavat edelleen poikasakvassa. Miten voisin hävittää kudun varmimmin ja onko odotettavissa, että sitä tulee lisää? Lopettavatko ne kutuintoilun jos hävitän kudun?

Kiitos
- Toisen pöllö on toisen satakieli -

Tähän asti 102l seka- ja 20l poikasakvaario.
Helperi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Helperi »

Palettikalojen kutuinto ei häviä mihinkään kudun hävittämisen myötä.
Lisääntyivät mulla noin kuukauden välein. VArmasti kannattaa toinen lahjoittaa pois jos ei ole hyvää paikkaa mihin niitä voi lahjoittaa vähän väliä. Poiakasista jää henkiin yleensä aika pal´jon yhdestä poikueesta ja totesin itse parhaimmaksi aikoinaan luopua lajista kokonaan.
Monniluola
Junior Member
Junior Member

Jep, olenkin jo ilmoittanut foorumin lahjoitetaan-osastolle uroksista, joita minulla on (naaraan aion pitää). Ehkä eläinkauppa ottaa ne vastaan, kun eivät täällä ole menneet. Näin juuri todisteen uroksen äkäisyydestä - kasvin lehti huojui virtauksessa, ja tämä nappasi siihen kiinni ja se meni silpuksi. Auta armias, jos se olisi ollut kala...

Toivon, että muutkin palettikalanomistajat tajuavat, että niiden kudusta seuraa uskomatonta harmia. Ei missään nimessä kannata viljellä palettikaloja. Olen pikkuhiljaa sen oppinut tajuamaan.

NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Täällä tuli kans 6 poikuetta, ja kaikki palettikalat on lahjoitus listalla. Niinkun on myös partamonnit jotka olivat kans tehnee kudun. Onneks ennätin sen näkemään ennen ku poikaset synty ja sain sen tuhottua. Siin on kyl kaks lajia mitkä lisääntyy kun sienet sateella. :roll:
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
Jepajee
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Jepajee »

mullakin on palettikaloja,mutta ne eivät kude millään,vaikka olen kuinka yrittänyt. :( ja haluaisin niiden kutevan että saisin niitä lisää tonne akvaan :roll: niitä on mulla 10kpl 250litrasessa akvassa,joten tilastakaan ei pitäisi olla pulaa kun niiden seurana on vaan 5partista ja 8 pientä sinileukaa. 8O
Monniluola
Junior Member
Junior Member

10 palettia? Ööh.. Tietääkseni palettikaloja saisi pitää vain 1 pariskunta per akva, ellei se ole tosi iso. Eivätkö kalasi tappele keskenään? Paleteista voi olla uskomatonta riesaa. Ne tappelevat keskenään ja tekevät niin paljon poikasia, ettei niitä saa edes myytyä mihinkään. Itsekin riemastuin harrastuksen alussa näistä, mutta ajan myötä olen tajunnut, että niistä on vain harmia. Lisäksi, miten olisikaan noin isossa laumassa olisikaan mahdollista kutea, kun on liikaa kilpailijoita. Yksikään ei anna toisen paritella, ja vaikka ne saisivatkin kudun aikaan, se syötäisiin varmasti heti. Palettikala on parikala, ei parvikala!

outi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja outi »

Toivottavasti partiksesi on samaa sukupuolta, ettei kohta käy niin, että sulla on iso kasa kaloja, joita kukaan ei huoli edes ilmaiseksi.
Juuri nämä:Partikset
Palettikalat
Sinileukakirjoahvenet
540 litrainen kasviallas
300 litrainen
250 litrainen
180 litrainen
180 litraa miljoonakalojen valtakuntaa
100 litrainen taistola
NinZe
Member
Member

Tommosesta Palettikala laumasta ei varmasti ole muuta kuin riesaa.. Ja jos ne alkavat vielä kutemaan. 8O
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Palettien puolustuspuheenvuoro tulee tässä: laji on määrätietoinen, mutta kiltti. Itselläni ei ole koskaan ollut kiukkuista palettia.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Palettien kutemattomuus voi johtua juuri siitä, etteivät ne noin tiheässä populaatiossa mahdu muodostamaan reviirejä. Kyseessä kun ei ole parvikala vaan reviirikala, joka saattaa olla aggressiivinenkin. Sama pätee sinileukoihin. Mielestäni on sula ihme, etteivät ahvenet ole vielä teurastaneet toisiaan. Omassa 317-litraisessa, 130 cm pitkässä altaassani ei mahtunut asumaan sovussa edes kahta palettikalapariskuntaa.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Jepajee
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jepajee »

aijaa,mulla noi kaikki kalat tulevat TODELLA hyvin toimeen,eivät tappele keskenään,ei edes vaikka sinileukakirjoahvenet ovat kuteneet akvaariooni,nämä sinileuat vain häätävät muut kalat pois poikastensa luota. :roll: palettikalani ovat kyllä reviiritietoisia,ei teurastajia!
w4nd4
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja w4nd4 »

Minullakin oli 8kpl paletteja, kaikki olivat uroksia.
250 litraisessa altaassa, koskaan ei ollut mitään ongelmia.
Sain kalat altaan mukana, luovuin niistä kalaston muutoksen myötä.
Monniluola
Junior Member
Junior Member

Kerronpa tässä ongelmastani. Minulla on siis pariskunta paletteja ja poikasaltaassa 20 poikasta. Poikasallas on vain 20l ja näyttäisi siltä, etteivät siellä pahemmin kasva. Akvaarioliikkeet eivät ota vastaan niitä näin pieninä ja isona parvena. Ajattelin, että voisin kokeilla laittaa muutaman poikasen kasvamaan isompaan akvaan, ja sitten lahjoittaisin ne muutamat pois kun olisivat isoja. Sen jälkeen muutama poikanen lisää kasvamaan uuteen akvaan ja näin pääsisin niistä hiljalleen eroon. Miltä kuulostaa?

NinZe
Member
Member

Luulisi että kasvavat poikasaltaassa paremmin kun isossa altaassa. Mutta voit tietty kokeilla poikasten kasvattamista isossa altaassa. Vaara on vaan että joutuvat muiden kaloje "välipalaksi". Itse kasvatin 375L altaassa, missä oli myös muita kaloja, yli 100 poikasen lauman, ja kun olivat n. 2-3 cm siirsin omaan altaaseen.
Monniluola
Junior Member
Junior Member

Mutta kuten sanoin, liroja VAIN 20l. Eli n. litra per kala. Tietääkseni aivan liian vähän. Siirsin ne sinne 2 kuukautisina, ja ovat nyt nelikuukautisia. Eivät ole kasvaneet melkein yhtään. Tietääkseni niiden pitäisi olla nyt jo niin isoja, että sukupuolia voisi pikkuhiljaa alkaa erottaa, mutta näistä ei näy yhtikäs mitään.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”