Paratiisikotilo

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Paratiisikotilo

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Tästä otuksesta tuntui olevan aika huonosti aiempaa keskustelua, joten ajattelin aloitella uutta ketjua. :)

Tuollainen paratiisikotilo (myytiin oinaansarvikotilon nimellä) tarttui mukaan JAS:n lauantaisesta vip-illasta. Muistin lukeneeni, että kaveri söisi levää ja viihtyy pehmeämmässäkin vedessä, joten uskalsin sellaisen ottaa mukaan. Hehkurasborat kun eivät syö pohjalta, joten ruuantähteitä jää aina lojumaan, ja rihmalevääkin altaassa tahtoo olla. Millaisia kokemuksia muilla on, kuinka pehmeässä/happamassa vedessä nämä vielä pärjäävät ja popsivatko pahasti kasveja? Sellaisiakin varoituksia olen nähnyt.

Ensimmäisenä yönään tämä kaveri oli sitten liimannut arviolta 35 valkoista munaa altaan lasille. Onko tämä hyvinkin tavallista, vai kävikö vain uskomaton tuuri? :mrgreen: Poikaset pärjännevät ilman erikoistoimenpiteitä, mutta onko niitä järkevää kasvattaa? Olen joulun yli poissa kotoa, mahtavatko nämä lapset pistellä nälkäänsä kaikki altaan kasvit sillä välin? :?
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Omien kokemusten mukaan kuori ei lähde yhtä herkästi syöpymään pehmeässä vedessä kuin esim. omenakotilolla. Kasvien syömisestä en osaa antaa varmaa vastausta. Tekevät limaisen munaryppään veden alle, kiinnittäen sen kasviin tms.. ja lisääntyvät kiitettävästi. Tiedän muutaman harrastajan jolla nämä kotilot lisääntyvät hyvin. Itse en aikoinaan saanut niitä lisääntymään kotiloaltaassa, jossa oli myös muita kotilolajeja. Munaryppäitä tuli joka viikko, mutta eivät koskaan kuoriutuneet. Rypäs vain hajosi. Mietinkin silloin, että voisiko naaras munia ryppäitä vaikka niitä ei koiras ole hedelmöittänyt? Vai oliko altaassa liian kova virtau, joka hajotti ryppään.
¤albiinomonninen¤
Member
Member
Akvaarioseurat: Tas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ¤albiinomonninen¤ »

Kyllähän naaraat hedelmättömiä munia tekevät.
Minulla on naaras omppu joka munii joka viikko hedelmättömän munaryppään.
Olivian lemmikkisivut =)
Tiesin sen, mutta unohdin.
Aquapv
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Aquapv »

Minulta löytyy noita 2 kappaletta. Toisella on kokonaan keltainen kuori, Ja toisella menee ruskeita raitoja kuoren ylä-osassa. Minulla kyllä ovat munineet usein, Mutta munista ei ole kehittynyt mitään. Ovat mielestäni ulkonäöllisesti "erikoisempia" kuin omenakotilot ja ovat eläneet pitempään kuin omenakotiloni. Siitä kun sain ne on jo reilusti yli vuosi, Mutta edelleen elävät ja ovat kasvaneet valtavasti. Ihan pehmeässä vedessä paratiiseja ei voi pitää, Akvaarioharrastuksen alkuvaiheilla kun pidin niitä ihan vesijohtoveden pehmeässä vedessä, Niiden kuoreen tuli syöpynyt viiva, Joka alkoi korjaantumaan kun aloin lisäämään kipsiä. Paratiisit tuntuvat tekevän aika paljon vahinkoa monille kasveille, Tuolla paratiisi ja omppu altaassani kaikki paitsi melalehdet ja miekkakasvit syötiin. Mutta laitan sen osittain omppujen syyksi. Mukavia eläimiä ovat :)
- A: 40l,26l,98l.
Phoxinus
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Phoxinus »

Minulla on 11 täysikasvuista paratiisikotiloa ja kymmeniä poikasia. Akvaario 70 litraa, pH 7,5, kh 4-5. Pärjäävät ihan hyvin pehmeässä vedessä. Järsivät kasveja innolla.

Kuva
Monninomistaja jo vuodesta -94.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Kiitoksia vastauksista. :)

Tuohon kasvinsyöntiasiaan kotilo taisi vastata ihan itse: näyttää natustelevan intianvesitähdikkiä melkoisella innolla naamaansa. :roll: No, kunhan se jättää karvalehdet ja süsswassertangit rauhaan, kaikki hyvin. Tuolla hehkurasbora-altaassa on jotain kovuutta ja pH-arvoa nostavaa, josta olen yrittänyt päästä eroon jo vaihtamalla pohjamateriaalinkin kertaalleen. Siitä huolimatta pH pysyy yli seiskan ja kokonaiskovuus hieman muita altaita ylempänä - josko se riittäisi kotilolle yhdessä kalkkipitoisen ruuan kanssa? Täytyy sitten tehdä asialle jotain, jos sen kuori näyttää kärsivän.

Ilmeisesti noiden munien ilmaantuminenkin on sitten ihan normaalia. No, toivottavasti tuloksena on pikku paratiisikotiloita. :) Ainakin myyntialtaassa oli useita kotiloita, joten nehän voivat hyvin olla hedelmöittyneitä.

Muoks.
vasta nyt Phoxinuksen kotiloita katsoessa tajusin, että omaltani on näköjään nypitty tuntosarvet aivan tyngiksi. 8O Kauhistus, toivottavasti kasvavat takaisin.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Tuntosarvet kasvavat kyllä takaisin, elleivät ole aivan kokonaan syöty. Aikoinaan miljoonakalani nyppivät omenakotiloiden tuntosarvia ja kotilo ressukat oppivat liikkumaan tuntosarvet rullalla. :(
Kun kalat poistuivat altaasta, piristyivät kotilot huomattavasti ja tuntosarvetkin kasvoivat takasin.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Kivan näköisiä kotiloita. Mikäs noille on minimi veden kokonaiskovuudelle? Jos eivät ihan tosi pehmeässä vedessä pärjää...
Akvarismia 1992-2014
kotiloharrastaja
Starting Member
Starting Member

Re: Paratiisikotilo

Viesti Kirjoittaja kotiloharrastaja »

Vieläkös Aqua-Webin jäsenistä löytyy paratiisikotiloiden kasvattajia? Itse olen harkinnut näiden hankkimista...ainoana mietinnän kohteena on vain tuo akvaariokasvien syönti. Miten on sujunut kasvien ja kotiloiden yhteiselo?
stitches
Junior Member
Junior Member

Paratiisikotilo

Viesti Kirjoittaja stitches »

Onko tietoa,missä näitä myydään?Ei löydy mistään.
http://sademetsa.net/mcornuarietisteksti.jpg
Paratiisikotilo - Giant Ramshorn Snail - Marisa cornuarietis
Heimo: Ampullariidae - Omenakotilot
Levinneisyys: Etelä-Amerikka
4 - 5 cm
How many surrealists does it take to screw in a light bulb ?
It takes a fish.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Paratiisikotilo

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Nostetaas tätä! Missä ovat paratiisikotilot?
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”